Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Aug 19, 2018 12:59

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: otsoniterapia vai antibioottikuuri?
PostPosted: Thu Jun 10, 2010 05:40 

hei. olen uusi täällä. Olen ollut sairaana nyt noin puolitoista kuukautta oireet sopivat hyvin cfs:ssään ja aika paljon muita sairauksia on suljettu pois. oireet myös alkoivat äkillisesti, ja aktiiviurheilijana en tietenkään kuunnellut kroppaa vaan pakotin itseni futistreeneihin ja salille, tuloksena helvetillinen pahoinvointi ja voimattomuus joka on jatkunut nyt viikkoja ja tuntuu menevän huonompaan suuntaan.

mykoplasmasta oli joitain jäänteitä veressä, muita löytöjä ei toistaiseksi(viittaavatko nämä jäänteet siis cfs:ssään?). seuraavana olen menossa julkisen puolen sisätautilääkärille.

Olo on välillä melko sietämätön oksettaa ja päähän koskee, ja on päiviä kun ei jaksa/pysty käymään muualla kuin vessassa. kuulostaako tutulta?

Aion käydä kaikki tutkimukset loppuun asti, mutta pitäisikö minun myös alkaa kokeilemaan noita hoitoja cfs:ssään? kun jossain täällä oli mainittu että mitä aiemmin saa hoitoa sitä paremmat ovat paranemisen mahdollisuudet. Ajattelin kokeilla otsoniterapiaa (vai olisiko antibioottikuuri parempi/tehokkaampi näinkin alkuvaiheessa?), kun siihen löytyy klinikkakin nykyään täältä turusta. ensimmäiset ajat ovat heinäkuussa, pitäisik koettaa jotain antibioottia ennen sitä? mitä olette mieltä?

enpä olisi uskonut että tällainenkin tauti on olemassa. tunnen suurta empatiaa ja kunnioitusta teitä pitkään sairastaneita kohtaan. jaksamista kaikille!

Profile  

Post subject: Re: otsoniterapia vai antibioottikuuri?
PostPosted: Thu Jun 10, 2010 06:07 

Alussa tärkeintä on nimenomaan se riittävä lepo. Voi olla, että riittävä lepo parantaa sinut ilman mitään muita kikkoja. Voi olla, että olet alussa rasittanut itseäsi liikaa, eikä lepo enää riitä (toisaalta aika monet kilpaurheilijat ovat jopa parantuneet CFS:stä, tosin heidän lääkärinsäkin usein suosinevat aggressiivisia hoitoja).

En usko, että kukaan voi esittää muuta kuin arvauksia ja mutua siitä, mitä sinun kannattaisi tehdä - ja mitä ikinä teetkin, voi olla, että oireet lievittävät itsestään, joten et koskaan saa välttämättä tietää, auttoivatko hoidot vai paransiko aika. Täällä on kolme käyttäjää käynyt otsonihoidoissa: heistä yksi parani, kaksi sai vain hyvin lievää apua, mutta näillä kahdella jälkimmäisellä ei välttämättä ole ollut mykoplasmaa tai muita bakteeri-infektioita.

Antibiooteista ja otsonihoidosta tuskin on haittaa (niiden tavallisia sivuvaikutuksia lukuunottamatta, joista varmaan olet lukenut), joten sinänsä lähestymistapasi on varmaan ihan hyvä, mutta kumpi näistä kannattaisi valita, vai molemmat, onkin sitten vaikeampi kysymys. Sinänsä otsonihoitoa voi olla helpompi saada, koska lääkärit eivät useinkaan määrää antibiootteja (ainakaan oikeita antibiootteja ja riittävän vahvoina/pitkinä kuureina) "epäselviin oireisiin", oli sitten minkälaisia verikoetuloksia vain.

Suosittelen joka tapauksessa runsasta lepoa, muuten terveellisiä elintapoja sekä tutustumista CFS-verkon Itsehoito-osioon, jossa on paljon luontaistuotteita, joilla voit yrittää lievittää oireitasi kunnes pääset muuhun hoitoon/kunnes se (toivottavasti) alkaa vaikuttaa. Esim. denaturoimatonta heraproteiinia kannattaa ehdottomasti kokeilla, mikäli et urheilijana sitä jo syö.

Jos sinulla on CFS, sinulla on todella tuuria, että olet sen näin aikaisin saanut selville, koska useimmat joutuvat sairastamaan ensin vuosia. Vaikka eihän se tietysti onnekasta ole sairastua ollenkaan... Kirjoita ihmeessä myös CFS-alueen Käyttäjäesittelyt-ketjuun jos suinkin jaksat.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jun 10, 2010 06:46 

Kiitos neuvoista. Täytyy vaan ottaa rauhallisesti ja odottaa, noita luontais tuotteita käyn hakemassa heti huomenna.

Jos tää nyt on cfs ja saan sen kiinni ja paranemaan, niin se on täysin sinun, ja tämän sivuston ansiota.iso kiitos.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 10, 2010 11:24 

En itse suosittelisi antibiootteja kenellekkään CFS-potilaalle, enkä oikein muillekaan. Jos on jokin akuutti tulehdus, jomottava korvatulehdus tai muuta, niin sitten, mutta ei muuten.

Tarkoitatko otsoniterapiaa Medinassa? Tuntuu muutenkin olevan hyvä paikka. :)

Nyt on kesä ja kannattaa hyödyntää Turun torin maukas ja edullinen kasvisvalikoima. Ne perusasiat kannattaa ainakin aluksi hoitaa kuntoon, eli lepo ja ravinto. Itse olen saanut monia oireita vähentymään ruokavalion ja lisäravinteiden avulla.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 11, 2010 07:41 

Ami: Tutkimusten mukaan antibiootit vain sattuvat olemaan yksi tehokkaimmista hoidoista CFS:ään ja täälläkin muutama tyyppi on saanut niistä todella paljon apua (mm. satupieni, joka oli kokeillut runsaasti erilaisia hoitoja ennen niitä). Harvoissa tapauksissa ne voivat olla jopa parantava hoito. Useimmilla CFS-potilailla sairaus johtuu ainakin osittain viruksista, mutta mykoplasma tosiaan on bakteeri. CFS:ään on yhdistetty myös monia muita bakteereja (tai bakteerinkaltaisia eliöitä), mm. borrelia, klamydiat ja stafylokokki.

Korvatulehduksiin ja muihin paikallistulehduksiin taas nimenomaan en suosittelisi antibioottia (paitsi pakon edessä), koska ne lähtevät hyvin esim. oreganoöljyllä. Sain aikoinaan jatkuvia bakteeritulehduksia CFS:n aiheuttamien immuunipuutosten takia, mutta selvisin ilman antibiootteja. Oreganoöljyllä lähtivät mm. silmätulehdus, korvatulehdus, poskiontelontulehdus (x muutama), virtsatietulehdus, imusolmuketulehdus (x 3) ja selluliitti eli ihotulehdus (x 1 tai 2).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jun 11, 2010 12:22 

Kiitos, Maija taas hyvästä neuvosta! :)

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 01:02, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 11, 2010 01:35 

Maija: Minkälaista antibioottia CFS:ään on käytetty, josta siis olisi apua? Tiedätkö potilaita jotka ovat parantuneet täysin antibiootilla? Kaikki on mahdollista, mutta tuota en helposti usko.. :) Jos tilapäisesti oireet lievittyvät (jopa huomattavasti) niin se on sitten aivan eri asia...
Hyvä juttu tuo oreganoöljy. Itselläni on joskus ollut aivan mieletön korvasärky, ja silloin halusin kyllä kaikki mahdolliset vahvat särkylääkkeet + mikä lie antibiootti/peniciliiin olikaan. :/ Mutta hyvä jos on lievempi särky ja pystyy käyttämään luonnollisempia vaihtoehtoja!

Profile  

PostPosted: Fri Jun 11, 2010 01:42 

juu medinaan oon menossa.

musta kans tuntuu siltä, että kehon vahvistaminen on parempi keino tässävaiheessa kuin antibiooteilla leikkiminen. mutta en tietysti voi olla varma.

on muuten jännä juttu toi että cfs:ssää luullaan masennukseksi. Itsekin oon melko vakavan masennuksen läpikäynyt, ja ottaisin sen kyllä mieluusti takaisin tämän sairauden tilalle. masentuneena voi sentään kävellä ja nähdä ystäviä. tai kuunnella musiikkia/kattoa leffaa. voin vain kuvitella miltä tuntuu kun vuosien kärsimisen jälkeenkään kukaan ei usko, että on oikeasti fyysisesti todella sairas.

Tää tauti tuntuu vähän siltä, kun olis kuollut ja jäänyt haamuna hengailemaan maan päälle :D näin mä oon leikkinyt mielessäni. mielikuva rauhottaa jotenki esim. niinä hetkinä ku kaverit soittelee, eikä pysty lähtemään mihkään. ehkä cfs onkin limbo :D

Profile  

PostPosted: Fri Jun 11, 2010 06:54 

En osaa antaa mitään fiksuja neuvoja, mutta toivottelen pikaista paranemista! Todella hienoa, että CFS-epäily on tullut jo näin aikaisessa vaiheessa, sillä tietysti mitä nopeammin hoitoa saa (ja tietää levätä), sitä paremmat mahdollisuudet parantua. Jos itse olisin silloin n. kahdeksan vuotta sitten tietänyt sairastuneeni CFS:ään, olisin varmaan täydellisen levon lisäksi hankkinut sekä antibioottikuurin että mennyt otsoniterapiaan... Sen verran kurja sairaus kyseessä, että olisin todennäköisesti tehnyt kaikkeni parantuakseni silloin lyhyen sairastamisen jälkeen. Nyt vuosien sairastamisen jälkeen kehossa alkaa olla sen verran monta asiaa pielessä, ettei parantuminen olekaan enää kovin yksinkertaista ja realistisesti ajateltuna se voi olla jopa mahdotonta. Yltiöoptimistina tietysti tähtään silti täydelliseen terveyteen...

Kovasti tsemppiä ja jaksamista! Entisenä aktiiviurheilijana tiedän, miten vaikeaa liikkumatta oleminen on, mutta kannattaa tosiaan jättää treenejä nyt väliin... Eihän sitä tiedä vaikka sinut saataisiin lyhyessäkin ajassa kuntoon, kun CFS:ää on osattu epäillä jo näin aikaisessa vaiheessa. Sitten on mukava palata treeneihin terveenä :)

Profile  

PostPosted: Fri Jun 11, 2010 09:05 

Pikku myy: Pidä vaan tähtäys korkealla! :) Voi siihen täyteen parantumiseen olla pitkä ja vaikea matka, mutta voihan se toki onnistua.

osku: Mitä se otsonihoito muuten maksaa? Tämänlaisen sairastamisen kanssa tarvitaan kärsivällisyyttä ihan pirusti. :( Mäkin jouduin jättämään tanssimisen monta vuotta sitten, ja vielä uneksin sen uudestaan aloittamisesta kun olen parantunut. Ajattelen nyt itse tätä sairautta tällaisena välikautena, osa elämääni joka ei ole oikein millään tavalla normaali, mutta jota voin katsoa sitten joskus takaisinpäin ja ajatella että no opin kaikenlaista itsestäni ja sain elämään aivan toisenlaista näkökulmaa sairastamisen kautta. Kun ajattelin elää ainakin satavuotiaaksi, niin muutama välivuosi sinne tai tänne.. :) Tietty haluaisin parantua nyt heti! Mutta ei se ainakaan nopeasti ole mahdollista. Tsemppiä!

Profile  

PostPosted: Sat Jun 12, 2010 11:07 

Pikku myy: kiitoksia vaan. ja tsemppiä itsellesi. On se tosiaan aika vaikeeta olla tekemättä yhtään mitään. toisaalta tällähetkellä kroppa kyllä antaa vielä sen verran vahvaa punaista valoa, että ei tulis mieleenkään yrittääkkään liikuntaa.

Ami: En oo medinan hinnoista vielä selvillä, mutta jossain täällä foorumilla oli mainittu 60e per kerta. ja ilmeisesti aika monta kertaa täytyy mennä ennenku saa niskalenkin cfs:stä.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 12, 2010 04:50 

Oskulle voimia ja tervetulotoivotukset!

Maija, minäkin olen saanut jonkinlaisia otsonihoitoja joitakin vuosia sitten. Lähinnä paikallisesti, mutta myös muutaman kerran suppeaa autohemoterapiaa. En tiedä oliko sillä mitään vaikutusta. Mutta yleensä kai cfs:ään käytetään sitä laajempaa autohemoterapiaa, kai?

Profile  

PostPosted: Wed Jun 16, 2010 08:00 

kiitti kaakao :)

Sain neurologilta tänään 10 päivän antibioottikuurin. doksysykliiniä nimeltänsä on tämä. saas nähä miten puree. pistän raporttia jos tehoaa.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 29, 2010 10:48 

Heippa Osku. Mikä tilanne? Meikäläinen on täsmälleen samassa tilanteessa ku sä. Oon 2 kuukautta nyt sairastanu ja käyny perustutkimuksia läpi. Mullaki oli jotain viitteitä mykoplasmasta (otin testin kaks kertaa ja oli vähän koholla molemmilla kerroilla). Laita ihmeessä raporttia tänne sun sairauden kehityksestä. Mietin tässä kans joko otsoniterapiaa tai sitten hakeutumista tonne antioksidanttiklinikalle.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 29, 2010 11:49 

Moi burana! Mun tilanne on tällähetkellä se, että eilen kävin taas verikokeissa, ja oon menossa viikon päästä tyksin siätautipoliklinikalle niitten tuloksia ihmettelemään.

Tuo 10 päivän antibioottikuuri ei poistanut väsymystä eikä pahoinvointia. vaikkakin kolme päivää syötyäni tuli vahva herx-reaktio, ja ''aivosumu''/pääkipu lievittyi selvästi. voipi siis olla että toimiikin, jos saa pidemmän kuurin jossain vaiheessa. ootsä muuten turkulainen? täällä varsinaissuomessahan on tänä keväänä jyllännyt kuulemma mykoplasma-aalto.

sit oon kanssa alkanu epäilemään nuita hormonaalisia ongelmia. lisämunuaiset/aivolisäke/kilpirauhanen. Kuulemma voi mennä herkästi sekasin cfs:sä tuolla akselilla hommat. Aivolisäke mulla ainakin tekee ylitöitä koska t4v ja tsh arvot keikkuu ihan viitearvojen ylärajoilla. testasin myös kyypakkauskokeilua(eli hydrokortisoonia söin hitusen) ja autto aika selkeesti olotilaan. Pitänee siis käydä vielä endokrinologilla sit ku on tutkimukset muilla saroilla tehty.

kannattaa selata tätä saittia ja lukea foorumia. Paljon hyödyllistä tietoa. Hauska kuulla, että joku muukin on ollut tänä kesänä yhtä epäonninen ja sairas kuin minä :mrgreen:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]