Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 11:17

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fibromyalgia ja verenkiertohäiriö!
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 11:46 

Onko tietoa, onko fibromyalgiassa tutkittu mahdollisia kaulavaltimoiden laskimotutkoksia?

MS-tautia sairastavat ovat saaneet merkittävää apua sairauteensa kaulalaskimoiden tukoksien hoitamisesta pallolaajennuksella.

Tässä 1 tarina:
http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/pallolaa ... ms_oireita

Näitä tarinoita on muitakin.

Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa sivuillaan, fibromyalgian johtuvan verenkiertohäiriöstä.

Oireet ovatkin sitä luokkaa, että veri ei oikein kierrä.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=44

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=236

Profile  

Post subject: Re: Fibromyalgia ja verenkiertohäiriö!
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 11:53 

Monet uskovat kyllä, että verenkiertohäiriöillä (sekä aivo- että lihas-) voi olla merkitystä fibromyalgiassa. Monet hoidothan parantavat verenkiertoa, esimerkiksi nimodipiini ja "nitro" ja reseptivapaistakin aika monet.

Olen puhunut erään tuohon CCSVI:hin perehtyneen skotlantilaisen lääkärin kanssa, joka noita operaatioita tekeekin ja hän uskoo, että se voi olla myös osan CFS-tapauksista takana. Fibromyalgiasta en ole kuullut hänen kommentoivan, mutta uskoisin, että hän vastaisi "hyvin mahdollista".

Olen tuosta CCSVI:stä lukenut aika paljon, koska MS-tauti on yksi niistä aiheista, joista kirjoitan paljon. Tiedän myös joitain, joille tuo operaatio on tehty ja jotka sitä harkitsevat. Asia tuli viimeksi eilen mieleen, kun olin lääkärillä ja hän totesi, että minulla on niskassa whiplash ja nikamat C5 ja C7 (muistaakseni) olivat ihan miten sattuu. Olin ihan äimän käkenä: enhän ole ollut ikinä auto-onnettomuudessa tai mitään. Hän sanoi, että se on voinut olla lapsesta asti, enkä välttämättä muista mistä se tuli.

Hän "niksautti" nikamat paikoilleen. Muutama tunti sen jälkeen alkoi tulla outo olo ja edelleen on "vähän migreeninen" olo, ilmeisesti ihan normaalia. Hänen mielestään ongelma ei tosin ole niinkään verenkierrossa vaan siinä, että nikamat voivat painaa selkäydintä. Mutta heti tuli mieleen kuitenkin tuo CCSVI.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 27, 2011 06:29 

Missä Suomessa pääsisi kyseiseen varjoainekuvaukseen, jossa nuo kaulavaltimoiden laskimot kuvattaisiin?

Profile  

PostPosted: Thu Jan 27, 2011 06:36 

En tiedä pääseekö missään. Yksityisellä ehkä, jos on tosi kiltti lääkäri? En tiedä onnistuuko sielläkään. Tuollaiseen tutkimukseen liittyy aina riskejä, ja lääkärin kannalta on ikävä tehdä ei-hyväksyttyä tutkimusta, jos jollekulle käy köpelösti.

Voin olla toki väärässäkin, ihan mutulla vaan arvelen. Kannattaa varmaan kysellä joltain MS-foorumilta. Luulisi siellä olevan jo ketjuja aiheesta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 27, 2011 10:47 

No ei se veri kyllä tahdo kiertää... :D Mutta en usko että itselläni johtuu mistään valtimotukoksista. Kireät lihakset/triggeripisteet tosin painavat kaulan alueella ja varmaan häiritsee verenkiertoa, mikä taas pahentaa lihasten kuntoa entisestään...

Minulla on vuosiakausia ollut juuri selän nikamien kanssa ongelmia. Sain tilanteeseen osittain apua kiropraktikoilta ja kävin pitkään heillä. Silloin nikamat olivat täysin jumissa, en edes tiedostanut miten jumissa ne olivat, niskassa ja varsinkin yläselässä. Se vaikuttaa myös käsivarsiin, johon sain raitusvamman ja sen jälkeen ovat oireilleet.

Nykyään hoidan itse nikamia manipuloimalla ja pehmitän selän lihaksia (ja lisään verenkiertoa) piikkimatolla. 20 min piikkimatolla ja sen jälkeen saan niksautettua nikamia yleensä kohdalleen. Sitten voinkin lähteä pienelle kävelylle ulos. Ilman tätä manipulointia pelkkä käveleminen sattuu selkään, kun nikamat painavat hermoja. Sanoisin että itse asiassa ongelma on enemmän lihaksissa, koska en saa niitä treenattua javahvistettua tasapainoon niin että nikamat pysyisivät paikoillaan. Ne ovat yliliikkuvat. Lihaksien huono kunto taas johtuu kehon yleistilanteesta, epätasapainosta, ylihappamuudesta. Kävelykin auttaa kun selkäranka kiertyy siinä luonnollisesti edes takaisin. Pilatesta olisi hyvä harrastaa. Tällä hetkellä energia ei oikein riitä siihen. Mutta aikaisemmin harrastin säännöllisesti pilatesta ja se on myös antanut tietosuutta kehosta. Tiedostan miten liikun, missä asennossa selkäranka ja nikamat ovat jne. Toinen asia on sitten jaksanko esim kannatella selkää ergonomisessa asennossa... (en jaksa/kykene..)

Kiropraktikolla käynti on melkein yhtä kallista kun yksityislääkärillä käynti, joten säästän melkoisesti kun en joudu siellä jatkuvasti enää ravaamaan.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 28, 2011 09:56 

Olen käynyt MS-foorumilla.

Kyllä suomessa tehdään noita varjoainekuvauksia yksityisillä. Ainakin Pulssissa ja Mehiläisessä näyttää olevan.

Työterveyteni on Pulssissa.

Tässä linkki:

http://www.pulssi.fi/fin/kuvantamiskesk ... ttikuvaus/

Täytyypi mennä lekurille jahka saan lisää tietoa asiasta.

Kuvaus maksaa n. 400€

Profile  

PostPosted: Sat Jan 29, 2011 05:24 

Ami wrote:
No ei se veri kyllä tahdo kiertää... :D Mutta en usko että itselläni johtuu mistään valtimotukoksista. Kireät lihakset/triggeripisteet tosin painavat kaulan alueella ja varmaan häiritsee verenkiertoa, mikä taas pahentaa lihasten kuntoa entisestään...

Tietääkseni laskimosuonet ovat syvällä ja ne eivät mene tukkoon, jos lihakset ovat kireinä. Jos näin olisi, niin eiköhän joka toisella vastaantulijalla olisi todella paljon pahoja neurologisia oireita, kun veri ei kierrä päässä. Hierojilla on tästä oikein koulutus, joten tietänevät, kun sinne menee, niin vois kysyä.

Lihaksissa on myös verisuonia. Lihakset tulevat kipeiksi, jos ne ovat jumissa.

Jos nikama painaa hermoa, niin tulee hermokipua tai jopa halvaantumista riippuen kuinka paljon hermoa painaa.

Äidilläni oli riisitauti, kun minua odotti ja minulla on kiero selkä sekä jalat eri pituiset. Käyn säännöllisesti kirolla ja lopun ikääni. Avataan lukkoja. Liikun ja venyttelen, joten mitään jumittumia ei ole. Välilevyt mulla on ihan kunnossa onneksi.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 29, 2011 06:00 

No, itselläni ainakin ollut sen jälkeen aika mielenkiintoinen olo kun noita nikamiani aseteltiin paikoilleen keskiviikkona. Torstaina olin pari tuntia heräämisen jälkeen jossain määrin pirteä, mutta sitten aivan koomassa, kunnes mies illalla hieroi vähän niskaani ja sitten olin taas hetkessä ihan pirteä. Eilen olin heräämisen jälkeen hieman pidempään toimintakykyinen, mutta silti iski se kooma. Väliaikaisesti lievittyi TENSillä, lämpötyynyllä ja tiikeribalsamilla niskassa, mutta sitten taas palasi. Kyllä tuo minusta verenkiertoon liittyvältä vaikuttaa.

Nyt vointi on ihan hyvä taas.

Mietin myös sitä, olisiko tuo whiplash voinut jotenkin selittää sen, miksi aloin jossain vaiheessa typottaa ihan mielettömän paljon enemmän kuin ennen, vaikka muut neurologiset/lihasoireet eivät lisääntyneet. Nyt typotus tuntuu vähentyneen. Wikipedian mukaan toisen minulla huonosti olleen nikaman kohta selkärangassa vaikuttaa sormien hienomotoriikkaan...

Profile  

PostPosted: Sun Jan 30, 2011 05:12 

Nuo nikamat ja niiden asentojen vaikutus kropan eri toimintoihin on kyllä aivan omaa luokkaansa. Kyllä minulla on helpottanut huomattavasti esim. päänsäryt, sen jälkeen kun kävin kiropraktikolla hoitamassa jumissa olevaa niskaa. Kyllä niskan/kaulan alueella nyt vieläkin on kireyttä, mutta ei lainkaan sillä tavalla kuln silloin kun oli ylimmät nikamat aivan jumissa. Siitä tuli se päänsärky sitten tosi helposti. Olisi tietenkin kiva käydä säännöllisesti kiron luona, mutta kun ei energia riitä joka paikkaan ravaamiseen ja sitten se maksaa niin älyttömiäkin. Toisaalta ennen kiropraktikkoseikkailujani kävin fysioterapeutilla joka yritti hoitaa niskaani kuntoon, eikä sitten millään tahtonut saada siihen parannusta. No ei varmaan kun nikamat olivat aivan lukossa ja lihakset kiristivät sen takia! Tuntui kyllä sitten että olin ollut pitkän sarjan fysioterapeutilla aika turhaan.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 01, 2011 06:27 

Käyn säännöllisesti kiropraktikolla hoidossa. Äidilläni oli riisitauti, kun odotti minua ja todennäköisesti sen johdosta minulla on selkä kiero. Nikamat menee lukkoon. Mutta kirolla ne avataan. Myös hierontaa olen elämäni aikana saanut paljon.

Jokaisen tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat aika yksilöllisiä. Itse en ole koskaan saanut esim. päänsärkyä, vaikka on ollut niskat jumissa.

Nyt minulla on paras kiro ikinä ja selkä ollut jo pitkään täysin oireeton.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 15, 2015 10:45 

Hei!

Yleltä tuli Aamusydämellä http://areena.yle.fi/1-2467085 ohjelman aiheena MS-taudin hoito pallolaajennuksella. Laitoin asiaan liittyvän noston Fb Fibromyalgiaryhmä kaikille ryhmään. Aihe herätti hiukan kiinnostusta ja vähän selvittelinkin sitten onko fibroa ja CFS:ää hoidettu pallolaajennuksella. Kyllä on, operaatiosta käytetään lyhennettä TVAM ja kerrotaan että siinä stimuloidaan hermosäikeitä pallolaajennuksella laskimon kautta ja "resotoidaan" hypotalamus. MS-taudin hoidossa laajennetaan ahtautuneita laskimoita, toki ahtautuneita laskimoita voi olla myös fibro/CFS-potilailla. Aihe kiinnostaa, jos jollain jotain lisätietoa tästä niin kertokaapa..

Nostin vielä toisenkin keskustelun fibromyalgian syistä ja hoidoista jossa totesin mm. seuraavasti: Itse uskon fibromyalgialla ja CFS:llä olevan monia muitakin selittäviä tekijöitä. Sitä puoltavat erittäin vahvasti mm. CCSVI ja TVAM hoidoilla saadut hyvätkin hoitotulokset, lisähapen antamisella saadut positiiviset hoitovasteet, hapenottokyvyn parantamisen kautta saavutettu oireiden väheneminen, energiantuotantoon ja aineenvaihduntaan vaikuttamalla saadut positiiviset hoitovasteet sekä entsyymeillä aikaansaadut vaikutukset. Nämä ovat mielestäni vahvojakin viitteitä siitä, että syyt ovat pikemminkin patologisia tai ainakin linkittyvät vahvasti verenkiertohäiriöihin.

Samoin monet varsinkin kognitiivisia oireita, mutta myös kipua parantavat lääkkeet parantavat veren viskositeettiä tai laajentavat verisuonia. Nämäkin viittaavat (aivo)verenkierron häiriöihin. Tämä alue sietäisi tutkailla tarkemmin, kuinka usein fibromyalgian ja CFS:n taustalla voi olla esim. verisuonten ahtautumisesta, tapaturmasta, synnynnäisestä poikkeavuudesta tai jostain muusta (mistä?) johtuvat verenkiertohäiriöt?

Profile  

PostPosted: Fri Oct 16, 2015 09:43 

CFS on yhdistetty hyvin monenlaisiin verenkierron ongelmiin. Verta on liian vähän (hypovolemia), verisuonet ovat liian supistuneita tai laajentuneita, punasolut ovat väärän muotoisia, veri on liian "paksua" (viskositeetti) ja ties mitä.

Byron Hyden kirjoittamaa uutta brosyyriä (ei netissä) lukiessani kävi selväksi, että hänen mielestään CFS:ssä (tai siis ME:ssä) olisi jonkinlainen aivojen vaskuliitti eli verisuonitulehdus. Hyde on myös puhunut paljon siitä, mm. Amsterdamin ME-konferenssissa, että usein "CFS" onkin ahtautuneita kaulavaltimoita (Hydelle siis CFS = tunnistamaton/väärin diagnosoitu patologia, ME = aivojen tulehdussairaus josta kärsimme). Eli ne voivat aiheuttaa hyvin samanlaisia oireita, mutta kyseessä ei ole sama sairaus.

Polohan on vahvasti sitä mieltä, että CFS:ssä verisuonet ovat liian laajentuneet, eivät supistuneet. Jay Goldsteinhän totesi, että nimodipiini, jota itsekin olen menestyksekkäästi käyttänyt, normaalisti laajentaa aivoverisuonia, mutta CFS-potilaalla jos se toimii, se supistaa niitä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]