Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 04:17

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2008 09:09 

Minä olen kyllä aivan hurahtanut noiden manteleiden makuun ja niitä todella voi lisäillä minne vain. Tunnostaa että raskaammat ruoat ei tee nyt oikein hyvää. Eli oonkin syönyt keittoja, sekä salaatteja.

Omega-3:a voi lisätä myös vaihtamalla muutamia tuotteita esim. jos juusto maistuu leivällä, niin hyvänä vaihtoehtona on esim juustomestarin JULIA 10 kasvirasvavalmiste sis. Omega-3 ja on minun mielestä paljon parempaa kuin vaikkapa jokin vähärasvainen (5%) Arlan purukumijuusto.

Leivälle mm. Becel-levitettä jne.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 12:38 

Minä pyrin välttämään kasvirasvatuotteita, jäätelöllä tosin välillä herkuttelen. Tuon siirtymän tein nyt kesällä, ei ainakaan vielä tullut mitään negatiivisia muutoksia. Silloin kun allergiat alkoi, olin siirtynyt juuri toiseen suuntaan, on todennäköisesti sattumaa vaan pitää nyt kaikki kokeilla..

Vaan seuraavaksi siis testiin hampunsiemenet, muut onkin testattu ja viikottain tulee käytettyä (paitsi pähkinät kun niillekin allerginen). Se kiinnostaisi missä suhteessa pitäisi syödä eri rasvahappoja, että olisi keholle "ihanteellisin" koostumus, ja miten sen saisi käytännössä toteutettua?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 10:18 

Se lienee varmaan yksilöllistä - ja vastaus riippuu siitä keneltä kysyt. Joidenkin mielestä kaikki monityydyttymättömät rasvat ovat vaarallisia ja pitäisi syödä vain tyydyttyneitä rasvoja, toisten mielestä taas juuri päinvastoin. Yleinen suositus on että omega-3/omega-6-suhde pitäisi olla luokkaa 1:3 (tai peräti 1:1), mutta käytännössä useimmilla ihmisillä se on luokkaa 1:10 tai jopa 1:20.

Periaatteessahan omega-3-rasvahapot vähentävät tulehdusta ja omega-6-sarja edistää, mutta poikkeuksiakin on. Esim. GLA (helokkiöljy sun muut) vähentää tulehdusta, vaikka on omega-6. Helokkiöljyähän on käytetty allergia- ja CFS-hoitona, tosin joidenkin mielestä sitä ei pitäisi käyttää ilman että käyttää myös kalaöljyä, koska se on kuitenkin niin omega-6-pitoinen. Hamppuöljyssä on suht paljon GLA:ta, mutta myös omega-3-rasvahappoja.

Kasvipohjaiset omega-3-rasvahapot (lukuunottamatta joidenkin merilevien rasvoja) vaativat konversiota EPA:ksi ja DHA:ksi kropassa ja väitetysti joillain se konversio ei toimi riittävän hyvin.

Rasvoilla voi olla tosin muitakin hyötyjä kuin vain nuo. Esim. kookosrasvassa on antiviraalisia rasvahappoja. Oliiviöljyssäkään ei ole juuri lainkaan omega-3-rasvoja, mutta silti se on suhteellisen terveellistä (suosisin silti mieluummin rypsiöljyä ja muita omega-3-rasvoja sisältäviä öljyjä). Ja jos esim. halutaan syödä hyvin vähähiilihydraattista ruokaa, on pakko syödä varsin paljon rasvaa, koska muuten joko saa yliannostuksen proteiinia tai kalorimäärät jäävät liian vähäisiksi.

Ei ole helppoa ravitsemustiede (jota olen kymmenien tuhansien sivujen edestä opiskellut vuodesta 1999), koska kaikki ovat yksilöitä ja lähes mitä tahansa väitettä on vaikea tehdä, ilman että joku kiistää sen "huuhaana" ja tarjoaa tilalle omia teorioitaan ja omia ruokavalioitaan. Varsinkin CFS:n kanssa on usein välttämätöntä se, että kokeilee erilaisia ruokia ja ruokavalioita ja katsoo, miten ne itselle sopivat.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2008 05:46 

Maanantaisista kokeista tänään tietoa. IgE oli koholla 1380, kun arvo ei allergisella on n. 200.
Samoin leuk. oli pienesti koholla, ja Tromb. näistä lääkäri sanoi, että on ihan normiarvot kuitenkin, ettei hätää. Muuten kaikki näytti hyvältä.
Nyt on sitten lähete vaihteeksi verikokeisiin, allergia sellaisiin. Ensin katsotaan ihan perusjutut ruoista, jotain pientä kankaista, sillä käsittelen työssä päivittäin paljon erilaisia materiaaleja.
Tulikin tuossa mieleen että teen tuotteita nomexista, ja probanista, molemmat tulelta suojaavia kankaita, joissa voipi olla vaikka mitä! :shock: tässä mietin, kuinka nuo saisi testattua.

Kauhistuttaa vaan, että mikä muu olisi voinut saada minut allergisoitumaan tässä iässä, kun normaali allergia....edelleen pelkään jotain kamalaa tautia, vaikka lääkäri sanoikin, ettei mikään viittaa muuhun.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2008 05:56 

No, periaatteessa tuo on kuitenkin hyvä juttu, koska se vahvistaa, että kyseessä ovat ns. oikeat eli IgE-välitteiset allergiat (ja niitä pitäisi voida mitata myös varsinaisilla allergeenitesteillä myös). Moni kärsii allergioista, jotka eivät näy tutkimuksissa ja silloin lääkäreiden mielestä vika on yleensä pään sisällä...

Omalitsumabi on lääke, jolla lasketaan korkeita IgE-arvoja, mutta se on tosi kallista, enkä tiedä saako sitä ellei ole vaikea astma.

Nuo kankaat kuulostavat kyllä aika riskialttiilta matskuilta, kun miettii että ihan normaaleitakin ihmisiä kehotetaan ihan normaalitkin kankaat pesemään ennen käyttöä, kun niistä voi erittyä kaiken maailman formaldehydiä ja muita haitallisia kemikaaleja.

Yksi vaihtoehtoinen hoito olisi ns. helminthic therapy eli "matoterapia". Alunperinhän koko IgE kehittyi suojakeinoksi loiseläimiä vastaan, ja allergiat tulivat sitten vähemmän toivottuna ominaisuutena - varsinkin kun länsimaissa ei loisia enää juuri ole. Helminthic therapy on auttanut monia myös autoimmuunisairauksissa sekä CFS-oireissa yleensä.

Hoidossa käytetään ihmiselle vaarattomia loisia, jotka saa tarvittaessa häädettyä kropasta yhdellä annoksella matolääkettä. En vain tiedä saako hoitoa mitenkään Suomesta - luontaistuotekaupassa tuskin myydään eläviä loisia. Jostain antioksidanttiklinikan tyylisestä paikasta voisi saada.

CFS-guru Paul Cheney on puhunut "earth dragon peptideistä", jotka ovat ilmeisesti samalla periaatteella toimiva hoito, mutta loismatojen sijasta otetaan vain niiden immunoreaktiivisia peptidejä (ja huijataan elimistöä, että siellä on loisia). Tämä kuulostaisi hyvältä, paitsi että en ole mitään tuollaisia matopeptidejä onnistunut löytämään mistään Internetistä...

En muista sanoinko jo, mutta probiooteista voisi tosiaan myös olla hyötyä. Kyllä minä sitä helokkiöljyäkin ehkä kokeilisin. Joissain tutkimuksissa on saatu allergioihin apua Nigella sativasta. En tiedä onko sitä Suomessa saatavilla lisäravinteena, mutta se on mauste (suomeksi ryytineito) ja muistaakseni sitä myydään esim. itämaisissa kaupoissa.

Yksi tapa hoitaa allergioita on ottaa sekä H2-salpaaja-antihistamiinia (eli normaalit antihistamiinit) että H1-salpaajaa (ranitidiini ja muut närästyslääkkeet), mutta on ristiriitaista näyttöä siitä, kuinka paljon tästä on oikeasti hyötyä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 02:16 

Hei sadepisara? Onko sulla poissuljettu kilpirauhasen vajaatoiminta? Hoitamattomana tai huonosti hoidettuna aiheuttaa myös aivan ihmeoireita. Nimim kokomusta asiasta.

Olen lueskellut tätä palstaa, koska tosi monet oireet täsmäävät myös itseeni. Mulla on ihan mahdoton alttius tietylle infektiolle, ilman vars immuunipuutosta, sekä kilpparin vajaatoiminta Thyroksin lääkityksestä huolimatta. Lääkevaihto on käynnissä usean vuoden oireilun jälkeen, tätä ei tietenkään julkisessa terv.huollossa suostuttu tekemään. :oops:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 12, 2008 02:30 

silmu wrote:
Hei Pikku Myy! Miten tuon rasvahappokoostumuksen saisi oikeaksi? Ravitsemusterapeutti määräsi minulle vahvoja kalaöljytuotteita vaan en niitä pysty syömään, aiheuttavat niin pahaa närästystä. Olen yrittänyt paikata tuota syömällä kalaa aiempaa enemmän, vaan toivoisi että muitakin vaihtoehtoja olisi.

Hei silmu :)

Lukemieni tutkimusten perusteella olen luonut oman käsitykseni siitä, millainen rasvahappojakauma on hyväksi, eikä käsitykseni ole virallisen suosituksen mukainen, joten siitä voi toki olla montaa mieltä :) Mutta minusta tärkein asia on pyrkiä syömään luonnollista rasvaa, jota on vaikkapa kalassa, lihassa ja avokadossa ja välttää erityisesti teollista transrasvaa. Suosia tulisi kertatyydyttymättömiä ja tyydyttyneitä rasvoja. Kasvirasva ei ole myrkkyä, mutta minusta monityydyttymättömiä kasvirasvoja (joita on runsaasti esim. auringonkukkaöljyssä) tulisi vältellä, sillä niitä tulee helposti liikaa. Eläinrasvan monityydyttymättömät rasvahapot käyttäytyvät elimistössä eri tavalla, joten niiden kanssa ei tarvitse olla niin tarkka.

Omega6/Omega3-suhteella on toki väliä. Minusta helpoiten selviää yksinkertaisesti omega6-rasvoja välttelemällä, sillä niitä ei käytännössä voi saada liian vähän, vaan sitäkin helpommin liian paljon. Omega3:sta saa helposti liian vähän, joten sen saantiin kannattaa kiinnitää huomiota. Eläinrasvan omegat ovat parempia kuin kasvirasvasta saadut. Kalan syöminen ei ole mitenkään välttämätöntä, vaikkakin kannattavaa.

Omassa ruokavaliossani rasva tulee pääasiassa kylmäpuristetusta neitsytoliiviöljystä, kalasta, broilerista ja lihasta. Ihanteellinen ruokavalioni ei mielestäni ole, sillä terveyssyistä lisäisin mielelläni joukkoon maitorasvaa, mutten allergian takia pysty sitä syömään. Luomupossukin olisi varsin ihanteellinen rasvanlähde. Siemeniä ja pähkinöitä en allergian takia syö, mutta nekin olisivat ok pieninä määrinä. Kasvirasvan kanssa saa kuitenkin olla tarkkana, ettei monityydyttymätöntä tulisi liikaa. Oliiviöljy on tässä suhteessa hyvä, sillä sen rasvahappokoostumus on parempi kuin muiden öljyjen. Paistamiseen sopisi kookosöljy parhaiten (ja kookos on muutenkin varsin oivallinen rasvanlähde), mutten ole jaksanut ostaa sitä pitkään aikaan, kun luontaistuotekauppa on liian kaukana. :D

(Minusta rasvahappokoostumuksen viilaaminen ei kuitenkaan riitä terveellisen ruokavalion saavuttamiseen, vaan hiilihydraatteihin tulisi kiinnittää myös huomiota. (Puhdistetuista) viljoista yms. tulisi pyrkiä eroon, eikä hedelmiäkään kannattaisi syödä ylettömästi, vaan korostaa tulisi vihanneksia (ja marjoja). Proteiinia tulisi saada riittävästi, muttei liikaa, koska liika proteiini sokeroituu ja aiheuttaa samalla tavalla tulehdusta kuin liika hiilihydraattikin. Minusta terveellinen ruokavalio ylipäätään koostuu mahdollisimman luonnollisesta ruoasta ja mahdollisimman vähän jalostetuista ruoka-aineista.)

[Nämä ovat sitten todellakin minun mielipiteitäni eivätkä yksi ainoa totuus, joten kukaan ei saa vetää hernettä nenään, vaan saa olla rauhassa eri mieltä :) Mutta tällaisella ruokavaliolla olen voinut itse parhaiten ja lukemieni tutkimusten perusteella ruokavalioni vaikuttaa tieteellisestikin perustellulta.]

Profile  

Post subject: hypogammaglobulinemia?
PostPosted: Wed Apr 01, 2009 08:04 

www.immuunipuutospotilaidenyhdistys.fi/ ... 91e6517445
Hypogammaglobulinemian
diagnostiikka ja hoito
Leena Kainulainen ja Olli Ruuskanen
Primaarisessa hypogammaglobulinemiassa seerumin IgG-pitoisuus on normaalia selvästi
pienempi B-solujen toimintahäiriön takia. Hypogammaglobulinemiaa sairastavat potilaat
ovat alttiita toistuville bakteeri-infektioille. Yleisimpiä infektioiden aiheuttajia ovat bakteerit,
joilla on polysakkaridikapseli. Tällaisia ovat mm. Streptococcus pneumoniae,
Staphylococcus aureus, Moraxella catarrhalis ja Haemophilus influenzae. Ennen diagnoosin
varmistumista potilaat ovat yleensä kärsineet useita vuosia toistuvista nenän sivuontelotulehduksista,
välikorvatulehduksista tai keuhkokuumeista. Hypogammaglobulinemian
mahdollisuus on siksi pidettävä mielessä tutkittaessa infektiokierteistä lasta tai
aikuista. Yleisin hypogammaglobulinemia CVI-tauti (common variable immunodeficiency)
aiheuttaa muista primaarisista hypogammaglobulinemioista poiketen usein oireita
vasta varhaisessa aikuisiässä. Taudin toteaminen ja gammaglobuliinikorvaushoidon aloittaminen
mahdollisimman varhain on tärkeää, jotta pystyttäisiin estämään pysyvien keuhkomuutoksien
kuten bronkiektasioiden kehittyminen. Seerumin immunoglobuliinipitoisuuksien
(IgG, IgA, IgM) määrittäminen on helppo ja halpa perustutkimus, joka on
mahdollista tehdä avoterveydenhuollossa.

Minullahan todettiin tässä alkuvuonna se Moraxella. Mutta samanlaisia oireita on ollut vaikka kuinka kauan. Olen hakenut tietoa siitä, että voiko se vahingoittaa myös munuaisia ja aiheuttaa kuivumista ja voimakasta janoa. En ole kuitenkaan löytänyt juttuja sen mahdollisista vaikutuksista munuaisiin.

Vuosi sitten sain hengitystietulehdukseen penisilliiniä. Jos silloin oli Moraxella, niin ei penisilliini yksistään siihen tehoa. Sen jälkeen sain Doximysiiniä mahdolliseen Mycoplasmaan, mutta en alkanut käyttää sitä, koska ei se mykoplasma olisi ehkä sekään lähtenyt sillä doksimysiinillä.

Profile  

Post subject: Re: Immuunipuolustujärjestelmä, pohdintaa
PostPosted: Tue Oct 13, 2009 07:32 

Kuuntelin Andrew Weil:n kirjaa Keho tekee ihmeitä. Amerikkalaiseksi "terveysteokseksi" ihan jees. Kirjoittaja on lääkäri, joka jo opiskelujen alkuvaiheessa oli kiinnostunut holistisesta hoitamisesta. Hän puhuu paljon sellaisesta termistä kuin spontaani paraneminen. Kirjassa ei ole pelkästään teema: Kaikki paranee, kun teette mitä minä sanon, vaan esimerkkitapauksilla voi olla pitkä ja koukeroinen historia avun saamiseksi. Välillä apu löytyy koululääketieteestä, välillä luontaislääketieteen puolelta. Hänen ruokailusuosituksensa herätti lievää ärtymystä. Jokaisella "asiantuntijalla" tuntuu olevan siitä asiasta eri käsitys. Esim. mitä öljyjä kannattaa syödä. Se tavara meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tietenkin jotain tarttui. Itse sain tuosta kirjasta TOIVOA, että voin joskus löytää oikeasti apua.

Hän puhuu sellaisesta tieteestä kuin psykoneuroimmunologia. Onko tuttu?

Hän on kiinnostunut kasvien vaikutuksista. Hän suosittelee immuunipuolustusjärjestelmää vahvistaviksi kasveiksi kurkumaa, kurjen hernettä ja punahattua. Gingsengistä oli kanssa mainintaa. Maija on kurkumasta maininnutkin. Onko kurjen herne ja punahattu tuttuja tällä palstalla?

Profile  

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 07:48 

Andrew Weiliä nyt en pidä minään suurena asiantuntijana, mutta on hänellä ihan fiksujakin pointteja. Hyvä, jos kirja sai sinulle toiveikkaamman olon. Minusta toivon ylläpitäminen on tärkeää, varsinkin kun CFS on, vaikka vaikea sairaus, niin kuitenkin hyvin hoidettavissa. Jos ei oikeasti usko mahdollisuuteen tulla parempaan kuntoon, niin tuskin tulee (jos ei usko, niin ei ala mitään hoitojakaan kokeilla).

Kurjenherne eli astragalustuli kokeiltu yhtenä ensimmäisistä lisäravinteistani muutamia vuosia sitten. Se tuntuikin auttavan, mutta kun lopetin sen syömisen, en huomannut mitään eroa. Punahattu/auringonhattu (eli siis echinacea) ei ole vaikuttanut mitenkään. Otan sitä silloin aniharvoin kun flunssan saan - ei sen tehosta flunssassa ole vahvaa näyttöä, mutta ei se maksa paljoa mitään ja tuskin siitä haittaa on.

Jotkut eivät suosittele punahattua/auringonhattua CFS:ssä, mutta en ole kyllä kuullut pahoista sivuvaikutuksista.

Ginseng ja kurkuma ovat myös ihan hyviä, vaikka ginseng voi laskea verensokeria ja kurkuma voi vaikuttaa tiettyjen reseptilääkkeiden tehoon.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 08:33 

Ok.

Maija, Kiinnostuksesta kysyn, että minkä luokituksen mukaan luokittelet asiantuntijat hyviin ja huonoihin (tai suuriin ja pieniin)?

Tuossa kirjassa pääasiassa Weil esimerkkitapauksissa yritti potilaittensa kanssa etsiä sopivimman avun muilta asiantuntijoilta, mikä minun mielestä oli hyvä asia. Tuota ei kyllä monesti tuollaisissa kirjoissa tapaa. Yleensä kerrotaan, että tämä minun metodi on se paras ja tee juuri näin. Olihan Weilin kohdalla tätä ruokavalion suhteen. Hänen tarjoamiin rohtoihin en pysty ottamaan mitään kantaa, kun en tuota "peltoa" tunne oikeastaan ollenkaan. En tosin hirveänä ole tuon tapaisia teoksia lukenut, mutta jonkin verran kuitenkin.

Juu. Eihän sitä etsi apua, jos ei usko, että sitä voisi löytää.

Sitten kun yrittää löytää sitä apua, niin pää menee sekaisin siitä, kun eri lähteistä saa eri suositukset. Pitänee kokeilla 2-3 tuotetta esim. ja odottaa, että tulee sellainen mutu pitemmän päälle mitä hyvistä neuvoista ja ohjeista kannattaa kokeilla.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 08:44 

No, joidenkin asiantuntijoiden kanssa sitä on enemmän samaa mieltä kuin toisten. Väistämättä silloin niitä joiden kanssa on eri mieltä ei pidä yhtä hyvinä asiantuntijoina. Sinulla on nyt kuitenkin enemmän tietoa Weilistä kuin minulla, koska olet lukenut häneltä kokonaisen kirjan ja minä en ole. Hyvä jos hän on avoin monille erilaisille lähtökohdille.

Itse koen "juuttuneeni" kahden leirin välimaastoon. Luontaislääkitsijät eivät arvosta minun näkökulmiani, koska pidän reseptilääkkeiden käyttöä järkevänä monissa sairauksissa (voi ei!). Sitten taas konventionaalisen lääketieteen edustajille olen liian "vaihtoehtoinen" kun kehtaan hehkuttaa LDN:ää (jota en pidä varsinaisena vaihtoehtohoitona) ja erilaisia luontaistuotteita ja muita hoitoja, joiden teho on todistettu. On yllättävän vaikea löytää ihmisiä, ainakaan asiantuntijoita tai sellaisina itsenään pitäviä, jotka olisivat edes jossain määrin samoilla linjoilla kanssani tässä.

(Tuntuu, että kirjoitan tänään kaikkiin ketjuihin ihan aiheen ohi, mutta menköön.)

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Mar 30, 2013 03:36 

Minä olen ruvennut epäilemään itselläni porkkana-allergiaa. Syön melkein päivittäin keitettyä porkkanaa. Olen pannut merkille, että minulla on usein jonkin aikaa syönnin jälkeen vatsakipua. Paikka hieman vaihtelee. Joskus voi olla myös vähän tavallista löysempää ulostetta. Porkkana jää suurelta osin sulamatta. Voisiko porkkana-allergia ilmetä vain vatsakipuna? En ole aiemmin todennut mitään allergioita. Voiko vielä 65-vuotiaana allergisoitua?

Tosin appelsiinikin on alkanut vähän vaivata, varsinkin sen kuituja en siedä, joten syljen ne pois. Mutta sen happamuuskin jotenkin ärsyttää.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 30, 2013 03:48 

Kyllä allergia voi iskeä missä iässä vaan, ja voi oireilla pelkästään vatsavaivoina. Tosin kyse voi olla myös ei-IgE-välitteisestä yliherkkyydestä. Kokeile ihmeessä olla ilman.

(En voi kyllä olla miettimättä, miksi kukaan söisi päivittäin keitettyä porkkanaa. :-P Kammottavin kasvis mitä on, ainoastaan sosekeitossa OK. Miksi keittää kun voi paahtaa?)

Profile  

PostPosted: Mon Jun 23, 2014 10:01 

Hei,

Tänään viimeiksi totesin, että parasta olisi siirtyä siemeniin, pähkinöihin ja manteleihin, sillä kaurapuuroa syötyäni väsähdin ihan tyystin, tuli liikaa taas hiilareita. Väsähdin niin perusteellisesti, että oli käytävä nukkumaan. Hiilarit eivät enää sovi minulle yhtään.

Leipä tai vilja on niin mukavaa syötävää. Siitä on alettava tehdä eroa. Quinokin on parasta jättää syrjään. Mikään ei voita äitin uunilämmintä ohraleipää. Aion seuraavaksi kokeilla ja tehdä siemenistä ja pähkonöistä hunajan kanssa leipää.

Olen kyllä kehitellyt oman jutun jota laitan jogurtin ja marjojen sekaan antamaan puhtia aamupalaan. Laitan illalla chiaa, kookosta, mantelia, pellavansiemeniä ja gluteinitonta kauraa likomaan yön yli. Aamulla lisään sekaan marjat ja päästän sitten sauvasekoittinmella. Siinä on sitten minun aamu-, väli- ja iltapala jogurtin tms. kanssa. Se on ihan hyvää, mutta on niin vaikea luopua hiilareista.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]