Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Jun 23, 2018 09:14

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Virukset tuottavat insuliinin yms kaltaisia aineita
PostPosted: Mon Feb 26, 2018 10:30 

http://www.pnas.org/content/early/2018/02/20/1721117115

Uuden tutkimuksen mukaan tietyt virukset (Iridoviridae, joita ei tähän mennessä ole pidetty nisäkkäille patogeenisinä) voivat tuottaa insuliinin kaltaista hormonia, joka aktivoi ihmisen insuliinireseptoreita ja voi siten laskea verensokeria. Muita viruksen erittämiä ihmishormoneja ovat insuliini kaltaiset kasvutekijät (IGF)-1 and -2, FGF-19 ja -21, endoteliini-1, inhibiini, adiponektiini ja resistiini. Kenties joku muu virus voi tuottaa muitakin ihmishormoneja.

Tämä on aika iso ajattelun muutos, että virukset voivat vaikuttaa ihmisen elimistössä näin. Onko tällä relevanssia CFS:ään? Itselleni heräsi heti tällainen kysymys, vielä kun krooninen hypoglykemiani paheni voimakkaasti muutama viikko sitten. En siedä juuri lainkaan hiilareita tällä hetkellä - paitsi selittämättömästä syystä 21:30-22:30 iltaisin, jolloin olen jo vuosia sietänyt enemmän hiilareita kuin muulloin, mutta nyt ero on dramaattinen. Insuliinin kaltaista hormonia tuottava virus olisi spekulatiivinen mutta mahdollinen selitys.

Koska tämä on tosiaan ensimmäinen tutkimus alalta, emme tiedä voivatko esim. CFS:ään yhdistetyt virukset tuottaa jotain hormoneita, joilla olisi merkitystä sairauden kannalta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Virukset tuottavat insuliinin yms kaltaisia aineita
PostPosted: Mon Feb 26, 2018 06:47 

Maija, kiitos linkistä!

Olen ollut jo vuosia varma käytännön kokemuksen perusteella, että mikrobit sekoittavat jopa todella pahastikin verensokerin hallintaa. Monilla kikoilla (mm. antimikrobisella itsehoidolla) olen saanut verensokeriongelmaa pidettyä kurissa, mutta ei se ole poistunut kokonaan. Vaatii jatkuvaa duunia.

Polohan puhuu usein, että sympaattisen hermoston romahtaessa alkaa verensokerin säätelyhäiriöt, koska insuliinin vastavaikuttajat hiipuvat. Mielestäni Polo on oikeassa myös tässä asiassa.

Minulla muuten alkaa sokerinsieto parantua yleensä klo 18-19 aikoihin illalla. Keho alkaa myös muuten toimia paremmin iltaisin. Toki vaihtelua esiintyy joinain päivinä.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 27, 2018 01:43 

Tarkoitatko suolistobakteereita vai muita mikrobeja?

Sympaattista hermostoa olisi luontevaa syyttää, mutta ei minulla esim. adrenaliinihoito ole missään vaiheessa nostanut verensokeria yhtään. Polon hoidoista vain yksi on auttanut, ja erikoisesti esim. progesteroni, testosteroni ja oksitosiini auttoivat kuukauden pari. Lisäksi mm. kysteiini, beeta-alaniini ja desmodium ovat auttaneet väliaikaisesti. Kortisonin lisääminen ei auta.

Ennen kävely oli minulla ylivoimaisesti tehokkain hoito verensokerin nostamiseen, mutta sen teho romahti viimeisen verensokeriromahduksen myötä.

Minulla sokerinsieto paranee hieman jo alkuillasta, mutta massiivinen ero tulee vasta tuolloin aika myöhään. Päivällä jo alle 5 g hiilareita voi romauttaa sokerin (ja tämä on Phase2:n tai vastaavan blokkerin kanssa!), iltakahdeksalta voi tuplata, iltakymmeneltä menee 40 grammaa ilman ongelmia. Aika päätöntä. Ennenhän minullakin vointi parani ylipäänsä tosi paljon iltaisin, aikoinaan alkaen jo kuuden aikaan, mutta nykyään eroa ei yleensä ole, tai se tulee myöhään ja on vain vähäinen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Feb 27, 2018 04:38 

Minulla adrenaliini toimii ainakin jollain tasolla myös verensokeriongelmiin. Tiputuksissa kaikkein tehokkaimmin. Itse asiassa tiputuksista ei tule yhtään mitään ilman adrenaliinia, vaikka jättäisi ravintoliuoksenkin pois.

Oletko muuten kokeillut glukagonia adrenaliinin kanssa yhtä aikaa?

Itse siedän sokeripitoisia ruokia jotenkin nykyisin pitkin päivää, mutta iltaisin sietokyky paranee huomattavasti. Valkoista teollista sokerimössöäkin siedän, kunhan syön paljon rasvaa (esimerkiksi oikeaa voita tai oliiviöljyä), jotain kuitupitoista ja proteiinipitoista ruokaa samalla aterialla. Tietyt lisäravinteet vaikuttavat minulla sietokykyyn myös. Yksi niistä on C-vitamiini, jota otan noin 10 grammaa jokaisen aterian päälle. Pelkästä sokerin syönnistä seuraa kuitenkin katastrofaaliset oireet lähes välittömästi. Toisaalta VHH-ruokavalio johtaa kohdallani nykyisin sairauden oireiden huomattavaan pahenemiseen muutamassa päivässä. Joskus terveenä ollessani VHH-toimi jonkin aikaa loistavasti.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 27, 2018 04:46 

Tiputusten kanssa minulla ei ole ollut ongelmaa, esim. ravintotiputus ei ole romauttanut verensokeria, vaikka sisältää sokeria. Glukagoni auttoi alkuun, nykyään vaikutus on hyvin vähäinen.

Juu, tällä hetkellä on aika VHH-meno (paitsi tuolloin iltaisin, jolloin voin syödä herkkujakin, se auttaa psykologisesti paljon). En ole tosin vuosiin sietänyt paljoa hiilareita ja olen esim. syönyt vain karppileipiä yms, mutta nyt muutama viikko sitten tapahtuneen pahenemisen jälkeen suurin osa tuollaisistakin tuotteista on liian hiilaripitoisia. Lisäksi verensokerin romahdus tulee nopeammin kuin ennen, jo vartissa syömisestä.

Ja se on outoa, että pienikin määrä sokeria aiheuttaa nyt ongelmia, vaikka muu ateria olisi kuinka sokeri/kuitu/proteiinipitoinen. Kuitu tosin tuntuu jopa hyödyllisemmältä kuin rasva, koska kohtalaiset määrät hedelmiä aterian ohessa eivät ole aiheuttaneet ongelmia (esim. isohko luumu ruoan jälkeen), siinä missä yksi pala tummaa suklaata rasvaa sisältävän proteiinipirtelon jälkeen voi olla liikaa.

C-vitamiinia minulla ei siedä vatsa kuin 1,5 g päivässä, vaikka jakaisi osiinkin. Minun on pitänyt yrittää valmistaa liposomaalista C-vitamiinia itse ja kokeilla, sietäisikö sitä, mutta en ole saanut aikaiseksi, kun siinä on hommaa.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 27, 2018 05:24 

Ehdin tuon VHH- kysymyksen poistaa edellisestä viestistäni, koska selvä vastaushan siihen löytyi sinun aikaisemmasta viestistä...eli iltaan asti hiilarirajoitusta.

Kyllä, ymmärrän kokemuksen kautta todella hyvin tuon herkkujen psykologisen vaikutuksen! Ja toisaalta ihan normaalinkin ruoan psykologiset vaikutukset. En voinut nimittäin jossain vaiheessa syödä oikein mitään ruokaa. Nyt on todella monet allergiat/yliherkkyydet ja ruoan "vetovaikeudet" sisuskaluissa hävinneet tai helpottaneet, ja on aivan mahtava tunne, kun voi taas syödä useita ruokia!!

Minulla muuten tumma suklaa aiheuttaa edelleenkin hieman ongelmia, mutta tällä hetkellä pystyn sitäkin syömään. Pitkän aikaa oli niin, että en sietänyt murustakaan ilman jäätäviä tärinöitä. Sitten alkoi sietokyky paranemaan, mutta viivellä tuli vaikeat hypoglykemiat. Nämä sain aisoihin pääasiassa b-vitamiineilla (vahva b-complex). Monesti olen kalsium- ja b-complex- lisällä pystynyt eliminoimaan myös suklaan aiheuttamat överistimulaatiot. Nyt siedän ihan kohtalaisesti suklaata ilman noita lisiäkin, kunhan syön sitä vahvan aterian päälle. Jopa kofeiinipitoista kahviakin olen voinut taas juoda!

Aikaisemmin en itsekään sietänyt c-vitamiinia edes grammaa päivässä. Muutamat "flushit" sai tehdä, että alkoi sietokyky kasvamaan. Nykyisin en mitään c-vitamiiniflusheja voi tehdä, mutta ei niihin ole tarvettakaan, koska vatsa on paremmassa kunnossa myös tuon c-vitamiinin sietokyvyn osalta. Itsekin tein joskus liposomaalista kotona ja sitä pystyin ottamaan enemmän. Tyhjään vatsaan en liposomaalista ceetä voi nykyisin ottaa, koska siitä taas seuraa hypoglykemiaa, joten käytän perusjauhetta. Osittain ongelmana on myös liposomaalisen lesitiini, joka romauttaa sympaattiset puristukset aivan liian matalalle.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]