Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 08:28

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: O2, NO ja uupumus!
PostPosted: Mon Jun 01, 2015 04:10 

Mielenkiintoista! Hapen ja NO:n vaikutuksesta uupumukseen on ollut paljon juttua ja sitä pidetään yhtenä CFS/SEID potentiaalisista aiheuttajista. Nyt on saatu näyttöä siitä, että vaikka hemoglobiini kuljettaa happea tehokkaasti, se ei välttämättä vapauta sitä kudoksiin kunnolla, jos tässä kuviossa on jotain pielessä...tästä puolestaan seuraa uupumusta. Tässä tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että NO:n PUUTE AIHEUTTAA UUPUMUSTA, koska ilman sitä happi ei siirry kunnolla kudoksiin hemoglobiinista.

http://tv.naturalnews.com/v.asp?v=B17C2E0E2CAC73278D2D14199D298259

Profile  

Post subject: Re: O2, NO ja uupumus!
PostPosted: Mon Jun 01, 2015 03:08 

Yleisesti typpioksidia pidetään CFS:ssä haitallisena, koska siitä muodostuu peroksinitriittiä (NO/OHNOO)-teoria. Moni asiahan on terveelle ihmiselle terveellistä, mutta CFS-potilaalle voi olla haitallista, kuten vaikkapa liikunta. Typpioksidin edut terveille ihmisille on tiedetty kyllä pitkään.

Polohan oli sitä mieltä, että CFS:ssä on usein korkea hemoglobiini ja matala ferriitiini, koska elimistö "imee raudat varastoista hemoglobiiniin", jotta saisi edes jotenkin happea kudoksille. Minulla onkin tosiaan juuri tuollaiset arvot.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jun 02, 2015 05:29 

Jepjep.

Se, mikä tässä iski silmään, on todellakin tuo havainto, että ei auta, vaikka hapetus olisi miten hyvä jos se pirun happi ei siirry kudoksiin ja siinä tämä NO on ilmeisesti ratkaisevassa asemassa. Eli vaikka hapetus sinällään hieman helpottaa ainakin useiden CFS/SEID potilaiden vointia, niin se ei loppupeleissä poista mitenkään ongelmaa ja sen apu on hyvin rajallinen, jos suurin ongelma onkin se, että se pirun happi ei mene hemoglobiinista kudoksiin kuten pitäisi. Tällöin veren happipitoisuus voi hyvinkin olla 99%, mutta happea ei vaan mene kudoksiin, joten tuo happipitoisuus ei kerro todellisuudessa yhtään mitään...mikä selittäisi tosiaan sen, miksi se ei oikeastikaan aina kerro CFS/SEID potilaalla yhtään mitään!!!

Toisaalta sitten omakohtainen kokemushan mulla oli N20:sta, että se piristi ja monet muut joilla on CFS/SEID ovat kokeneet, että se on sekoittanut nupin aivan totaalisesti ja pahentanut vointia. Pitäisi varmaan kokeilla NO:lla mitä se tekee, heh. Piru kun mikään taho ei oikeasti tutki tätä sairautta, olisi mielenkiintoista tarjoutua koekaniiniksi jonnekin yliopistolliseen keskussairaalaan, saisivat pistää perusteelliseen tutkimukseen juuri kaikkien tämmöisten osalta, mutta kun ei niin ei... :(

Mistä tuleekin mieleeni, onkohan CFS/SEID potilaita tutkittu sillä tapaa, että olisi mitattu myös uloshengitysilman koostumusta? Jos O2 ei kerran mene kudoksiin, niin jonnekin sen on mentävä, eli käytännössä sittenhän sen pitäisi tulla kropasta hengitysilman myötä ulos, eikö vaan? No, sehän pitäisi sitten näkyä normaalia korkeampana uloshengitysilman happipitoisuutena, eikös vaan? Luulisi olevan simppeliä tutkia.

Muutenkin olisi kiva tietää, mitä CFS/SEID potilaan kropasta tulee ulos, meillehän voi tunkea esimerkiksi suolaa mielipuolisesti kroppaan, mutta veren suola-arvot eivät silti nouse: Onko CFS/SEID potilailta (jotka nauttivat tyyliin 1-2l suolaliuosta päivittäin) mitattu virtsan suolapitoisuutta ja onko niissä ollut poikkeamaa? Jos ei ole, niin suolan on siinä tapauksessa pakko tulla hikoilun kautta ulos, eikö vaan...mistä taas herää kysymys, onko CFS/SEID potilaiden hikoilua tutkittu (määrää, laatua)? Ei se suolakaan voi savuna ilmaan haihtua helvetti!!!

Nämä tämmöiset ovat minusta mielenkiintoisia sikäli, että jääräpäisinkin lääkäri joutuu muuttamaan kantaansa, jos saadaan osoitettua, että CFS/SEID potilaan kropassa tapahtuu jotain "käsittämätöntä" ja juuri tämmöiset "huppista, uloshengitysilmassa onkin happea pirusti, se ei jää kroppaan" tai "huppista, nämä ihmiset hikoilevat huomattavasti enemmän kuin normaalit" ovat hyviä potentiaalisia juttuja sitä ajatellen. Plus, että ne toki voisivat selittää melkoista osaa CFS/SEID potilaiden oireista (Happi ei kulje kudoksiin -> Kudokset eivät toimi, kudotustuhoa / Kroppa hikoilee luonnottomasti -> Kuluttaa kehon voimia, sekoittaa suolatasapainoa, jne.).

Profile  

PostPosted: Thu Jun 04, 2015 07:34 

Onko tästä typpioksidista olemassa lääke, jota voi saada ja varovasti kokeilla? Kuulostaa ihan uskottavalta teorialta, että happi ei siirry verestä kudoksiin. Oma hemoglobiini on 124 mutta lihasheikkous muistuttaa tunnoltaan suuresti tilannetta jossa se oli 96.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 04, 2015 10:38 

Typpioksidia, tai siis peroksinitriittiä, vähentämään on monia eri hoitoja. Tuolla on listattu monta, vaikkakaan ei kaikkia: http://www.prohealth.com/library/showar ... ibid=17947

Typpioksidia saa lisää reseptivapaalla aminohappo arginiinilla, jota yleensä CFS:ssä ei missään nimessä suositella, koska CFS:ssä typpioksidia ei haluta lisää.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jul 04, 2015 07:27 

mmjan wrote:
CFS/SEID potilaiden hikoilua tutkittu (määrää, laatua)? Ei se suolakaan voi savuna ilmaan haihtua helvetti!!!
Minä käytän nyt jonkin verran suolaliuosta - ja hikoilen niin vietävästi ruumiillisessa työssä, enemmän kuin saunassa. En tosin tiedä, onko tuo suolasta vaiko huhtikuussa estrogeenikorvausihoidon lopettamisesta johtuvaa.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 16, 2016 09:11 

http://www.cortjohnson.org/blog/2016/04/11/migraine-me-cfs-fibromyalgia-oxygen-lactate-triad/

Migraine, ME/CFS and Fibromyalgia – Low Oxygen, High Lactate Disorders? -tutkimuksen mukaan CFS ja FM-potilailla on muita useammin (55-75%) migreeniongelma. Migreenitutkimuksen mukaan tiedetään, että migreeniin voi kuulua hypoksia (veren alhainen happipitoisuus) ja lisääntynyt laktaatti, mikä voi avata uusia hoitovaihtoehtoja CFS ja FM.ssä.

Veren lisääntynyt laktaattitaso voi aiheuttaa väsymystä ME / CFS potilaiulle. Useat tutkimukset osoittavat, että lisääntynyt laktaattitasot voi olla mm. aivoissa, lihaksissa ja ehkä suolessa sekä CFS ja FM-potilailla. Vielä ei tiedetä miten/milloin laktaattikertymä kehittyy, syynä voi olla mm. hypoksia tai alhainen happipitoisuus.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 16, 2016 11:57 

Itse olen pohtinut tätä arginiinia myös, koska toiseen sairauteeni sitä käytetään ja nyttemmin tullut ilmi, että CFS:ssä ei pitäisi käyttää. Mitä ihmettä pitäisi tehdä?

Profile  

PostPosted: Sun Apr 17, 2016 01:39 

Jos sinusta tuntuu, että arginiinista on sinulle apua, silloin varmaan kannattaa jatkaa käyttöä. Mutta jos et ole varma, onko siitä mitään hyötyä, silloin ehkä kannattaa miettiä uudestaan.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 17, 2016 12:40 

Minä olen joskus epäillyt, että minulla olisi jotakin häikkää hemoglobiinissa.
Olen ihmetellyt lääkäreille sitä, että minulla on hyvä hemoglobiini, mutta pienet (MCV) kalpeahkot (MCH) punasolut. Mutta punasoluja on paljon. Yksi lääkäri sanoi, että minulla on ehkä poikkeuksellinen hemoglobiini. No, minä tutkitutin hemoglobiinivariantit, mutta ei ollut betatalassemiaa. Mutta sillä tutkimuksella ei voi selvittää alfatalassemiaa, tuskin sitä kuitenkaan on. Tutkitutin punasolumorfon, siinä ei ollut poikkuksellista. Ferritiini minulla on ollut vv. 2010-2015 38-53. Transferriiinireseptori, joka on luotettavampi kuin ferritiini on ihan normaali. Ei anemiaa sen perusteella.

Lääkäri, joka epäili minulla hemoglobiinipoikkeamia, sanoi, ettei minun pidä ottaa rautaa. Olen sitä ottanut vähän aikaa silloin, kun on ollut infektioita, jotka pudottavat MCV:n. Se on raudalla korjaantunut. S-Hepsid-koe poissulki kroonsen taudin anemian.

Olen viime vuosina miettinyt sitä, että jos minulla on sellainen poikkeuksellinen Hb, joka ei luovuta happea kudoksissa helposti, niin sormipulssioksimetri ei silloin ehkä näyttäisi mahdollista kudossolujen hapenpuutetta. Mitenkähän tuo oikeasti olisi, kuka tietää? Sellaisia hemoglobiineja kai oikeasti on, joihin happi tarttuu lujemmin kuin normaalisti kiinni.

Edelleenkin mietin, että miksi rautatilanteeni on ristiriitainen, tarvitsen paljon punasoluja, mutta ne ovat pieniä. Niiden kalpeus kuitenkin kielii, että en kuitenkaan tarvitsisi paljoa hemoglobiinia. Entä jos punasoluja muodostuu niin nopeasti, etteivät ne saa riittävästi hemoglobiinia. Niitä ei kuitenkaan ole niin paljon, että olisi polysytemiaa. Olisiko sitten pienehkö puansolu jotenkin perinnöllinen ominaisuus. Ei siitä kannnata huolta kantaa. määrä korvaa laadun.

Minä en mielelläni käytä paljon suolaa, koska joskus minulla on natriumia liikaa plasmassa. Jokusia kertoja on huulista pursunut suolaa (mutta ei huulten ympäriltä) ja suola on maistunut suussä pitkään suolaisen ruoan syönnin jälkeen. On tietysti otettava huomioon se, että kun kuivun, niin minulla nousee natrium, eli menetän mieluummin vettä kuin natriumia.

Lisäksi, kun minulla on ollut eteisvärinä, niin silloin on todettu korkea Na ja punasoluja yli viitteen. Herää kysymys, kumpi oli ensin, kuivuminen ja elektrolyytti- ym. muutos vai eteisvärinä. Jos meinaa mennä käännättämään eteisvärinää sinusrytmiksi, niin silloin joutuu menemään sairaalaan juomatta ja syömättä. Kun siellä sitten mitataan pitkän ajan päästä veriarvoja, niin ne ovat kuivumisen vuoksi pielessä. Tietysti eteisvärinää voi provosoidajo oleva elektrolyttien epätasapaino, esim. kalsium minulla on normaamistikin yli viitteen. Kuivuminen lisää sitä sekä myös natriumia. Kuivuminen lisää myös mitattua punasolumäärää ja hemoglobiinia, mutta myös hapen puute (esimerkiksi eteisvärinässä) lisää niitä mutta tuskin niin nopeasti, vai vapautuuko niitä käyttöön jostakin, pernasta? Minulla ei ole normaalisti hyperventilaatiota, mutta eteisvärinän aikana tehdyissä kokeissa eräs vanha keuhkolääkäri arveli, että silloin rasitukseen voi liittyä hyperventilaatiota. Saattaa olla niin, että muutenkin joskus, esim. infektioiden tai muiden häiriöiden aikana rasitus voisi provosoida hyperventilaatiota. Minusta myös infektiot provosoivat rytmihäiriöitä, myös pitkäaikaisia etesivärinöitä.

Toisaalta minulla voi olla ehkä useinkin veressä alkaloosia. Pari kertaa otetut verikaasuanalyysit osoittivat lievästi sitä. Hyperventilaatiota ei niinä kertoina analyysistä ilmennyt, hiilidioksidi veressä oli normaali, joten alkaloosi johtui metaboliasta, ei hengityksestä. Jos tuloksena olisi ollut asidoosi, eli happamuustila, se olisi voinut johtua liian vähäisestä hapen saannista tai muusta.

Nämä ovat monimutkaisia asioita, kun myös munuaiset ottavat osaa veren pH:n säätelyyn.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 17, 2016 12:44 

mmjan, missä olet päässyt kokeilumaan N2O:ta? Tämä on kiinnostava teoria minusta.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 17, 2016 12:51 

pulla: minullakin on pienet punasolut ja niitä on paljon. Minua taas lääkäri on neuvonut syömään rautaa koko ajan, vaikka sekä hb että ferritiini ovat hyvät (hb viimeksi 134, ferritiini 55). Vaikka olen syönyt rautaa ja metyylifolaattia (ja b12-vitamiinia), hb ja ferritiini nousevat vain vähän. Ilmeisesti pienet punasolut nappaavat kaiken ylimääräisen raudan aika tehokkaasti.

B12-arvoni on aina ollut normaali, lähellä ylärajaa.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 17, 2016 02:30 

Polon mielestä CFS:ssä ja RLS:ssä voi olla hypoksemia eli kudoksissa on vähän happea, vaikka happisaturaatio näyttäisi normaalia, eli olisi verisuonissa kyllä happea. (Näin se minusta meni.) Mutta ei hänen selityksensä siihen ei kai ole poikkeava hemoglobiini vaan jokin muu, eikä tämän pitäisi kai näkyä missään noista verisolukokeistakaan. Aloin nyt miettiä, että mikähän sen syyn piti olla... Ehkä se lukisi niissä hänen julkaistuissa RLS-artikkeleissaan.

Pulla tietää näistä paljon enemmän kuin minä, kuten havaitaan. Hänellä on tämän alan koulutustakin.

Ilokaasuahan saa tilattua netistä ja aika moni kavereilta. Minullakin on monta kaveria, jotka käyttävät ilokaasua ja niinpä sitä kerran kokeilin, kun ajattelin, että eihän se hyväksi CFS:lle ole, mutta tuskin yksi kokeilu nyt hirveää vahinkoa aikaansaa. +-0, en huomannut mitään. Vedin reilusti metyylikobalamiinia toki jälkikäteen. Minulla yksi kaveri hyppäsi tammikuussa ikkunasta ilokaasuriippuvuuden takia (joo, ihan tosi juttu, vaikka kuulostaa huumevalistuspropagandalta, ei onneksi käynyt pahasti). Yleensähän mitään riippuvuutta tai huumeongelmaa sen kanssa ei toki synny, B12-aineenvaihdunta on se ongelmakohta. Tosin kaverillakin B12 taisi olla sen masennuspuuskan takana, hän sai sairaalassa pari piikkiä ja oli enemmän järjissään sen jälkeen.

B12-arvot eivät ole välttämättä kovin luotettavia. Transkobalamiini on vähän luotettavampi, mutta luotettavin olisi virtsan metyylimalonihappo, jota Suomessa ei kai mitata lainkaan. Veren MMA:ta mitataan, mutta sen luotettavuudesta on hyvin erilaisia näkemyksiä.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 17, 2016 02:39 

Pakko lisätä nämä tämä tähän.

"Syövän laktaatintuotto aiheuttaa samanlaisen sisäisen epätasapainon kuin hyperventilaatio, ja jos katsomme hyperventilaation fysiologiaa Warburgin syöpään liittyvien havaintojen valossa, hyperventilaatio matkii syöpämetaboliaa tuottamalla maitohappoa "jopa hapen läsnäollessa". Maitohappo, syöpäsolujen hyvälaatuisena metaboliittina pidetty aine, joka ilmenee kaikissa muissa rappeumasairauksissa kuten lihavuudessa, diabeteksessa, Alzheimerin taudissa, MS-taudissa, on itsessään keskeinen tekijä rappeutumisprosessissa."

4) Kilpirauhasen vajaatoiminnassa ja diabeteksessa soluhengitys on häiriintynyt ja maitohappoa tuotetaan jopa levossa, ja suhteellisen vähän hiilidioksidia muodostuu. Tämän aineenvaihdunnallisen puutteen vuoksi adrenaliinia ja noradrenaliinia tuotetaan suurina määrinä. Adrenaliini vapauttaa rasvahappoja suurina määrinä verenkiertoon ja maitohappo, adrenaliini ja rasvahapot kaikki stimuloivat hyperventilaatiota. Tämä alentaa hiilidioksidia entisestään, aiheuttaen hengitysperäisen alkaloosin. Vapaat rasvahapot, erityiseti tyydyttymättömät, lisäävät verisuonten permeabiliteettia, mahdollistaen proteiinien ja rasvojen pääsyn endoteeliin ja verisuonien sileisiin lihassoluihin. Maitohappo itsessään edistää tulehdustilaa ja yhdistettynä alentuneeseen CO2-pitoisuuteen ja alkaloosiin, edistää hyponatremian syntyä, joka on tyypillinen kilpirauhasen vajaatoiminnan piirre. Tämä natriumin puute ja osmoottinen laimeneminen saa solut ottamaan vettä, lisäten niiden tilavuutta.
http://valtsuhealth.blogspot.fi/2012/07 ... -peat.html

Profile  

PostPosted: Sun Apr 17, 2016 03:39 

Eikö virtsan metyylimalonihappoa testata edes yksityisellä Suomessa? Ärsyttävää. Epäilen äidilläni B12-puutosta (hb 90-100, ferritiini 5 vaikka syö rautalisää, metyylikobalamiinia (kielen alla imeytettävä tabu) ja metyylifolaattia). En vain ole vieläkään löytänyt tahoa, joka määräisi äidille B12-pistoksia. Joku funkkislääkäri Helsingistä tähän? Saa vinkata privallakin!

Minulla tuo rauta-arvo on aina myös lääkäreille hämmästelyn aihe. Ennen ei minulle suositeltu rautaa, nykyinen lääkäri (immunologi) sitä suosittelee. Minusta se on kyllä piristänyt, vaikka aluksi otin metyylifolaattia aivan liikaa ja sain siitä pahoinvointia. Aloitin uudelleen paljon pienemmällä annoksella, se on toiminut.

Olenhan tosiaan saanut ilokaasua, synnärillä aikoinaan :) En vaan sitä enää tässä yhteydessä muistanut. En tiedä, mitä ongelmia se aiheutti mutta ainakin olin synnytyksen jälkeen useita kuukausia aivan käsittämättömän heikossa kunnossa. Olikohan se sitten B12-puutosta, en osaa sanoa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]