Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 04:45

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Amygdala teoria
PostPosted: Tue Jul 22, 2014 04:12 

Löysin aika mielenkiintosen teorian cfs:lle! http://www.guptaprogramme.com/causes-of-me/

En todellakaan ymmärtäny kaikkea tosta tekstistä, en jaksanu lukea loppuun asti, mut jos oikein ymmärsin niin toi amygdala on joku osa aivoissa jossa käsitellään tiedostamattoman mielen asioita. Ja jostain oravanpyörästä olis kyse ku keho yrittää taistella stressiä/infektiota/kemiallisia muutoksia kehossa? Onko tossa järkeä? Mulla on sellanen kummallinen tunne että mun aivot ei oo enää samanlaiset ku ennen ja enhä mä muutenkaa oo samanlainen ku stressinsieto on niin surkea etten haluu tavata edes lähimpiä ystäviä joskus.

Erityisesti oli kiva lukee tota tekstiä kun siellä sanottiin että tää olis väliaikaista tää kaikki mitä cfs aiheuttaa, että lopullista vahinkoa ei oo tapahtunu. Musta tuntuu juurikin siltä että tää on joku outo välitila mistä pitäis päästä pois. Mitä sanotte?

Profile  

Post subject: Re: Amygdala teoria
PostPosted: Tue Jul 22, 2014 04:41 

Guptan teorioita pidetään yleisesti huuhaana (näistä on muuten keskustelua täällä jossain alempana). Ystäväni kokeili tuota, vaikka en suositellut (eihän siitä varmaan haittaa ole, mutta rahaa menee), eikä saanut mitään apua.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 04:48 

Voi harmi. No, huuhaata tai ei, oli kiva lukea että lopullista vahinkoa ei oo tapahtunu. Psykologinen juttu. En tajunnu että se on joku paranemis ohjelma.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 04:55 

Siinä Gupta lienee oikeassa, että ei CFS yleensä aiheuta pysyviä vaurioita. Itse uskon, että saamani aivolisäkkeen vauriot ovat pysyvät (eihän minulla tietysti ole asiasta näyttöä), mutta olenkin niiden suhteen hyvin erikoinen tapaus, ihan vastaavaa ei ole tullut missään vastaan. Oma näkemykseni on, että minun CFS:ni olisi täysin parannettavissa (enkä siitä ole kaukana), mutta tuo CFS:n aiheuttama vaikea aivolisäkkeen vajaatoiminta (jonka koen erillisenä sairautena) ei ole. Tulinhan LDN:n avulla hetkessä jo 80 % parempaan kuntoon.

Useimmille meistä täysi paraneminen on mielestäni realistista, mutta tarkoittanee, että pitää odottaa jotain lääketieteellistä läpimurtoa. Tai sitten pitää rikastua; jotkuthan ovat parantuneet esim. viruslääkkeillä, mutta tehokkain Suomessa saatavilla oleva lääke valgansikloviiri maksaa noin 4 000 euroa kuussa (kaksi tuttua on sitä syönyt laina- yms rahoilla, valitettavasti he eivät parantuneet).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jul 22, 2014 10:34 

Mun mielestä tuo kuulostaa hyvin uskottavalta ja ennen kaikkea laajalta teorialta, joka selittää hyvin loogisesti ja monipuolisesti mitä tapahtuu kehossa. Ja nimenomaan tässä ollaan sitä mieltä että on fyysinen eikä psyykkinen juttu, mutta että vika on ennemmin funktionaalinen kuin että olisi kyse organic damagesta.

Huom, en ota tässä kantaa treatmentista, en ole edes sitä lukenut vielä.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 24, 2014 10:27 

Ihmeellistä että Maija pääsit ldn:llä niin hyvään kuntoon. Mun cfs ei taida myöskään olla tyypillinen. Luulen että voisin toipua jos tää hermosto saatais tasapainoon ja energintuotto normalisoituis. Uskon että se voi tapahtua ihan itsekseen muutamassa vuodessa ilman lääkkeitä, pitää vaan osata ottaa rauhallisesti ja rennosti, kaikkea stressiä välttäen. Kerta se ldn ei vaikuttanu mitenkää ihmeellisesti ja siitä tuli ihme pääjumia niin luulen että siitä ei mulle periaatteessa oo hyötyä. Jos mulla on joku mykoplasma tai virus infektio, niin en oikeestaan "halua" tehä niille mitään koska flunssa oireita tai sellasta ei ees ole, ja vointi on alusta asti lähteny korjautumaan eikä pahenemaan.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 08, 2014 01:29 

Minä en pidä tilaa niinkään välitilana, vaan oireiden painopiste muuttuu, ainakin silloin, kun sairaus on edennyt pitkälle
- alkuun olin pari vuotta niin kipeä ja sekaisin, koska ei löytynyt mitään kaiken kattavaa selitystä minun ongelmille
- olin hyvin sairas, söin lähes säännöllisesti monta vuotta migreenilääkettä, oksentelin, huimaus invalisoi minut vuoteeseen, en jaksanut mitään, kivut olivat tainnuttavan kovat, kesäkuumuus uuvutti minut vuodepotilaaksi
- uniapneahoidon alettua nukuin yhä pidempiä öitä, mutta en päässyt väsymyksestä, kovista lihaksita ja kivuista eroon
- neuropatian ilmaannuttua turruin osittain kivulle ja tuntui valheenomaisesti, että kipulääkkeet auttoivat
- pystyin kesällä iltaisin olemaan ulkona ja ympäri vuorokauden ilmanviilentäjäkoneet olivat päällä
- jouluna 2013 olin niin kurjassa kunnossa, että pelkäsin päätyväni pyörätuoliin lihasten väsymyksen vuoksi - jatkuvista sydänoireista ja lihaskrampeista pääsin eroon, mutta niitä oli aika ajoin
- loppupelissä vuosien myötä väsymys oli pahentunut, uni ei tuonnut toivottua lepoa, aloin nukahdella, pakonomaisesti, enkä jaksanut mitään

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]