Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 08:40

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Suoliston hoito
PostPosted: Wed Oct 14, 2009 10:34 

Ajattelin, että tähän ketjuun voisi laittaa sen, minkälaisen tehokuurin suolistolle voisi antaa, jos se ryppyilee vakavasti. Ennen kaikkea kiinnostaisi sellainen suoliston hoito, johon ei kuulu hiilihydraattipitoisia tuotteita (esim. luumu, viikuna).

Maitohappobakteerit
- Maitohappobakteerivalmisteiden koostumukset vaihtelevat. Kannattaa vertailla sisältöä ja testata mikä sopii itselle. Vaihtoehtoja esim.: ProbioottiPlus, Gefilus, LactoSeven,...
- Molkosania (maitoheravalmiste) kannattaa kokeilla. Edullinen vaihtoehto, jos auttaa.
- Gefilus ja Asidophilus tuotteet, jos maito sopii (tai Geflius-juomissa oleva sokeri)
* itse en voi käyttää kumpiakaan maidon voimistaman ummetuksen ja sokeriherkkyyden takia
* Minulle Probiootti Plussasta annettiin ohjeet, että 3illalla + 3 aamulla, tai 2 illalla, 2 aamulla, 2 päivällä (tälläkin määrällä oli aika vähäiset vaikutukset

Kuidut
- Kuidut kannattaa aloittaa pienellä annoksella
* ensin 0.5-1tl lasilliseen vettä / vrk. Tästä vähitellen annosta lisätään 1rkl / 2krt vrk

Kuituvalmisteita
- Pellavansiemenet, joista itse rouhii viikon annokset
* Minulle jostakin syystä tuo ei käy
- Psylliumrae
* aika edullinen valmiste
* sisältää sokeria, mutta hellävarainen kuitu, jos muut kuidut eivät käy
- ViSiblin
* Ei tuntunut auttavan. En tiedä johtuiko sokerista
- Itse olen yrittänyt etsiä psyslliumia sellaisessa muodossa, jossa ei olisi sokeria. En ole vielä löytänyt.

Kannattaa kokeilla maidotonta, gluteenitonta ja vähähiilihydraattista diettiä.

Muita tältä palstalta poimimiani neuvoja:
L-glutamiini 15-20g / pv
* bodarikaupasta

Maksaa tukemaan:
- NAC
- Maarianohdake

Onko teillä lisättävää tai sanottavaa. Varmasti tiedot saisi poimittua eri ketjuista täältä, mutta nyt en ensi hätään heti löytänyt.

Profile  

Post subject: Re: Suoliston hoito
PostPosted: Wed Oct 14, 2009 10:55 

Voisithan sinä tuosta Gefilus-tehojuomastakin tehdä soijajugurttia. Sitä tarvitsee juureksi niin vähän, että tuskin se aiheuttaa oireita (ja viimeistään jos teet siitä 1. soijajugurtista toisen erän, niin siinä on enää häviävän vähän maitotuotteita). Itse teen noista itse jugurttia. Kaurajugurtti on varmaan vatsalle parasta (ellei ole kauralle yliherkkä), mutta sen tekemiseen menee enemmän energiaa - ensin tehdään kauravelli, se soseutetaan esim. sauvasekoittimella ja sitten painetaan siivilän läpi. Viimeinen vaihe ei ole pakollinen, mutta tulee parempaa.

Maitohappobakteereja saa myös esim. (kypsentämättömästä) hapankaalista. Todellista terveysruokaa, jos se maistuu.

Olen kuullut, että monella maarianohdake on auttanut myös vatsavaivoihin, ilmeisesti koska se on voimakas antioksidantti. Itsellä vaikutus oli valitettavasti päinvastainen. Myös asetyylikysteiini aiheuttaa aika herkästi vatsavaivoja.

Psylliumkuitua saa ihan ruokakaupan leivontahyllystä sokerittomana, tosin se ei ole raetta vaan jauhetta. En tiedä onko sillä väliä?

IBS:ää sairastavan kannattaa huomioida se, että jotkut kuidut ovat liukoisia (esim. kaura, marjat) ja jotkut ei-liukoisia (useimmat muut). IBS:ää sairastavalle liukoinen kuitu yleensä parantaa oireita, mutta ei-liukoinen taas tuppaa pahentamaan - mikä poikkeaa tästä perinteisestä suomalaisesta "kuitu on hyväksi vatsalle" -mantrasta. Moni voi syödä ei-liukoista kuitua vain pieniä määriä, jos mukana on myös liukoista kuitua ja muita ruoka-aineita.

Muita mahdollisesti hyödyllisiä lisäravinteita ovat ruoansulatusentsyymit ja betaiini. En tosin tiedä saako betaiinia Suomesta? Sinkkiä on käytetty hoitamaan suoliston liiallista läpäisevyyttä esim. Crohnin taudissa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 03:04 

Joo. Ajattelin kokeilla Gefilus-juomaa siemenenä soijajogurttiin, kun siitä mainitsit. Minulla on Fitlinen jogurttitekoastia, niin sillä saa tosi kätsästi jogurttia tehtyä. Astia + jogurtintekopussit olivat aika kallis investointi. Fitlinen jogurtintekopussi sisältää maitoprotskua, joten ensimmäinen annos jogurttia sisältää maitoproteiinia. Toinen annos jogurttia sitten onkin jo ok tavaraa, koska maitoproteiinia on siinä niin vähän. Tuota jogurtin tekoa voi siemenestä jatkaa loputtomiin. Ottaa vain vanhasta annoksesta vähän jogurttia soijamaidon sekaan ja laittaa yöksi valmistumaan. Nyt pidän soijasta taukoa, kun on jonkinlainen allergiareaktio päällä.

Voisitko Maija laittaa kaurajogurtin ohjeen tarkemmin vai löytyykö se jostakin toisesta ketjusta? Voisin kokeilla, että sopiiko kaura tuossa muodossa paremmin. Kauramaitoon tehty jogurtti ei oikein hyvin sopinut.

Vesiliukoiset kuidut:
- hedelmien ja marjojen pektiini sekä kauran beeta-glukaani (kaurahiutaleet, kaurakuitu, kauralese?)
- vihannekset
- palkokasvit, omenat

Veteen liukenemattomat:
- viljan kuoriosassa ja kasviksissa esiintyvä, veteen liukenematon selluloosa (vehnänlese)
- palkokasvit

Ilmeisesti pellava ja psyllium kuuluisi jälkimmäiseen osioon? Mitenkähän frukto-oligosakkaridit.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 04:20 

Ei jugurtin tekemiseen tarvitse mitään muita välineitä kuin tavallinen keittiöastia... Jos kauramaito ei sinulle sovi, tuskin siitä itsetehty jugurttikaan sopii. Mutta siis ohje oli tuossa. Ei minulla mitään määriä ole. Teen siitä kauramaidosta paksuudeltaan sellaista kiisselimäistä ja sekaan Gefilusta (tai Gefiluksella aiemmin tehtyä jugurttia). Sillä menee huoneenlämmössä 10-20 tuntia valmistua, riippuu paljon siitä onko huoneen lämpö esim. 20 vai 22 C. Samalla lailla voi tehdä myös esim. riisijugurttia. Manteleista ja cashewpähkinöistä tulee hyvää (niitä ei tarvitse keittää, liottaa vähän aikaa, vettä sekaan ja soseuttaa) ja yleensä laitan niitä kauran sekaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 04:41 

Minulla koko paranemisprosessi lähti käyntiin suoliston hoidosta. Olin kärsinyt ärtyvästä suolesta ensimmäisen kerran jo lapsena, kun asuin isoäitini luona ja totuin juomaan muutaman kupillisen kahvia päivittäin. Krampit iskivät aina, kun olin lähdössä kouluun, tai kun oli odotettavissa jotain muuta ohjelmaa, jota kohtaan tunsin vastenmielisyyttä. Oireita tutkittiin viikko sairaalassa, mutta mitään vikaa ei löytynyt mistään, ja sain lääkkeeksi Libraxia.

Vuonna 2008 talvella krampit olivat vaivanneet minua jo vuoden verran ja olivat niin kovia, että kun ne tulivat, jäin seisomaan etukenossa kykenemättä liikkumaan. Koko keho oli hiestä läpimärkä ja kyyneleet valuivat silmistä. Kivut olivat ruokamyrkytyksen luokkaa. Päätin vähentää kahvinjuontia kokeeksi ja laskin kulutuksen viidestä mukillisesta kahteen pieneen kupilliseen vuorokaudessa. Vähentäminen ei vaikuttanut mihinkään oireisiin mitenkään, mutta paljasti sitten vahingon kautta niiden aiheuttajan.

Menin pubiin kuuntelemaan live-musaa viikonloppuna, ja koska en käytä alkoholia, enkä virvoitusjuomia, join illan mittaan kolme kupillista kahvia. Tuloksena oli ahdistuneisuuskohtaus suoraan helvetistä, ahdistus ei kohdistunut mihinkään erityisesti, vaan nousi sisältäpäin silkkana kauhuna. Tilanteeseen liittyi myös kovimmat neuropaattiset kivut, jotka olin koskaan kokenut, piehtaroin koko yön keittiön sohvalla ja valitin ääneen. Seuraavana päivänä päätin lopettaa täydellisesti kofeiinin ja kaikkien sen johdannaisten käytön.

Ärtyvän suolen oireet helpottivat melko nopeasti kun kofeiini jäi pois ja hoidin ylimääräistä suolistohiivaa valkosipulilla. Ikävä kyllä, valkosipuli vapautti myös toksiineja kehosta, jotka vahvistivat kofeiinin vieroitusoireet huippuunsa. Tueksi nautin noin kourallisen maitohappokapseleita vuorokaudessa, lepicolia, bulgarianjugurttia, murskattuja pellavansiemeniä, glutamiinia, greipinsiemenuutetta jne, E-Epa, karnosiini, magnesium, b-monivitamiini kuuluivat kattaukseeni jo ennestään.

Suolistohiiva poistui noin 10kk kofeiinin lopettamisen jälkeen ja nyt pystyn syömään kaikkea sellaista, jonka hiiva aiemmin esti. Nyt olen myös keliakiadieetillä, sekä kihtidieetillä, joten tarkkana joutuu olemaan, mutta vatsa toimii paremmin kuin uutena, eikä oireita esiinny enää kuin silloin, kun nautin epähuomiossa tai kokeillakseni jotain "kiellettyä" herkkua, lähinnä puriinipitoisia ruokia.

Vatsan toiminnan, kuten terveyden suhteen yleensä, on järkevintä poistaa ensin aiheuttavat tekijät, ennen kuin alkaa kokeilemaan hoitavia tekijöitä. Huolehdi terveydestäsi välttämällä sitä tuhoavia ravinteita ja nautintoaineita, ja tarjoamalla kehollesi kaikkea, mitä se tarvitsee pysyäkseen tasapainossa. Terveys hoitaa sairauksia paremmin kuin lääkitys, joka on pelkkää puoskarointia, ellei aiheuttavaa tekijää poisteta kuvasta ennen lääkitystä.

ps. Soijaa kannattaa varoa, se sisältää runsaasti puriinia ja ainakin minulle se aiheuttaa kokovartalokipukohtauksen seuraavana päivänä, aivan samoin kuin muutkin kihtiä aiheuttavat ruoka-aineet. Alhainen virtsahappotaso ei muuten johdu puriinien puutteesta, vaan siitä, että munuaiset eivät poista niitä verestä, vaan ne kertyvät kudoksiin, aiheuttaen lihas- ja hermostollisia kipuoireita. Alhaiset virtsahappotasot virtsakokeessa ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus kihtipotilailla, korkea virtsahappopitoisuus kertoo muun muassa siitä, että maksa ja munuaiset toimivat tehokkaasti liiallisen virtsahapon poistajina.

Oman tilanteensa voi selvittää ryhtymällä kihtidieetille muutamaksi viikoksi ja nauttimalla sen jälkeen kihtiä aiheuttavia ravintoaineita koemielessä, jos ne laukaisevat kivut, sinulla on tiedossasi selkeä linja, jolla pysyttelemällä pääset oireistasi.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 04:45 

Edelleen Kariluoto unohtaa sen tosiasian, että tutkimusten mukaan puriinit helpottavat CFS-oireita. CFS/neurofarmakologia-guru Jay Goldstein (joka tietää CFS:n hoidosta enemmän kuin kukaan muu tässä maailmassa) käyttää soijan sisältämää genisteiiniä joskus hoitona potilailleen. Kaikille soija ei toki sovi, onhan se yleinen allergeeni ja hyvin runsaat määrät saattavat heikentää kilpirauhasen toimintaa.

Ruokavalioista keskusteluun on toinen threadi, siksi en itse kirjoittanut niistä paljoa tänne.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 04:51 

Voisitko laittaa linekkjä niihin cfs/puriini-tutkimuksiin, ainakaan PubMedistä ei löydy ainuttakaan. Tosin sillä ei minun suhteeni ole merkitystä, koska uskon enemmän oman kehoni reaktioihin kuin tutkimuksiin.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 04:56 

Diaz–Mitoma F, Turgonyi E, Kumar A, et al. Clinical improvement in chronic fatigue syndrome is associated with enhanced natural killer cell–mediated cytotoxicity: The results of a pilot study with Isoprinosine. J Chron Fatigue Syn. 2003;11(2):71-93.

Isoprinosiinia pitävät yhtenä parhaista CFS-hoidoista myös esimerkiksi CFS-asiantuntijat Larry Sharp, Byron Hyde ja Paul Cheney, joista kaksi jälkimmäistä ovat hoitaneet CFS:ää luokkaa 25 vuotta. Isoprinosiiniahan ei Suomessa myydä ja se on lääkelistalla, mutta onneksi tavallista inosiinia voi ostaa. Itselläni se on helpottanut oireita jopa 30-40%.

Sinun on ihan turha yleistää omia oireitasi ja niiden helpottamista muihin täällä oleviin, koska sinulla ei ole eikä ole ollut CFS ja suurimmalla osalla täällä on (etkä kaiken lisäksi tiedä etkä tajua CFS:stä yhtään mitään). MS-taudin tavoin CFS poissulkee kihtidiagnoosin käytännössä kokonaan. On todella vastuutonta ehdottaa CFS:ää sairastaville ruokavaliota, joista on heille pelkkää haittaa. Mutta sinuahan ei kiinnosta muiden ihmisten hyvinvointi, kunhan saat levittää misinformaatiotasi mahdollisimman monelle.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 05:36 

En kyllä löydä minkäänlaista vahvistusta sille ajatukselle, että puriinit olisivat hyväksi tässä vaivassa. Se, että kihtiä ei esiinny näissä oireyhtymissä, saattaa hyvinkin johtua siitä, että ne ovat yksilöllisiin ominaisuuksiin perustuvia erilaisia kihdin ilmenemismuotoja. Puriinien välttämisen on todettu olevan paras itsehoito hyvin monia reumatyyppisiä oireita hoidettaessa.

Puriinimetaboliavirhe tuottaa oireina " Muscle pain on exercise. Exercise intolerance and stiffness, especially in the calf muscles. Myalgia not always closely associated with exercise."
http://www.burnoutsolutions.com.au/musclepain.htm

Jokainen voi kokeilla noita ruokavalioehdotuksia, eivät ne vaarallisia ole, ja niiden vaikutus ilmenee kohtuullisen nopeasti. Kun ei lääketiede tiedä, miten nämä sairaudet aiheutuvat, eikä sillä ole tarjota niihin parannusta, on paras kokeilla etsiä itse vastauksia omien mahdollisuuksien mukaan, älä unohda, että paranin itse omatoimisuudellani melko nopeasti ja täydellisesti oireyhtymästä, joka vei minut työkyvyttömyyseläkkeelle 23 vuotta sitten. Minulla oireiden poistuminen noilla omilla keinoilla on reilusti yli 90% luokkaa, enkä käytä mitään lääkkeitä. Nämä oireyhtymäthän ovat eteneviä, joten mitä nopeammin löytää oireita helpottavat elämäntavat, sitä paremmin säilyy oireiden pahenemiselta ja pysyviltä vaurioilta.

Yhteistyöllä pääsee aivan varmasti parempaan tulokseen kuin henkilökohtaisuuksilla ja asiattomilla syyttelyllä pahantahtoisuudesta ja petoksellisuudesta.

Last edited by Kariluoto on Wed Oct 14, 2009 06:11, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 06:04 

Minustakin ikävä että menee sanailuksi. Tässä linkki Maijan viittaamaan artikkeliin:

http://www.informaworld.com/smpp/conten ... a902686231

Mielenkiintoista olisi lukea jatkotutkimuksen tulokset, kun tämähän ollut pilottitutkimus.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 06:22 

Maija wrote:
Ei jugurtin tekemiseen tarvitse mitään muita välineitä kuin tavallinen keittiöastia... Jos kauramaito ei sinulle sovi, tuskin siitä itsetehty jugurttikaan sopii. Mutta siis ohje oli tuossa. Ei minulla mitään määriä ole.

Katsos kun tässä jäi pari asiaa epäselväksi. Teetkö kauravellin hiutaleista vai suurimosta vai kauramaidosta? Keitätkö vai liotatko hiutaleet/suurimot? Entäs riisijogurtin. Keitätkö riisit kypsiksi? Oletko kokeillut täysjyväriisiin tehdä? Riisit keitetään, muusataan, siivilöidään ja sitten siihen gefilusta? Riisimaitoon en onnistunut tekemään tuota Fitline jatkoa. Sanovat, että rasvaa puuttuu ja sen taki ei onnistu.

Kyllä varmasti onnaa tavallisessa keittiöastiassakin. Vähillä rahoilla ei kyllä Fitlinen astiaan ja jauheisiin kannata lähteä tuhlaamaan. Tuo Fitline astia on suunniteltu siten, että pitää tietyn lämpötilan tarpeeksi kauan aikaa, joten jogurtti valmistuu nopeampaa ja sen rakenteesta tulee parempaa. Ainakin verrattuna siihen, mitä oli jogurtit, joita tein kotona yläasteaikaan. Fitlinen jogurttijauheseoksessa on seuraavat bakteerikanta: lactobacillus acidofilus La-5, bifidobakteereja Bb-12, streptococus thermormofilus, lactobacillus delbrueckii subps. bulgaricus. Lisäksi siinä näyttää olevan maitoheraa ja inuliinia. Osa noista bakteereista ei lähde lisääntymään huoneenlämmössä ja vaatii "optimoidut" olosuhteet ü. Saattaa olla, että bakteerikanta muuttuu seuraaviin jogurttieriin, koska rakenne muuttuu koko ajan.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 06:30 

Käytän tavallisia kaurahiutaleita ja vettä, keitän paksuksi velliksi kuten sanoin ja sitten "blendaan". En ole tehnyt pelkästä riisistä (keitän tavallista riisiä normaaliin tapaan ja blendaan sen veden kanssa, puuroriisikin varmasti toimisi), mutta olin siinä uskossa, että se toimisi. Voi olla, että olen väärässä. Siihen voisi tietysti laittaa sekaan siemeniä tai pähkinöitä.

Täysjyväriisiä en ole kokeillut, koska en pidä sen mausta ruoassa enkä siis osta sitä - syön mieluummin bulguria ja quinoaa. Quinosta en ole kokeillut tehdä jugurttia, vaikka quinoamaitoa myydään kaupassakin. Ravintoarvot ovat huikeat, mausta en tiedä.

En tiedä tarvitseeko pelkkää riisiä siivilöidä. Kaura ja useimmat pähkinät ja siemenet kannattaa (cashewpähkinää ei tarvitse). Oma perusjugurttini on suurimmaksi osaksi kauraa, yleensä mukaan cashewpähkinöitä, mantelia, seesaminsiemeniä, joskus muutakin, joskus soijaa. Joskus teen pelkästä soijamaidosta, kun en jaksa alkaa säätää.

Rainbow-soijamaidosta saa muuten Gefilus-bakteereilla tehtyä aivan käsittämättömän paksua jugurttia ihan huoneenlämmössä. Tulee paksumpaa kuin normaali Valion jugurtti, mutta se on äärimmäisen vähän hapanta, eikä säily kuin 1-2 päivää. Alpron soijamaidolla sen sijaan tulee selvästi hapanta lirua, joka säilyy yli viikon. En tiedä miksi. Kaura- ja riisijugurtissa on se hyvä puoli, että lähtöaines ei ole maitoa vaan "kiisseliä", jolloin ei haittaa, jos jugurttiprosessi tekee siitä vain hivenen paksumpaa.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 07:06 

Mielenkiintoista tietoa ja hyviä ideoita. Pitänee kokeilla tuo quinoa vaihtoehto, koska quinoaa käytän paljon. Quinoa normaalisti pilaantuu aika helposti huoneenlämmössä. Täysjyväriisistä voisin kokeilla tehdä kanssa. Olisi kyllä vaihtelua ja voisin siten jatkuvasti syödä jogua. Sitähän ei tiedä mitä muuta seoksessa alkaa samaan aikaan lisääntyä. Toivottavasti ei Clostridium botulinum.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 08:37 

Botuliinibakteerit eivät voi elää jugurtissa, koska se on liian hapanta. Tarkistin juuri äsken. Jugurtti voi kyllä epäonnistua, mutta silloin se kuplii, klimppiytyy vastenmielisesti tai näyttää muuten aivan syömäkelvottomalta.

Unohdin mainita, että yksi hyvä maitohappobakteereiden yms lähde olisi kombucha eli volgansieni, jolla tehdään hapatettua teejuomaa. Olen vuosia yrittänyt etsiä tätä "sientä", mutta tuloksetta (sitä voi jakaa kavereille kuten taikinajuurta). Jos joku tietää mistä saisi, niin pistäkää privaan. Voin maksaa siitä kyllä jotain pientä.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 17, 2009 06:57 

Kokeilin Gefilus-tehojuoma siemenellä tehdä jogurtia soijamaitoon, kun sitä oli hiukan jäljellä. En lämmittänyt maitoa. Yön aikana ei ollut sitten tapahtunut mitään. Laitoin sitten sen 6h kuumaan vesihauteeseen ja sain jogurttia. Ilmeisesti tuo Gefilus-siemen pitää laittaa lämpimään velliin tai nesteeseen, että alkaa jogurtoitua.

Vahingossa toisessa ketjussa puhuin glutamaatista, kun piti puhua glutamiinista. Kävin korjaamassa ü.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]