Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 04:44

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Kroonisen uupumuksen ja fibromyalgian oletettu aiheuttaja...
PostPosted: Sun Dec 09, 2007 01:57 

Amerikkalainen mikrobiologi, Tri David W. Gregg on kirjoittanut aiheesta CFS mielenkiintoisen artikkelin. Sen suomennos löytyy osoitteesta http://www.finnmsm.fi/fibromyalgia2.htm

Koska hänen oivalluksensa perustuvat olemassa oleviin, tieteelliset kriteerit täyttäviin tutkimustuloksiin, joihin hän myös artikelissaan viittaa, lienevät hänen suosituksensa vaivan hoitamiseksi huomion ja kokeilun arvoisia. Hänen mukaansa krooninen uupumus ja fibromyalgia aina liittyvät toisiinsa, eli niiden katsotaan olevan saman sairauden kaksi eri puolta.

Allekirjoittaneella on myös erinomaisia omakohtaisia kokemuksia kroonisen uupumuksen ja fibromyalgian hoidosta artikkelissa esitetyillä menetelmillä toteutettuna. Olen kirjoittanut näistä kokemuksistani blogissani, jonka löydät osoitteesta http://finnmsm.blogspot.com/2007/11/fib ... dosta.html
Sieltä löytyy linkki myös LKT Pekka J Nykäsen erittäin ansiokkaaseen artikkeliin fibromyalgiasta.

Hyvää joulun odotusta ja jaksamista kaikille toivoo RikkiMikko

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 09, 2007 12:12 

Mainosmiehelle tiedoksi: tämä foorumi ei käsittele kroonista uupumusta vaan kroonista väsymysoireyhtymää. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa. Krooninen uupumus on nimensä mukaan kroonista uupumusta. Krooninen väsymysoireyhtymä (eli myalginen enkefalomyeliitti) sen sijaan on vakava, aina tai yleensä infektioperäinen neurologinen sairaus, joka aiheuttaa lukuisia muitakin oireita ja voi pahimmillaan johtaa kuolemaan.

Ei ole mitään näyttöä siitä, että CFS ja fibromyalgia olisivat sama sairaus. Niiden etiologia ja prognoosi (kuten useimmat oireetkin) näyttävät olevan täysin erilaiset. Kukaan ei ole pystynyt osoittamaan fibromyalgian tarttuvan, CFS sen sijaan on esiintynyt lukuisina epidemioina.

Ihminen joka sekoittaa termit CFS ja krooninen uupumus ei ole kykeneväinen kommentoimaan näistä sairauksista yhtään mitään.

EDIT: Tuossa tekstissä on aivan järkyttävän paljon käännösvirheitä. Jos et tiedä, mihin esimerkiksi termillä "roseola" tässä viitataan (mikä on täysin yksiselitteistä), et vaikuta yhtään tietäväisemmältä, vaikka kuinka copypasteaisit sanakirjan aiheeseen täysin liittymätöntä sisältöä. "Arginiini terävöittää puhkeamista." ei tarkoita yhtikäs mitään. Tuhkarokkoa ei aiheuta herpesvirus! Jos et tiedä aiheesta mitään, ei kannata lähteä kääntämään sitä käsitteleviä tekstejä. Voi sitä leipänsä tienata muillakin, vähemmän kyseenalaisilla tavoilla.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 09, 2007 03:02 

MSM:llä voi minun kokemukseni mukaan saada helpotusta johonkin lievähköihin nivelkipuihin yms. Mutta mitä tulee CFS/FM:n hoitoon, oivoi kunpa se olisikin niin yksinkertaista... :?

Profile  

Post subject: Re: Kroonisen uupumuksen ja fibromyalgian oletettu aiheuttaja...
PostPosted: Tue Jan 05, 2010 02:02 

Hei!

Kuten näkyy, olen uusi täällä. Nimimerkkini viittaa aikaan, jolloin sairastelu alkoi. En ole saanut vielä varmaa diagnoosia. Jos kyseessä ei ole CFS, oireeni ja sairauteni ovat kuitenkin täysin taudin kuvaan sopivat, (niistä mahdollisesti myöhemmin). Tästä syystä eksyin foorumille ja luen myös vanhoja postauksia.

Minulla olisi kysymys Maijalle seuraavaan kommenttiin liittyen:
"Kukaan ei ole pystynyt osoittamaan fibromyalgian tarttuvan, CFS sen sijaan on esiintynyt lukuisina epidemioina".

Jos ymmärsin oikein, väität CFS:n tarttuvan. Haluaisin tästä lisätietoa. Kuinka tartunta tapahtuu? Vai perustuuko kommenttisi oletukseen? (En haluaisi saivarrella, mutta epidemia ja pandemia ovat kuitenkin kaksi eri asiaa).

Jos CFS on tarttuva tauti: Miksei CFS-potilaita määrätä karanteeniin? Miksi heitä ei hoideta steriiliasuissa? Vai tapahtuuko mahdollinen tartunta ainostaan eritteiden kautta? Jne.

En missään nimessä halua tartuttaa ketään!

Oma teoriani CFS-epidemiasta on seuraava:
CFS:n taustalla saattaa olla altistava tekijä. Tällöin sairastumiseen tarvitaan laukaiseva tekijä (olkoon tämä sitten XMRV tai mikä tahansa). Mikäli altistavaa tekijää ei ole, tarvitaan silti jokin sairauden aiheuttaja (esimerkiksi virus). Virukset esiintyvät usein epidemioina. Jos tämä esimerkin virus aiheuttaakin CFS:ää, seurauksena on CFS-epidemia. Tämä on kuitenkin täysin eri asia kuin pandemia.
Teoriani perustuu ainoastaan siihen, että CFS:n aiheuttaa/laukaisee jokin ihmisestä toiseen tarttuva tekijä, joka sitten aikanaan poistuu elimistöstä tai ns. `koteloituu´ elimistöön ilman tartuntavaaraa.
On mahdollista -jopa erittäin mahdollista-, että teoriani osoittautuu vääräksi. En ole tutustunut aiheeseen vielä riittävästi.

Toivon, etten saa yhtä kipakkaa vastausta kuin RikkiMikko... Kysymykseni on asiallinen ja täysin vilpitön.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 05, 2010 10:13 

Yhdysvaltain terveysvirasto CDC on jo kauan pitänyt CFS:ää tartuntatautina (englanniksi infectious disease - ei contagious, joka viittaa suurempaan tarttuvuuteen), jo vuosia ennen kuin ko. laitos virallisesti "tunnusti" CFS:n olemassaolon. Joissain maissa CFS:ää sairastavilta kielletään verenluovutus (mikä nyt on muutenkin järkevää, koska CFS:ää sairastavalla on todennäköisesti hypovolemia, eikä verta kannata omankaan terveyden kannalta luovuttaa.

Quote:
CFS:n taustalla saattaa olla altistava tekijä. Tällöin sairastumiseen tarvitaan laukaiseva tekijä (olkoon tämä sitten XMRV tai mikä tahansa). Mikäli altistavaa tekijää ei ole, tarvitaan silti jokin sairauden aiheuttaja (esimerkiksi virus). Virukset esiintyvät usein epidemioina. Jos tämä esimerkin virus aiheuttaakin CFS:ää, seurauksena on CFS-epidemia. Tämä on kuitenkin täysin eri asia kuin pandemia.

Olen jotakuinkin samaa mieltä.

Koska CFS:ää esiintyy sekä epidemioina että spontaanisti, vaikuttaa siltä, että kyseessä on joko eri viruksia tai erilaisia viruskantoja. Epidemiassa kyse on niin virulentista viruskannasta, että se pystyy aiheuttamaan sairauden ilman merkittäviä altistavia tekijöitä. Spontaanisti sairastuneet (joiden perheenjäsenet/kumppanit eivät sairastu) puolestaan ovat todennäköisesti saaneet viruksen, joka vaatii altistavia tekijöitä kuten stressi tai geneettinen altistus.

CFS:hän on yhdistetty useisiin erityyppisiin viruksiin. Herpesvirukset tarttuvat esim. syljestä, mutta ei pisaratartuntana. XMRV ja muut CFS:ään yhdistetyt retrovirukset todennäköisesti tarttuvat kuten HIV (eli eivät voi olla epidemioiden takana). Enterovirukset sen sijaan tarttuvat varsin helposti, niitä esiintyy Suomessakin epidemioina vuosittain. Enteroviruksia on pidetty epidemioiden todennäköisenä aiheuttajana, koska helpon tarttuvuuden lisäksi myös itämisaika sopii parhaiten epidemioiden kuvauksiin.

Lisäksi on muita viruksia, mm. parvovirus B19, PIV-5 jne, mutta niiden osuus on aika epäselvä. Käsittääkseni ne tarttuvat suhteellisen helposti.

On hyvin mahdollista, että osalla potilaista on kyse tuollaisesta, että virus tai muu infektio laukaisee sairauden, mutta ei ole enää aktiivisena elimistössä. On kuitenkin osoitettu useissa tutkimuksissa, että ainakin osalla CFS-potilaista on krooninen virusinfektio, koska osa potilaista jopa paranee oikealla antiviraalisella lääkityksellä.

Jos tämä krooninen virusinfektio on vaikkapa Epstein-Barrin virus, siitä ei todennäköisesti ole muille haittaa, kosk 95% aikuisista on sairastanut EBV:n. Toisaalta jos kyse on vaikkapa erityisen ärhäkästä EBV-kannasta, niin se ~5% ihmisistä voisi olla vaarassa saada tämän ikävän viruksen ja mahdollisesti CFS:n lähikontaktissa CFS:ää sairastavan kanssa.

Käytännössä tällä foorumilla on ollut vain pari tapausta, joissa sairastuneen perheessä on ollut muita CFS- tai CFS:ää muistuttavia sairastapauksia. Niissäkin on kyse ilmeisesti ollut mykoplasmainfektiosta, eikä viruksesta. Tunnen itse erään kolmihenkisen perheen, joilla kaikilla on CFS, mutta sairastuvat kaikki samaan aikaan viitisentoista vuotta sitten. Perheen isä (joka erosi perheen äidistä eikä siten ole osa tätä "kolmihenkistä perhettä) ei sairastunut, mutta äiti ja kaksi lasta sairastuivat.

Jos nyt mietitään sitä, pitäisikö CFS-potilaan erityisesti "varoa" tartuttamasta muita, se on hyvin vaikea kysymys. On paljon sairauksia, jotka ovat ihan puhtaasti tartuntatauteja, kuten vaikkapa flunssa tai HIV. Sitten on sairauksia, joihin todennäköisesti liittyy infektiokomponentti, kuten vaikkapa MS-tauti, mutta joissa selkeästi muilla komponenteilla on suurempi osuus kuin itse infektiolla. Kaikilla meistä, terveilläkin, voi myös olla infektioita, jotka esimerkiksi lisäävät syöpäriskiä ja joita tartutamme tietämättämme.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 07, 2010 02:56 

Sairastuin CFS:ään hinkuyskän myötä/ jälkeen. Sain hinkuyskän äidiltäni, joka ei kuitenkaan sairastunut CFS:ään. Minulla on ollut sairaus yli 6 vuotta enkä ole tietääkseni sairastuttanut ketään. Ainakaan kenelläkään läheiselläni tai tutullani ei ole ilmennyt vastaavia oireita. Luulisi, että vähintään aviomieheni olisi saanut sairauden, jos se olisi kovin tarttuva.

Niinpä olenkin ajatellut, että tarvitaan juuri joku altistava tekijä, ehkä jopa geenivirhe, jotta ihminen sairastuu tietystä viruksesta. Joku toinen voi sairastua samasta viruksesta ja joku toinen ei. Niin kauan kuin virusta kantaa, saattaa piillä tartuntariski. Koska olen hinkuyskästä parantunut ajat sitten, en usko, että olen riski muille ihmisille. Tietenkään verta en menisi luovuttamaan, mutta näin normaalissa kanssakäymisessä en usko CFS:n minusta tarttuvan. Tämä on tietysti vain oma mielipiteeni asiasta. :)

Profile  

PostPosted: Thu Jan 07, 2010 09:40 

Kiitos erittäin paljon vastauksista, Maija ja Marissa.

Keskittymiskykyni ei ole parhaimmillaan. Varsinkin Maija toi esille asioita, joita en osannut ottaa huomioon, vaikka olen niistä täysin tietoinen. :oops:

Aion tutustua aiheeseen paremmin. Tulen varmasti vielä vierailemaan palstalla.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 05:33 

Hei Maija ja muut,

Todella kiinnostava aihe. Itse kuten jo aikaisemmin olen maininnut, olen pelännyt ja kai vieläkin joskus mietin asiaa, tartuttaneeni mieheni ja että tartutan lapseni. Mieheni tapauksessa kuitenkin uskon, että hänellä itsellään on ollut jokin virusinfektio, koska hänellä on ollut monia oireita jo ennen kuin tapasimme.

Tiedättekö muuten mihin virukseen tai sairauteen toistuvat hiivatulehdukset liittyvät? Tiedän, että ne liittyvät alhaiseen vastustuskykyyn, mutta tietäisikö joku jotain virusta?

Itse uskon todella tuohon geneettisyyten, koska minulla ja miehelläni on ollut lapsuudessa juuri samanlaisia toistuvia infektioita (kaikilla lapsilla on infektioita, mutta siis todella jatkuvasti toistuvia ja aina samaa tyyppiä olevia infektioita kuten aina toistuva angiina, aina toistuva keuhkoputken tulehdus).

Vai en nyt tiedä onko tässä tapauksessa oikeaa käyttää sanaa geneettisyys, mutta mielestäni kummankin kehossa on ollut siis jokin altistava tekijä toistuville samantyyppisille infektioille.

Uskon valitettavasti, että tämä "alttius" tai geeni (en tiedä mikä olisi oikea sana ja jotta kukaan ei hermostu jos käytän väärää sanaa, ilmaisen asian näin) on periytyvää.
Olen kysellyt lääkäreiltä esim. kroonisen keuhkoputken tulehduksen periytyvyydestä, niin vastaus on aina ollut, että sitä on niin vaikea sanoa ja on erittäin epätodennäköistä ja ei sitä ainakaan voi todeta pienellä lapsella (siis, sitä että alttius olisi periytynyt).

Minä voin kuitenkin jo nyt sanoa, että lapseni (1 v 6 kk) on valitettavasti perinyt tämän alttiuden (tai jonkin viruksen) minulta.
Toivon, että hän ei ole myös saanut CFS:ää tai mikä minulla siis nyt onkin.

En nyt ole lääketieteen asiantuntija, mutta uskon pystyväni sanomaan, että hän on perinyt alttiuden keuhkoputken tulehdukseen, koska hänen sairastuessa nuhaan, hän saa erittäin helposti keuhkoputken tulehduksen.
Hän ei kuitenkaan esimerkiksi sairastu helposti vatsatautiin tai oksenna helposti. Myöskään kurkku ei tulehdu helposti, vaikka isällä on toistuvia kurkkukipuja.

Voi kuulostaa, että kirjoitukseni menee jo liian kauaksi itse aiheesta, mutta tarkoituksenani on korostaa tätä periytyvyyttä.
Tämä voisi mielestäni olla kyseessä esim. tuossa Maijan kirjoittamassa kolmihenkisen perheen tapauksessa.

Tarkoitan siis, että jokin laukaisi perheessä CFS:n, mutta lapset nimenomaan olisivat perineet saman altistavan tekijän äidiltä, mikä sai heidät altistumaan ja sairastumaan CFS:ään.
Heillä kaikilla olisi siis ollut sama altistava tekijä, vaikka CFS:n oliskin jokin virus laukaissut.
Vai meinaatko Maija, että tässä tapauksessa on taustalla vain virus (epidemia) eikä ole kyse ole lainkaan siitä, että kaikilla olisi jokin sama altistava tekijä (viitaten viestiisi):

Spontaanisti sairastuneet (joiden perheenjäsenet/kumppanit eivät sairastu) puolestaan ovat todennäköisesti saaneet viruksen, joka vaatii altistavia tekijöitä kuten stressi tai geneettinen altistus.
?

T:NalleKarhu

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 12:42 

Todennäköisesti tuo itselläsi ja lapsellasi oleva "alttius" mistä puhut on immunoglobuliinin alaluokkien puutoksia, tosin muitakin vaihtoehtoja on. Se on periaatteessa helppo mitata verikokeilla, mutta alle kaksivuotiailla (muistaakseni) lapsilla tuloksia ei pidetä luotettavina, koska heillä voi olla joskus hyvinkin alhaiset immunoglobuliiniarvot, mutta ne korjaantuvat myöhemmin itsestään. Tietysti jos sinulta mittaisi tuon ja sinulla olisi juuri ne alaluokat alhaisia/puuttuvia, joiden vähyys altistaa esim. krooniselle keuhkoputkentulehdukselle, voisi hyvin perustellusti epäillä, että lapsesi on perinyt tämän saman puutoksen. Jos haluat yrittää saada koetta niin englanniksi se on IgG (immunoglobulin G) subclasses. Pelkkä IgG:n kokonaismäärän mittaus ei riitä (jotkut lääkärit kuvittelevat sen riittävän), koska se voi olla normaali, vaikka jokin alaluokka puuttuisi kokonaankin.

Minulla on osittaiset IgG1- ja IgG3-puutokset, jotka ovat CFS:lle tyypillisiä, mutta ei tietoa siitä, ovatko ne olleet minulla aina vai tulleet vasta CFS:n myötä. Pienenä kärsin korvatulehduskierteestä ja CFS:ään sairastuttuani on ollut silmä-, korva-, poskiontelon-, virtsatie-, iho- (selluliitti) ja imusolmuketulehduksia, mahdollisesti keuhkoputki-, ei varsinaisia kierteitä kuitenkaan. Toisaalta varhaislapsuuden ja n. 18 ikävuoden välillä en sairastanut mitään bakteeri-infektiota. Hiivainfektioita en ole sairastanut koskaan. En myöskään ole ollut vatsataudissa kertakaan sen 9,5 vuoden aikana kun olen sairastanut CFS:ää, vaikka esim. poikaystäväni on ollut useampaan kertaan. Kysyit, voivatko tietyt virukset altistaa hiivalle. Käsittääkseni ei suoranaisesti, mutta tietyt immuunipuutokset kyllä ja on mahdollista, että virus aiheuttaa tällaisen puutoksen.

Tuolla "Spontaanisti sairastuneet (joiden perheenjäsenet/kumppanit eivät sairastu) puolestaan ovat todennäköisesti saaneet viruksen, joka vaatii altistavia tekijöitä kuten stressi tai geneettinen altistus." meinasin sitä, että epidemioissa kyseessä täytyy olla hyvin "ärhäkkä" virus, koska niin moni on saanut CFS:n (esim. joissain epidemioissa jopa 1/3 saman sairaalan työntekijöistä on saanut CFS:n). Eli todennäköisesti epidemioita aiheuttaneet virukset/viruskannat eivät vaadi juurikaan geneettistä tai muuta alttiutta.

Sitten taas ne jotka sairastuvat epidemioiden ulkopuolella ovat kenties saaneet vähemmän hankalan viruskannan, joka aiheuttaa CFS:n vain, jos on muita altistavia tekijöitä, koska useimmilla meistä esim. puolisot tai muut perheenjäsenet eivät ole sairastuneet. Tosi moni CFS:ään sairastunut osaa sanoa heti sairastumistaan edeltävältä ajalta jonkin voimakkaan stressitekijän, kuten läheisen kuolema, ero, perheongelmat, onnettomuus, työttömyys tai muu, joka on voinut mahdollisen geneettisen alttiuden kanssa heikentää elimistön kykyä puolustautua virusta vastaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 01:53 

Hei Maija,

Kiitos taas kerran tarkasta ja asiantuntevasta vastauksesta.

Olen mittauttanut jotain noita immuuniglobuli-luokkia. Silloin labran kanssa suoraan sovin asiasta, mutta niissä ei ollut mitään poikkeamia. Tsekkaanpa nyt heti, että mitkä luokat ne oli.

Eli olen testauttanut (laitan tohon aina mun arvon ja sitten siihen viereen labran mukaisen viitearvon):

Immuuniglobuli G1 6.17 g/l 2.80 -8.00
Immuuniglobuli G2 5.43g/l 1.15 - 5.70
Immuuniglobuli G3 0.72g/l 0.24-1.25
Immuuniglobuli G4 0.446 g/l 0.052 - 1.250
IgA-alaluokka lgA1 153.00 mg/dl 60.00 - 294.00
IgA-alaluokka lgA2 37.50 mg/dl 6.00 - 61.00

Mitä meinaat Maija, onko nää riittävät testit?

Kiitos taas etukäteen, nyt pitää mennä, pikkunen kutsuu.

Terkkuja kaikille,

NalleKarhu

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 02:24 

Joo, tuo näyttäisi sulkevan kyllä pois IgG-alaluokkien puutokset. Sitten kyseessä täytyy olla jokin muu immuunipuutos, ehkä jokin komplementtiin liittyvä. Mahdollisia vaihtoehtoja on vaan aika paljon, enkä tiedä mitkä niistä herkistäisivät nimenomaan keuhkoputkentulehdukselle. Tässä loppuu minun asiantuntemukseni kesken, tarvittaisiin infektiolääkäri tai immunologi...

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 03:59 

Hei Maija,

Joo tää oli ongelma minkä vuoksi en itsekkään silloin enää osannut testauttaa mitään ja labran henkilölläkään ei tietty ollu aikaa.

Seuraava askel mulla kuiten, mitä itseen tulee, ois nyt se selkäydinpunktio.

Tiedätkö muuten, että onko Borrelioosin lymfosyyttitesti sama kuin PCR?

Koska mulle on tuo lymfosyytti tehty ja sun kans puhuttiin tuosta PCR:stä. Että jos ne ei oo sama asia, niin teettäsin vielä tuon PCR:n ennen sitä selkäydinpunktiota.

Kiitos taas Maija.

T:NalleKarhu

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 04:04 

Käsittääkseni ei ole sama, mutta tämä ei ole missään nimessä varma tieto. Ehkä joku muu tietää paremmin?

Eri maissa on myös käytössä eri testejä, joten jos löydät jonkun paikallisen borrelioosifoorumin, ehkä sieltä löytyisi parhaiten tietoa...

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 04:30 

Hei Maija,

Joo yritän tsekata vaikka jostain foorumista tai soitan vaikka suoraan labraan ja kysyn asiaa.

Kiitos sulle.

T.NalleKarhu

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 04:47 

Tuosta perheessä sairastumisesta:
Sisareni tytär on sairastanut mononukleoosin paljon myöhemmin kuin minä. Minä olin paljon heillä sinä vuosikymmenenä, kun minulla oli paljon oireita. Sisarentytär sairasti sydänlihastulehdusta monta vuotta ja oli todella huonona. Mahdollisesti luokiteltiin myös CFS. Hän on saanut jonkinlaista otsonihoitoa, ja on parantunut käsittääkseni täysin. Minulla ei kuitenkaan ole mononukleoosia todennettu millään tavalla, mutta silloin oli paljon sitä liikkeellä ja tartuntamahdollisuus oli. Se minulle on sanottu, että jonkilaista virustulehdusta todennäköisesti oli.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]