Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 03:34

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Vagushermon infektio
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 03:53 

Cfs:ää pidetään infektiotautina, mutta minä olen kummastellut sitä, miksei monikaan lääkäri tunnu ottavan kantaa kroonisiin infektioihin? Uusimpia teorioitahan on, että vagushermon infektio aiheuttisi cfs:ää. Oma teoriani olisikin, että äkillinen ja raju cfs, jonka pääasiallinen oire ylikierroksilla käyvä hermosto ja dysautonomia, on aina patogeenien ylläpitämä.

Mä olen saanut jo niin selkeää näyttöä siitä että itselläni on patogeenejä ja niitä hoitamalla toimintakyky otti ryhtiliikkeen kertaheitolla ja suunta on selkeästi vain ylöspäin.

Toisaalta, sidekudospoikkeavuus kyllä aiheuttaa ehkä lusikkapuutosta jo ilman cfs:ää, mutta mun väitös on, että vaikea cfs, jossa keho on ihan täynnä tulehdusta, on parannettavissa oleva tila, koska sen aiheuttaa patogeenit. Lievä cfs näin ollen ei ole mielestäni lainkaan sama asia kun tämmönen akuutti, etenevä, tulehduksellinen cfs, eli ME? Tajusin, että mulla on ollut ME, silloin kun olin niin huonona että mua jouduttiin syöttää.. Voin tehdä tämän väitöksen juuri siksi, että oon kokenut pahinta mahdollista muotoa tästä taudista ja tiedän paranevani vielä aikalailla entiselleni!

Minä en siis hyväksynyt sitä että cfs olisi lopullista. Vaikka olinkin koko ajan sinut asian kanssa. (en ota esille omia hoitojani tässä, niistä olen kirjottanut muualle jo)

Profile  

Post subject: Re: Vagushermon infektio
PostPosted: Mon Jan 11, 2016 04:22 

Polohan ei oikein usko kroonisiin infektioihin. Hänestä infektiot laukaisevat autonomisen hermoston toimintahäiriön. Koko totuus tämä ei toki voi olla, koska monet saavat CFS:ään apua antiviraaleista tai antibiooteista ja tutkimuksiakin tästä on tehty monta.

Missä kaikkialla infektio sitten on? Se on hyvä kysymys. Aivoissa nyt ainakin. Vagushermo on yksi mahdollinen paikka. Sydämessäkin voi olla infektiota, itsehän sain ihan CFS:n alussa sydänlihastulehduksen, mutta sen syy ei ole tiedossa koska se vaatisi sydänlihasbiopsian, mihin en ole ryhtynyt, eipä sitä ole kyllä kukaan halunnut tehdä. Enteroviruksia on löydetty CFS-potilaiden suolistosta ja lihaksista.

Minusta kyllä sekä lievä että vaikea CFS ovat patologisesti jotakuinkin sama sairaus - tietysti _käytännössä_ niissä voi olla valovuosien ero ja toki lievä CFS sekoittuu paljon helpommin muihin sairauksiin. Lieväkin CFS voi yllättävän helposti muuttua vaikeaksi, joskus myös toisinpäin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jan 11, 2016 04:42 

Niinpä, itse vaan tunnen/tiedän useampia jotka on parantuneet tai lähes terveitä kun ovat hoitaneet oletettuja kroonisia infektioita. Siksi tää patogeeni -teoria tuntuu sellaiselta mitä kannattaa kuuluttaa.

Jos on lievä cfs eikä oireet esim etene, en pitäis ollenkaan samana tilana kun etenevä ja vaikea cfs. En usko että lievässä sairaudenmuodossa esim aivoissa voi olla niin pahaa tulehdusta? Tai hermostossa. Jos paranen niin että jään lievästi sairaaksi, en todennäköisesti koe olevani enää ollenkaan sairas. Silloin se olisi vaan ominaisuus. Tunnen jo nyt oloni niin paljon vakaammaksi ja terveemmäksi, vaikka olen ihan puolitiessä vielä hoidoissa.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 11, 2016 05:16 

Ei se eteneminen kyllä hirveästi korreloi vaikeusasteeseen. Tai siis tietysti jos on etenevä sairaus niin jossain vaiheessa se muuttuu vaikeaksi, mutta itselläni oli vuosia lievä CFS vaikka se oli samalla etenevä, koska se eteni niin hitaasti että meni kauan ennen kuin se oli edes keskivaikea. Mutta ei vaikea CFS:kään ole aina etenevä. Jotkut sairastuvat heti vaikeasti, joillain tulee yhtäkkinen romahdus ja sitten se jämähtää paikalleen.

Minähän olen aina infektioista toitottanut ja ennen ne olivat Suomessakin enemmän esillä kun CFS:ää hoidettiin lähinnä HYKSin infektiopolilla ja täällä foorumillakin puhuttiin paljon esim. antibiooteista, otsonihoidosta ja immunoglobuliinista. Mutta Polo ei pidä asiaa relevanttina ja CFS:ää Suomessa hoitavista lääkäreistä oikeastaan vain Toni Vänni tuntuu olevan perehtynyt kroonisiiin infektioihin, hoitanut mm. antiviraaleilla.

Joka tapauksessa pelkän autonomisen hermostonkin hoitamisella voi selvästi saada merkittäviä tuloksia aikaan, mutta voiko sillä parantua tai melkein-parantua, niin että hoidot voisi lopettaa on eri juttu. Polo uskoo että voi, mutta en ole varma onko ketään tällaista olemassa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jan 11, 2016 05:33 

Kysyin pari kuukautta sitten Pololta immunoglobuliinihoidosta. Hän suhtautui asiaan myönteisesti.

Hän neuvoi ensin yrittämään julkisen kautta, koska hoito ei ole halpaa lystiä yksityisellä. Polo oli tosiaan avoin sille, joten tuskin pitää sitä irrelevanttina.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 11, 2016 05:45 

Immunoglobuliinin ainoa käyttötarkoitushan eivät ole infektiot, vaikka sitä niihinkin käytetään.

Nykyään sitä on valitettavasti lähes mahdoton saada julkiselta, ellei ole todella pahoja immuunipuutoksia, toisin kuin 5-10 vuotta sitten.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 11, 2016 06:00 

Näin varmasti on. Olen itse tällä hetkellä parin kuukauden doksisykliinikuurilla, joten muut kokeilut eivät ole ajankohtaisia. Katsotaan miten käy, kun kuuri on ohi.

Kuuri on akneen, mutta itse CFS on luultavasti saanut alkunsa salmonellasta ja sitä seuranneesta mykoplasmasta. Sepsiksestä on jo kuusi vuotta, joten en odota kuurilta enää muita ihmeitä, kun aknen rauhoittumista hetkeksi.

Ilmoittelen, jos siitä on muutakin hyötyä. :)

Profile  

PostPosted: Mon Jan 11, 2016 06:03 

Voin BTW neuvoa sinulle privassa (tai omassa ketjussaan) monenlaisia vinkkejä akneen, jos antibioottikuuri ei auta tai vaikutukset eivät jää pitkäkestoisiksi.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 11, 2016 09:26 

Minulla on vagushermon toimintaongelma ja mielestäni olen perinyt sen isältä ja ainakin toisella siskollani on sama vaiva.

Toisinaan kun innostuu nauramaan, niin tajunta pysähtyy, eikä pysty keskeyttämään kaatumista. Aikoinaan fysiatrini kaivoi vagushermon reagoinnista artikkelin esiin, siitä puhuttiin sydäntamponaation yhteydessä. On se vaan niin pelottava tila, että mikäli on vähänkään tunnetta siihen suuntaan, niin nauru loppuu heti.

Toisinaan tuon takia yskin niin kauan, että oksennan ja yökkäilen, olen ihan tärisevä ja voimaton sen jälkeen.

Sisareni menettä yskiessä ja oksentaessa vielä herkemmin tajunnan

Aikoinaan kun setä eli, niin hermon reagointi oli ärsyttävää korttipeleissä. Setä tunsui aina sen kenellä on heikko voima ja sanopi vaan, että niin siinä käy nauraessa, ei saa nauraa liikaa.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 12, 2016 04:41 

No se on totta, lieväkin voi edetä. Yritän tehdä jotain tolkkua sidekudosväsymykselle ja ME:lle. Nyt alan ymmärtää, että terveenä ollessani, kokemani herkkyys esim lämpötilan vaihteluille ja levon tarve on jotain mitä useimmat ihmisistä eivät koe samalla tavalla. En silti ole ollut sairas enkä väsynytkään.

Patogeenejä ei voi välttämättä edes hoitaa kokonaan antibiooteilla, ainakaan en kannata sitä.. Vaihtoehtohoidoissa on enemmän potentiaalia minun mielestäni ja kokemuksestani. Nää on tietysti aina yksilöllisiä juttuja lopulta.

Immunoglobuliini ei auta käsittääkseni jos on patogeenejä? Eikös sillä vaan korjata immuunipuutosta? Jos on immuunipuutoksia, ne tulee korjata ennenkuin alkaa hoitaa patogeenejä. Kaikenkaikkiaan tila on saatava mahdollisimman vakaaks ennen kuin lähtee poistamaan niitä myrkkyjä kehosta..se on niin rankkaa.

Tosta autonomisesta hermostosta. Ldn vakautti kyllä osaltaan jo selvästi, myös tyrosiini, mutta siihen se sitten jäikin. Mun dysautonomia on alkanut tasaantumaan sitä mukaa kun saan hoidettua patogeenejä! Muutoksia tapahtuu ihan joka puolella kroppaa..eli jos on mahdollista, on mielestäni järkevintä lähteä hoitamaan syytä. Tää "parantaminen" vaatii kyllä jotain omaan intuitioon luottamista myös, tietää milloin pitää tehdä jotain eikä vain odottaa. Minä odotin 2vuotta, kunnes tuli oikea hetki..(toistan vielä että se ei olisi koittanut ilman LDN..sanat ei riitä miten tärkeä lääke se on meille!)

Profile  

PostPosted: Tue Jan 12, 2016 04:55 

Hansu, millaisia vaihtoehtohoitoja suosittelisit patogeeneihin? Yrttiprotokollaa? Ruokavaliota?

Profile  

PostPosted: Tue Jan 12, 2016 05:48 

Immunoglobuliinilla on harvoin hoidettu kroonisia infektioita HYKSilläkin, tuskin enää. Esim. borrelioosia. Tutkimusten mukaan pulssina annettu IVIG voi jopa parantaa CFS:n, jos se johtuu parvovirus B19:sta.

Immunoglobuliinilla on siis immuunijärjestelmää tehostavaa vaikutusta, lisäksi siinä olevat vasta-aineet voivat ilmeisesti suoraan vaikuttaa joihinkin mikrobeihin, ja väitetysti sillä olisi myös muunlaisia vaikutuksia (esim. Jay Goldsteinin mukaan natriumkanavien salpaus).

Käytännössähän immunoglobuliinia ei enää julkiselta oikein saa, mikä on valtava sääli koska se on tehokas hoito eikä sitä voi oikein korvata millään muulla.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 12, 2016 06:21 

Varmasti, ainakin ne joilla olis tarve pitäis kyllä saada immunoglobuliinia..

Ankufi, yrttiprotokollat on kai suosittu erityisesti borreen, itse en ole niistä vaan niin vakuuttunut ollut, luulen että hoito on yrteillä joltain osin riskimpää ja vaikeampaa. Miksi näin ajattelen, niin siksi että eteerisillä öljyillä on hoito paljon moniulotteisempaa ja niitä pystyy laimentamaan ihan mihin vaan käyttötarkotukseen sopivaks. Voin lähettää viestinä linkin noihin protokollavaihtoehtoihin!

Ruokavalio on tärkeä osa hoitoa, pääsääntö on aika usein että sokeria ja vehnää ja maitoa vältellään aktiivisesti! Itse muuten oon havainnu just että keho sietää taas paremmin sokeria. Ilmeisesti minulla on ollut myös liikaa hiivaa elimistössä. Tämä on hyvä puoli öljyissä, kun ne on usein antibakteerisia, antiseptisiä, antiviraalisia ja antifungaalisia. Ohimennen paranee moni ongelma vaikka alunperin lähtee tiettyä asiaa hoitamaan.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 12, 2016 10:43 

Olen tilannut "luonnon antibiootit" ilman protokollia Pidän doksisykliinin kanssa tuplakuurin niillä. Sen jälkeen voisin olla yhteydessä sinuun, jos tuntuu vielä, että jotakin on sisällä elossa.

Sokeri, vehnä ja maitotuotteet ovat jo poissa ruokavaliosta. Pahoista viljoista käytän enää ruista. Paheena on kofeiini, kun sillä nostan verenpainetta (ja luultavasti rasitan elimistöä sekä aiheutan nestehukkaa).

Oreganoöljyä löytyy kaapista, mutta pakko oli tilata tyhjiä kapseleita, että saan sitä käytettyä. Ei mene juomalla alas. :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 02:24 

Ankufi: Siitepöly saattaa nostaa verenpainetta. Myös muistaakseni timjami saattaa nostaa verenpainetta. Ei varmaan toimi kaikilla, mutta mulla on yksi sukulainen, jolla alkoi päässä suhista, kun joi mun luona yrttihauduketta, jossa oli timjamia. Verenpaine oli ollut aika korkea, kun oli päässyt kotiin mittaamaan. En sitten tiedä, johtuiko se olenkaan siitä timjamista vai jostain ihan muusta. Hänellä on ongelmana korkea verenpaine.

Patogeeneistä: CFS ja pitkäaikainen altistuminen hometoksiineille ovat joillain yhteydessä toisiinsa. Hometoksiinit saattavat aiheuttaa kroonisia tulehduksia, joista osa on helppo diagnosoida, osa vaikea. Hometoksiinit aiheuttavat myös vaurioita mitokondrioissa (tästä aiheesta on kirjoittanut ainakin prof. Salkinoja-Salonen). On minusta ihan loogista, että hometoksiinien aiheuttama krooninen tulehdustila aiheuttaa CFS:n puhkeamisen.

Tämä havainto tukisi ajatusta, että patogeenit voisivat olla CFS:n taustalla. Minulla ei ole diagnosoitu CFS:ää mutta olen kärsinyt vuosia kroonisesta, hometoksiinien aiheuttamasta tulehduksesta ja oireeni ovat muistuttaneet hyvin paljon CFS:ää, vaikka olenkin nyt alkanut toipua. En ole saanut CFS-diagnoosia, mutta voi olla, että joltain toiselta lääkäriltä olisin sen saanut. Asiaa ei minulla kovin tarkkaan koskaan ole tutkittu eikä se nyt enää tunnu järin ajankohtaiselta, kun olo on alkanut kohentua. Olin sairastumiseni alussa käytännössä vuodepotilas useita kuukausia. Jaksoin nousta syömään ja vessaan, mitään muuta en jaksanut.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]