Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 06:35

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: CFS ja APOEE4-geeni?
PostPosted: Wed Apr 27, 2016 03:23 

Olen pohdiskellut, että voisikohan neurologisille rappeumasairauksille altistava geeni APOEE4 olla yhteydessä CFS:n? Geenimuoto altistaa mm. Alzheimerin taudille ja mahdollisesti myös Ms-taudille. Se liitetään myös voimakkaampaan kognitiiviseen heikentymään neurologisissa sairauksissa ja aivovammojen jälkitiloissa, eli on ilmeisesti jonkinlaista hermostollista herkkyyttä.

Aloin vain pohdiskella tätä, kun epäilen, että omaan tuon geenimuodon. Isoisäni sairastaa alzheimeria ja olen aistinut nyt myös isälläni viitteitä alkavasta muistisairaudesta. Itselläni on ms-tauti ja vaikka tauti on todella lievä, kognitiiviset haasteeni ovat valtavia. Ja nyt reilut puoli vuotta olen kärsinyt CFS:n kaltaisista oireista. Epäilen, että tuolla geenimuodolla voisi olla yhteyttä krooniseen väsymysoireyhtymään. Lisäksi siskonikin kärsii samankaltaisista väsymysoireista nyt. Ja epäilen, että hänelläkin saattaa olla tuo geenimuoto.

Tämä oli vain tällaista pohdiskelua, mut ajattelin kirjoittaa, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Ajattelin, että voisin tehdä itse tuon geenitestin, ois kiva tietää, et onko asia omalla kohdalla niin kuin epäilen sen olevan. :)

Ja veikkaan myös, että tuolla geenillä saattaisi olla yhteys erityisherkkyyteen. Meidän perheestä juuri minä, siskoni ja isäni olemme hsp:tä.

Profile  

Post subject: Re: CFS ja APOEE4-geeni?
PostPosted: Wed Apr 27, 2016 04:25 

Tällaista yhteyttä ei ole koskaan julkaistu, ja koska CFS:stä kuitenkin on julkaistu monia genetiikkaan liittyviä tutkimuksia, voisi kuvitella, että sitä olisi etsitty. On toki mahdollista ettei ole.

Kognitiivisiin vaikeuksiin on onneksi monia hoitoja, oli syynä sitten varsinainen muistisairaus, CFS, MS-tauti tai muu syy. Pirasetaamihan toimii melkein kaikentyyppisiin kognitiivisiin ongelmiin ja voi myös vaikuttaa itse prosessiin eikä van oireita lievittävästi. LDN on tehokkain hoito CFS:ään ja MS-tautiin ja hidastaa myös Alzheimerin etenemistä. Tietysti D-vitamiini, metyylikobalamiini, metyylifolaatti jne.

Mistä tiedät, että sinä ja perheenjäsenesi ovat erityisherkkiä eivätkä Aspergereita? En usko, että ApoE4 liittyy mitenkään autismin kirjoon, mukaan lukien erityisherkkyys. Julkaistu näyttö on samaa mieltä: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14755445 ApoE4:hän liittyy enemmänkin. rasva-aineenvaihduntaan eikä sinänsä "hermostolliseen herkkyyteen".

Jos jokin yhteys noiden sairauksien/tilojen välillä on, niin esim. MTHFR olisi paljon loogisempi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Apr 27, 2016 07:42 

Mulle tuli vaan olo, et voisko noiden välillä olla yhteyttä. Tuo geeni kun vaikuttaa aivojen toimintaan yllättävän moniulotteisesti: http://cercor.oxfordjournals.org/content/17/8/1934.full

Ja tuosta samasta tuli ajatus, että voisiko tuo liittyä herkkyyteen jotenkin, koska älylliseltä erityisherkkyydeltä tuo kuulostaa. Mut tämmöistä pyörittelyä ovat vain nämä mun ajatukset, kunhan mietiskelen.

Sisareni ja isäni olisivat varmastikin diagnosoitavissa aspergereiksi. Mutta erityisherkkyyttähän aspergeriuskin on. En ymmärrä ollenkaan miksi ihmisen ominaisuutta pitäisi sairausdiagnoosilla määritellä. Uskon, että siskoni on ainakin paljon onnellisempi silloin, kun saa ajatella olevansa vain erityisherkkä erityisherkkis kuin, että joutuisi sairauden kautta identiteettiään määrittelemään.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 27, 2016 08:08 

Minusta tuo ei kuulosta millään lailla erityisherkkyydeltä. Asperger-ihmisillä on usein monin tavoin huonompi muisti, vaikka omien havaintojeni mukaan he usein pitävät muistiaan hyvänä, vaikka se olisi kuinka huono. Tietysti näitä muisti-savanteja on, mutta ne menevät erityyppiseen muistiin kuin tuossa testatut.

Asperger/erityisherkkyys on varmasti useiden eri geenien, epigenetiikan ja ympäristötekijöiden summa. Minusta vaikuttaa epätodennäköiseltä, että ApoE4 siihen liittyisi, kun kerran negatiivinen koetuloskin asiasta löytyy. On toki mahdollista, että jos tämä geenimuoto löytyy, se voi "moduloida" Asperger-oireita.

Eihän Aspergeria tarvitse ajatella sairaudeksi, vaikka se sairausluokituksesta löytyykin. Moni autisti ei koe olevansa millään lailla sairas. Vastaavasti erityisherkkyyden konsepti voi korostaa liikaakin positiivisia puolia ja unohtaa haittapuolet. Ja Aspergerhan ei ole missään nimessä vain neurologinen juttu, vaan vaikuttaa myös suolistoon, immuunijärjestelmään jne ja yhdistyy tyypillisesti myös poikkeavaan kollageeniin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Apr 27, 2016 09:53 

neitikesäheinä wrote:
Sisareni ja isäni olisivat varmastikin diagnosoitavissa aspergereiksi. Mutta erityisherkkyyttähän aspergeriuskin on.

Sanon suoraan sen, mitä Maija ei kehdannut sanoa: Mitään erityisherkkyyttä ei ole olemassakaan. Se on muodikas hömppätermi, jota etenkin naiset haluavat itselleen selittääkseeni ASPERGERIAAN, jota diagnoosia he eivät halua, kun se on finninaamaisten nörttipoikien diagnoosi. Lääketiede ei todellakaan tunne mitään "erityisherkkyyttä", mutta aspergerin se tuntee ja syystäkin.

Quote:
En ymmärrä ollenkaan miksi ihmisen ominaisuutta pitäisi sairausdiagnoosilla määritellä.

Kaikenlainen järkevä kommunikaatio ja kanssakäyminen edellyttää vakiintuneiden käsitteiden käyttämistä, tai mitään ymmärrystä ei voi koskaan syntyä mistään asiasta, kun kukaan ei ymmärrä, mitä kukaan tarkoittaa milläkään.

Quote:
Uskon, että siskoni on ainakin paljon onnellisempi silloin, kun saa ajatella olevansa vain erityisherkkä erityisherkkis kuin, että joutuisi sairauden kautta identiteettiään määrittelemään.

Asperger on hyvin laaja-alaisesti vaikuttava, synnynnäinen neurologinen vamma, ei sen kanssa eläminen ole mitään auvoista ruusuilla tanssimista. Kun tajuaa itse ja lääkärit tajuavat, että kyse on aspergerista, se voidaan ottaa oikeasti huomioon ja ne vaikeudet, jotka siihen liittyy, on selvästi helpompi ymmärtää, kohdata ja hoitaa, kun tiedetään selkeästi, mistä on kyse. Vakavan, synnynnäisen neurologisen vamman "piilottelu" on vain itsepetosta, joka ei varmasti voi johtaa mihinkään hyvään. Tosiasiat pitää hyväksyä, se on ensimmäinen askel sille, että niille voi tehdä jotain ja pärjätä niiden kanssa paremmin. Ymmärrän toki, että ajatus siitä, että synnynnäisesti neurologisesti vammainen, ei kuulosta kivalta, mutta sitä suuremmalla syyllä se on syytä hyväksyä.

Ja kyllä, minulla on asperger. Ja kyllä, tämä on vakava vamma ja pidän itseäni ja kaikkia muitakin aspergereita vammaisena, koska tämä vaikuttaa hyvin laaja-alaisesti elämäni laatuun (negatiivisesti).

Profile  

PostPosted: Thu Apr 28, 2016 10:39 

Minulla ei ole sellaista kantaa, ettei erityisherkkyyttä ole lainkaan olemassa. Se on toki mahdollista, mutta ainakin on totta, että se on lähellä Aspergeria ja että hyvin moni erityisherkkä täyttää Asperger-kriteerit. Toiset Aspergerit tuntuvat olevan ennemminkin erityisepäherkkiä.

Ei kaikilla Asperger-ihmisillä vaikutus elämään ole selvästi negatiivinen. Asperger-oireet ja -ominaisuudet vaihtelevat ihmisestä toiseen, ja joidenkin mielestä vaikutus on jopa positiivinen, tunnen useita tällaisia ihmisiä (heilläkin varmasti on monia negatiivisia Asperger-piirteitä, mutta he kokevat toisten juttujen olevan tärkeämpiä).

Monilla Asperger kuitenkin on vaikea vamma. Ja vaikkei olisi, niin silti on hyvä tunnistaa mitä kaikkea siihen voi kuulua, vatsavaivoista immuunijärjestelmään. Esim. minulla oli perusterve kaveri, joka oli varmasti Asperger, mutta ei tiennyt sitä itse. Hän oli vakuuttunut siitä, että punatukkaisuus ("ginger") oli se syy, miksi hän sai aina influenssarokotteesta pahat haittavaikutukset. Punatukkaisuus kyllä vaikuttaa joihinkin asioihin elimistössä (mihin olen perehtynyt), mutta olen silti täysin varma, että tuo rokotejuttu johtui Aspergerista eikä siitä.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 28, 2016 11:48 

Asiaa sivuten. Ihan mielenkiinnosta kurkkasin Wikipediasta aspergerista, ja siellä tosiaan lukee näin:

Quote:
Aspergerin oireyhtymän perushoitona on suojautua liialta ylikuormitukselta, joka saattaa johtaa uupumukseen[9], masennukseen[96] tai pakko-oireiseen häiriön, krooniseen väsymysoireyhtymän tai fibromyalgian puhkeamiseen[97].

Kumma, kun lääkärit eivät silti tuota tiedä, vaikka jopa Wikipedia sen tietää kertoa.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 30, 2016 06:45 

potilas wrote:
Asiaa sivuten. Ihan mielenkiinnosta kurkkasin Wikipediasta aspergerista, ja siellä tosiaan lukee näin:
Quote:
Aspergerin oireyhtymän perushoitona on suojautua liialta ylikuormitukselta, joka saattaa johtaa uupumukseen[9], masennukseen[96] tai pakko-oireiseen häiriön, krooniseen väsymysoireyhtymän tai fibromyalgian puhkeamiseen[97].

Kumma, kun lääkärit eivät silti tuota tiedä, vaikka jopa Wikipedia sen tietää kertoa.

Tuo lähde vaikuttaa aivan huuhaalta. Eikä liika ylikuormitus (sinällään) kroonista väsymysoireyhtymää eikä fibromyalgiaa AIHEUTA. Sen sijaan se voi toki edesauttaa sen PUHKEAMISTA, kuten mikä tahansa voimakkaasti kehon päälle käyvä juttu toki voi tehdä, mutta pohjalla pitää käytännössä aina olla voimakas geneettinen alttius ja jonkinlainen infektio.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 30, 2016 07:01 

No se on kyllä totta, nyt kun sitä lähdettä vilkaisin.

Profile  

PostPosted: Sun May 01, 2016 08:13 

potilas wrote:
No se on kyllä totta, nyt kun sitä lähdettä vilkaisin.

Aaah! Minun mokani, en ymmärtänyt tekstiä tarkkaan. Siinähän sanottiinkin tarkkaan ottaen, että liika ylikuormitus voi JOHTAA uupumukseen tai masennukseen. Sekä myös, että liika ylikuormitus voi myös aiheuttaa pakko-oireisen häiriön, kroonisen väsymysoireyhtymän tai fibromyalgian PUHKEAMISEN.

Profile  

PostPosted: Sun May 01, 2016 12:33 

Eli seuraavalla käynnillä voi käskeä lääkäriä lukemaan tuon artikkelin Wikipediasta, jos ja kun lääkäri ei tiedä mistään mitään :)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]