Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:00

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vourokausirytmin sekoittuminen
PostPosted: Sat Jun 04, 2016 09:10 

Health Rising –foorumilla kerrottiin mielenkiintoisesta japanilaisesta ME/CFS-tutkimuksesta. Kognitiivista väsymistä tutkittaessa todettiin, että kognitiivisen rasitustestin alussa sympaattinen hermosto aktivoituu. Kun testi päättyy, parasympaattisen hermoston pitäisi aktivoitua ja tukahduttaa sympaattisen hermoston aktiivisuus ja siis palauttaa aivot ja keho lepotilaan. Jos parasympaattinen hermosto ei testin päätteeksi aktivoitunutkaan, tällä huomattiin olevan merkittävä yhteys väsymyksen voimakkuuteen. Näyttäisi siltä, että kyseisellä testillä voidaan osoittaa kognitiivinen väsyminen CFS:ssä. Tutkimusmetodina oli aivojen toiminnallinen magneettikuvaus (fMRI).

Toinen mielestäni erittäin kiinnostava japanilaisten tutkijoiden havainto on maksimaalisen liikunnallisen suorituskyvyn testiä seuraava vuorokausirytmin sekoittuminen ME/CFS:ää sairastavilla. Näin ei tapahtunut terveillä verrokeilla. Vuorokausirytmin sekoittuminen ja univaikeudet on siis voitu osoittaa seuraukseksi rasituksesta, minkä moni meistä on tietenkin käytännössä kokenut.

http://www.healthrising.org/blog/2016/0 ... anese-way/

Profile  

Post subject: Re: Vourokausirytmin sekoittuminen
PostPosted: Sun Jun 05, 2016 03:36 

Magnesium auttaa vuorokausirytmiin.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 05, 2016 05:13 

Kiinnostavaa tietoa.

Vuorokausirytmin sekoamista esiintyy monien sairauksien ja häiriöiden yhteydessä. Minulla on ollut lapsesta asti vuorokausirytmi vääränlainen ja vuorokausirytmin häiriö on myös yksinään hyvin monen sairauden puhkeamisen riskitekijä.

Pahaan vuorokausirytmiongelmaan ei muuten auta magnesium. Eikä melatoniini. Eikä glysiini. Eikä oikeastaan yhtään mikään. Kokemusta on.

Autonominen hermosto on muutenkin ollut kiinostuksen kohteena tutkijoilla viime aikoina. Törmäsin juuri juttuun siitä, kuinka lapsuudessa psyykkisesti traumatisoitunut henkilö ei onnistu kehittämään normaalia autonomista hermostoa välttämättä koskaan, vaan jatkuvat traumareaktiot sotkevat hermoston normaalin kehityksen. En nyt valitettavasti muista, mistä luin tuon.

En muista ennen lukeneeni noin suoraa analyysiä siitä, että psyykkinen stressi todella aiheuttaa pysyviä hermostollisia muutoksia jo lapsuudessa. Yleensä on uskottu niin, että lapsi pystyy unohtamaan hänelle tapahtuneet vaikeat asiat ja niistä huolimatta kehittymään normaalisti. Muistaakseni kyseinen artikkeli käsitteli dissosiaatiohäiriötä.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 05, 2016 07:16 

Polo puhui IIME:n konferenssissa vuorokausirytmin sekoittumisesta merkittävänä osana CFS:n patologiaa.

Metyylikobalamiini on melatoniinin lisäksi todennäköisesti tärkein lisäravinne vuorokausirytmin korjaamiseen. Toki jos Polon teoria pitää paikkansa, myös hänen hoitonsa korjaavat vuorokausirytmiä.

"En muista ennen lukeneeni noin suoraa analyysiä siitä, että psyykkinen stressi todella aiheuttaa pysyviä hermostollisia muutoksia jo lapsuudessa. Yleensä on uskottu niin, että lapsi pystyy unohtamaan hänelle tapahtuneet vaikeat asiat ja niistä huolimatta kehittymään normaalisti."

Ai, minusta on pidetty jo vuosikymmeniä selvänä, että se voi aiheuttaa pysyviä HPA-akselin vaurioita. Eli siis koko kehoon jopa, ei vain keskushermostoon.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jun 05, 2016 08:14 

Varmaan se on jo vuosikausia tiedetty mutta minä en ole siitä sattunut suomeksi lukemaan. Suomenkielisissä julkaisuissa on pikemminkin tuputettu tuota teoriaa, että lapsella on ihmellinen kyky selvitä vaikeista asioista vaurioitumatta pysyvästi (fyysisesti).

No, en nyt kyllä ole juuri tuohon asiaan mitenkään perehtynytkään, siis mitään tieteellisiä artikkeleita en ole koskaan aiheesta kaivanut.

Minulla on käytössä myös tuo metyylikobalamiinilisä mutta ei sekään ole tuonut toivottua apua.

Nythän vuorokausirytmini saa tosin olla ihan niin sekaisin kuin lystää, kun ei tällä haavaa tarvitse käydä töissä. Töissä käydessäni olinkin jatkuvassa univajeessa ja se heitti minut pahoille ylikierroksille niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta tämä nyt menee jo ihan OT:ksi.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 05, 2016 11:20 

Minulla mikään ei ole vuorokausirytmiä korjannut, noita kaikkia ja muita koitettu. Itse tietoisesti väännänkin vuorokausiarytmiäni hieman sekaisin, koska jos en sitä tee, en saa nukuttua kunnolla lainkaan. Kun valvon niin pitkään, että alkaa oikein toden teolla väsyttää, että en enää tahdo hereillä pysyä, sitten vasta menen nukkumaan. Tämä kikka toimii ainakin minulla ja on minusta parempi vaihtoehto, kuin koettaa pysyä "oikeassa vuorokausirytmissä" kun siitä ei mitään tule ja seurauksena on silloin vain päiväaikaista massiivista väsymystä.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 05, 2016 11:58 

On ehdottomasti totta, että jos unirytmi on epäsäännöllinen tai muu kuin 24 tunnin, jos on elämän kannalta mahdollista, sitä ei kannata yrittääkään elintavoilla korjata. On ihmisiä jotka jopa kuvittelevat että heillä on CFS, vaikka heillä on ainoastaan vuorokausirytmin häiriö jota he yrittävät pakottaa normaaliin muottiin (työelämässä on toki melkein mahdoton olla, jos ei pakota). En siis puhu teistä vaan yleisesti.

Vuorokausirytmi on kuitenkin paljon muutakin kuin se, milloin saa nukuttua. Minä saan nukahdettua viidessä minuutissa joka ilta samaan aikaan kiitos melatoniinin. Tarvittaessa vähän aikaisemminkin. Ennen melatoniinia en saanut fiksusti nukahdettua mihinkään aikaan, ja mitä pidempään valvoin, sitä huonommin vasta nukahdinkin. Minulla on kuitenkin todennäköisesti edelleen valtavia häiriöitä esimerkiksi hormonien erityksen vuorokausirytmissä. Polon teoriassahan nimenomaan sympaattinen hermosto menee epäsynkkaan ja kadottaa vuorokausirytminsä, eikä se että pystyn nukahtamaan tarkoita, ettei minulla olisi tätä häiriötä (jos siis teoria paikkansa pitää, mikä vaikuttaa uskottavalta).

On esitetty, että esimerkiksi kaksisuuntaisen mielialahäiriön takana olisi biologiset vuorokausirytmin häiriöt.

EDIT: Noiden japanilaisten ideaa seuraamalla varmaan siis rasituksen jälkeen kannattaisi vagushermon stimulointi jollain menetelmällä? Tietysti Polon hoidotkin tasaavat sympaattista yliaktiivisuutta silloin kun ne toimivat, kuten adrenaliini.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jun 06, 2016 01:33 

Minä olen sitä mieltä, että unirytmin perusta on synnynnäinen, peritty, yksilöllinen, jota sitten joutuu rukkaamaan yhteiskunnan rytmiin.

Oman unirytmin merkitys korostuu mikäli ei ole kunnoissa. Nukuin mielestäni paraimmat uneni aamuyöstä kuten äitinikin. Meillä on oisittainen vapaus nukkua siten kun parasta on. Toista se on työssä olevilla. Muistan siskojeni lapsena nukkuneen samalla tavalla aamusta pitkään, kuten minäkin ja tiedän heidän toteuttavan sitä edelleen vapaapäivinä. Toinen siskoistani rauhoittaa yl. illat aikaista nukahtamista varten. Todennäköisesti hänelläkin on pitkähkö nukahtamisaika, kuten minullakin olisi, jos menisin varhain nukkumaan.

Arkielämä ei enää rasita fyysisesti samalla tavalla kuin aikaisemmin, mikä on myös siirtänyt nukahtamisaikaani. Mikäli olen joutunut rasittamaan itseäni tavallista enemmän, niin menen nukkumaan ja herään varhemmin.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 18, 2016 10:12 

Varmaan lähtökohtaisesti meillä on jo synnynnäisesti eroja unirytmissä tai ainakin kyvyssä sopeutua tiettyyn rytmiin. Onpa todettu sekin, että luontaisinta ihmiselle olisi nukkua ainakin pari kertaa vuorokaudessa, esim. pienet iltapäiväunet ja vastaavasti vähän lyhyemmät yöunet. Tämä helpottaisi ainakin minun elämää tuntuvasti, mutta eihän se työssäkäyvältä onnistu.

Tosiaan adrenaliinin kai pitäisi helpottaa hermoston yliaktiivisuuteen, mutta minäkään en ole oikein päässyt selvyyteen, auttaako se vai ei. Joitakin tuntuu auttavan. Olen lukenut sieltä täältä vagus-hermon stimuloinnista, mutta en yhtään muista, miten se käytännössä tapahtuu tai tapahtuisi...?

Profile  

PostPosted: Mon Jul 18, 2016 11:51 

En oikein usko tuohon useampiin uniin. Joskus luin pitkän artikkelin, jossa idea tyrmättiin seikkaperäisesti. Toki yksitätäisillä ihmisillä voi olla hyvä idea.

Minulla esim. adrenaliini ei tee mitään muuta (ei edes useimpien kuvaamaa lämmön tunnetta), mutta kyllä sillä yleensä nukahtaa. Tietysti Polon mukaan sympaattinen hermosto voi olla myös liian alikierroksilla nukkumiseen, mutta tuskin adrenaliini sitä buustaa silloin, jos sykekään ei nouse jne.

Vagushermon stimulointiin on ihan omia laitteitaan, perinteisesti ne on asennettu kehon sisälle. Nykyään on myös kehon ulkopuolelta toimivia laitteita kuten SaluSTIM - jonka potilas paljasti olevan TENS-laite, joka kiinnitetään klipsillä korvaan. Mutta moni muukin asia stimuloi vagushermoa. Esimerkiksi akupunktio, meditointi ja kaikki asetyylikoliinia lisäävä (mm. useat lääkkeet ja jotkut lisäravinteet), koska asetyylikoliini on parasympaattisen hermoston välittäjäaine. Myös esim. kasvojen kastelu kylmällä vedellä toimii teoriassa ja joidenkin mukaan heillä myös käytännössä.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 19, 2016 12:34 

Tuo kasvojen valelu kylmällä vedellä toimii minulla. Paremmin kyllä toimii, kun upottaa kasvot kylmään veteen, vaikkapa jäävesiämpäriin tai talvella lumihankeen. Samalla aktivoituu ns. sukellusrefleksi, kun joutuu pidättämään hengitystä.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 20, 2016 07:46 

potilas wrote:
Tuo kasvojen valelu kylmällä vedellä toimii minulla. Paremmin kyllä toimii, kun upottaa kasvot kylmään veteen, vaikkapa jäävesiämpäriin tai talvella lumihankeen. Samalla aktivoituu ns. sukellusrefleksi, kun joutuu pidättämään hengitystä.

Hassua, mutta olen itse havainnut tämän ihan tietämättä, mistä on kyse. Olen ottanut tavaksi aamuisin kastella kasvoni kylmällä vedellä pariin otteeseen ja kummasti olen piristynyt sen jälkeen. Enkä tarkoita mitään hetkellistä piristystä, vaan kroppa herää oikein kunnolla. :D

Mutta ymmärsin keskusteluista, että vagushermon stimulointi tällä tapaa pitäisi päinvastoin VÄSYTTÄÄ meitä. Miten nyt oikein on? Mitä vagushermon stimuloinnin pitäisi aiheuttaa meillä?

Profile  

PostPosted: Wed Jul 20, 2016 04:05 

Meillähän on tosiaan sympaattinen ja parasympaattinen hermosto, jotka toimivat pitkälti toistensa vastavaikuttajina, saavat aikaan päinvastaisia vaikutuksia ja toisen stimulointi rauhoittaa toista (parissa jutussa molemmat hermostot tekevät samaa ja esim. nikotiini stimuloi molempia). CFS:ssä vika on, jos esim. Poloa on uskominen, pitkälti sympaattisessa hermostossa, joka tavallaan toimii liian vähän ja tavallaan yliteholla, mutta samalla se heijastuu myös parasympaattiseen puoleen.

Parasympaattisen hermoston stimuloinnin ei pitäisi varsinaisesti väsyttää. Sen tärkein välittäjäainehan on asetyylikoliini, jota esim. useimmat nootroopit lisäävät (joo, enimmäkseen aivoissa eikä perifeerisesti, mutta silti). Se voi kuitenkin rentouttaa ja siten helpottaa nukahtamista. Ja CFS-ihmisillähän muutenkin "rauhoittavat" jutut voivat piristää, Jenkeissähän klonatsepaami on yleine "piriste" CFS-potilailla. (Ja joillain piristeet auttavat nukkumaan.)

Polon mukaan nukahtaminen ja uni vaativat tietynlaisen "keskitien" toiminnan sympaattiselta hermostolta. Jos se käy ylikierroksilla, ei nukuta, kuten terveetkin ihmiset varmasti ovat havainneet (esim. jos olisi massiivinen riita juuri ennen nukkumaanmenoa). Jos taas se on aliteholla, silloinkaan ei nukuta ja silloin piriste voikin toimia unilääkkeenä. Polon mukaan myös elimistön vuorokausirytmi menee sekaisin, mikä ei siis välttämättä ole sama asia kuin että tekee mieli mennä nukkumaan neljältä aamulla jne, vaan enemmänkin vuorokausirytmi katoaa.

Joitain adrenaliini päivällä otettuna piristää, mutta se toimii silti nukkumaanmennessä unilääkkeenä. Itselläni on kortisonin kanssa samanlainen vaikutus. Jos minulla on päivällä iiian vähän kortisonia, voi alkaa väsyttää tosi paljon. Nukkumaanmenoaikaan vaikutus on päinvastainen: olen todennut, että jos kortisonia on liian vähän, en välttämättä pysty nukkumaan kuin tunnin koko yönä. Ei vain nukuta. (Nykyään kuitenkin jännästi ylimääräisen kortisonin ottaminen päivällä on alkanut väsyttää...)

Olennaista vagushermon stimuloinnissa noin pidemmällä tähtäimellä, yksi kasvojen kastelu tuskin vaikuttaa juuri mitenkään on, että se vähentää tulehdusta (inflammaatiota). Kehon sisäisillä stimulaattoreilla on saatu hyviä tuloksia esim. nivelreumassa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]