Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 08:40

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: CFS:n riskitekijät
PostPosted: Wed Oct 22, 2008 07:52 

Hei! Törmäsin tänään mielenkiintoiseen abstraktiin, mukava olisi kuulla muiden mielipiteitä tästä sekä muista CFS -riskiin yhdistetyistä tekijöistä.

Tutkimuksessa ainoa CFS:ää sairastavia yhdistävä tekijä oli alhainen paino ja lapsuudesta alkanut lliikunnan harrastaminen. Liikuntaa harrastavan ja alhaisen BMIn omaavan voi olettaa omaavan muutenkin kohtuullisen terveet elämäntavat.

Harvey SB, Wadsworth M, Wessely S, Hotopf M.
Psychosom Med. 2008 May;70(4):488-95. Epub 2008 Mar 31.
Etiology of chronic fatigue syndrome: testing popular hypotheses using a national birth cohort study.

OBJECTIVE: To review the etiology of chronic fatigue syndrome (CFS) and test hypotheses relating to immune system dysfunction, physical deconditioning, exercise avoidance, and childhood illness experiences, using a large prospective birth cohort. METHODS: A total of 4779 participants from the Medical Research Council's National Survey of Health and Development were prospectively followed for the first 53 years of their life with >20 separate data collections. Information was collected on childhood and parental health, atopic illness, levels of physical activity, fatigue, and participant's weight and height at multiple time points. CFS was identified through self-report during a semistructured interview at age 53 years with additional case notes review. RESULTS: Of 2983 participants assessed at age 53 years, 34 (1.1%, 95% Confidence Interval 0.8-1.5) reported a diagnosis of CFS. Those who reported CFS were no more likely to have suffered from childhood illness or atopy. Increased levels of exercise throughout childhood and early adult life and a lower body mass index were associated with an increased risk of later CFS. Participants who later reported CFS continued to exercise more frequently even after they began to experience early symptoms of fatigue. CONCLUSIONS: Individuals who exercise frequently are more likely to report a diagnosis of CFS in later life. This may be due to the direct effects of this behavior or associated personality factors. Continuing to be active despite increasing fatigue may be a crucial step in the development of CFS.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 25, 2008 11:13 

silmu wrote:
CONCLUSIONS: Individuals who exercise frequently are more likely to report a diagnosis of CFS in later life... Continuing to be active despite increasing fatigue may be a crucial step in the development of CFS.
Mielenkiintoista. En tiedä muista mutta minuun tämä kuvaus sopii. Yritin pitkään hoitaa lisääntyvää fatiikkiani liikunnalla. Aluksi siitä olikin apua mutta vähitellen hyöty väheni ja lopulta rasitus alkoi toistuvasti heikentää tilaani seuraavina päivinä. Ihan uskottava kuvio aktiivisille ihmisille, joille kehittyy vähitellen cfs. Se tuli esiin näköjään tässä tutkimuksessa. Tuskin tämä kuitenkaan kaikkiin pätee.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2008 06:31 

Minullekin tämä osui, ja oli jollain tapaa lohduttavaa lukea että voi sairastua elintapojensa tähden, ei niistä huolimatta. Monesti annetaan kuva että liikunnan harrastaminen, hyvä ruokavalio ja toimivat ihmissuhteet on paketti joka suojaa sairaudelta kuin sairaudelta, sitten kun tuosta huolimatta sairastuu niin tulee aika tyhjä olo. Itse olin ensimmäiset 6 viikkoa levossa, vaan sitten menin kuukauden jaksamisen ylärajoilla. Siitä toivuttua olen osannut liikkua itseä kuunnellen, vaan onnettoman vähän sitä jaksaa :(.

En ole tuota koko artikkelia saanut käsiini ja se ehkä hyväkin, antaa tilaa spekuloida. Mietin millä mekanismilla liikunta voi olla haitaksi, mitä muutoksia se tuo kehoon? Ja miksi voi juuri hoikilla johtaa sairastumiseen? Vai onko liikunta vain se, jota voidaan mitata ja syy esim. ruokavalio?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2008 07:06 

Sairastuihan Lance Armstrongkin kivessyöpään, vaikka oli huippu-urheilija (ja varmasti ravinto sen mukainen). Non-Hodgkin-lymfooma tuntuu vaivaavan erityisesti jääkiekkoilijoita... Liiallinen liikunnan harrastaminen voi heikentää immuunijärjestelmän toimintaa, mutta silloin saa jo urheilla tosi paljon.

Minä en juuri harrastanut liikuntaa ennen kuin sairastuin CFS:ään (muuten olin kyllä aktiivinen), mutta varmasti tein liikaa juttuja silloin kun sairastuin. Monesti kyse on siitä, että ihmiset yrittävät parantaa itseään liikunnalla (tämä vei esim. tunnetun tutkijan Naomi Weissteinin vuoteenomaksi 1980-luvun alussa ja hän ei ole sen jälkeen noussut sängystä), itse taas en vain tajunnut, että mikään oli vialla. En usko, että sairautta edeltävä liikunta on lisännyt riskiä saada CFS, mutta ne jotka harrastavat liikuntaa todennäköisesti harrastavat sitä sairaanakin, eivätkä parane yhtä helposti kuin "sohvaperunat" (jotka saattavat sairastaa vain ohimenevän virusinfektion).

Tuo ruumiinrakennekin selittynee sillä, että aktiivisemmat ihmiset tuppaavat olemaan hoikempia. Tai että perfektionistit ovat keskimäärin hoikkia (koska eivät siedä lihavuutta) ja kun he saavat virusinfektion, he menevät siitä huolimatta töihin jne ja ylirasituksen seurauksena kroppa antaa periksi virukselle. Jenkeissä nuo painoerot ovat varmasti paljon suurempia kuin Suomessa, kun siellä ihmisten painokin vaihtelee normaalista/alipainosta tyyliin 200 kiloon. Kukaan 200-kiloinen tuskin kovin paljoa käy lenkillä. En usko, että esim. Pohjoismaissa löytyisi korrelaatiota aiemman painon ja CFS:ään sairastumisen välille.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2008 08:24 

Niin, tuo "lower body mass index" voi olla mitä tahansa. Liikunnan harrastamisesta mietin voiko se olla seuraus siitä ettei osaa olla paikallaan, eli sisäsyntyinen tarve liikkua (tuo on itselläni, tulen todella levottomaksi jos en pääse liikkumaan, tämä nyk. sairaus ainoa mikä siihen purrut). Ja hoikkuuden suhteen myös aineenvaihdunnan aktiivisuus vaikuttaa (vaikka siitä kai paljon kiistelläänkin). Aivoissahan sijaitsee myös syömistä säätelevät mekanismit, esim kylläisyydentunne, mielihyvä yms. joiden luulen toimivan erilailla hoikilla ja ylipainoisilla.

Profile  

Post subject: Re: CFS:n riskitekijät
PostPosted: Thu Jan 21, 2010 03:54 

Moi Silmu,

Tää tutkimus sopii liikunnan suhteen myös minuun, anteeksi myöhä vastaus, mutta en ollut huomannut tätä ketjua.

Toisaalta en ole kyllä ollut mikään alipainoinen myöhemmässä lapsuudessa ja teini-iässä, tosin ala-asteella vielä olin ns. ruipelo.

En kuitenkaan koskaan mikään lihava ja liikuntaa harrastin lapsuudessa ja teini-iässä todella paljon.

Eli Maijan teoria kuulostaa todella oikealta. Itsekkin olen nimenomaan sellanen, että en tosin paheksu lihavia ihmisiä, olen todellakin tasa-arvon puolella, olipa kysymys ulkonäöstä, seksuaallisesta suuntauksesta, uskonnosta, ihonväristä...mutta mitä itseeni tulee, niin en voi sietää lihavuutta.

Yksi kauhukuvistani olikin, että mulle jäisi raskauden jälkeen, ne raskauskilot...niin ei kuitenkaan käynyt. Kroppani on ulkonäön puolin palannut aivan ennalleen, vaikka pystyn liikkumaan lapseni vuoksi todella vähän (mikä rasittaa, koska olen tottunut liikkumiseen).

Terveisin,

NalleKarhu

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 01:05 

Myös minä harrastin liikuntaa aika paljon ennen sairastumistani, mutta olin ns. normaalipainoinen. Olin kyllä hyvässä kunnossa ja liikunta oli suorastaan pakkomielle. Muutenkin oli perfektionisti ja suoritin asioita toisensa perään. Kait siitä elimistö väsyy. Nyttemmin on ollut pakko luopua täydellisyyden tavoittelusta, koska energia ei riitä. Liikunnasta luopuminen oli aluksi ihan hirveää, mutta kaikkeen tottuu. Nykyisen teen pilatesta ja lenkkeilen, mikä on ollut ihan sopivaa liikuntaa olotilaan nähden.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 22, 2010 10:22 

Minä taas olen aina ollut enemmän tai vähemmän pullero, jo ihan alta kouluikäisestä lähtien. Liikunnan harrastaminenkin on ollut aika vähäistä nuorempana.

Silloin ennen sairastumista olin muutaman vuoden liikkunut ihan säännöllisesti, mutta ihan normaalin terveysliikunnan merkeissä, ei mitään jokapäiväistä himourheilua. Lähtökunto tosin oli varmasti pari vuotta kestäneen masennuksen jälkeen tosi huono, eli suhteessa siihen liikunta varmaan oli suhteellisen rankkaa. Muistan, että silloin sairastumista edeltäneenä kesänä tunsin usein oloni omituisen väsyneeksi lenkillä ja syke saattoi nousta joko tosi herkästi tai sitten ei millään. Olen jälkeen päin miettinyt, että tekikö väsymysoireyhtymä jo silloin tuloaan, mutta pistin sen vain huonon kunnon piikkiin.

Profile  

Post subject: Re:
PostPosted: Mon Jul 25, 2011 10:24 

silmu wrote:
Minullekin tämä osui, ja oli jollain tapaa lohduttavaa lukea että voi sairastua elintapojensa tähden, ei niistä huolimatta. Monesti annetaan kuva että liikunnan harrastaminen, hyvä ruokavalio ja toimivat ihmissuhteet on paketti joka suojaa sairaudelta kuin sairaudelta, sitten kun tuosta huolimatta sairastuu niin tulee aika tyhjä olo. Itse olin ensimmäiset 6 viikkoa levossa, vaan sitten menin kuukauden jaksamisen ylärajoilla. Siitä toivuttua olen osannut liikkua itseä kuunnellen, vaan onnettoman vähän sitä jaksaa :(.

En ole tuota koko artikkelia saanut käsiini ja se ehkä hyväkin, antaa tilaa spekuloida. Mietin millä mekanismilla liikunta voi olla haitaksi, mitä muutoksia se tuo kehoon? Ja miksi voi juuri hoikilla johtaa sairastumiseen? Vai onko liikunta vain se, jota voidaan mitata ja syy esim. ruokavalio?

Sama täällä - eli kyllä tuossa selkeästi on pointti tuossa artikkelissa.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 16, 2013 01:42 

Kuulostaa jokseenkin osuvalta myös omalla kohdalla. En ole koskaan ollut himourheilija, mutta liikkunut melko aktiivisesti. Cfsn kannalta helmasyntini taisi olla aktiivinen teatteriharrastus. Siinäkin tulee liikuttua yllättävän paljon. Taudin pahenemisen aikoihin olin mukana kahdessa teatteriryhmässä, lisäksi oli lukio ja kaukosuhde poikaystävään. Lisäksi siis yleinen liikunta ja muu aktiivisuus. Jälkikäteen ajateltuna ihan järjetön yhdistelmä, mutta silloin piti olla terve nuori. Huonosta olosta huolimatta painettiin, ja elämänohjeeni oli "aina jaksaa vielä vähän".

Mitä painoon tulee, olen aina ollut ali- tai normaalipainoinen. Olin alipainoinen vielä lukion ensimmäisellä. Normaaalipainoon lukemat nousivat vasta hormoniehkäisyn aloitettuani. Alhainen paino tuli geeneistä äidin puolelta.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 29, 2014 07:30 

Itsekin olen ollut koko nuoruuteni alipainoinen. Lisäksi olen tehnyt fyysisesti tosi raskaita töitä (taimistopuutarhuri) joissa olin toistuvasti ihan jaksamisen äärirajoilla. Flunssassa tehdyt työtunnit, metsänraivaus piilevän anemian kera, tilanteita joissa todellakin olisi pitänyt luovuttaa. Joskus mietin että jos niistä hengissä selvisi niin eikai niistä jäänyt kroppaan mitään pysyvää haittaa. Nyt epäilen, että toistuva jaksamisensa rajojen ylittäminen on hyvinkin voinut vaikuttaa sairauden kehittymiseen.

Profile  

Post subject: Re:
PostPosted: Wed Oct 29, 2014 06:35 

Maija wrote:

Minä en juuri harrastanut liikuntaa ennen kuin sairastuin CFS:ään (muuten olin kyllä aktiivinen), mutta varmasti tein liikaa juttuja silloin kun sairastuin. .

Minä en ole koskaan tykännyt liikunnasta, koska en ole pärjänmnyt siitä eikä huono liikkanumero ja pakkoliikunta innostanut. Koulujen jälkeen tuli kokeiltua liikuntaa, mutta en jaksanut, sillä opiskeluharrastus ja työn aiheuttama väsymys ja rasitus säätelivät tekemistä. Enkä saanut liikunnasta mitään kiksejä.

Terveyden romahtamista ennen olin lastenhoidon ja työn ohella saanut opiskelut loppuun, talon ja rantasaunan peruskorjauksen sekä talon laajennuksen valmiiksi mieheni kanssa. Äitini kädessä oli pysynyt vasara, saha ja kirves, niin ne pysyivät minunkin kädessä. Lisäksi osallistuin aktiivisesti metsän hoitoon. Kun suoritin masisteriopintoja, niin työkaverit kyllä sanoivat, että nuo minun harrastukseni eivät ole tulevan maisterin arvolle sopivioa harrastuksia. Minulla oli aina monta rautaa tulessa. Kaikki oli tavallaan tullut tehdyksi, kun sairastuin. Ainoastaan pihatyöt oli tekemättä ja se työ ei lopu ikinä.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Wed Oct 29, 2014 10:05 

Koko artikkeli löytyy netistä, mm. täältä:
http://simonwessely.com/Downloads/Publi ... FS/189.pdf

Sen tulokset ovat päteviä mutta johtopäätökset vääriä. Kuten lääkärit/tutkijat toteavat, ennen tutkimuksen valmistumista he uskoivat, että CFS:ään sairastuvat olivat jostain syystä haluttomia liikkumaan (potilaiden päinvastaisista kertomuksista huolimatta). Tähän perustuu myös graded exercise -terapian käyttö hoitomuotona. Kun tutkimus vihdoin päättyi, voitiin todeta, kuten silmu alussa mainitsee, että CFS:ään sairastuneet olivat kaikissa elämänvaiheissa ennen sairastumistaan harjoittaneet keskimääräistä enemmän liikuntaa (ja ero oli tilastollisesti merkittävä, ts. kyseessä oli niin suuri tutkimusjoukko, ettei kyse voi olla sattumasta).

Mm. Olli Polo on esittänyt, että CFS:ää sairastavat ovat olleet poikkeuksellisen aktiivisia, koska heillä on jo ennen sairastumistaan, mahdollisesti synnynnäisesti sympaattisen hermoston toimintahäiriö, jota he tiedostamattaan pyrkivät kompensoimaan fyysisellä aktiivisuudella. Sympaattinen hermostohan säätelee mm. verenkiertoa, ja CFS:ää sairastavien tiedetään kärsivän verenkierron toimintahäiriöistä, kun taas liikunta lisää verenkiertoa ja aktivoi elimistön toimintoja muutenkin. Niinpä liikunnassa ei olekaan kyse mistään psykologisesta tarpeesta rääkätä itseään tai halusta sairastuttaa itsensä, vaan elimistön tarpeesta kompensoida vajaatoimintaa niin pitkälti kuin mahdollista.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 29, 2014 10:28 

PS: Mun nähdäkseni rakennushommat, metsänhoito ym. voivat olla vastaavanlaisia tapoja aktivoida elimistöä kuin liikuntakin.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 30, 2014 04:49 

tiina wrote:
PS: Mun nähdäkseni rakennushommat, metsänhoito ym. voivat olla vastaavanlaisia tapoja aktivoida elimistöä kuin liikuntakin.

Kyllä ne ovat sitä, mitä suurimmassa määrin. Hyötyliikuntaa olen harrastanut, en muuta. Nykyisin se on puutarhanhoito , marjastus ja sienestys. Metsänhoitoa tein velvollisuuden tunnon vuoksi ja olin sitten taas kipeä ja jouduin lepäämään. Talon peruskorjauksen ja laajennuksen aikana rasitusoireet eivät pakottaneet vielä lepoon, kuten myöhemmin.-

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]