Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Sep 16, 2014 03:23

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Työkyvyttömyys eläke
PostPosted: Sat Jan 30, 2010 03:50 

Onko kukaan joutunut/päässyt sairaseläkkeelle cfs:n takia?
Itsellä alkaa sairaspäivärahat loppua.
lääkäri oli sitä mieltä etten ole edelleenkään työkunnossa.
LDN hoito nyt kokeilussa.
Tulevaisuus vaan pelottaa, että millä sitä elää...

Profile  

Post subject: Re: Työkyvyttömyys eläke
PostPosted: Sat Jan 30, 2010 04:14 

Yksi tapaus tiettävästi on ja hänellä oli jatkuvaa jopa 40 asteen kuumetta. Muut eivät ole onnistuneet. Itse en ole koskaan saanut edes sairaspäivärahaa, vaikka itselläni oli esim. poikkeava neuropsykologinen koe, muutoksia MRI:ssä, sydänmuutoksia ja vaikka mitä poikkeavia testejä. Edes se, että ei pysty lainkaan liikkumaan, ei riitä Kelalle, jos diagnoosina on CFS. Käytännössä on pakko saada jokin toinen diagnoosi ja valitettavasti mt-diagnoosi kuten masennus on yleensä se helpoin reitti.

Profile  

PostPosted: Thu May 13, 2010 07:25 

Olen masennus -diagnoosilla, vaikka psykiatrisella ovat todenneet, etten tarvitse edes terapiaa, koska ongelmana on uupumus. Lähdin heti tälle helpoimmalle linjalle.

Olen kokeillut kylläkin kymmeniä heidän määrämiä lääkkeitä pitkiäkin aikoja ilman minkäänlaista apua -olo vain huonontunut niistä.

Profile  

PostPosted: Fri May 14, 2010 07:39 

Minä olen kuullut yhdestä CFS-potiaasta joka on eläkkeellä siitä. Hän saa mm. sytostaattihoitoa. Onkohan sama henkilö, kuin Maijan tiedossa...

Profile  

PostPosted: Wed May 19, 2010 02:14 

Maija ja muut, mitä mieltä olette tästä prosessista, kannattaako minun jatkaa??

Sain kirjeen työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnalta. Olen hakenut kuntoutustukea. Päätös kielteinen koska "minulla ei ole vakavaa sairautta, vikaa tai vammaa". Minulla on diagnooseina ahdistushäiriö sekä kipuoireyhtymä. Näitä ei ilmeisesti luokitella vakavaksi sairaudeksi vaikka olen kuvaillut miten merkittävästi oireeni vaikeuttavat työkykyäni ja pärjäämistäni edes kotona yksin ilman apua. Voi hakea vakuutusoikeudelta muutosta, eli valittaa asiasta edelleen. Onko taas edelleen valittamisesta mitään hyötyä? Minun on kai mahdoton saada mikään "hyväksytty diagnoosi", jolla myönteinen päätös tulisi? Minulla kun ei ole vakavaa masennusta, ja kieltäydyn syömästä mielialalääkkeitä koska koen etten niitä nyt tarvi (ahdistus kuitenkin sen verran lievää, ei jokapäiväistä), eikä niistä ole fyysisiin oireisiin eikä uupumukseen mitään apua. Aikaisemmin kun ahdistus oli merkittävämpää olen syönyt sen takia lääkkeitä. Ilmeisesti se että ei syö mielialalääkkeitä, viittaa näiden byrokraattien mielestä myös siihen että "ei ole vakavaa sairautta".

Kuntoutustukeahan haetaan Kelalta ja samanaikaisest hakemus menee myös eläkelaitokselle, eli hakemusta käsitellään näissä molemmissa. Tämä kirje jonka nyt sain oli tuo eläkelaitoksen prosessi. Olen valittanut myös Kelan kielteisestä päätöksestä, mutta siitä ei vielä ole tullut uutta päätöstä.

Pelottaa myös että en saa uutta sairaspäivärahaa syksyllä, oltuani vuoden ilman sitä. Sitten tuo työmarkkinaraha loppuu pian myös ja olen jossain vaiheessa täysin sosiaalituen varassa... Koska en oikeasti voi työskennellä edes puolipäiväisesti. On jo vienyt valtavasti energiaa täyttää kaikkia näitä hakemuksia ja kirjoittaa selvityksiä, juosta lääkäreillä, Petreassa "työkykyarvioinnissa" ym. Koko viimeinen vuosi on mennyt näihin typeryyksiin.

Tuo työkykyarviointi on muuten yksi naurettavimmista asioista, koska siellä ei itse asiassa lainkaan arvioitu työkykyäni millään konkreettisella tavalla, päättelivät vain että "koska ei ole somaattista sairautta", niin töihin siitä! Se tosiasia että en pystynyt edes olemaan koko Petreassa pidempään kun korkeintaan muutaman tunnin kerraallaan (sitten kotiin lepäämään/nukkumaan taas) ei ilmeisesti sanonut heille yhtään mitään. Pelottavaa miten yhteiskunnassamme voi kohdella potilaita tällä tavalla, tuijotetaan jotain lakipykäliä ja määritelmiä kuuntelematta lainkaan minkälainen potilaan todellisuus oikeasti on.

Profile  

PostPosted: Wed May 19, 2010 04:38 

Tiedän tuon rumban. Itse en ole ollut Petreassa. Mene työvaoimatoimistoon työnhakijaksi ja sano, että olet työkyvytön. Jos saisit vaikka joltakin lääkäriltä sairauslomapaperin.

Profile  

PostPosted: Wed May 19, 2010 08:18 

Jep, siis sen olen tehnyt... Mutta ongelmanahan on että työmarkkinatuki on vain 500 päivää. Siitä on jo suuri osa mennyt.

Arvelin kyllä että tulee kielteiset päätökset kun tein nuo valitukset, mutta ajattelin että voihan nämä nyt periaatteesta tehdä ainakin. Jos kukaan ei valita tästä niin ei tähän tule mitään muutostakaan? Nyt vaan en tiedä mitä tehdä. Pitäisikö nyt sitten lopettaa tähän..? Mätä systeemi. En tiedä miten siihen saisi muutosta. Tuntuu että olen liian sairas jatkamaan tuota valitusrumbaa, ainakaan itse, ja ehkä siitä ei ole mitään hyötyäkään.

Tämänkin luettuani tuntuu vielä enemmän siltä että ei ole mitään hyötyä valittaa enää mistään:
http://riikkasoyring.blogit.uusisuomi.f ... -perikato/

Profile  

PostPosted: Sun Dec 18, 2011 03:49 

Mulla on diagnoosina CFS ja sairaspäivärahat alkaa olla kohta loppu. Mulle Kela ainakin lähetti juuri työkyvyttömyyseläkehakemuksen, mutta en tiedä sitten miten sen tulee käymään. Mullakin toimeentulo sairaspäivärahojen jälkeen huolettaa ja mietin kannattaako mun yleensä hakea eläkettä vai ansiosidonnaista. Ilmeisesti mun on kuitenkin mahdollista hakea myös ansiosidonnaista, vaikka työnantajani on ilmoittanut ettei halua irtisanoa työsuhdettani. Pitää vaan pyytää työnantajalta lausunto kelaan, jonka mukaan, työnantajalla ei ole tarjota työtä, jota pystyisin tekemään, joka on siinä milelessä hieman koomista, kun en pysty tekemään mitään työtä.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 31, 2012 11:53 

Kyllä mä Ami sinuna valittaisin joka tapauksessa, vaikka siitä ei olisikaan hyötyä, osoittaisihan se ainakin sitä, että olet tosissasi ja oikeasti sairas. Ja ehkä voit pyytää jotain tekemään ne valituspaperit vakuutusoikeuteen puolestasi ja toisaalta eikö sulla ole jo lääkäripaperit valmiina, jos valitit jo muutoksenhakulautakuntaan.

Mä olin ollut sairaspäivärahoilla nyt about 7 kk ja nyt tuli sairaspäiväraha-anomuksesta hylkäävä päätös, vaikka ihan saman lääkärin B-lausunnot oli kyllä kelalle aiemmin kelvannut, eikä tilanteeni ole muuttunut mitenkään. :shock: No ilmeisesti sain kielteisen päätöksen siksi, että en ollut ehtinyt toimittaa "kelan" kuntoutuslääkärin B-lausuntoa kelaan, vaikkakin sitä ei ollut edes kirjoitettu samalle ja hakemalleni sairaspäiväraha-ajalle. No vein sen ja työkyvyttömyyseläkepaperit kelaan ja teen vielä valituksen muutoksenhakulautakuntaan.

Pelkästään eläkepapereiden täyttämiseen meni multa kolme päivää ja sen jäljiltä olo on aika heikko edelleenkin, joten eipä kovin mieluusti haluisi mitään valitusrumpaa ruveta läpi käymään. Ikävä kyllä, epäilen että toimistoissa kumileimasimena toimivat lääkärit/asiantuntijajäsenet tuskin tuntevat CFS:sää ainakaan yhtään paremmin kuin heikosti sitä muutenkin tuntevat suomalaiset lääkärit, jotka sentään "hoitaa" potilaita. Oli ne sitten Kelassa, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa tai vakuutusoikeudessa. Nehän ne kuitenkin sen päätöksen varmaan tekee.

Toivottavasti saan kuitenkin sairauspäivärahat takasin ja aion kyllä sinnikkäästi yrittää eläkkeen/kuntoutustuen saamista myös, vaikka se ilmeisesti siis on lähes mahdotonta. Kysyin tuota asiaa Ville Valtoselta ja hän sanoi, vaikkakin hieman kiusaantuneesti, että tottakai CFS:sää sairastava on oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen, jos on työkyvytön. Toisaalta eihän muiden lääkärien lausunnoilla kai ole juuri merkitystä.

Huolimatta valittamisen raskaudesta, mä olen kyllä sen verran hullu, että saatan valittaa aina euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen saakka, jos en muuten saa oikeudenmukaisia päätöksiä. Tai no, saa nyt nähdä. :?

Profile  

PostPosted: Sun Feb 05, 2012 05:34 

Itse olen ollut sairaslomalla nyt 19 joulukuuta - 19 helmikuuta. Työterveyslääkäri sanoi että ei voi kirjoittaa enempään koska A todistuksella ei voi kirjoittaa yli 60 päivää.

Nyt minulla on ensiviikolla palaveri työnantajani, työterveyshoitajan ja työterveyslääkärin kanssa jossa mietitään työhön paluuta/ jotain muuta ratkaisua?

Pomoni sanoi että yritetään kaikkemme etten joutuisi takaisin töihin.

Mimmoisetkohan mahdollisuudet minulla on ja olisiko teillä jotain vinkkejä kokusta varten?

Profile  

PostPosted: Sun Feb 05, 2012 11:16 

Minä en ymmärrä koko kokouksen tarkoituksenmukaisuutta, jos olet työkyvytön. Siinä tapauksessahan työterveyslääkärin pitäisi kirjoittaa sinulle B-lääkärinlausunto ja sinun pitäisi hakea sillä sairauspäivärahaa Kelasta. Mikäli työterveyslääkäri ei koe olevansa riittävän pätevä/asiantunteva sen kirjoittamiseen, hänen pitäisi tehdä lähete esim. keskussairaalan erikoislääkärille.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 07, 2012 03:18 

Sehän siinä onkin että ei taida pitää minua työkyvyttömänä vaikka kuinka yrittää selittää että työn rasitus vaan pahentaa tilannetta... Ja heidän mielestä "kotiin jääminen" ei ole hyvä asia että se vaan pahentaa tilannetta... Uskon että yksi suuri syy on se että olen 21 vuotias ja kyllähän nuoren ihmisen pitää töissä jaksaa käydä...

Profile  

PostPosted: Fri Mar 09, 2012 01:50 

Minä hakisin jjojo sinuna tosiaan lääkärintodistuksen työkyvyttömyydestä joltain pätevämmältä lääkäriltä kuin työterveyslääkäriltä. Onhan sen työterveyslääkärinkin otettava se sitten huomioon. Mullahan loppuu nyt sitten sairauspäiväraha myös tämän kuun lopussa ja työkyvyttömyyseläke- ja ammatillisen kuntoutuksen hakemukset tuli juuri hylättynä takaisin, huolimatta "KELAN" kuntoutus/sisätautilääkärin B-todistuksesta, jossa hän suositteli täyttä kuntoutustukea ja ammatillisen kuntoutuksen kautta työkokeilua puolen vuoden päästä.

Tosin osaaikakuntoutustuki kyllä myönnettiin määräajaksi, mutta se ei paljon lohduta, kun en pysty mitenkään esim. istumaan tai olemaan neljää tuntia pystyasennossa, joten työssäkäynti on mahdotonta, no sehän ei hyvää palkkaa nostavia moraalittomia vakuutuslääkäreitä sitten kiinnostanut, pääasia kun itsellä menee hyvin. On se kumma, ettei haluta tukea vielä suhteellisen nuoren ihmisen työhönpaluuta ja toipumista vaan yritetään pakottaa vaan töihin, vaikka on työkyvytön ja siten myös ehkä päinvastoin huonontaa työhönpaluumahdollisuutta.

Oikeastaan olen nyt hyvin pettynyt siihen, että nuo eläkepaperit yleensä tulivat noin nopeasti, koska se vaikeuttaa taas ansiosidonnaisen hakemista. Ansiosidonnaisen edellytyksenähän on, että eläkehakemus on vireillä ja, että mulla on työnantajalta joku paperi, ettei sillä ole tarjota mulle työtä jota pystyisin tekemään. Se on sinänsä huvittavaa, kun en pysty tekemään oikein mitään. Mullakin tuntuu suuri aika siitä vähäisestä ajasta, kun jaksan jotain tehdä menevän nykyään tuohon paperisotaan. No ei kai se auta kuin alkaa tekemään valitusta eläkepäätöksestä ja alkaa selvittää, miten saada ansiosidoonnaista. Täytyy varmaan soittaa liittoon, kun tuntuu, että kukaan muu ei ainakaan ei neuvo, mitä nyt pitäisi käytännössä tehdä.

Se ihmetytti siinä eläkepäätöksessä, että siinä ratkaisussa/perustelussa puhuttiin infektion jälkeisestä kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja ratkaisua perusteltiin myös sillä, ettei laboratoriokokeista ole löytynyt mitään mihinkään infektioon viittaavaa.. Eihän minulla ole kukaan lääkäri mitään infektiota missään vaiheessa todennutkaan, ainoastaan kroonisen väsymysoireyhtymän ja eihän CFS:sää pysty todentamaan ainakaan millään Suomessa yleisessä käytössä olevilla laboratoriokokeilla. Lisäksi oireeni kuulemma alentavat toimintakykyäni vain lievästi. Varmaan kotona makaan kaikki päivät ihan vaan siksi, että se on niin vitun kivaa. wtf???

Profile  

PostPosted: Fri Mar 09, 2012 04:22 

Uskomatonta paskaa! Miten ihmistä voidaan edes kohdella noin??

Itse sain nyt sairas loman huhtikuun loppuun ja sen sai kyllä lääkärille vääntää rautalangasta että suostui kirjottamaan... Onneksi pomo oli tukena ja kertoi hyvin kuinka minusta huomaa että en ole voimissani vaikka muuten olisi työmotivaatiota jne. Toinen juttu on taas että tuleeko kelalta mitään korvauksia. Tuskin tulee tämän palstan juttujen perusteella... Paperit ollut kelalla vetämässä nyt kuukauden. Vielä kun lääkäri kirjoitti diagnosiksi infektion aiheuttma väsymys oireryhmä/mykoplasma? Tuo kysymys merkki tuskin auttaa yhtään asiaa! No saas nähdä, ei voi kun toivoa parasta.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 09, 2012 09:43 

Mä kuitenkin lopulta sain täydeltä ajalta sairauspäivärahaa eli 300 pv, vaikka jouduin yhdestä hylkäyspäätöksestä valittamaan. Mullakin ekat 2,5 kk kirjoitti työterveyslääkäri ja sain kyllä siltä ajalta päivärahan ja luulen, että sinäkin saat tuolta ajalta, vaikka mistä näistä tietää.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours