Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 06:42

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Mikä on tämän hetken johtava CFS-teoria?
PostPosted: Sat Dec 20, 2008 02:01 

Mikä on tämän hetken johtava CFS-teoria? Mistä CFS todennäköisimmin johtuu? Ovatko aiheuttajat epäselviä ja monimuotoisia, vai onko taustalla sittenkin jokin tarkemmin rajattava tekijä? Mikä käsitys on vallalla CFS-tutkijoiden ja -lääkäreiden keskuudessa?

Kysyn siksi, etten itse tiedä. Olisi mielenkiintoista kuulla, millaiset teoriat CFS:stä ovat tällä hetkellä suosituimpia.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 20, 2008 02:36 

Periaatteessahan teorioita on monta, ja monet niistä eivät ole ristiriidassa keskenään. Useimmat lääkärit ovat myös sitä mieltä, että eri ihmisillä syitä voi olla erilaisia.

Lähtökohtaisesti seuraavat on kuitenkin käytännössä todistettu CFS:n mahdollisiksi aiheuttajiksi, mutta samalla ihmisellä voi olla useitakin:

1) virukset
2) bakteeri-infektiot *
3) geenivirheet

* Joidenkin mielestä CFS:ää ei voi aiheuttaa bakteeri vaan "viruksettomat" bakteeri-infektiot ovat "oma kategoriansa", mutta ainakin niissä voi olla hyvin samanlaisia oireita kuin CFS:ssä.

Myös hiivaa, parasiitteja ja jopa alkueläimiä on esitetty oireiden syyksi, mutta tästä on hyvin vähän näyttöä. Esim. yksi tutkija on löytänyt CFS-potilailta jotain "keuhkomatoja", mutta tämä vaikuttaa vähintäänkin hyvin epäilyttävältä, koska kukaan muu ei ole niitä löytänyt...

Itse oireiden aiheuttajia voi taas olla useita:

1) Aivojen infektio
2) Sydänlihaksen infektio
3) Peroksinitriittiteoria (noidankehä, jonka voi laukaista mikrobi tai muu tekijä - tästä jo pari threadia tällä alueella). Tämän teorian suosio on voimakkaasti lisääntynyt viime vuosina.
4) Lisämunuaisen vajaatoiminta (syynä ehkä esim. elimistön "väsyminen" tai aivojen toiminnan häiriintyminen) ja muut hormonaaliset vajaatoiminnat
5) Veren liiallinen "paksuus", huonosti virtaavat punasolut
6) Mitokondrioiden huono toiminta - aivot ja lihakset eivät saa riittävästi energiaa
7) Immuunipuutokset

Monet ovat sitä mieltä, että kaikki oireet ovat jossain määrin neurologisia, eli kaikki tulee aivoista. Esim. verenkierto voi olla huono siksi, että aivot eivät tajua käskeä elimistöä pitämään tarpeeksi verta liikkeellä, ja huono verenkierto voi aiheuttaa lähes mitä tahansa oireita. Aivot myös käskyttävät tarpeellisten hormonien eritystä. Tietysti 2, 5 ja 6 ovat todennäköisesti kuitenkin erikseen (eli eivät neurologisia ongelmia). En ole varma, millaisia teorioita on esitetty esim. 5:n syystä. Itse pidän noita kaikkia todennäköisinä tekijöinä, mutta kaikilla ei ole välttämättä kaikkia (itselläni on todennäköisesti kaikki ongelmat).

Joidenkin mielestä CFS on autoimmuunisairaus, mutta tämä ei ole mikään yleisesti hyväksytty teoria.

Sitten on tietysti laukaisevat tekijät, joita voivat olla esim. rokotukset, stressi, sairaudet, lääkkeet jne.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 20, 2008 09:22 

Arvelinkin, että saisin täältä kysymällä hyvän ja kattavan vastauksen, joten kiitos kovasti :)

Pystytäänkö veren "paksuutta" jotenkin todentamaan normaaleilla verikokeilla tai tutkimuksilla? Entä noita mitokondrio-ongelmia?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 20, 2008 09:29 

Käsittääkseni veren paksuus näkyy osittain siinä, että CFS:ssä senkka eli lasko on yleensä hyvin alhainen, usein vain 0-1. En tiedä onko siihen jotain parempaa testiä, joka olisi yleisessä käytössä. Sinänsä aika helppo tapa kokeilla on ottaa iso annos B12-vitamiinia ja katsoa parantaako se oloa - sillä voi olla muitakin vaikutuksia, mutta se myös parantaa veden virtaavuutta.

Mitokondrio-ongelmat voivat ymmärtääkseni näkyä laktaatin mittauksessa (normaalia korkeampi tulos), jos ovat vakavia. Lievemmät ongelmat eivät käsittääkseni näy, mutta näkyisivät kai joissain tutkimuksissa, joita ei yleensä tehdä. Lihasbiopsiassa ne näkyvät, jos niitä erityisesti etsitään.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 20, 2008 10:23 

Ok, kiitos vastauksesta! Voisinkin testata korkeita B12-vitamiiniannoksia, on ollut pitkään jo mielessä.

Profile  

Post subject: Re: Mikä on tämän hetken johtava CFS-teoria?
PostPosted: Sat Dec 11, 2010 02:25 

Minulla on IgG3 alle viitteen, ja on arveltu, että olisi komplementti C4:n yhden alleelin puutos.

Tänä vuonna olen joutunut poskiontelokierteeseen. Viime syksynä aloin olla alikuntoinen, sain sitten pari kuukautta kestävän isojen nivelten vaivan ja poskiontelotulehduksen vuoden lopulla. Oli sydänoireita, niin että helmikuussa epäilin sydänlihastulehdusta. Palleassa puristi usein rasituksessa. Poskiontelotulehduksia ei ole koskaan ennen ollut, mutta lapsena oli korvatulehduksia ja aikuisena melkein joka vuosi pitkällisiä yskiä. Poskiontelotulehduksen antibiootista sain antibioottiripulin, ja vatsa jäi huonoon kuntoon pitkäksi aikaa. Maaliskuussa oli selvä räkäflunssa. Vatsaoireet taas pahenivat. NIvelet menivät taas löysiksi. Huhtikuussa tuli eteisvärinä, toukokuussa pientä yskänärsytystä ja kesäkuussa vatsa oli vielä huonommassa kunnossa, ilmeisesti sappirakko oireili.

Kesäkuun lopussa taas diagnosoitiin poskiontelotulehdus ja heinäkuussa sain antibiootin, antibioottiripulin ja kielitulehduksen. Kesä oli hankala eteisvärinän, hengitysvaikeuksien ja sappivaivan kanssa.

Olin vähän sairaan oloinen muutenkin, kunnes syyskuussa oli sitten lyhyt, kuumeinen keuhkoinfektio. Ilmeisesti sitten poskiontelo oireili hieman. Poskiontelotulehduksenihan ovat kuivia ja vähäoireisia. Vain pään toiselle puolelle tai kasvoihin hiukan särkee paikkaa vaihtaen. Sain vähäiset oireet pois nenänhuuhtelukannua käyttäen. Lokakuun lopulla sain sitten penisilliiniä poskariin, mutta vaivat eivät menneet sillä pois. Ei se tulehdus ole kokonaan ehkä vieläkään mennyt. Käytän nyt nenäkortisonia, jotta poskiontelon limakalvoturvotus häipyisi.

Ensi viikolla menen sappirakon leikkaukseen. Sydämen rytmi saatiin normaaliksi lokakuun lopulla kovalla rytmilääkityksellä ja sähköiskulla. Joku lääkäri arveli, että eteisvärinä ehkä johtui infektioistani. Sydämen vajaatoiminta-arvo on ollut koholla, samoin maksa-arvo (ALAT). Nivelsiteet ovat löysät ja nivelet arat. Vasen käsivarsi särkee ajoittain.

Onko niin, että immuunipuutokset ovat CFS:n syynä vai ovatko ne seurausta CFS:stä tai jostakin yhteisestä aiheuttajasta?

EDit: Muuten, punasoluja on minulla välillä yli viitteen.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 21, 2014 12:21 

Maija, sinä olet ihailtavan hyvin perillä asioista. Kaunis kiitos sinulle.

Maija wrote:
Lähtökohtaisesti seuraavat on kuitenkin käytännössä todistettu CFS:n mahdollisiksi aiheuttajiksi, mutta samalla ihmisellä voi olla useitakin:

1) virukset
2) bakteeri-infektiot *
3) geenivirheet

Itse oireiden aiheuttajia voi taas olla useita:

1) Aivojen infektio
2) Sydänlihaksen infektio
3) Peroksinitriittiteoria (noidankehä, jonka voi laukaista mikrobi tai muu tekijä - tästä jo pari threadia tällä alueella). Tämän teorian suosio on voimakkaasti lisääntynyt viime vuosina.
4) Lisämunuaisen vajaatoiminta (syynä ehkä esim. elimistön "väsyminen" tai aivojen toiminnan häiriintyminen) ja muut hormonaaliset vajaatoiminnat
5) Veren liiallinen "paksuus", huonosti virtaavat punasolut
6) Mitokondrioiden huono toiminta - aivot ja lihakset eivät saa riittävästi energiaa
7) Immuunipuutokset

Olet 2008 kirjoittanut CFS.n laukaisevista tai riskitekijöistä. Mikä on tämän päivän näkemys asiasta, onko se edelleen sama.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sat Jun 21, 2014 10:44 

Nyt kuusi vuotta myöhemmin näkemykset ovat pitkälti samoja, paitsi teoria CFS:stä autoimmuunisairautena on kasvattanut voimakkaasti suosiotaan viime vuosina. Itse en sitä niin kannata, vaikka en pidä mahdottomanakaan. Sinänsä se ei kauheasti vaikuta muihin teorioihin (tai hoitoihin), paitsi että jos CFS olisi autoimmuunisairaus, viruslääkkeiden ei pitäisi toimia ja monillahan ne kuitenkin toimivat. Viruksista ja viruslääkkeistä on tullut jonkin verran uusia tutkimuksia näiden vuosien aikana.

Myös suoliston ja suolistobakteerien merkitykseen on alettu kiinnittää enemmän huomiota eri sairauksissa MS-taudista diabetekseen. Nyt parhaillaan kerätään joukkorahoitusta suureen suoliston mikrobiomi -tutkimukseen CFS:ssä. http://www.microbediscovery.org

Erilaisista neurotoksiineista puhutaan yhä enemmän. Ne voisivat tulla joko ympäristöstä (esim. home ja kemikaalit) tai esim. elimistössä olevista bakteeri-infektioista.

Jenkeissä National CFIDS Foundation tutkii ionisoivan säteilyn osallisuutta CFS:n syntyyn. http://www.ncf-net.org/radiation.htm Epidemiologisesti pidän tätä kuitenkin aika hämmentävänä selityksenä.

Itse olen Polon tavoin alkanut pitää EDS:ää/kollageenipoikkeavuutta hyvin olennaisena CFS:n synnyssä. Polon ja joidenkin muiden mielestä kyse on EDS:n vaikutuksesta autonomiseen hermostoon ja verenkiertoon, itse uskon että EDS:ään liittyvillä immuunipuutoksilla ja mahdollisesti aivojen rakenteellisilla eroavaisuuksilla (ehkä suoliston poikkeavuudellakin) on todennäköisesti iso merkitys.

Minulla on mitattu veren viskositeetti pari vuotta sitten ja se oli koholla.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jun 22, 2014 09:58 

Kun Polo antoi muule CFS-dg.n, niin hän laittoi HM.n altistavaksi tekijäksi ja että minulla on määrittelemätrön systeeminen sidekudostauti. HM.n perusteella uskon että minulla voisi olla immunitetettipuutosta. Olenhan ollut räkätaudissa marraskuusta saakka ja herkistynyt lukuisille lääkkeuille. Mulla vetää kovasti autoimmuuni ja herkistymisajatusten suuntaan omat ajatukset.

Sisareni sairasti hinkuyskän ja meillä kummallakin on ollut vatsaongelmia, että suolistolähtöisyys sopisi kuvaan.

Olen monta kertaa ajatellut, että meidän luonnollinen puolustuskyky "surkastuu", sillä elämme liian puhtaassa ympäristössä. Ihminen tarttee suolistoon junkun määrän loisia, joita vastaa immuniteettisuoja voisi taistella, ettei ala taistella omia kudoksiaan vastaan.

Asun itse lentokentän vieressä ja täällä känny toimii huonosti aina kun koneiden liikkuessa häirintäsignaali on päällä. Esim. syöpätaudeiissa tunnustetaan sähkä- kemikaalit ja magneettikentät riskeiksi.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Thu Jul 03, 2014 10:56 

Jos mun pitäisi määritellä CFS, sanoisin että kyseessä on yleisimmin virusinfektiosta alkunsa saava neurologinen autoimmuunisairaus, jolle on perinnöllinen alttius. (Tai neurologinen sairaus, jossa on autoimmuunipiirteitä.) Eli samoilla linjoilla Jatan kanssa. Mikä HM, Jatta?

En tiedä miten monella on autoimmuunisairaustausta, mutta ajattelen näin, koska itselläni on jo kauan ennen CFS:ää ollut keliakia. Sitten muuten aivoperäisestä tulehduksesta (ei syynä vaan seurauksena) tuli taas näyttöä kolmessa tuoreessa tutkimuksessa, joista kerrottiin Research1st:in uutiskirjeessä June/2014.

Edit: Pulla mainitsi komplementti C4:n. Mulla todettu matalaksi, ja: "liittyy toisinaan infektioherkkyyteen / autoimmuunisairauksiin".

Profile  

PostPosted: Sun Jul 06, 2014 10:17 

Vastaus viipyy vähän, olin maalla. Meidänn 5k kultsi-pentu tippu nlaiturilta ja oppi uimaan. Samalla se oppi ihanan kehrävän kurkkukurinaäänen, jota se päästelee joka mutkassa. Teki se vähän tuhoakin, se pääsi syömään makkarissa minun cpap-maskin rikki, täytyy hommata uusi maski.

HM on Hypermobilitetti, nivelten yliliikkuvuus ja sidekudoselastisuus. Siitä tulee HMS, hypermobikiteettsyndrooma, oireyhtymä, silloin kun yliliikkuvuus aiheuttaa ongelmia.

Jotkut puhuvat beningista ja malignista -muodoista, hyvänlaatuisesta, joka ei sanottavammin haittaa ja pahanlaatuisesta, joka vakikuttaa toimintakykyyn. Sitä on 10%.lla ja 2% se on erittäin hankala tai nopeasti etenevä. Minä olen 2%.ssa ja hankalahoitoisten ryhmässä.

Profile  

Post subject: Re:
PostPosted: Wed Jul 09, 2014 06:11 

Maija wrote:
CFS:ssä senkka eli lasko on yleensä hyvin alhainen, usein vain 0-1. En tiedä onko siihen jotain parempaa testiä, joka olisi yleisessä käytössä.

Millä mekanismilla senkan alhaisuus kertoo veren paksuudesta?

Profile  

PostPosted: Wed Jul 09, 2014 06:22 

En ole ihan varma enää (tuo viestihän on kirjoitettu 2008), enkä siitä viittaako se tosiaan veren paksuuteen.

Minulta mitattiin muutama vuosi sitten veren viskositeetti ja se oli jonkin verran koholla. Tämä testi on otettu vain kerran, sen nimi oli mielestäni vain viscosity. Luulen että se olisi nyt kasvuhormonin yms ansiosta laskenut.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jul 15, 2014 04:18 

Lyhyt kommentti aiemmin mainittuun: Mulla B12-vitamiinin (etenkin sen suihkemuodon) lisääminen vitamiinipatteristoon on vaikuttanut oloon merkittävämmin kuin mikään muu tuote (mukaan lukien LDN). Jos unohdan ottaa sen aamulla, iltapäivästä alkaa tavarat putoilla käsistä ja törmäilen huonekaluihin. En tiedä onko näillä mitään oikeaa yhteyttä, mutta näin tuntuu käyvän! :shock:

Johtuneeko tuosta veren virtaamisesta, ilmeisesti?

Olen Maijalle ikuisesti kiitollinen B12/Folaatti-tietopaketista. Nämä kaksi ovat tehneet minusta uuden ihmisen.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 15, 2014 04:35 

B12-vitamiinihan vaikuttaa hermostoon tosi paljon. Sen puute voi aiheuttaa jopa hyvin paljon MS:ää muistuttavan hermosairauden. Sitä en tiedä, voiko vaikutus tulla niin nopeasti. Minusta vaikutus verenkiertoon ei voi olla noin akuutti, kun punasolut kuitenkin elävät pari viikkoa.

Mutta ei kai sillä väliä ole, kunhan auttaa. :-> Uskon kyllä, että se voi tuosta johtua, tuskin mitään kuvitelmaa/sattumaa on.

On ollut mukava yllätys, miten paljon moni on saanut apua B12:sta ja ehkä vielä enemmän/useammin folaatista. Olen saanut myös sähköposteja aiheesta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]