Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:42

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: Immuunipuolustujärjestelmä, pohdintaa
PostPosted: Mon Jun 23, 2014 10:50 

Minä en pysty syömään puuroa tai tavallista leipää, mutta kaupan "karppileivät" menevät. Kyllä niitä on aika helppo itsekin tehdä, olen tehnytkin (esim. hamppujauho+vehnänalkio+soijajauho+pellavansiemen), mutta nykyään ei enää riittäisi voimia, vaikka siinä ei iso homma olekaan.

Välillä tosin verensokeri ei pysy ylhäällä millään, vaikka ei söisi käytännössä lainkaan hiilaria.

Jugurtti + marjat on mielestäni vähän "tuhlausta", kun maidon kaseiini estää marjojen terveysaineita imeytymästä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jun 29, 2014 01:31 

Eri ruoka-aineiden ravinteiden yhdistely on juttu, josta en tiedä juuri mitään. En ole lukenut siitä.

Olen aina tehnyt ruokaa maalaisjärjellä ja yrittänyt välttää turhat konstailut. Tyttäreni ostaa valmiita maidonkorvikkeita smoothiehin, minä taas teen manteli- tai muuta maitoa itse. Kaipaan smoothien joukkoon aina jogurttia tai rahkaa, ne ovat olleet aina ruokavalioni proteiniperusta.

En enää pysty nauttimaan ruoan mausta, sillä olen menettänyt maku- ja hajuaistini melko kokonaan. Olen jokin aika sitten päässyt eroon makujen metsästämisestä ruoan rakenteen tai makeiden tuotteiden avulla. Yritän syödä järkevästi, jotta voisin paremmin, mutta eri ravintoaineiden yhdistelytekniikka on jo monimutkaista.

Tein peltileipää taateleiden kanssa, hyvää tuli. Pystyin aistimaan taateleiden maun tai sitten se tuli muistista. Seuravalla kerralla teen takinasta hieman paksumpaa. Tykkään enemmän hiivan kuin leivinjauheen kansa tehdystä leivästä. Leivinjauhe on alkanut tuntua kielellä kirpeeltä makuaistin menetyksen jälkeen.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sun Jun 29, 2014 01:43 

Onko tuolle haju- ja makuaistin menetykselle löytynyt siis syy? Kuulostaa sinkin tai B12-vitamiinin puutokselta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jun 29, 2014 02:54 

Hajuaisti lähti poskiontelotulehduksen yhteydessä 20v, silloin tehtiin jokin varjoainetutkimus jonkin aivoperäisen jutun poisulkemiseksi. Krooninen nuha voi viedä nhajuaistin, Mikäli hajuaisti voisi palautua, sitä pitäisi tapahtua kortisonihoidon yhteydessä.

Makuaisti lähti nyt tämän marraskuussa alkaneen nuhan aikana. Koko ajan on kolee sää, en tässä pääse edes nuhasta eroon

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Wed Jan 06, 2016 09:58 

pulla wrote:
Minä olen ruvennut epäilemään itselläni porkkana-allergiaa. Syön melkein päivittäin keitettyä porkkanaa. Olen pannut merkille, että minulla on usein jonkin aikaa syönnin jälkeen vatsakipua. Paikka hieman vaihtelee. Joskus voi olla myös vähän tavallista löysempää ulostetta. Porkkana jää suurelta osin sulamatta. Voisiko porkkana-allergia ilmetä vain vatsakipuna? En ole aiemmin todennut mitään allergioita. Voiko vielä 65-vuotiaana allergisoitua?
Kun olen tekemässä yhteenvetoa lukuisista laboratoriotuloksista pitkältä ajalta, löysin seuraavanlaisen tuloksen vuoden 2002 alusta:
S-IgE-Ab
S-AllIgE (omena) = >35 ku/l
SIgE-Sse
tässä on mainittu erilaisia pähkinöitä, joissa on tulos <35
--
S-IgE 17.3.06 14 (<100)

Tuo omena- ja pähkinätulos on jäänyt aikanaan epämääräiseksi, että mitä se merkitsee. Olen syönyt vuosia, joskus kamalastikin omenia, koska meillä niitä kasvaa. Talvella syön omia omenia piirakoissa ja soseena, syön myös osto-omenia, pehmeitä lajikkeita, en tykkää kovista tai happamista.

Kesällä 2015 tuli toppi hamppamien marjojen syönnille, muina kesinä söin valtavasti esim. karviaisia, kun tykkäsin niistä, imin niiden sisukset, en syönyt kuoria. Olin syksyllä pitkään ilman marjoja, ja aloin sitten taas syödä uudelleen. Sitten piti taas lopettaa, mutta olen aloitellut uudelleen. Esimerkiksi mustikat ajan nyt sekoittimella velliksi, koska kuoret eivät ehkä niin helposti sula. Täytyy tästä lähin tehdä piirakkaakin jauhetusta mustikasta. Vadelmaa siedän välillä, mutta pieni määrä menee joskus. Mansikat ovat parempia. Happamia mehuja en uskalla juoda.

En voi syödä raakoja vihanneksia, koska hampaani ovat kuluneet ja niitä on vähän. Kun en saa pureksituksi ruokaa hienoksi, niin saan vatsakipuja. Viime vuoden alussa oli se mykoplasma ja antibiootti. Antibiootti mahdollisesti poltti ruuansulatuskanavani herkäksi. Pahimman nielemisvaikeuden aikana söin vauvanruokaa tms. muhennettua ja löysää.

Nielemeisvaikeutta on toisinaan, ja sitä on kahdenlaista. Sellaista, ettei ruokapala meinaa mennä alas, osa jää nieluun ja on nieltävä monta kertaa. Sitten on sitä, että nielussa on vasemmalla jotakin turvotusta ja muuta, jota pitää muutenkin yrittää nieleskellä. Luulen, että se muu on nielurisasta valunutta möhnää tai sitten yön aikana kuivunutta nenän/poskiontelon limaa, joka tuntuu karhealta alanielussa. Imusolmuketurvotusta voi olla myös. Nielusta vetää joku kipujänne/lihas korvaan päin. Nielurisat joudun välillä tyhjentämään joka viiikko puristelemalla ja lypsämällä. Vasen tyhjenee huonommin, siksi oireet painottuvat vasemmalle. Nyt olisi aika koettaa tyhjentää sitä vasenta, koska nielu on sen tuntuinen.

Nielun takaseinä minun mielestäni punoittaa melkein aina. Eivät korvalääkärit ole siihen kuitenkaan kiinnittäneet huomiota, valkoiseen kuohaan valleculoissa ja ruokatorven lähtökohdan turvotuksen ja punoitukseen kylläkin. Mutta se takaseinä on joskus hyvin herkkä. Joskus jos ei keskity nielemiseen kunnolla, niin vesikin voi ärsyttää sitä takaseinää, saati sitten joku hapan ruoka joka menee takaseinää viistäen.

Tietenkin siellä nielurisoissa on melkein aina kroonista tulehdusta, ja se möhnä herkistää limakalvoja. Silloin, kun materiaalia on nielurisoissa tuloillaan, suu voi maistua pahalle, sylki on tahmeaa ja ärsyttävää. Pahinta, navetanhajua, on ollut vain kerran, silloin, kun unen aikana nielurisa oli purskahtanut. Nielurisaongelman vuoksi en voi syödä karkeaa ruokaa, esim. pähkinöitä, herneitä, kokojyviä, siemeniä. Jauhettu mantelikin ruoassa on pahasta. Sellainen kova kuitenkin jää muhimaan ja mätänemään risoissa. Olen kyllä viime aikoina käyttänyt osaksi mateli- tai kookosjauhoja puurossa tai piirakassa, jos ne murut pehmenisivät kypsentämisessä.

Voisivatkohan allergiat pitää nielun limakalvoa ärtyneenä? Pitäisiköhän noita allergiatutkimuksia jatkaa...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours [ DST ]