Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 12:11

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Immuunipuolustujärjestelmä, pohdintaa
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 03:04 

Tällaisia pohdiskelin.

Miten immuunipuolustusjärjestelmä toimii? Ihmiskeho on jatkuvasti alttiina bakteereille ja viruksille, mutta immuunipuolustusjärjestelmä pitää vahingolliset viholliset loitolla. Normaalitilanteessa puolustusjärjestelmä toimii jatkuvasti, mutta vasta-aineet eivät ole koholla? Miten ne virukset ja bakteerit normaalitilassa pysyvät hiljaisina?

No sitten on tilanne, että puolustusjärjestelmä toimii vaillinaisesti. Bakteerit ja virukset pääsevät jylläämään. Teillä joillakin on H6A vasta-aineita. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että puolustusjärjestelmä toimii sen verran heikosti, että viruskolonisaatio pääsee kasvamaan ja toisaalta toimii kumminkin sen verran, että keho muodostaa vasta-ainetta viholliselle. Onko nämä vasta-aineet ollennaisia viruksen ja bakteerin nujertamiseksi vai mikä niiden tehtävä on? Voiko järjestelmä olla sen verran lamassa, että ei puolustaudu jolloin vasta-aineita ei muodostu? Onko HIV:ssä tällainen tilanne: keho ei puolustaudu mitenkään ja kaikenlaiset taudit jylläävät? Mutta HIV:kin voidaan testata, eli jotain vasta-aineita on muodostunut?

Ja mitä tarkoittaa, että puuttuu niitä IgG alaluokkia? Mihin puolustu/vasta-aine -ketjuun se tarkoittaa?

Minusta tuntuu, että minun ymmärryksestä puuttuu jostakin kohtaa palikka :>.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 09, 2008 11:57 

Tämä on aivan äärimmäisen monimutkainen aihe. Suosittelen hakemaan kirjastosta jonkin kirjan (ei nyt tule mieleen muuta hyvää suomenkielistä kirjaa immunologiasta kuin Mikrobiologia ja infektiotaudit, jossa on osuus immunologiasta - en muista onko se 1. vai 2. kirjassa). Jostain Terveysportista tai vastaavalta sivustolta voisi myös löytyä tietoa, samoin suomenkielisestä Wikipediasta. Kaikkiin kysymyksiisi en osaa edes vastata.

Ensinnäkin immuunijärjestelmä perustuu hyvin moneen erilaiseen systeemiin, jotka voi pääasiassa jakaa kahteen: luonnolliseen ja hankittuun, ja jälkimmäinen jakautuu vielä humoraaliseen ja soluvälitteiseen immuniteettiin. Eli vasta-aineet eivät ole läheskään ainoa tapa, millä immuunijärjestelmä "torjuu tunkeilijoita". Kuitenkin jos yksikin osa immuunijärjestelmästä romahtaa totaalisesti, seuraukset voivat olla vakavat (kuten HIV-infektiossa). AIDS:issahan kuolinsyynä voi olla virus-, sieni-, bakteeri- tai alkueläininfektio, tai immuunipuutoksen aiheuttama syöpä. Lisäksi vaikuttaa siltä, että HIV voi itsekin aiheuttaa tuhoja muissakin kuin valkosoluissa.

CFS:ään voi liittyä useita erilaisia immuunipuolustuksen häiriöitä, erityisesti NK-solujen eli luontaisten tappajasolujen heikko toiminta, sekä nuo IgG-alaluokkien puutokset. Em. lienee sairauden aiheuttama asia ja tuo toinen taas enemmänkin riskitekijä, mutta siitä ei ole varmaa tietoa. Yksi tärkeä osa saattaa olla RNase L -entsyymi, joka vaikuttaa virusten torjumiseen. CFS:ään annettava Ampligen-"täsmähoito" vaikuttaa tähän. LDN-hoito taas parantaa NK-solujen toimintaa, mutta sillä lienee muitakin vaikutuksia. Lisäksi silläkin on varmaan vaikutusta, että monella CFS:ää sairastavalla on suoliston bakteerikanta sekaisin, koska suoliston bakteerifloora on tärkeä osa immuunipuolustusta.

Periaatteessa mikä tahansa infektio muodostaa vasta-aineita elimistön ollessa normaalitilassa. Suurin osa infektioistahan onnistutaan torjumaan "hiljaisesti" ja osa onnistutaan torjumaan, mutta seurauksena on kuitenkin immuunireaktio, kuten flunssa. Se, että ei saa koskaan flunssaa voi johtua siitä, että immuunijärjestelmä toimii tosi hyvin - mutta myös siitä, että se toimii niin huonosti, ettei "jaksa" ollenkaan reagoida. Lisäksi tosiaan monet infektiot, erityisesti solunsisäiset bakteerit, voivat "piileskellä" niin, ettei vasta-aineita muodostu tai niiden muodostumiseen menee vuosia.

HIV:llä ja herpesviruksilla (mukaanlukien CMV, EBV, "rakkulaherpekset" HSV-1 ja HSV2, vesirokon aiheuttaja Varicella-Zoster) on se yhteinen tekijä, että kummatkaan eivät koskaan poistu elimistöstä kokonaan (tai ainakin todennäköisyys tähän lienee lottovoiton luokkaa), mutta normaali-ihmisellä useimmat herpesvirukset pysyvät inaktiivisina. Vesirokon aiheuttaja VZV:hän voi aiheuttaa vyöruusun jos immuunijärjestelmä heikkenee, kuten esim. vanhuksilla usein käy. Samoin saattaa käydä esim. CFS:ssä. Ei tiedetä aiheuttaako herpesvirus itse sairauden vai antaako immuunijärjestelmän muusta syystä (esim. stressi, geenivirhe) aiheutunut immuunivaje herpesviruksen reaktivoitua. HHV-6 on muuten yhdistetty myös esim. MS-tautiin.

Immunoglobuliinit ovat tärkeitä vasta-aineita ja alaluokkien puutos tarkoittaa, että tiettyä vasta-ainetyyppiä on joko liian vähän tai ei ollenkaan (jälkimmäinen on ilmeisesti aina perinnöllistä). Tällä ei yleensä ole kovin fataaleja seurauksia, mutta esim. tietyt bakteeri-infektiot iskevät silloin herkemmin ja nämä puutokset saattavat selittää monien ihmisten infektiokierteet. Puutoksilla voi olla muitakin vaikutuksia, koska suonensisäisestä immunoglobuliinihoidosta on usein paljon muutakin apua kuin infektioiden väheneminen (esim. vähentynyt uupumus).

Kun tutkitaan vasta-aineista onko potilaalla tiettyä infektiota, yleensä tutkitaan sekä IgG- että IgM-vasta-aineet. Toinen nousee heti infektion iskemisen jälkeen nopeasti ja laskee sen mennessä pois, toinen taas nousee hitaammin ja laskee hitaammin, jos infektio katoaa. Eli näiden välisestä suhteesta voidaan yleensä päätellä, onko infektio vanha (ja nyt inaktiivinen), tuore (esim. tällä hetkellä oleva influenssa) tai pidempään elimistössä ollut ja aktiivinen, mutta tosiaan bakteerien kohdalla tulokset eivät välttämättä ole luotettavia, eivätkä virustenkaan kohdalla aina täysin pidä paikkansa. Ja en tosiaan tiedä, että miten paljon IgG-puutokset voivat vaikuttaa noihin.

Profile  

Post subject: Imusolmukseturvotus
PostPosted: Wed Aug 13, 2008 12:25 

Tietoo lisää tietämättömyyden tunnetta.

Eli tajusin, että enpä tuota tiedä juuri mitään koko immuunipuolustusjärjestelmän toiminnasta. Mikrob ja infekt -kirja on minulla äänikirjana ja odottaa kuuntelua. Kun tietää, että kirja sisältää melkoisesti asiaa ja vaatii muutakin kuin passiivista kuuntelua, niin pitää ylittää kuuntelemisen aloittamisen kynnyt.

Sellainen kysymys tuli vielä mieleen, että kun infektio on päällä ja on imusolmuksearkuutta/-kipua, tarkoittaako imusolmuketurvotus tai -arkuus tässä tilanteessa sitä, että immuunipuolustusjärjestelmä on aktiivinen ja yrittää selättää tunkeilijan (vaikka onkin ollut sen verran alamaissa, että on päästänyt tunkeutujan liiaksi leviämään)? Ilmeisesti on mahdollista sellainen tilanne, että virus tai bakteeri möyrii jossakin kudoksessa, mutta keho ei reagoi ja imusolmuketurvotusta ei ole? Onko imusolmukeoireet ja vasta-aineiden muodostuminen yhteydessä toisiinsa?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 13, 2008 02:04 

Imusolmukkeiden turvotus johtuu käsittääkseni siitä, että elimistö tuhoaa (tai ainakin yrittää tuhota) mikrobeja ja näiden mikrobien (sekä "taistelussa" tuhoutuneiden valkosolujen) jäänteet kulkeutuvat imusolmukejärjestelmän kautta "pääimusolmukkeeseen" pernaan, jossa ne pilkotaan. Eli ei se käsittääkseni liity mitenkään sinänsä vasta-aineisiin vaan nimenomaan valkosoluihin, jotka periaatteessa kuuluvat eri osaan immuunijärjestelmästä. Mutta tämä ei tosiaankaan ole mitenkään vahvimpia aiheitani ja voi olla yksi niitä harvoja asioita, joissa lähes kuka tahansa lääkärin koulutuksen saanut osaisi antaa paremman vastauksen - ainakin kovasti toivon niin.

Olen käsittänyt, että CFS:ssä voi olla ongelmana myös lymfajärjestelmän huono toiminta. En ole aivan varma siitä mitä tämä tarkoittaa kun en aihetta tosiaan seikkaperäisesti tunne, mutta ilmeisesti kyse on kuin huonosta verenkierrosta, mutta imusuonistossa. On myös mahdollista, että imusolmuketurvotus johtuu tulehdussytokiinien liiallisesta erityksestä. Eli elimistö tuottaa liikaa näitä tulehdusvälittäjäaineita (jotka aiheuttavat mm. kuumetta, väsymystä ja yleistä huonovointisuutta) ja siten immuunipuolustus jyllää joiltain osin yliteholla, mutta koska toisilta osilta se toimii aliteholla, "mitään järkevää" ei saada aikaan, ainoastaan ikäviä oireita.

On ihan mahdollista, että elimistössä on virus tai bakteeri, johon keho ei reagoi. Esim. nämä solunsisäiset bakteetrit ovat sellaisia - solujen sisällähän ei ole immuunipuolustusta, joten elimistö ei välttämättä lainkaan havaitse näitä tunkeilijoita.

CFS on niin monimutkainen sairaus, että lähes jokaiselle oireelle löytyy useampi mahdollinen syntymekanismi ja samalla ihmiselläkin voi olla niistä useita joko samaan aikaan tai eri aikoihin. Parhaana käytännön esimerkkinä vaikkapa päänsärky (esim. minulla on ollut jännityspäänsärkyä, migreeniä ja näiden yhdistelmiä), mutta sama pätee melkein kaikkiin oireisiin. Kuumeenkin voi aiheuttaa muu syy kuin infektio, esim. lämmönsäätelyjärjestelmän häiriöt, tulehdussytokiinien liiallinen eritys tai lisämunuaisten vajaatoiminta.

Profile  

Post subject: Allergiat, tai herkistyminen erilaisille asioille.
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 06:18 

Koitan, sopisiko tämä tähän ketjuun, kun en erikseen allergiaketjua löytänyt.

Periaatteessa saattaa olla, etten edes kuulu tälle poalstalle, vaikka paljon samankaltaisia oireita, ja mahdollinen taudille altistus on olemassa, sillä en ole hirrrrveän väsynyt. Teen töitä, ja hoidan kotia. Mutta, todella paljon on oireita, jotka kertovat minulla kuitenkin olevan jotakin vastaavan tyyppistä.

PIeni johdatus. Olen ollut stressiherkkä ihminen aina, kärtsinyt sosiaalisesta pelosta, ahtaanpaikan kammosta, ja paniikkihäiriöstä. KAikki tämä on kuitenkin ollut hallinnassani, ja lääkityksen avulla olen pystynyt toimimaan suht normisti.
Tämän vuoden keväällä mulle tuli ihan järjetön yleisahdistus, ja sairauspelko, joka lähti ihan käsien puutumisesta öisin. (ompelijan työ, ja kevät ruuhka= kova kiire, ja paljon työtä) aloin pelätä sydänperäistä sairautta, ja sainkin paljon rytmihäiriöitä, olin huono vointinen, yökötti, ja huimasi, sekä tota pilvipäisyyttä todellakin esiintyi, kuten moni ahdiostusta paniikkia kokenut tietää, oireet sopivat ihan hyvin henkisellepuolellekin. Kuitenkin siitä selvisin, kunnes heinäkussa alkoivat isommin nämä oudot iho-oireet. Huulet tuntuivat turvonneilta, välillä ylä, välillä alahuuli. Huulia poltteli, kuin aurinko olisi polttanut. Sainkin kesälomalla yhtenäpäivänä liikaa aurinkoa, ja siitä kehittyi aurinkoihottumaa ruintakehälle, ja reisiin, jollaistakaan ennen ei ole tullut, vaikka palanut olenkin.

Sittemmin tuli jäätelöstä isompi reaktio, ja ekakerralla menin päivystykseen, kun en tiennyt auttaako ihan zyrtecki, ja sain pistoksen, joka helpotti aika nopeaa. Jäätelöstä tuli toinenkin reaktio, korvat aivan kuumiksi, koko naama helotti, ja poltteli, sekä nivusia alkoi kutittaa.
Tässävaiheessa söin vielä melkein mitävain. Nyt on siten päässyt tässä käymään niin, etten kohta tiedä, mitä uskallan syödä, jottei tulisi isoa reaktiota, koska todella helposti saan kutinaa, ja varsinkin kasvot kuumottavat, korvia kihelmöi, ja polttelee, kaulalle tulee kutiavia näppyjä, ja kasvojen iho on ihan outo. Minulla on isoin ongelma tässä se, että voiko kaikki olla sressini syytä? Että kropassani olisi jokin suojaus mennyt rikki ahdistuillessa. (tuo lisämunuaisjuttu vaikuttaa myös siltä, joka minulla voi olla, sylkitesti tehty, vastaus ei ole tullut).

Siis, ruokavalio alkaa olla aika suppea, yhtä ruisleipää, oikeaa voita, ja edam juustoa, viiliä, ja marjoja. JA marjoissakin on eroja. Eilen mies toi kaupasta vadelmia, jotka olivat puolalaisia....söin viilin kanssa, ja sain kunnon reaktion, joka alkoi nivusten kutinalla, ja sitten kihahti kuumuus päähän, tähän liittyy vielä jonkinsortin tilanteesta ahdistuminen, ja pelottaa, miksi kroppa pettää näin pahasti, ja paheneeko vielä/ voinko syödä mitään. KInkkukiusausta, ja keittoja olen syönyt jonkinverran, sekä paistellut jauhelihasta pihvejä pelkällä suolalla maustettuna. Mitään pullaa, keksiä, hedelmää en uskalla enää syödä, en jugurttia.
Yksi ainesosa on selvillä, johon olen reagoinut, johanneksenleipäpuujauhe, sitä on ollut ainakin kaikessa, oista selvempi reaktio on tullut, luulisin, et lisäaineet, ja muut semmoset ovat ne, jotka eniten vaivaavat, siksi yritän syödä sellaista, joita ei paljon lisättyjä löydy.

Mietinkin, millaisia allergiaoireita teillä on ollut jos niitä on tautiinne liittynyt? Miten ne kehittyivät, ja kuinka kannattaisi hoitaa. Minulla on lääkäri 19 pv, ja antioksidanttiklinikka lääkäri 27 pv. Joten kaikki vinkit otan vastaan mielellään.

Eilen katkesi suorastaan selkäranka tältä naiselta, kun viikkoja kestävät oireet eivät helpota, vaan pahenevat. Meilä on vielä niin, että isäntä ei tahdo jaksaa valitustani, ja koen olevani aika yksin. Toki siihen vaikuttaa, että olemme kokeneet paniikkini yhdessä, ja hänenkin on vaikea erottaa, missä mennään, koska itsekään en voi sitä tietää.
Toisaalta vain, ilman mitään alkuahistushässäkkää syönnin jälkeen alkanut reaktio ei oikeen voi olla kuvitelmaakaan. Olen pikkasen pahassa jamassa, kun en itsekään usko itseäni, vaikka kroppa kertoo ihan selvästi, että tarvitsen apua tähän.

Lisätään vielä, että ennen pidin hajuvesistä, nyt en oikeen kestä niitä, samoin tuoksukynttilät poistuivat talosta, kun ei voinut niitä enää käyttää.

Koittakaahan kaikki jaksaa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 06:29 

Voi olla, että sinulla on CFS, tai sitten sinulla on esim. monikemikaaliherkkyys (multiple chemical sensitivity eli MCS), joka kyllä luetaan CFS:n kanssa samaan "spektriin". Suomessa sitä pidetään yleisesti huuhaana/psyyken häiriönä, mutta ei ole mitään näyttöä siitä, että ahdistus voisi aiheuttaa nuo oireet. Stressi tietysti voi laukaista/pahentaa lähes kaikkia olemassaolevia sairauksia. Kannattaa huomioida, että esim. lisämunuaisen vajaatoiminta voi aiheuttaa voimakasta ahdistusta.

Minä kärsin CFS:n aiheuttamasta kroonisesta nokkosihottumasta, jonka syy ei koskaan selvinnyt. Onneksi pieniannoksinen naltreksoni on auttanut
siihen noin 90%. Ei onneksi ole ikinä ollut angioedeemaa eli huulten yms turvotusta. Aurinkoihottuma iski muistaakseni 2002 kesällä (jolloin olin sairastanut CFS:ää pari vuotta), mutta pääsin siitä eroon jättämällä maitotuotteet pois vähäksi aikaa (ja vähentämällä niitä pysyvästi). Ei ole tullut takaisin.

Minulle on tullut myös outoja kosmetiikkaherkkyyksiä/reaktioita, jotka eivät liity hajusteisiin. Alumiinidödöä en voi käyttää, tai se saa kainalot ensin paukamille ja sitten tulee hyvin kivulias imusolmuketulehdus. Aika haastavaa on ollut löytää toimiva deodorantti, kun hikoilen varsin runsaasti. Valitettavasti mistään ei saa 100% tehoa, mutta 90% toimivaa "ekodödöä" sentään Jenkeissä valmistavat (Tom of Maine). Lisäksi lähes kaikki mitä kasvoihin voi laittaa (puhdistusemulsiot, kasvovesi, voiteet) aiheuttavat joskus ihon ohimenevää punotusta ja kuumotusta - myös apteekin mömmöt - mutta koskaan ei tiedä etukäteen tuleeko sitä.

Kuulostaa tosi kurjalta tuo sinun ruokavalio-ongelmasi. :-| Miten kasvikset?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 13, 2008 02:27 

Hei Sadepisara! Minun allergiat oireilee monin eri tavoin, viljoista tulee iho-ongelmia, mausteista sydämentykytystä ja väsymystä, joistain hedelmistä suora anafylaksinen reaktio. Allergioita tulee edelleen lisää, tai sitten vaan alan tuntea itseäni niin paljon paremmin että huomaan reaktiot herkemmin.

Minä kehoittaisin että pyytäisit molemmilta lääkäreiltäsi mahdollisuutta päästä ravitsemuterapeutille kun ruokavaliosi on noin suppea. Mausteettomat liha/kanatuotteet pitäisi olla vaarattomia. Jos salaateista, kurkusta yms. vihreästä ei tule oireita, kannattaa niitä suosia. Kaaleja välttäisin, kun elimistösi tosiaan tuntuu olevan aika ärtyneessä tilassa, voivat olla liian tuhtia evästä.

Vitamiinien suhteen parhaat neuvot saat varmasti antioksidanttipuolelta. Vaan jos jo nyt haluat jotain kokeilla, niin maitohappokuuri voisi tuoda apua. Erityisesti allergikoille on suositeltu Asidophilus Plus -tuotetta, mutta sen tehosta minulla ei ole omakohtaista kokemusta. Toinen mitä voi lisätä on hyvien rasvojen käyttö, oliiviöljy ja kookosöljy tulee ensimmäisinä mieleen. Edellistä käytän leivän päällä ja salaattikastikkeena. Ehkä myös kuitulisä voisi olla hyväksi.

Noiden siis pitäisi olla riskittömiä, vaan jos tulee oireita niin kannattaa heti lopettaa. Minulle kalaöljykapselit ja vahvat monivitamiinituotteet on hankalia, joten jos niitä sinulle antioksidanttiklinikalla suosittavat niin pyydä ohjeet miten parhaiten välttää mahdollinen vatsan ärtyminen.

Profile  

Post subject: Hurjasti kiitoksia vastauksista.
PostPosted: Thu Nov 13, 2008 09:25 

Tänään olikin senverran hurjapäivä, että lähdin päivystykseen. Ihoa alkoi sattua siis ihan vaatteetkin. rinnalle tuli nokkosrokkoa, ja olo ihan ahdistunut. No, päivytys oli nin täynnä....että sanoivat, etteivät ota sinne ketään jollei ole pää kainalossa. Hoitaja katsoi, ja käski laittaa epi penin kotona, ja zyrteciä lisäksi. Mun on kyllä pakko mennä huomenna jo lääkäriin, jotta jotain histamiinia saan, sillä katkean kohta, kun tuntuu, että mitään et voi syödä.

En tiedä, eilen tuli saunottua pitkään, koska puimme miehen kanssa viimeaikaisia riitoja, jotka johtuvat kaikki minun valittamisesta ( kun oireita on, ja en jaksa olla ihan hiljaa). Ja minä sain tässä 2 oikeen kunnon itkuraivaria, toinen edellisiltana, kun tuntuu, ettei millään jaksa jatkuvia oireita (ja kukaan ei oikeain usko, miten paha mun on ollo, enkä tee tätä kiusallani). KAikkien muiden oireiden kanssa olen oppinut jotenkin pärjäämään, mutta allergiat ovat ihan uskomattomia, jotenkin pelkään tukehtuvani tai muuta, vaikka suurinosa tuntuu "vain" poltteluna, ja pistelynä, ja noina laikkuina, jotka näyttävät nokkosrokolta. Sitten iholle kyllä nousee pieniä kuin pikkufinnejä, jotka ovat kurjan tuntuisia. KAsvot ovat aika ikävässä kunnossa, samoin kaula.
Nyt tuli ekakerran tuo, että vaatteet päällä tuntuivat sattuvan ihoon.

Tuolla esittelyssä on jotain vanhempia vaiheita, mutta nää allergiset jutut on pahentuneet heinäkuulta alkaen kokoajan tihenevään tahtiin. Jotain minusta puuttuu,mitä tarvittaisiin.

Nii tuosta eilisestä, saunoimme siis pitkään jutellen, menin kyllä alemmas istumaan, mutta saunan jälkeen iho oli ihan nokkosrokkoisen näköinen, varsinkin kaula, rinnanalue, hieman kasvot, ja reidet oikeen kunnolla.
Tuo erilainen punaisuus saunan jälkeen on muuten ensimmäisiä oireita, joita olen huomannut, ja siitä on ainakin 2 vuotta kun alkoivat tulla tuollain nokkosrokkoisennäköisiksi. Toisena tuli hiusten lähtö. (lääkäri on kuitannut nämä stressillä, ja ahdikstuksella)

Huolsimme siinä sitten hieman parisuhdettakin illalla, ja aamulla olo kun hakattu, ja paha-olo jotenkin. Heräsin kyllä aamuyöllä, ja valvoin taas pari tuntia...olinhan nukahtanut jo yhden aikaan. Eli mulla on uni ongelmiakin nyt. Olin yöllä myös hionnut, ja se hiki haisi pahalle(hormoonit?) sillä juurikin kuukautiset lopuillaan. Kuukautisoireitakin on, mulla kuparikierukka, joka otetaan kyllä nyt pois. Menkkojen tulo kestää viikon, jolloin on ruskehtavaa vuotoa, välillä vähän, välillä enemmän, kunnes oikea vuoto alkaa, nytkin olen joutunut pitämään sidettäkin niinkauan, että eilen jo epätoivoissani laitoin ensin pikkarit, sit toiset pikkarit joissa oli side, jotta ei olisi kosketuksissa intiimialueeseen, kun tuntui, et alkaa jo ärsyttää. Toi onkin keksinnöistäni kyllä pimein, mutta toimiva.
Koko päivä mennyt vähän kun unessa, ja sitten keitin itelle mustistaviinimarjoista kiisseliä, koska jotain olis pakko syödä, en sitten tiedä oliko se huonojuttu tai jotenkin liian vahvaa kamaa, vai mikä, mutta siinä hetkenpäästäjo alkoi tuota ihottumaa näkyä. Empä muuta ole tänään syönyt, kun tuota ruisleipää, vähän viiliä, ja punaista viinimarjamehua, sekä tuota mustav. kiisseliä.
Nyt paistoin jauhelihaperuna laatikkoa just, ja mietin täs viittiskö syödä, vai ottaa varmanpäälle (joka sekään ei ehkä auta, kun on kroppa näin sekasin) saatan olla allerginen jo makailullekin, jota tuossa tv:n ääressä olen illan harrastanut....ainakin peitto tuntuu karhealta iholla.

Suhteen hurjaa menoa hei, huomenna aamusta omalääkärille hakemaan jotain apua, ehkä pakko saada jotain histamiinia, ja mahdollisesti kortisonia ihoon tai jotain.

Mulla on muuten antioksidanttilääkärin jälkeen samantien ravintoterapeutti, joten kun vaan jaksais tuohon 27 päivään punnertaa, jotta jotain tolkkua sais.

Tämä kun ei oikeen tiedä, mikä vaivaa on aika ikävää.
JOkseenkin en osaa uskoa mihinkään syöpään tms, sillä Isoja kipuja mulla ei ole missään erityisesti, kevät ruuhkassa töissä meni kyllä niska ihan lukkoon, ja hartiat, takaraivo oli kipeä, ja kipu säteili korvaankin, hieroja auttoi kyllä silloin tuohon. (keväällä olin kyllä todella väsy, ja huono-vointinen, huimasi yökötti jne). JA oireita kaikenlaisia ollut pitkään, ja olen melkein varma, että stressannut olen itseni tähän pisteeseen, että kropalta loppuu varastot, ja on saattanut puhjeta tämä teidänkin kärsimä tauti, tai mahd. lisämunuaisjuttua. Hurjan kauan kestää sylkitestin tulos, maananataina 2 viikkoa lähettämisestä!!

Anteeksi, että tästä tuli näin pitkä, oli pakko avautua samalla. Tätä ei voi kyllä äkkiä ymmärtää, kuin toinen, joka on kokenut vastaavaa. Itsekin olen muuten tosi empaattinen, kaikki kaverit soittaa ja itkee mulle asioitaan...sit mä lohdutan, ja olen itse ihan rikki. Tykkään silti, jos voin olla avuksi, ja se tulee multa luonnostaan.

Mulla lapsi kurkkii (poika 9v) seläntakana, ja on vaikea tarkistaa tekstiä, kirjoitan aika nopee, ja virheitä on takuulla, anteeksi 8)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 01:42 

Hei Sadepisara, kyllä toivoisi että voisi sinut johonkin pumpuliin kääräistä siksi kunnes pääset tuonne lääkäriin, sen verran ikäviä noi oireet :(. Mietin helpottaisikohan piimä noita sinun iho-oireita, se on ainakin mukavan viileää, eikö tule turhan kalliiksi. Itse olen tehnyt niin että levitän sitä ohuen kerroksen kasvoille ennen nukkumaanmenoa, ja annan vaikuttaa aamuun. Minulla pahin ruoka-aine iho-oireiden kannalta on ruis, vaan toivon ettei niin ole sinulla. Se teki minulle juuri sen että kasvojen iho meni araksi ja punaiseksi ja näppyläiseksi, ei kestänyt sen paremmin saunomista kuin aurinkoakaan. Sekinhän on mahdollista että olet allergisoitunut kuparille, ja se tehnyt sinulle kaikki nuo oireet.

Paljon jaksamista sinne arkeen, pidän peukkuja ettei tule oireita siitä jauhelihaperunalaatikosta.

Profile  

Post subject: Moikka ystävälliset!
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 03:46 

Joo, mä sitten eilen hain kokoajan histamiinia oireisiini.....sitä on kun pökissä, ja ihan sekasin, kun on nukkunut huonosti, syönyt huonosti, ja iskee kunnon reaktion siihen. Tarkoitin ihan tietenkin antihistamiinia....

No, nukuin kohtuu hyvin, iho ei ole vielä parantunut, ja nokkosrokkoa näkyy kasvoilla,ja kaulalla, sekä iho tuntuu vielä aralta.
Aamusta soittelin heti lääkäriaikaa, ja mikä hauskinta omalle lääkärille aikaa ei ollut, vaan päivystysjonoon sitten menin. Sielläkin senverran haipakkaa, että toinenkin lääkäri alkoi ottaa potilaita vastaan, ja pääsin oikein hyvälle, ja hieman tutullekin lääkärille. Otti tosi asiallisesti minut, vaikka oireita tuli taas lueteltua urakalla. Sain ohjeita, ja lääkitystä, sekä lähetteen labraan maanantaille, jotta tuloksia on sitten jo ke. kun on omalääkäri aika. Lääkäri kertoi, et mustassaviinimarjassa on histamiinïa aika paljon, joten ei ole ihan parasta mulle tällähetkellä. Mustikkakiisseliä, vadelmakiisseliä ja tuollaista sitten.

Heh tuo ruis......sehän se, mitä olen päivittäin ainakin syönyt, voihan se olla, ettei aiheuta mulle mitään, mutta mahdollista tietenkin. Iho on juurikin se, joka oireilee eniten. Huulet tässä ohessa hieman.
Kun vaan keksis, mitä sitä söis, jotta ei menis ihan huonoon kuntoon. Alkaa jo tuntua kropassa tää laihis.... :shock: -3kiloo

sain vielä kasvoille, ja muullekin iholle voidetta physiogel. Kehoituksen ottaa zyrteciä kuurina, eli jokapäivä, kun olen annostellut tähänasti, ja ottanut vaan pahimmassa jamassa. Sitten sain kuurin prednisolon nimistä lääkettä, ja kehoituksen ottaa vaikka vaan jos pahenee vielä, en sitten tiedä kannattaisko mun ottaa siitä se 4 tabun annos, jotta lähtis paranemaan nopeammin? Onko mielipidettä moiseen?
Maanantaina meen verikokeeseen tosiaan, ja varmaan homma alkaa selvitä pikkuhiljaa, ja ainakin toivon, et jotain balanssia tähän saadaan.

Mitä sä Silmu voit syödä? Josko jotain vinkkiä siitä, mitä kannattais mun kokeilla, aiheuttaako mulle oireita. Voitko syödä mitään leipää?

Mikähän ketju voisi olla hyvä tällaiselle montaa asiaa kattavalle keskustelulle? On niin hienoa lukea muiden kokemuksia, ja mikä on ehkä auttanut, ja vaikka itekin tsempata välillä, jos vaan voi. Minun oloa helpottaa, kun ei ole niin yksinäinen olo asian puitteissa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 04:34 

No, prednisoloni on kortisonia ja sinänsä ihan asianmukainen hoito pahoihin allergiaoireisiin. Se voi auttaa myös CFS-oireisiin. Mutta ota ehdottomasti heti aamulla napit jos otat, koska yli 10 mg annokset vievät herkästi yöunet...

Oletko kokeillut "eksoottisempia" ruokia - hirssi, tattari, quinoa, amarantti? Miten pavut jne? Joistain isoista kaupoista saa esim. 100% tattarikakkuja, jotka ovat kuin riisikakkuja, mutta ravitsevampia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 05:50 

Hei Sadepisara, aika monenlaista voin syödä kun allergiat saatu selville, apuna ollut sekä allergiatestit ja välttelykokeilut. Ei ihan pikaista puuhaa, vaan helpottaa kummasti kun vihdoin tietää mitä saa ja mitä ei saa syödä.

Sinulla on noita ihoreaktioita niin paljon etten uskalla varsinaisesti mitään suositella. Riisin pitäisi olla turvallista, samoin nuo Maijan mainitsemat tuotteet, joista suosin erityisesti tattaria. Gluteiinittomat valmisleivät on toimineet, kun olen pitänyt kulutuksen kohtuullisena. Näkkileipä sen sijaan ei käy, mikä on hiukan mystistä. Lisäaineelliset ja valmiiksi-maustetut tuotteet on minimissä. Rasvoja yritän saada paljon kun niiden pitäisi lievittää tulehdusreaktiota, rypsiöljyä kuluu ihan urakalla, muissa rasvoissa noudatan enemmän kohtuutta.

Rukiista, minulla ihon punoitusoireet hävisivät neljäntenä päivänä välttämisdieetillä, eli jos se syynä niin tulee esiin suht nopeasti.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 09:59 

Tilanteesi kuulostaa tosi kurjalta, Sadepisara :( Toivottavasti siihen löytyisi jokin apu.

Minulla ei ole koskaan ollut samantyyppisiä tai yhtä pahoja iho-oireita kuin sinulla, mutta eri ruoka-aineista on tullut mm. rytmihäiriöitä, vatsavaivoja, pahaa atopiatyyppistä ihottumaa (kesto viittasi ihokeliakiaan), kramppeja, pahoja suonenvetoja, rintakipua jne. Omien kokemusteni perusteella ruokalistassasi silmään pistivät ensimmäiseksi vilja ja maitotuotteet, jotka olivat itselläni ehdottomasti pahimmat - jätettyäni ne pois en saanut hetkeen oireita mistään ja olo koheni huomattavasti. Myös peruna ja monet hedelmät aiheuttivat paljon oireita, mutta tietysti nämä asiat ovat hyvin yksilöllisiä.

Liha yms. vaikuttaa aika turvalliselta valinnalta mitä tulee allergiaoireisiin. Minulla kalkkuna on oikeastaan ainoa, josta ei tule minkäänlaisia oireita, naudanlihakin on ok. Vihanneksien suhteen on jo mutkikkaampaa (nimim. Söin äsken parsakaalia ja kärsin nyt hengitysvaikeuksista). Olen tullut siihen tulokseen, että proteiinin riittävä saanti kannattaa varmistaa rehupuolen painottamisen sijaan. Rasvaakin kannattaa yrittää saada monipuolisesti, mutta omega6-rasvaa (ylipäätään monityydyttymätöntä kasvirasvaa) kannattaa hiukan vältellä (pahin on auringonkukkaöljy eikä rypsiöljy ole minusta juurikaan parempi). Oikeanlainen rasvahappojakauma vähentää tulehdusta.

Jaksamista sinulle, Sadepisara!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2008 12:56 

Hei Pikku Myy! Miten tuon rasvahappokoostumuksen saisi oikeaksi? Ravitsemusterapeutti määräsi minulle vahvoja kalaöljytuotteita vaan en niitä pysty syömään, aiheuttavat niin pahaa närästystä. Olen yrittänyt paikata tuota syömällä kalaa aiempaa enemmän, vaan toivoisi että muitakin vaihtoehtoja olisi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2008 01:09 

Omega-3-rasvoja saa esim. pellavansiemenistä, hampusta, camelinasta, saksanpähkinöistä ja jossain määrin myös rypsistä ja soijasta. Muuten hyviä rasvoja on esim. muissa siemenissä ja pähkinöissä, kookoksessa sekä avokadossa, mutta niissä on aika vähän omega-3:ja (pätee myös oliiviöljyyn). Hampunsiemeniä kannattaa ehdottomasti syödä, jos vatsa niitä vain suinkin kestää.

Muutenkin siemenet ja pähkinät ovat oivallista ravintoa, jos niitä vain pystyy syömään, oikeastaan kaikki niistä, paitsi maapähkinöitä mielellään aika rajallisesti. Pähkinöistä voi myös kokata kaikkea mielenkiintoista - esim. mainio maidoton "kermakastike" syntyy hienontamalla cashew-pähkinöitä ja/tai manteleita nesteen kanssa sauvasekoittimella.

Kalassa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että syö nimenomaan rasvaista kalaa - niissähän on hurjia eroja. Esim. http://www.fineli.fi kertoo rasvamäärät. Kannattaa tosin varmistaa, ettei syö mitään elohopeapommeja, kuten ravintoketjun huipulla olevia kaloja. Tonnikalahan olisi kai omega-3-rasvojen kannalta aika hyvä, mutta elohopean suhteen huonoimpia vaihtooehtoja.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]