Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Sep 26, 2018 04:47

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Niskaleikkaus auttoi vaikeaan CFS:ään
PostPosted: Fri Feb 23, 2018 12:01 

Uudessa tutkimuksessa kolmen naisen vaikea CFS lievittyi niskaleikkauksella. Heidän selkäydinkanavansa oli kaventunut ja sitä laajennettiin.

https://solvecfs.org/improvement-severe ... eter-rowe/

Polohan uskoo, että tietyt niskaongelmat (esim. whiplashista johtuvat), jotka häiritsevät hermoimpulssien kulkua, ovat jotakuinkin ainoa tapa saada CFS ilman kollageenipoikkeavuutta. Mutta tietysti kollageenipoikkeavuuskin voi aiheuttaa niskan ongelmia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Niskaleikkaus auttoi vaikeaan CFS:ään
PostPosted: Fri Feb 23, 2018 03:37 

Liittyisiköhän tähän jotenkin se, kun ruotsalaistutkimuksen mukaan CFS-potilaiden B12-vitamiinipitoisuus selkäydinnesteessä on matalampi kuin terveillä ja he teoretisoivat että veri-aivoeste ei päästäisi riittävästi B12-vitamiinia esteen läpi aivoihin ja täten selkäydinnesteeseen?

Edit:

Minulla on ollut vuodesta 1997 lähtien niskan ylimmät kolme nikamaa herkästi jumissa. Pahimmillaan oireina on ollut näkö ja kuuloaistien heikentymistä, päänsörkyä, niskasärkyä ja jonki asteista aivosumua. Sitä on naprapaatti niksautellut sillöin tällöin. Niskanikamien pinteiden vapauttaminen on aiheuttanut minulla jo ennen sairastumistani tuon jonkinasteisen aivosumun täydellistä helpottamista ja hyvänolon tunteen, joka on melko voimakas jonkun aikaa käsittelyn jälkeen. En tiedä mistä nämä asiat johtuvat eikä kukaan ole pysynyt minulle selittämään mistä ne johtuvat. Nyt tulee mieleen, että selkäydinkanavanon varmaan ollut ahtautunut ja sillä on ollut moisia vaikutuksia.

Nyt kun olen sairastunut tähän uupumukseen yms. ei nikamaniksautus ole helpottanut oloa aiempaa enempää mutta kuitenkin se on helpottanut niin kuin ennenkin.

Last edited by Stressiessi on Fri Feb 23, 2018 03:46, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 23, 2018 03:42 

En usko, että se liittyy tähän. Ihmiset ajattelevat veriaivoesteen usein jonkinlaisena fyysisenä "aitana", mutta se on ymmärtääkseni enemmän kemiallinen konsepti kuin jokin tietty paikka. Yleensähän CFS-potilaiden veriaivoesteen ajatellaan päästävän läpi liikaakin asioita.

Selkäydinnesteen kierrossa voi kyllä CFS:ssä olla häiriöitä, EDS-potilailla on tavallista useammin IIH eli kohonnut aivopaine, eli aivoissa on liikaa nestettä. Joidenkin teorioiden mukaan tämä olisi lievempiasteisena hyvinkin yleinen vaiva.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Feb 23, 2018 09:57 

Niskanikamien jumit johtuvat tietenkin lihasten kireyksistä/jännityksistä jotka kaiketi johtuvat rasituksesta ja kun rasituksen sieto on hyvin alhainen niin lihakset ovat helposti jumissa/jännittyneet/kireät. Kun lihaksia käsitellään esimerkiksi naprapaatin toimesta niin ainakin verenkierto elpyy ja sehän tuntuu hyvältä ja vaikuttaa noihin Stressiessin kuvailemiin oireisiin.

Minä olen löytänyt hyvän hierojan ja olen kokenut saaneeni helpotusta moniin oireisiin. Viimeksi maanantaina olin hierojalla ja selkeästi parempi vointi jatkui torstai iltapäivään eli jotakuinkin tasan 3 vuorokautta. Nyt oyritän

Olen siis lukenut sivustoa jo jonkin aikaa ja viimein tein tunnukset. Mielessä on ollut kirjoittaa itsestäni jonkinlainen esittelykin. Minun on vain niin vaikeaa saada työstettyä mitään omassa päässä että saa nähdä milloin saisin jotain aikaiseksi.

Olen kuitenkin -65 syntynyt mies ja saanut ensiksi 2014 masennusdiagnoosin ja ollut enemmän ja vähemmän sairauslomilla toukokuusta 2014 lähtien. Sitten kun kaikki sairauslomat kelan osasairauspävärahat, kertyneet ylituntisaldot ja muut sen kaltaiset oli käytetty niin työterveydestä lähetettiin psykiatrian poliklinikalle. Siellä ihmeekseni aika pian psykiatri kysyi että voisiko hän lisätä toiseksi diagnoosiksi kroonisen väsymysoireyhtymän. En pannut vastaan mutta ihmetys oli kyllä aika suuri kun sitten omakannasta katsoin ja siellähän oli neurastenia. Olen nyt ollut jo yli kaksi vuotta osa-aikaisella kuntoutustuella ja nyt olen menossa pitkästä aikaa psykiatrille 1.3. Työterveyslääkäri kirjoitti viimeisimpään sairauslomatodistukseen että osa-aikainen työnteko tulee jatkumaan useita vuosia. Teen nyt 50% työaikaa kolmena päivänä viikossa, ma, ke ja pe ja työjärjestelyjä on tehty paljon että työnteko voisi jatkua.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 23, 2018 10:04 

Minultahan hollantilainen lääkäri löysi whiplashin 2011 alussa, minulla oli niskanikamat "solmussa". Se oli ollut kai lapsesta asti ja näkyy esim. valokuvissa pään outona asentona, mutta kukaan Suomessa ei ollut koskaan kiinnittänyt huomiota. Hän korjasi sen asettamalla nikamat paikalleen, mutta ei siitä valitettavasti ollut apua, varmaan koska se tapahtui parikymmentä vuotta liian myöhään. Mutta monta kuukautta oli kaikenlaisia jänniä oireita ja ekat pari päivää oli todella uninen olo.

Ja jotain ihan oikeasti tapahtui, jos joku on skeptinen, että mitä "taikatemppuja" tyyppi teki, koska minulla oli ollut tuota ennen niskaturvotusta (jota mieheni usein kommentoi) ja toisen soliskuopan turvotusta, johon HYKSin neurologi(?) sanoi, että "joillain ihmisillä on turvotustaipumus". Juu, sellainen geneettinen taipumus, että toinen soliskuoppa turpoaa ja toinen ei. Mutta niksautuksen jälkeen turvotus katosi.

Itse käytän vaikka mitä lihashuoltovälineitä, mm. hierontatyyny, hierontatuoli, sähköinen päähieroja, piikkimatto, foam roller, infrapunalamppu, satulatuoli ja TENS. :-P Eivät ne kyllä CFS-oireisiin auta.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 24, 2018 04:58 

Mies65 nimimerkki voisi pyytää neurastenia diagnoosin korjaamista oikeaksi koodiksi?

Profile  

PostPosted: Sat Feb 24, 2018 05:36 

Minulla niska-selkä-hartia hieronta saa noin puolen tunnin kohdalla oikein pahan olon aikaiseksi silloin kun olen uupuneimmillani. Silloin kun voin paremmin, ei huonoa oloa tule. Tosin tuo huono olo poistuu puolen tunnin sisällä hieronnan lopettamisesta.

Mies65, minä olisi varovainen tuon neurastenia-diagnoosin muuttamisen kanssa. Sosiaalitukia on ilmeisen vaikea muutenkin saada CFS-diagnooseilla. Hyvällä tuurilla tuo neurastenia voi olla diagnoosina tukien mahdollistaja. Minä en tiedä mitä lääkärien päässä liikkuu mutta eikös tuo neurastenia kuvaa hyvin oireitasi ja eikös se olekin psykiatrinen diagnoosi eikä neurologinen? Mietin vain, että niin oikea kuin kroonisen väsymysoireyhtymän diagnoosi olisikin mahdollisesti kohdallasi, se voisi viedä sinulta mahdollisuuden työkyvyttömyyseläkkeeseen, jos työkykysi joskus sattuisi tästä huononemaan.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 24, 2018 08:26 

Jaa... Minulla juuri psykiatri korjasi koodin ja ei vaikutusta tukiin.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 26, 2018 09:49 

Todennäköisesti en nyt aivan lähiaikoina pyydä korjaamaan tuota diagnoosia. Tiedän jo tätäkin foorumia lukeneena että masennus diagnoosilla saan ehkä helpommin jatkoa tähän osa-aikaiseen kuntoutustukeen. Työkyky ei ole riittävä yhtään pidempään työaikaan. Tälläkin on riittävän vaikeaa selviytyä.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 04, 2018 06:59 

Jag erkänner att det får mig att tänka

http://greitospaskolos-lt.eu

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]