Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Sep 30, 2014 07:51

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Re: Alkalinen ruokavalio ja elämäntapa
PostPosted: Sun Oct 03, 2010 07:25 

Joskus otan myös B-vitamiinivalmistetta Berexiä, jossa on myös B1-vitamiinia ja foolihappoa. Ehkä voisin ottaa niitä säännöllisemmin.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 05, 2010 04:49 

CSS wrote:
Onko tarkoitus saada mahdollisimman paljon nestettä imeytymään? Eikö olisi paras juoda ORS liuosta? Se imeytyy vielä paremmin. Vähempi juominen riittäisi.

Tarkoitus runsaalla vedellä on huuhdella pois kuona-aineita ja happoja ym, eli auttaa kehoa puhdistuksessa, etteivät kuona-aineet jää vaan pyörimään kehoon.

"Halpa ja helppokäyttöinen ORS-liuos sisältää glukoosia ja suoloja."
Glukoosi on sokeria. Sokeri on happamoivaa. Suolat tosin on hyvä juttu. Mutta alkaalisissa juomissa ei siis ole sokeria. Joskus olen nähnyt jotain viherjauhetta jossa on vähän steviaa, mutta yleensä sitäkään ei ole. Tarkoitushan oli siis tasapainottaa kehon pH-tasapainoa alkalisella ruokavaliolla ja alkalisilla juomilla. Sairas keho on ylihappamoitunut.
En itse käytä lainkaan sokeria enkä kyllä joisi ORS-liuosta.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 09, 2010 08:53 

Ami wrote:
Tarkoitus runsaalla vedellä on huuhdella pois kuona-aineita ja happoja ym, eli auttaa kehoa puhdistuksessa, etteivät kuona-aineet jää vaan pyörimään kehoon... En itse käytä lainkaan sokeria enkä kyllä joisi ORS-liuosta.
Samaa sokeria elimistö kehittää vereen tavalla tai toisella vaikka et söisi sitä lainkaan eli happamoittaako elimistö sitten väkisin itseään? pH ei tosiaan juuri vaihtele söi niin tai näin. Suolat vaan imeytyy paremmin esim glukoosin avulla. Wikipedia:
"The co-transport of sodium into the epithelial cells via the SGLT1 protein requires glucose or galactose. Two sodium ions and one molecule of glucose/galactose are transported together across the cell membrane through the SGLT1 protein. Without glucose or galactose present, intestinal sodium will not be absorbed.[26] This is the reason glucose is included in ORSs."
ORS liuoksia on kyllä erilaisia eikä niissä ole aina ainakaan valkoista sokeria. ORS ei kannata karsastaa ainakaan, jos nestehukka on paha eikä muut nesteet imeydy. Silloin ainoa vaihtoehto taitaa olla suonensisäinen nesteytys.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 09, 2010 03:36 

Siis en ota kantaa siihen missä tapauksessa ORS liuos on hyvä ja missä ei. Mutta ei sellainen kyllä tähän alkaliseen elämäntapaan eikä kehon puhdistukseen ainakaan kuulu.

"Sugar is a metabolic waste product." Eli jos haluaa puhdistaa kehoaan, niin turha lisätä sitten happoja/myrkkyjä. Young on tosi tiukkis juuri sokerin suhteen, hedelmätkään eivät kelpaa lainkaan.
http://articlesofhealth.blogspot.com/20 ... ancer.html
Eiväthän hänen suosituksensa kaikille ole mieleen. Voisin suositella kiinnostuneille sellaista kun "transition". Eli että vähitellen siirrytään alkalisempaan ruokavalioon. Korvataan happamoivia ruokia alkalisoivilla ruoilla, mutta ei heti tehdä täyskäännöstä ja seurata kaikkia suosituksia, vaan sen mukaan kun itselle silloin sopii ja ilman liikaa stressiä... (Itse tein juuri sellaisen aika radikaalin täyskäännöksen ja ryhdyin nopeasti puhdistuskuurille.. Hehe.. en suosittele ihan niin rajua puhdistusta heti alkuun CFS-potilaille, vaikka selvisinkin siitä... Olen vähän perfektionisti ja halusin heti noudattaa kaikkia ohjeita. Myöhemmin olen löytänyt oman tapani seurata tätä ohjelmaa.)

"happamoittaako elimistö sitten väkisin itseään?"
Jep, kaikki elintoiminnot ovat happamoivia. "The human body is alkaline by design and acid by function." Googlaa vaikka tuo jos kiinnostaa lukea siitä... Muutenkin suosittelisin itse perehtymään tähän pH-tasapainoteoriaan jos haluaa, koska minun on aivan turha täällä kertoa tästä sellaisille jotka eivät ole kiinnostuneita kokeilemaan mitään.

Veden imeytymiseen vaikuttaa suolatasapainon lisäksi veden laatu. Sen takia puhdistan vesijohtoveden Nikken Pimag vesijärjestelmällä. On monia muitakin vaihtoehtoja, mutta itse en ole vielä satsannut kalliimpaan vempeleeseen. Minun laitteeni ei vielä alkalisoi vettä.
Esim tällaisia on jotka ovat parempia:
http://www.vedenpuhdistin.fi/

Jos veden molekyylit ovat liian isoissa "rypäleissä", siis liian monta molekyyliä on toisissaan kiinni, niin näiden on vaikea päästä solujen läpi. Tästä on joku suure, eli mitataan jotenkin veden laatua tästä näkökulmasta jollain numerolla. En valitettavast muista minkä niminen tämä suure on enkä sen tarkemmin...

Profile  

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 02:42 

Tässä oli vaan tällainen aika visuaalinen kuva, niistä myrkyistä, heh... :P
http://www.lymfalaite.fi/index.html
(Vaikuttaa kalliilta, niinkuin tuollaiset hoidot yleensäkin, en taida kokeilla nyt tässä vaiheessa. Kun on muita hoitoja... )

Profile  

PostPosted: Sun Sep 04, 2011 09:04 

Erittäin sitkeässä olevan sammakseni, jota minulla on ollut suunnilleen yhtä kauan kuin väsymystäkin, takia olen ruvennut epäilemään itselläni hiivasyndroomaa, vaikka vatsani ja suoleni ovatkin pelittäneet ihan hyvin. Ja vaikka minulla ei hiivasyndroomaa olisikaan, niin sammasta ainakin on, joten tämä kyllä lähtee nyt kokeiluun, vaikka johan minä olen kyllä syönytkin suhteellisen alkaalisesti pitkän aikaa (eli sokereita ja tärkkelystä vältellen). Ajattelin noudattaa tätä jonkun aikaa erityisen tiukasti nähdäkseni, että aiheuttaako tämä mitään muutosta. Hedelmäthän sitruunaa lukuunottamatta lähtee nyt ensimmäisenä ruokavaliosta pois, mutta mitenkäs marjat? Olen suurella vaivalla käynyt pitkin loppukesää keräämässä itselleni kymmeniä litroja mustikkaa, mutta vissiin nekin saavat jäädä pakastimeen? Mutta entäs puolukka? Sehän sisältää kai erittäin vähän sokeria ja jollain sivulla sitä itse asiassa suositeltiinkin hiivasyndroomaan. Entä ALCAR, joka sisältää pieniä määriä suolahappoa?

Anti-hiivaruokavaliossahan ainakin jonkun nettisivun mukaan tulee olla tarkka siitä, ettei vaikkapa vanhojen ruuantähteiden mukana tule syötyä sinne kehittyineitä homeita/sieniä. Miten vanhoja jääkaapissa säilytettyjä tähteitä nyt käytännössä sitten uskaltaakaan syödä? Olen esim. koittanut ottaa tavaksi syödä puolikkaan sitruunan päivittäin. Meneekö puolitettu sitruuna päivässä huonoksi (siis silminnähdenhän se ei muutu mihinkään mutta kehittyykö siihen mikrotasolla jo jotain?)?

Vinkkejä helppo- ja nopeatekoisiin alkaalisiin resepteihin olisi myös mukava kuulla. :)

Profile  

PostPosted: Mon Sep 05, 2011 01:24 

Onko sinulla oikein todettu se sammas? Minulla kielenpäällys menee valkoiseksi, jos en harjaa sitä. Mutta hiivaa siinä ei käsittääkseni ole. Sylki on usein valkoista vaahtoista. Se väri johtunee runsaasta valkosolu- ym solumäärästä syljessäni ja kuivasta suusta (Sjögren). Mieluumminkin suussani on paljon pieniä bakteereita. Sitä en tiedä, että mitä ne ovat (maitohappo- tms?).

Onko sinulla ehkä kroonista poskiontelo- tai nielurisatulehdusta? Minulla on molempia.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 05, 2011 02:17 

noksu: Mullakin on sitä sammasta välillä. Tai siis sellaista että kieli tulee päältä valkoiseksi, valkoista katetta. Se ilmenee sillä tavalla että tulee kun on puhdistusoireita ja useinmiten vähän viiveellä. Olen ajatellut myös että se liittyy hiivaan tai bakteereihin, tai siihen että keho puhdistuu, en oikein tarkkaan tiedä. Pesen aina hampaita harjatessa myös kielen siitä päältä. Se kate irtoaa osittain mutta ei kaikkea oikein tahdo saada pois harjatessa, jos on paljon.

Hyvä pointti se että mitenköhän kauan voi säilyttää ruokaa jääkaapissa. Itse olen kyllä laittanut salaattia enemmän kerralla ja syönyt vielä seuraavana päivänä sitä, mutta kauempaa se salaatti ei ainakaan säily mielestäni. Salaatinpalaset rupeaa punertamaan reunoista, minusta se on merkki että menee huonoksi. Onkohan täällä jotain marttoja jotka osaisi selvittää enemmän? :) Itse mietin että miten kauan voin säiyttää kasvispirtelöä jääkaapissa. Olen kyllä niitäkin syönyt seuraavana päivänä, jos illalla olen laittanut. En tiedä miten hyvä juttu se nyt sitten on.... Tietty parasta olisi aina laittaa kaiken heti ennen ruokailua, mutta kun täytyy jotenkin käytännöllisesti homma järjestää ja välillä laittaa enemmän kerralla.

Olen itse siirtynyt osittain Donna Gatesin Body Ecology Diet-ohjelmaan, joka on myös eräänlainen hiivadieetti ja siinäkään ei suositella marjoja, paitsi karpaloita, ei edes greippiä. Mutta Young taas sallii ainakin vaalean greipin, limen ja sitruunan, joten niitä olen nyt syönyt kyllä. Voithan olla jonkin aikaa ilman niitä marjoja, säilyyhän ne talvellekin.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 05, 2011 05:26 

pulla wrote:
Onko sinulla oikein todettu se sammas? Minulla kielenpäällys menee valkoiseksi, jos en harjaa sitä. Mutta hiivaa siinä ei käsittääkseni ole. Sylki on usein valkoista vaahtoista. Se väri johtunee runsaasta valkosolu- ym solumäärästä syljessäni ja kuivasta suusta (Sjögren). Mieluumminkin suussani on paljon pieniä bakteereita. Sitä en tiedä, että mitä ne ovat (maitohappo- tms?).

Onko sinulla ehkä kroonista poskiontelo- tai nielurisatulehdusta? Minulla on molempia.
On todettu kielen päältä Candida Albicans -hiivaa. Millään lääkkeillä se ei lähde pois, on hetkeksi pelästynyt esim. oreganoöljyä, LDN:ää ja jotakin hiivalääkettä, mutta sitten palannut takaisin entistä ehompana. Olen sitä lusikalla usein koittanut poistaa, mutta se kasvaa aika tiukasti kielessä kiinni, eikä lähde kokonaan pois kuin jostain reuna-alueilta. Ei pitäisi poskiontelo- eikä nielurisatulehduksia olla.

Ami wrote:
noksu: Mullakin on sitä sammasta välillä. Tai siis sellaista että kieli tulee päältä valkoiseksi, valkoista katetta. Se ilmenee sillä tavalla että tulee kun on puhdistusoireita ja useinmiten vähän viiveellä. Olen ajatellut myös että se liittyy hiivaan tai bakteereihin, tai siihen että keho puhdistuu, en oikein tarkkaan tiedä. Pesen aina hampaita harjatessa myös kielen siitä päältä. Se kate irtoaa osittain mutta ei kaikkea oikein tahdo saada pois harjatessa, jos on paljon.
Minullahan on siis sammasta aina, ensimmäisen kerran huomasin sitä olevan joskus 2007. Ja se itse asiassa ainakaan se tiukimmassa istuva osa ei ole edes kovinkaan valkoista vaan vähän vihertävää, semmoista likaisen väristä.

Joka tapauksessa epäilisin, että kehoni pH on aika alhainen, ja sen takia tuo hiiva ei ota lähteäkseen. Muutenkin nämä pH-asiat näyttäisivät olevan yllättävän tärkeitä nyt kun olen vähäsen googletellut asiaa. Onko muuten kukaan teistä kokeillut koivuntuhkauutetta? Kyseessähän on erittäin vanha suomalainen luontaislääke. Sen pH on erittäin korkea ja se sisältää vielä lisäksi runsaasti kaikenlaisia mineraaleja. Se vaikuttaa erittäin lupaavalta netin perusteella, joten sitä ehdottomasti kokeilen. Se on valitettavasti vaan aika sikahintaista, esim. CoCoVin litran pullo maksaa yli kolmekymppiä. Löysin kuitenkin netistä tämmöisen reseptin:

Quote:
Minä toimin niin kuin olin kuullut vanhoilta, poltin hellan uunissa koivuhalkoja tuohineen ja parkkineen noin puoli kiloa, (normaali annos on 300 grammaa). Seuloin tuhkasta hiilet pois ja keitin veden ja panin siihen nuo tuhkat 300 grammaa 6 litraa vettä emalikattilaan ja keitin sitä vähän hämmentäen, ettei se pala pohjaan, niin että 12 minuuttia kiehui tuhkan kanssa. Ja kun se oli tarkoin laskeutunut puhtaaksi niin vaatteen läpi pulloon ja niin lääke oli valmis.
Onko tuossa jotain riskiä jos kävisin itse tuota kokkailemaan (koivuhalkoja ja saunanuuni löytyy), vai kannattaisiko suoraan ostaa valmista? Haittaako jos esim. joukkoon joutuu pieniä määriä muiden puiden tai sytykkeiden ainesta? Ja jollain sivulla sanottiin, että koivut ovat kovia keräämään ilmansaasteita ympäristöstään.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 05, 2011 06:36 

noksu wrote:
Onko muuten kukaan teistä kokeillut koivuntuhkauutetta? Kyseessähän on erittäin vanha suomalainen luontaislääke. Sen pH on erittäin korkea ja se sisältää vielä lisäksi runsaasti kaikenlaisia mineraaleja. Se vaikuttaa erittäin lupaavalta netin perusteella, joten sitä ehdottomasti kokeilen. Se on valitettavasti vaan aika sikahintaista, esim. CoCoVin litran pullo maksaa yli kolmekymppiä.

Minä olen ostanut täältä koivuntuhkatippoja:
http://www.goodset.composer.fi/eshop/categories/21/
Esko Jalkasen luonnonvoimat yhdistyksestä suositeltiin niitä minulle, viisi tippaa päivässä. Mutta sehän on aika selvää muutenkin että kaikilla kroonisesti sairailla on mineraalipuutosta ja jokin mineraaleja lisäävä ravintolisä on hyvä olla jokaisella. Tuo on hyvä luonnollinen vaihtoehto. Ostin tippoja koska olen niin herkkä ja niitä minulle myös suositeltiin. Tuossa on sitä tuhkaa kuivanakin, mutta sehän on tuhdimpaa. Kuitenkin sitä käytetään ilmeisesti aika vähän, joten ei siitä minusta kovin kallista vaikuttaisi tulevan käytössä.

Minulla ei kai sitten ole sellaista sammasta, vaan katetta ja sitä ei ole jatkuvasti, joten puhutaan kai sitten eri asioista. Mutta joka tapauksessa harjaan sitä esim. ruokasoodalla hammasharjalla kun sitä tulee juuri puhdistusoireiden yhteydessä. Se sammas on kyllä varmaan merkki siitä että elimistössä on hiivaa ja elimistö on hapan.

Se että jättääkö vain hedelmät pois vai myös marjat, ja ruokavalion kanssa yleensäkin, täytyy itse päättää ja minusta on hyvä tehdä muutoksia vähän vähitellen, ettei muuta ihan kaikkea kerralla. Itse tein siis radikaalin muutoksen kun hyppäsin alkaliseen ruokavalioon ja ajattelin että paranen sitten nopeammin kun teen enemmän ja tein puhdistuskuurin, mutta harvinaisen väärässä olin! :D Olisi pitänyt tehdä muutoksia hitaammin, ei mitään rajua puhdistuskuuria ainakaan, ja kärsivällisesti, jotta elimistö ehtii mukaan. Minulla oli myös matoja ja maksa meni vaan enemmän tukkoon liian kunnianhimoisesta elimistön puhdistamisoperaatiosta.

Donna Gatesin BED ja Robert O. Youngin ohjelma ovat aika samantapaisia, mutta heillä on joitakin eriäviä mielipiteitä. Erityisesti probiooteista ja hapatetuista ruoista ovat täysin eri mieltä. Olen siis nyt siirtynyt pikkuhiljaa enemmän BED:in suuntaan (eli Body Ecology Diet) ja lisännyt gluteenittomia viljoja (jotka Gatesin mukaan eivät ruoki hiivaa), vähentänyt öljyjä ja avokaadoa, ja käytän hapatettuja juomia, kookoskefiiriä ja kananmunia. Syön kuitenkin edelleen hyvin kasvis- ja raakapainoitteista ruokavaliota, eli noin 80 % kasviksia, ei kaikkea kuitenkaan raakana. Myös lisäravinteiden kanssa olen tehnyt muutoksia ja jatkuvasti hakenut itselleni sopivampaa ohjelmaa. En syö vieläkään lihaa tai maitotuotteita, vain luomukananmunia. Varmasti tulevaisuudessa syön joskus kalaa välillä.

Tuntuukin nyt että olen enemmän oikealla tiellä :) vaikka vielä muutankin asioita ja kokeilen hitaasti. Seuraavaksi klorella kokeiluun! Minulla on leukanivel parantunut tässä viime aikoina ja vaikka se ei niin kovasti ole minua vaivannut, kun on niin paljon muitakin oireita, niin se on kuitenkin muutos parempaan, yksi oire vähemmän. :) Se siis oli jotenkin tulehtunut? naksahteli ja oli jäykkä vuodesta 2007 ehkä, eli jo vuosia, ja nyt yhtäkkiä se on vaan parantunut. Ihanaa. :) Myös hypotyreoosi joka oli talvella mennyt aika pahaksi, on nyt normalisoitunut. Kilpirauhasarvoni ovat jopa paremmat kuin vuosi sitten. :) Huom. ILMAN tyroksiini- tai muuta lääkitystä.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 05, 2011 08:52 

Olen lukenut jostain, että hiiva tekisi itiöitä ja lääkkeet eivät tehoaisi itiöihin. Itiöistä muodostuisi uutta hiivasientä viikon- kahden viikon välillä. Siksi otettaisiin lääkettä viikon välein. Tuokin kuulostaa vähän hakuammunnalta, jos ei tiedetä muodostuuko itiöistä uutta hiivaa viikon vai kahden kuluttua. Ja kuinka nopeasti uusi hiiva alkaa tekemään itiöitä?

Profile  

PostPosted: Tue Sep 06, 2011 09:47 

Hieno homma Ami jos olet saanut terveyttäsi paremmaksi viime aikoina noilla konsteilla. Oletko mittaillut omaa pH:tasi ja jos olet, niin kuinka paljon olet saanut sen nousemaan?

En kyllä usko, että mitään karmeita puhdistusoireita tästä saisin, sillä tämä nyt tekemäni ruokavaliomuutos on lähinnä hienosäätöä, sillä suunnilleen näin olen syönyt jo pitemmän aikaa. :)

No eihän tuo koivuntuhka älyttömän kallista olisi ostettuna, mutta kun sitä vaan saisi helposti ilmaiseksikin jos itse tekisi, ja vieläpä nopeammin kuin netistä tilattuna. Jospa sitten koittaisin tehdä itse ja ostaa netistä sitten, jos siitä on apua ja ryhdyn säännölliseksi käyttäjäksi.

V.V.m.m.63 wrote:
Olen lukenut jostain, että hiiva tekisi itiöitä ja lääkkeet eivät tehoaisi itiöihin. Itiöistä muodostuisi uutta hiivasientä viikon- kahden viikon välillä. Siksi otettaisiin lääkettä viikon välein. Tuokin kuulostaa vähän hakuammunnalta, jos ei tiedetä muodostuuko itiöistä uutta hiivaa viikon vai kahden kuluttua. Ja kuinka nopeasti uusi hiiva alkaa tekemään itiöitä?
Ahaa. Mutta joka tapauksessa uskon, että ei tämä hiiva ihan tässä laajuudessa rehottaisi, jos pH-asiat olisivat kunnossa. Eli ensin pH kuntoon. Tietysti en voi olla varma, sillä en ole pH:tani mitannut, mutta kohta tiedän kun iHerbistä tilaamani pH-mittausläpyskät saapuvat.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 06, 2011 02:42 

En ole nyt jaksanut mitata virtsan pH:ta, mittailin kyllä silloin alussa ja huomasin että se kyllä vaihtelee sen mukaan mitä alkalisoivia lisäravinteita käytän ja sen mukaan että miten paljon kroppa puhdistuu. Puhdistuskuurin aikana kun keho työntää happoja ja myrkkyjä ulos, niin silloin virtsan pH laski.

Mutta kun en sitten oikein tahtonut edetä tämän terveyden kanssa, kun olin aina vaan niin tukossa eikä puhdistuksesta tahonut tulla mitään, niin lopetin myös sen mittaamisen. (Myöhemminhän selvisi että minulla oli matoja ym. ja sen takia homma ei tahtonut toimiakaan.) Ei se keho mittaamalla parane kuitenkaan, vaan sillä että antaa sille mitä se tarvitsee. :) Mutta onhan tuo ihan kiinnostavaa mitata kyllä.

Youngin mukaan terveysongelmat johtuvat kehon ylihappamuudesta ja oireet ovat merkki siitä että kehon on hapan. Eli jos on sairas, niin on happamoitunut elimistö, aika helppo logiikka. Mutta se että mitä se pH-tasapaino oikein tarkoittaa ja mitkä asiat siihen vaikuttavat milläkin tavalla, siitähän noilla ravintoasiantuntijoilla on vähän eri mielipiteitä. Kuitenkin monet (esim. myös Donna Gates ja David Wolfe) puhuvat juuri siitä että on tärkeää huolehtia kehon pH-tasapainosta esim. syömällä paljon kasviksia, juomalla viherjuomaa ja käyttämällä jotain mineraalilisää. Sitten esim. hedelmistä on erimielisyyksiä, jotkut sanovat että hedelmät ovat alkalisoivia, mutta Young:han ei suosittele useimpia hedelmiä. Itse olen sitä mieltä että hedelmissä on paljon fruktoosia -> ruokkii hiivaa, eli en syö.

Juu, noksu meillä taisi olla jo puhetta siitä että et ole niin herkkä, mutta muistutan vaan sen takia että kannattaa edetä tunnustellen ja kärsivällisesti kun täällä on monia herkkiä CFS-potilaita. :) Mä siis tein CFS-potilaan näkökulmasta nähden aika hurjia puhdistuskuureja ja käytin niiden aikana paljon lisäravinteita joten puhdistin aivan liian rajusti ja nopeasti. Olen vähän kunnianhimoinen ja sattui olemaan rahaakin pistää lisäravinteisiin ym. Kukaan ei mulle silloin kertonut että liiallinen puhdistaminen ja väärällä tavalla, voi olla vaarallistakin. Nyt käytän vieläkin monia lisäravinteita, mutta käytän melko hillittyjä annoksia enkä ole puhdistuskuurilla. Tuntuu typerältä kun ei pysty mitään "kunnolla" käyttämään, mutta täytyy kuunnella omaa kroppaa eikä vaan lukea mitä purkissa suositellaan tai mitä joku (CFS:stä täysin tietämätön) luontaistuoteasiantuntija suosittelee. :) Minusta tuntuu että Suomessa ei ole ainuttakaan CFS:ää hyvin ymmärtävää lääkäriä eikä myöskään luontaisterapeuttia... Ainakaan en ole sellaista löytänyt. Itse täytyy vaan kaikki tieto kaivaa ja oma keho oppia tuntemaan.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 06:01 

Ami wrote:
Youngin mukaan terveysongelmat johtuvat kehon ylihappamuudesta ja oireet ovat merkki siitä että kehon on hapan. Eli jos on sairas, niin on happamoitunut elimistö, aika helppo logiikka. Mutta se että mitä se pH-tasapaino oikein tarkoittaa ja mitkä asiat siihen vaikuttavat milläkin tavalla, siitähän noilla ravintoasiantuntijoilla on vähän eri mielipiteitä. Kuitenkin monet (esim. myös Donna Gates ja David Wolfe) puhuvat juuri siitä että on tärkeää huolehtia kehon pH-tasapainosta esim. syömällä paljon kasviksia, juomalla viherjuomaa ja käyttämällä jotain mineraalilisää. Sitten esim. hedelmistä on erimielisyyksiä, jotkut sanovat että hedelmät ovat alkalisoivia, mutta Young:han ei suosittele useimpia hedelmiä. Itse olen sitä mieltä että hedelmissä on paljon fruktoosia -> ruokkii hiivaa, eli en syö.

Kiitoksia Ami hyvistä kirjoituksistasi ja neuvoistasi ! Aloitin kulkemaan samaa tietä jo kesällä kun huomasin merisuola/neste/mineraalien auttavan olotilaani ja tää alkaalisuuden ymmärtäminen antaa voimia jatkaa!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

All times are UTC + 2 hours