Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 06:47

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Suoliston viromi ja CFS
PostPosted: Tue Jun 07, 2016 12:42 

CFS:stä ja suolistobakteereista on puhuttu paljon, mutta professori Tom Wileman puhui IIME:n konferenssissa lauantaina suoliston viromista eli virusfloorasta. Nyt siitä on näemmä paperikin ulkona. http://www.mdpi.com/2077-0383/5/6/55/htm

Eli siis suolistossa elää niin ihmisen viruksiakin kuin faageja, eli bakteerien viruksia. Erilaiset virukset voivat sekä tappaa bakteereja että vaikuttaa niiden metaboliaan, eli bakteeri voi alkaa toimia eri tavalla ja tuottaa erilaisia aineita. Suoliston bakteerikannan tutkiminen ei siis kerro koko totuutta (ei toki muutenkaan kun eri bakteerien merkitystä ei täysin tunneta ja eri kantojenkin vaikutukset vaihtelevat) ja ulosteensiirrossakin faagit voivat vaikuttaa lopputulokseen. Viromia voi kyllä tutkia myös, mutta se ei ole mitään HUSLAB- tai edes MDD-kamaa vaan kallista tutkimusmateriaalia. Asiaa on aiemmin tutkittu lähinnä IBD:ssä.

Ja CFS:äähän on hoidettu myös viruslääkkeillä, joista jotkut, kuten isoprinosiini, ovat varsin laajakirjoisia. Isoprinosiini, jota olen itse käyttänyt (ei saa Suomesta) vaikuttaa teoriassa kaikkiin viruksiin. Faageista en tiedä. Virukset eivät tietysti ole automaattisesti huono juttu, kuten eivät bakteeritkaan. Perinteisesti niitä on sellaisina pidetty, mutta etenkin faagit voivat olla poikkeus. Faagi voi tehdä "pahasta" bakteerista hyvän".

Wilemanin ryhmä esittää, että CFS:ssä voisi olla kyse esimerkiksi suolistossa alkunsa saavasta autoimmuniteetistä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Suoliston viromi ja CFS
PostPosted: Wed Jun 08, 2016 06:36 

Tuo suoliston vaikutus tässä sairaudessa tuntuu koko ajan saavan lisää pontta taakseen. Se selittää myös, miksi tietyt antibiootit (esim. Zeclar) ja tietyt antiviraalit voivat merkittävästi parantaa meidän vointia: Vaikutus perustuu suoliston immuunologisen tilan vääntämiseen toiseen asentoon kuin missä se on!

Olisi pirun kiva, jos joku tutkisi, mitä saataisiin aikaan esim. totaalisella murha-antibiootilla ja antiviraaleilla, jotka pistäisivät meiltä suoliston bakteeriflooran täysin kaputt ja sitten tehtäisiin ulosteensiirto ja alettaisiin vetää hevosannoksia probiootteja. Eli tapettaisiin vanha ja surkea suoliston floora pois kokonaan ja korvattaisiin terveellä, jota sitten ylläpidettäisiin. Veikkaampa, että vaikka sairaus ei ehkä poistuisi, mutta oireet ainakin helpottaisivat merkittävästi.

Jännää, että moista ilmeisesti ei ole kokeiltu, vaikka se on periaatteessa erittäin helppoa tehdä. Vaikka vahingossakin, jos sattuu sairastumaan tiettyihin ripuleihin jne. ja tarvitaan ulosteensiirtoa jne.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 08, 2016 02:39 

Mmjan, Markku Partinen ehdotti minulle mahdollisuudeksi ulosteensiirtoa. En tiedä tekeekö hän itse niitä. Päädyin ostamaan kansainvälisesti tehokkainta mahdollista maitohappoa (noin 100€/ 3kk).

Profile  

PostPosted: Wed Jun 08, 2016 04:29 

Ankufi: mitä maitohappoa käytät?

Profile  

PostPosted: Wed Jun 08, 2016 04:50 

Ankufi wrote:
Mmjan, Markku Partinen ehdotti minulle mahdollisuudeksi ulosteensiirtoa. En tiedä tekeekö hän itse niitä. Päädyin ostamaan kansainvälisesti tehokkainta mahdollista maitohappoa (noin 100€/ 3kk).

:evil: Naapurihuoneessa vastaanottanut lääkäri, samassa puljussa, ehdotti minulle hoidoksi liikuntaa ja masennuslääkkeitä. Että silleen. :evil:

Profile  

PostPosted: Wed Jun 08, 2016 11:36 

Ei ole se purkki nyt saapusalla, mutta muistaakseni se oli tämä: http://eu.iherb.com/Renew-Life-Ultimate ... Caps/64470.

Tulee tullit ja postarit lisäksi.

Quote:
:evil: Naapurihuoneessa vastaanottanut lääkäri, samassa puljussa, ehdotti minulle hoidoksi liikuntaa ja masennuslääkkeitä. Että silleen. :evil:

Partinen on asiallinen ja tuntee autonomisen hermoston häiriön.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 09, 2016 01:17 

Niin siis tilasit maitohappobakteereja, ei maitohappoa. Se on aika eri asia.

Tuo voisi toimia minullekin, koska siinä on L. paracaseita, jota monissa kalliissa ja vahvoissa probiooteissa ei ole ja se on minulle havaintojeni mukaan olennainen. (Tosin halvemmaksi tulisi ottaa omaa kymppimiljardistani 5 kpl päivässä...)

Mutta tämä ei taas kuulu tähän ketjuun enää, maitohappobakteerijutut toisaalla.

Partinen ei ole ainoa suomalaislääkäri joka on CFS:ään ehdottanut ulosteensiirtoa, en tosin ole ihan varma kuka kaverilleni sitä ehdotti, mutta tästä on jo pari vuotta.

Ulosteensiirrossa on se hyvä puoli, että siinä voi saada sellaisia bakteereja mitä mistään probiootista ei saa, esim. CFS:ssä puuttuvia ruminokokkeja. Hyvä kysymys on, tuleeko purkkiprobiooteissakin jotain faageja mukana. En tajunnut sitä kysyä Wilemanilta konferenssissa. Jos tulee, silloin on vielä nykykäsitystäkin enemmän arpapeliä mitä saa. Laadukkaimmissa probiooteissahan lukee bakteerikanta, ei vain laji, mutta jos eri tuotteissa olisi samassa kannassa eri faageja?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jun 09, 2016 11:32 

Maija, aivan. Puhelimella kirjoittaessa tulee oikaistua noissa sanoissa. Maitohappobakteereista siis puhuin.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 15, 2016 10:15 

mmjan wrote:
Ankufi wrote:

Oliko kyseessä klinikan ylilääkäri Gabriele Sved? Sved edusti minun kohdallani näkemystä, että unihäiriöni olisi psykiatrista alkuperää. Hän oli päätynyt ajatukseen ilmeisesti jonkilaisella meediomaisella työmenetelmällä, sillä emme olleet koskaan keskustelleet Svedin kanssa mielialoistani emmekä mistään muustakaan psykiatrian alaan kuuluvasta.

Sen sijaan olin juuri käynyt samalla klinikalla työskennelleen psykiatrin luona muutamaan otteeseen nimenomaan psykiatristen tekjöiden pois sulkemiseksi, minkä perusteella psykiatri oli katsonut, ettei unihäiriöni johdu psykiatrisista ongelmista. Psykiatri siirsi minut juuri tämän vuoksi Svedin potilaaksi, joka rupesi tämän jälkeen väittämään vastoin psykiatrin "lausuntoa", että unihäiriöni johtuu psykiatrisista tekijöistä. :roll: Siitä huolimatta, että minulla oli silloin jo elimellisen unihäiriön diagnoosi ja ilmeisesti koko potilaskunnan pahiten häiriintynyt melatoniiniaineenvaihdunta. Mutta kyllähän neurologi tietää ilmeisesti ihan vain pärstää katsomalla, että vika on henkisellä puolella. :lol:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]