Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 12:19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Uusi sivu: Tutkimukset
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 10:14 

http://cfs.gehennom.org/?tutkimukset

Tietoa laboratorio- ja muista tutkimuksista, joita voi käyttää apuna CFS:n diagnoosissa ja hoidossa. Tiedot perustuvat osittain omiin (ja teidän) kokemuksiin, osittain siihen mitä olen netistä lukenut, joten kertokaa ihmeessä jos tiedoissa on virheitä tai muita outouksia.

Profile  

Post subject: Re: Uusi sivu: Tutkimukset
PostPosted: Sat Jun 28, 2008 05:29 

Maija wrote:
kertokaa ihmeessä jos tiedoissa on virheitä tai muita outouksia.

Mielenkiintoista ..
Pari kommenttia kuitenkin:
Esivalmisteluiksi mainitset lähes aina, ettei tarvita. Oma kokemukseni on, että esim. 12h syömättä on lähes vakio verikokeissa. En tiedä onko se lopulta tarpeen. Onko sinulla siis perusteita kannallesi ?

ACTH-rasituskoe voi mielestäni olla hyvinkin hyödyllinen. Ainakin jos sattuu olemaan Addisonin tauti. Se on harvinainen mutta hengenvaarallinen, jos sitä ei löydetä ajoissa. Addisonin taudin diagnosointiin koe saattaa olla välttämätön. Myös erotusdiagnoosi Addisonin poissulkemiseksi CFS epäiltäessä saattaa vaatia tämän testin, jos siis Addisonia ei muuten ole saatu suljettua pois. Sekundäärinen lisämunuaisten vajaatoiminta on sitten vaikeampi diagnosoitava. Mitä koetta muuten siihen ajattelit ?

Lista on lyhyt vaan ilmeisesti aiot jatkaa sitä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 28, 2008 06:28 

Suomessa ei käsittääkseni ole oikein mitään järkevää testiä lisämunuaisen lievemmän vajaatoiminnan toteamiseksi (ainakaan julkisella puolella). Näin minulle on ainakin annettu ymmärtää. Esim. itselläni ACTH-rasituksen tulos oli täysin normaali, ja silti minulla on selviä lisämunuaisongelmia. Eikö Addisonin pitäisi näkyä normikortisolitestissäkin?

Kerro toki jos johonkin tutkimukseen tarvitsee esivalmistelut, missä lukee että ei tarvita. Ei läheskään kaikkiin tutkimuksiin tarvita mitään. Verikokeissa yleensä nimenomaan perusverikokeet vaativat paaston ja useimmat "erikoistuneemmat" sen sijaan eivät. Riippuu paikasta toistavatko esim. aina niitä perusverikokeita erikoistuneempien lisäksi, vaikka tulokset olisivat olleet normaalit.

Listaan saa tietysti ehdottaa lisää testejä ja kertoa niistä (esim. privaviestillä). Varmaan esim. deksametasonitesti ja PET-kuvaus olisivat aiheellisia lisätä, tosin niistä itselläni ei ole kokemusta. Tuntuu, että yleensäkin hirveän erilaisia tutkimuksia eri ihmisille on teetetty. Esim. minulle ei ole tehty mitään vatsa- tai lihastutkimuksia, vaikka ko. oireita onkin, kun taas toisaalta neurologisia/neuropsykologisia/neurofysiologisia testejä on tehty runsaasti, vaikka en kärsi paljoa muista neurologisista oireista kuin kognitiiviset ongelmat.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 30, 2008 10:49 

Maija wrote:
Eikö Addisonin pitäisi näkyä normikortisolitestissäkin?

Ei välttämättä. Erityisen selvät tapaukset toki. ACTH määritys kertoo myös jo paljon mahdollisesta Addisonista ilman rasituskoetta. Yleensä ACTH kuitenkin määritetään vasta rasituskokeen yhteydessä. Addisonissa ACTH on hyvin korkea eli aivot käskyttää lisämunuaisia tuottamaan kortisolia vaan lisämunuaiset ei pysty tuottamaan sitä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 30, 2008 06:13 

Valitettavasti lääkärit teettävät turhiakin kokeita ja sellaisia, joista ei anneta tarvittavia ohjeita tai joiden tuloksia ei sitten osata tulkita. Minullekin on tehty deksametasonikoe, vaikka ei ollut mitään hyeprkortisolismiin viittaavaa, päinvastoin kortisolini oli mieluummin matala. P-ACTH:n olen itse mittauttanut laboratoriossa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]