Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 06:37

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: C4 komplementin aktivoituminen ja CFS
PostPosted: Fri Jan 15, 2016 06:45 

Olen etsiskellyt tietoa kompelmenttien aktivoitumisesta CFS:ssä, koska itselläni on komplementtien aktivoitumiseen liittyviä sairauksia parikin kappaletta, ja lisäksi uupumusoireita muttei CFS-diagnoosia. Olen useammassa tutkimuksessa nyt nähnyt maininnan C4-komplementin aktivoitumisesta CFS:ssä (esim. C4a-hajoamistuotteen kohoaminen). Tässä lyhyt lainaus yhdestä tutkimuksesta:

"Complement activation resulting in significant increases of C4a split product may be a marker of postexertional malaise in individuals with chronic fatigue syndrome (CFS). This study focused on identification of the transcriptional control that may contribute to the increased C4a in CFS subjects after exercise."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2583111/

Tämä yhteys on minusta kiinnostava ja haluaisinkin tietää, onko teistä jollain mitattu kompelmentteja C3 ja C4 CFS-labrojen yhteydessä? Komplementtien mittaamisessa on kyllä se ongelma, että komplementtitaso saattaa olla normaali mutta komplementin aktivoituminen tietyn triggerin vuoksi tuottaa elimistössä ongelmia, eikä aktivoitumista joko pystytä mittaamaan tai sitä ei jostain syystä mitata.

Komplementtien aktivoitumista voi estää joillain luontaislääkkeillä ja tietyillä kasveilla, mistä on ihan tutkittua tietoakin. En osaa sanoa niiden vaikutuksesta CFS:ssä mutta ainakin omissa komplementtihäiriötaudeissani olen ihan hyvällä menestyksellä käyttänyt joitain rohdoksia ja kasveja oireita helpottamaan.

C4-komplementin aktivaatioon vaikuttavista rohdoksista tai kasveista tulee nyt äkkiseltään mieleeni vain Dragon's Blood -rohdosvalmiste ja Soijapapu (Glycine max, joka estää C2 -> C4 -synteesiä). Itse en ole C4-komplementtiin kiinnittänyt tähän saakka juuri huomiota, koska se ei omiin sairauksiini liity. Kuitenkin koko komplementtipolkuun C1-C5 vaikuttava Dragon's Blood on minua hiukan tuntunut piristävän.

Profile  

Post subject: Re: C4 komplementin aktivoituminen ja CFS
PostPosted: Fri Jan 15, 2016 06:53 

Juu, lähetit minulle yksityisviestinkin, enkä saanut koskaan vastattua siihen, pahoittelen. Minä en ole perehtynyt komplementtiin juuri lainkaan, en tiedä asiasta juuri muuta kuin että noita on joillain täällä mitattu (ei mielestäni minulla) ja joillain ollut poikkeava. (Joo, olen joskus lukenut esim. 1 500-sivuisen immunologian kirjan, mutta siitä on melkein 10 vuotta, ei jäänyt tuolta saralta mitään mieleen.)

Ehkä esim. pulla osaa tähän paremmin sanoa?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jan 15, 2016 07:15 

Minulla on todettu yhdessä testissä C1-esteraasin inhibiittorin normaalia suurempi aktiivisuus 148 % (viite 70-130 %). Muut HAE-paketin arvot olivat normaalit (C3, C4).

Kysyin useammalta lääkäriltä, että voiko johtua sepsiksestä, mutta eivät osanneet sanoa. Tulos täytyy tarkistaa vielä uusintakokeella ennen kuin voidaan todeta aktiivisuus normaalia suuremmaksi.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 15, 2016 07:18 

Ei haittaa Maija, että et ole ehtinyt vastata :) C3-taso varmaan mitataan monilta, kun sen alhaisuus liittyy joihinkin autoimmuunisairauksiin, muistaakseni ainakin SLE:hen. Varmaan poissulkudiagnostiikassa noita siis ihmisiltä mitataan, mutta mahdetaanko mitata CFS:n toteamiseksi? Pitäisiköhän kysyä suoraan joltain lääkäriltä tästä komplementtiasiasta...

Sisätautilääkäri-tuttavani ei ole juuri tuohon alaan perehtynyt eikä osannut suoralta kädeltä sanoa asiasta oikein mitään, kun ei ole CFS-asiantuntija. Paitsi sen, että sairauksilla voi olla tietenkin yhteyttä, jos samat komplementit niissä vaikuttavat. Asia on tietenkin paljon mutkikkaampi, mutta tiettyä rajaa pidemmälle ei mun oma ymmärrys riitä tuota enää selvittämään.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 15, 2016 07:25 

Ankufi: Eikö tuohon normaalia suurempaan aktivisuuteen sitten reagoitu mitenkään :shock: ? Toki HAEssa aktiivisuuden pitäisi olla alentunut, mutta ei liiallinen aktivaatiokaan ole normaalia.

Kyllä se voi käsittääkseni liittyä myös sepsikseen, koska komplementtien aktiivisuushan nousee tauteja vastaan kamppailtaessa. Kuitenkin monessa taudissa komplementtien aktiivisuus nousee ilman syytä ja silloin kroppa kehittää outoja oireita.

Tästä on tainnut olla juttuakin että esim. HAEssa on todettu tutkimuksissa myös C3-komplementin aktivoituvan fyysisen rasituksen seurauksena ja tästä aiheutuu HAE-oireita, mutta tätä aktivoitumista ei Suomessa mitata, ainoastaan C3:n tasoa. Syynä on kai se, ettei liiallista aktivoitumista voi keinotekoisin lääkkein hoitaa (kasvilääkkeillä voi).

Profile  

PostPosted: Fri Jan 15, 2016 07:38 

Olisi mielenkiintoista saada selville, että kuinka monen vuoden takaa sepsis voi vaikuttaa inhibiittorin aktiivisuuteen. Salmonellasepsis oli v. 2010, eikä siitä pitäisi olla lääkäreiden mukaan mitään enää "elossa".

Lääkäreitä ei kiinnostanut yhden mittauksen poikkeama, sillä yhden luvun voi aina labra ryssiä. Jos toistamiseen on yliaktiivisuutta, voi OP jo kohdallani miettiä asiaa. :)

Profile  

PostPosted: Fri Jan 15, 2016 07:43 

Ai yhden mittauksen poikkeama ei kiinnostanut. Just joo. Kuitenkin yhden mittauksen poikkeama mulla verensokerissa (oli kerran 0,1 yli ohjerajan) poiki heti passituksen diabeteshoitajan juttusille... Seuraava mittaus oli ihan normaalin rajoissa (ja ei, en ollut ehtinyt edes käydä siellä hoitajalla siinä välissä :mrgreen: )

No hyvä, jos mahdollisen toisen mittauksen perusteella jotain tehtäisiin asialle. Voisikohan tuo liittyä myös CFS:ään, siis jos sinulla on komplementtiarvo koholla siksi, että kroppa edelleen taistelee (tai uskoo taistelevansa) infektiota vastaan? Hmmh. En tiedä tästä nyt tarpeeksi.

Spekulaatioita aiheesta otetaan kiitollisuudella vastaan.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 15, 2016 08:36 

Potilas, kyllähän KAIKKI sokeri- ja kolesteroliarvojen poikkeamat ovat sen verran vaarallisia asioita, että niitä pitää hysteerisesti alkaa välittömästi hoitamaan. Nämä komplementti- tai hormonipoikkeamat ovat sen sijaan aina labravirheitä kunnes toisin todistetaan. :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Sat Jan 16, 2016 12:19 

Minullakin oli HYKSillä kerran sisätautilääkäri jonka mielestä kaikki poikkeavat tai vääränlaiset arvot olivat labravirheitä.

HYKSin infektiopolilla oli vielä parempi selitys: olit flunssassa kun se koe otettiin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jan 16, 2016 02:17 

Tämän perusteella saisi pistää Suomen labrapalvelut remonttiin, kun aina vain ryssivät. :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Sat Jan 16, 2016 07:19 

Komplementtipuutoksia tai komplementin liian korkeaa tasoa kyllä pitäisi osata lääkäreiden tulkita. Tuo mittausvirhe-höpinä on naurettavaa.

Sen sijaan tuo komplementin aktivoituminen on mutkikkaampi juttu. Se tässä kyllä nyt kiinnostaa kovasti.

Keneltähän tätä voisi kysyä? Kun olen nyt kahden lääkärin kanssa jutellut ja kumpikin on sitä mieltä että ajatus on ihan kiinnostava mutta eivät ole itse tulleet koskaan tätä komplementtihäiriösairauksien ja CFS-tyyppisten uupumusoreiden (mahdollisesti lievä CFS mulla??) yhteyttä ajatelleeksi. En ole Polon potilas joten en oikein voi hänellekään sähköpostia tästä lähettää. Tämä taitaa enemmän ollakin immunologian puolen juttuja, vai kenelleköhän nämä veren hyytymiskaskadin puolen ongelmat kuuluvat? Autoimmuunisairauksissa noita ainakin mitataan, joten siksi mietin immunologiapuolta.

Olisi kyllä järkevää tuo C4-komplementin aktivoituminen CFS-potilailla mitata. Onkohan sitä kenellekään Suomessa tehty?

Profile  

PostPosted: Sat Jan 16, 2016 08:22 

Nopealla googlettamisella immunologi vaikuttaisi olevan paras asiantuntija vastaamaan kysymykseen. Polon osaamisaluetta tämä ei ole.

Tarkoitatko tuolla C4-komplementin aktivoitumisella tuota P- C4 -verikoetta? Kohonneita arvoja tavataan kroonisissa tulehduksissa, mutta minulla oli 0.19 g/l (kun viite on 0.12 – 0.34g/l). Vai onko olemassa toinenkin koe?

Profile  

PostPosted: Sun Jan 17, 2016 10:47 

Ankufi: P-C4 on nimenomaan komplementin taso, eli ei mittaa komplementin aktivoitumista vaan C4:n "määrää" veressä. Aktivoitumista mitataan ainakin tutkimalla/mittaamalla komplementin hajoamistuotteita (esim. C4a on liitetty CFS:ään), entiedä, onko muita mittaustapoja aktivoitumiselle. Näitä ei ainakaan mulla ole koskaan mitattu missään.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 12:15 

Löysin tältä sivulta mielenkiintoisen aktivoitumiskartan (jonka luotettavuutta en tosin osaa arvioida): http://www.merckmanuals.com/professiona ... ent-system.

Maalaisjärjellä (eli tieteen pahimmalla vihollisella) ajateltuna oma SEID (C4a) ja C1-esteraasin inhibiittorin normaalia suurempi aktiivisuus yhdistyisi tuossa klassisessa kulkuväylässä. :D

Attachments:
IMM_complement_activation.gif
IMM_complement_activation.gif [ 22.09 KiB | Viewed 2890 times ]
 Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 06:51 

Ankufi: tulkitsen tuon juuri samalla tavalla. Ja nimenomaan tuo klassinen kulkuväylä tässä muakin kiinnostaa.

Tässä nimittäin alkaa löytyä omistuisia yhteyksiä komplementtien kautta mun peräti neljään eri sairauteen ja oireeseen (myös uupumus + unettomuus) :shock:

Kiitos hyvästä linkistä!

Olen hankkinut komplementtipolkuun vaikuttavaa luonnonlääkettä (lääketieteellisesti testattu) ja testaan sen tehoa parhaillaan. Nyt on mennyt 5 pv ja oireet ovat pysyneet poissa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]