Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:52

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Minusta haastattelu Hyvä Terveys -lehdessä
PostPosted: Sat Oct 04, 2014 05:54 

En ole varma milloin tämä lehti on ilmestynyt, mutta sain juuri kuulla, että haastatteluni CFS:stä (ja aivolisäkkeen vajaatoiminnasta) on jo ilmestynyt Hyvä Terveys -lehdessä. Minulle oli sanottu sen tulevan vasta marraskuussa.

Kaisa Viitasen tekemää juttua ei ole missään netissä luettavana. Se on asiallinen juttu, olettaen että sitä ei ole vielä toimituksessa editoitu pilalle, haastatellaan myös Poloa ja Harri Hämäläistäkin, CFS-verkkokin mainitaan. Toisaalta se on aika henkilökuvamainen, ei yhtä hyödyllinen CFS-asialle kuin vaikkapa Suomen Kuvalehden jutut.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Minusta haastattelu Hyvä Terveys -lehdessä
PostPosted: Sun Oct 05, 2014 07:19 

Juuri luin jutun, oli kyllä hyvä ja kertoi Maija sinusta ja tilanteestasi avoimesti.
Itse ainakin heti muutaman uuden asian yhdistin tähän sairauteeni, ei tarvitse niitä enää ihmetellä.

Hyvä kun CFS sai taas julkisuutta, kiitos Maijalle.

Niiskuneiti

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 08:03 

Meille tulee kotiin hyvä terveys (ironisesti :D) ja oli ihan hyvä juttu! Tuntuu että joka puolella on nyt cfs juttuja

Profile  

Post subject: CFS ja Maija Hyvä terveys -lehdessä
PostPosted: Fri Oct 24, 2014 01:56 

Käsiiini sattui tänään fysioterapian odotushuoneessa Hyvä terveys 12 2014. Siinä oli yllättäen Maijan kuva ja juttu.
Sain sieltä kopiot muusta paitsi edeltävästä kuva- ja otsikkoaukeamasta. Ainakin ensilukemalta ihan hyvä juttu, paitsi CFS-verkko on johonkin tullut väärin CMS-verkoksi.

Pääsin mainostamaan siellä Maijan työtä ja CFS-verkkoa. Kerroin myös Olli Polosta.

Profile  

Post subject: Re: CFS ja Maija Hyvä terveys -lehdessä
PostPosted: Fri Oct 24, 2014 09:10 

Tästä on jo tuossa alempana ketju... Lähetit ilmeisesti minulle skannin (en pysty nyt avaamaan viestiä), kiitos, mutta minulla on jo lehti itsellä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Oct 20, 2015 10:10 

Juttu on nyt verkossa hieman päivitettynä nykytilanteen suhteen. Pari typoakin sain korjattua, mm. sen CMS-verkon. Siinä on kyllä paljon virheitä edelleen, mutta ne käsittelevät lähinnä minun henkilökohtaista elämääni ja sairauteni kronologioita, eivät CFS:ää, joten ei ole niin paha.

Inhoan vain tuota kuvaa, kun näytän siinä 20 kg lihavammalta, vaatteet ryppyisiltä ja kuvakulma on outo. :-P Muut jutun kuvat olivat paljon parempia.

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ter ... _nukkuisin

Profile  

PostPosted: Fri Jun 09, 2017 02:58 

Jutun perässä olevassa keskusteluketjussa on postauksia, jotka vaikuttavat trollien laatimilta. Esimerkiksi yksi väittää tuntevansa kymmeniä CFS:stä parantuneita! (Kas kun minä en ole törmännyt ensimmäiseenkään parantuneeseen. :roll: )

Samainen postaaja tuli myös kirjoittaneeksi uusiksi masennuksen diagnostiset kriteerit väittäessään, että itsetuhoinen avautuminen netin keskustelupalstalla riittäisi täyttämään vakava-asteisen masennuksen diagnostiset kriteerit. :D (Anteeksi huvittunut virne naamallani, tiedostan toki, että aihe on sinänsä vakava, mutta silti...) Väitti myös, että masennuspotilailta puuttuisi yleensä sairaudentunto.(Jännää, etten ole tuohonkaan "tietoon" törmännyt koskaan aiemmin. :roll: )

Alla ote ko. postauksesta:

"Olen jutellut parantuneiden kanssa. Kymmenien! Ja itse sairastanut 3 v. 1v petipotilaana. Vielä pikkasen matkaa terveyteen mut täältä tullaan. Syyt: Stressaava elämäntilanne. Univaje. Yksipuolinen ruokavalio. Eli stressi. Elimistölle on stressiä myös huono ruokavalio, kuluttava työ, ihmissuhdehuolet, liian kova treenaaminen, fyysinen työ, ylipäätään työn tekeminen, lapsuuden kokemuksien muokkaamaa nykytodellisuus eli ajattelumaailma kaiken sun tekemisen ja arjen takana (suuri merkitys!!!!!) Mut joo tutkia kannattaa erityisesti mielenterveyden näkökulmasta tätä sairautta."

Last edited by Meikäläinen on Sun Jun 11, 2017 12:05, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 10, 2017 01:34 

^ Tai sitten se on taas joku joka luulee tietävänsä mistä puhuu. Tämähän on juuri sellainen sairaus, josta kertoessa saa vastaukseksi: "Joo, muakin on nyt väsyttänyt tosi paljon...". Ja monien mielestähän ihminen ei voi olla masentunut, jos hän silloin kerran puolessa vuodessa nähtäessä sattuu hymyilemään.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 10, 2017 08:24 

Mira wrote:
^ Tai sitten se on taas joku joka luulee tietävänsä mistä puhuu. Tämähän on juuri sellainen sairaus, josta kertoessa saa vastaukseksi: "Joo, muakin on nyt väsyttänyt tosi paljon...". Ja monien mielestähän ihminen ei voi olla masentunut, jos hän silloin kerran puolessa vuodessa nähtäessä sattuu hymyilemään.

Minua pistää kyllä vihaksi, kun joskus tulee vastaan tapauksia, jotka kertovat vuolaasti, miten heillä on varmasti tämä sairaus ja miten on kaameaa, kun lääkäri ei kirjoita sairaslomaa tai suorastaan sairaseläkettä. Kun sitten raaputtaa pintaa, niin käy ilmi, että nämä ihmiset ovat sitä mieltä, että jos esim. kolmen lapsen yksinhuoltajana ja kahta työtä tekemällä ei enää jaksa käydä kuin 3 kertaa viikossa kuntosalilla, on AIVAN VARMASTI sairastunut krooniseen väsymysoireyhtymään.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 10, 2017 09:04 

Joskus 2000-luvun alussa kerroin eräässä kaveriporukassa, että epäilen vahvasti sairastavani kroonista väsymysoireyhtymää. Eräs tuttu sitten ilmoitti, että hänen lääkärinsä mukaan hänellä on se. Olin toki hyvin ihmeissäni, koska en uskonut, että koko Suomessa kukaan lääkäri tuntisi koko sairautta, saati että tuntemani ihminen olisi saanut siitä diagnoosin.

Paljastui, että tämä CFS oli jotain, että "jos en syö tarpeeksi usein, minua alkaa väsyttää" (tai jos syön liikaa tai jotain, kuitenkin liittyi täysin hänen syömisiinsä).

En muista enää jaksoinko yrittää selvittää, oliko lääkäri tosiaan väittänyt tuttuni sairastavan CFS:ää, vai oliko hän vain sekoittanut asiat itse.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]