Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 11:19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Alkoholista
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 08:18 

Taas mulla on mietinnässä asioita. Luin, että csf.tä sairastavilla on alhaisempi alkoholiresistenssi (meniköhän se nyt näin...). Siis ilmeisesti pää kestää alkoholituotteita "normaaleja" ihmisiä huonommin. Oletteko te huomanneet jotain poikkeavaa tällä puolella?

Hassua, että mulla riittää kovasti energiaa tän asian (sairauden) pohtimiseen. Kaikenkaikkiaan. Päässä tuntuu olevan paljon selvittämistä vaativia asioita. Lääkärit (oma työterv.lääkäri, sisätautilääkäri ja psykologi) tosin vakavasti kehoittivat mua olemaan miettimättä nyt koko asiaa, kunnes mut on tutkittu ja kaikki on selvitetty... Onpa helppoa! :twisted:
Sehän päinvastoin tuntuu lisäävän mun intoa ottaa selvää asioista! Noihin englanninkielisiin teksteihin en ole vielä jaksanut paneutua, mutta eiköhän tässä joku päivä niitäkin...

Tää päivä on ollu taas tyypillinen (siis mun nykyistä elämää). Aamusella 37.7 lämpöä ja minä, kuin perseeseen ammuttu karhu. Jaksoin käydä kuitenkin kaupassa. Äiti tuli piipahtamaan puolilta päivin. Olin ottanut aamulla voltarenin, kun roppa oli aika ikävän tuntuinen. Lähdin äidin ja lapsen kanssa pulkkamäkeen (45min) ja eipä siitä mennyt kuin hetkisen verran, niin lämmöt on taas 38.1:ssä... Mukavaa, ettei ole järjettömän kipeä. Mutta muuten onkin aika sekava olo... :shock:

Ja siitä alkoholista. Tuntuu, että kolmesta siideristä on sekaisin, kuin seinäkello. Ja jos enempää uskaltaa ottaa, niin sit on vintti ihan pimeänä. Ja seuraavana päivänä tekee kuolemaa. Tälläinen on ihan uutta mulle, että elimistö ei kertakaikkiaan siedä liiemmälti mitään. Eipä silti, hyvähän se vaan on, mutta kyllä mä välillä tykkäisin muutaman siiderin nauttia...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 10:52 

Paha sanoa kun itse olen absolutisti, mutta kyllähän tuo aika yleistä tuntuu olevan CFS:ää sairastavilla. Esim. ulkomaalaisista nettitutuistani yksi ei voi juoda edes lasillista viiniä tai seurauksena on useamman päivän tappajakrapula. Toinen taas hyödyntää tilaisuutta, kun jo parilla kaljalla humaltuu miellyttävästi (eikä jälkiseurauksia ilmeisesti tule normaalia enemmän).

Monet CFS:ää sairastavat sietävät huonosti myös mitään lääkkeitä, ravintolisiä ja muita. Joskus lääkkeiden käyttö onnistuu vain huomattavasti pienemmillä miniannoksilla. Itse en ole tällaista koskaan huomannut. En ole saanut sivuvaikutuksia juuri mistään, ainoastaan antihistamiineista, kortisonista ja kalsiumista (!).

Ja toki kannattaa ottaa asioista selvää, etenkin kun kyseessä on sairaus, jota Suomessa tunnetaan tosi huonosti. Usein lääkäreiltä voi saada suoranaisesti väärää tietoa, tyyliin "harrasta vaan tarpeeksi liikuntaa, sillä se lähtee". Yritän saada CFS-verkon sivuille paljon lisää tietoa suomeksikin, vielä tänä vuonna pitäisi olla tiedossa useampi päivitys.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 10:36 

No ei tästä kauaa ole kun ihan koti-iltaa viettäessä, usean tunnin aikana join kaksi siideriä ja kaksi lasillista viiniä, enkä muista loppuillasta mitään. :(

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 30, 2006 11:40 

Juon alkoholia todella vähän, joten sen sietokykyni on siis aika alhainen. En kuitenkaan usko, että se poikkeaa mitenkään muiden yhtä vähän juovien sietokyvystä.

Lääkkeistä, niihin reagoin aika voimakkaasti. Ihan tavallinen särkylääkekin saattaa saada minut aivan pilveen.

Profile  

Post subject: Alkoholi
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 02:35 

Mitkä ovat siis teidän muiden kokemukset alkoholin käytöstä :roll: :?: Pystyttekö normaalisti käyttämään vai pahentaako se joitain oireita/ tuleeko krapula pahempana :?: onko missään todettu, että alkoholi ei CFS potilaillle sovi :?:

Lähinnä tätä mietin, kun itse en kestä enää ollenkaan minkäänlaista viinaa, ja tuntuu että muut jotka esim. ulos lähtiessä juovat sata kertaa enemmän pääsevät krapulan suhteen paljon helpommalla kun minä jolla aivan äärettömän hirveä olo (ääretön väsymys, nivelkivut, kuumeilu, pahoinvointi) voi jatkua vielä monta päivää sen jälkeenkin :(

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 02:27 

En ole pystynyt sairastumisen jälkeen käyttämään alkomaholia lainkaan, en nyt sitä ennenkään ollut mikään suurkuluttaja, mutta kyllä viini, siideri ja (sauna)oluset maistuivat hyvältä.

Viimeksi tuli otettua kokonaista 4 siideriä viime juhannuksena, josta seurauksena aivan karmea liki 2:n päivän krapula.

Jotain "ihmeellistä" on siis täytynyt tapahtua sairastumisen aikana, koska ei se nyt normaalia ole, että isokokoinen mies humaltuu ja saa krapulan muutamasta siideristä.

Muutenkin, ilman alkoholia, olo muistuttaa usein melko lailla krapulaa, siis, jos yhdellä sanalla pitäisi kuvailla sitä kömpelöä ja kivuliasta olo brainfoggeineen ja fatiikkeinen, niin krapula olisi aika osuva.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 04:43 

Minäkään en siedä alkoholia enää ollenkaan! Joko nukahdan tai oksennan aamuyöhön saakka ja tämä siis muutaman - neljän pullon jälkeen. En edes muista, koska olen viimeksi ollut kännissä, koska alkoholi vain nukuttaa tai oksettaa...

Krapula kestää vähintään sen kaksi päivää...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 26, 2009 12:46 

..

Last edited by claudia on Wed Sep 29, 2010 10:05, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 26, 2009 01:06 

Hei, minulla alkoholin sieto on ihan olematonta. Toissa kesänä join 1,5 pullollista siideriä ja oli kamala krapulan tapainen olo seuraavan päivä. Nyt Lyricaa käyttäessä en ole koskenutkaan alkoholiin. Mulla ei maha kestä myöskään, saan kauhean ripulin siitä.

Profile  

Post subject: Sama täällä
PostPosted: Sat Feb 28, 2009 12:49 

Moi vaan kaikille,

Sama täällä, meen känniin ihan olettamattomasta määrästä ja seuraavana pvänä on ihan hirveä olo....oon ihan "räkänen" ja mulla on ihan hirvee jano...ihan kun en ois saanu nestettä ikuisuuksiin. Varsinki punkku ei sovi ollenkaan. No eipä oo kyllä tullu juotua minkään sortiin alkoholia humaltumiseen asti moneen vuoteen (ku ihan pikkumäärä jo tuntuu niin pahalta)....mutta ei siis kestä juoda juuri ollenkaan ku on seuraavana pvänä ihan hirvee olo, vaikka ihan vähän viiniä vaan ottas.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 01, 2009 03:13 

Jep, kaksi ja puol vuotta ollut täysin alkottomalla linjalla. Ennen sitä olin kohtuukäyttäjä, mutta loppuajasta krapulat alkoivat olemaan niin pahoja etten sängystä ylös päässyt ainakaan yhteen päivään, oksetti, maha meni ripulille ja pää tuntui halkeavan riippumatta siitä kuinka paljon ja mitä olin juonut. Saati sitten se totaalinen kuolemanuupumus mikä krapulassa tuli. Nollalinjaan olen kyllä ollut hyvin tyytyväinen, käyn kuitenkin edelleen ulkona mutta limulinjalla katselen kun muut naamailee.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 01, 2009 02:15 

..

Profile  

Post subject: Alkoholi
PostPosted: Tue Jun 19, 2012 11:09 

Mulla on nyt kyselyikä päällä, kyseleln vähän kaikkea. Olen lueskellut usein että alkoholi ei yleensä sovi CFS potilaille, millä tavalle se ei sovi? Itsellä esimerkiksi kun on vähnä humalassa tulee vaan hyvä olo ja melkeen kaikki oireet häviää PAITSI syke nousee todella korkeaksi, se on melkein ainoa. Ja tietysti krapula on usein aika paha (aivot ihan jumissa ja väsyttää) sekin voi johtua valvomisesta. Ja kestää yleensä ainakin muutaman päivän.

Tossa kun olin pari vuotta jo sairastanut eikä tiedetty mikä minua vaivaa niin tuli useimminkin (noin kerran parissa viikossa) varsinkin kesäsin juotua kavereitten kanssa kun ei oikeen muuta tekemistä ollut kun urheilun joutu jättämään pois.. Niin en siinä ainakaan sairauden pahenemista ole yhtään osannut yhdistää alkoholiin. En sitten tiedä onko se pikku hiljaa siitäkin voinut johtua. Mutta Polo sanoi ettei alkoholin pitäisi hänen mielestä huonontaa tilaani, mutta perään hän tokaisi että "määriä kannattaa ehkä tarkkailla koska onhan sekin käytännössä kun urheilusuoritus"

Nyt olen ollut koko tämän vuoden juomatta yhtään mutta nyt kun on juhannus tulossa ja kavereitten kanssa bileet niin olisi kiva siiän mukana vähän ottaa.. Se vaan mietityttää kun minulla on tuota brainfogia ollut aika paljon mutta nyt reilu kuukauteen ei juuri yhtään ja ollut jotenkin tosi kirkas olo niin pelottaa että tosta taas alkaisi semmonen monen kuukauden brainfog putki.. Ehkä se ei ole sen arvoista kokeilla.

Miten muut täällä siedätte alkoholia ja käytättekö ollenkaan?

Profile  

Post subject: Re: Alkoholi
PostPosted: Tue Jun 19, 2012 11:37 

Yleensä CFS:ssä "alkoholi-intoleranssi" tarkoittaa käsittääkseni jompaa kumpaa seuraavista:

a) "paljon humalaa" - alkoholi toimii todella voimakkaasti, eli esim. yhdestä viinilasista tulee humalaan (joidenkin mielestä tämä on hauskaa tai "kätevää", kun säästää esim. rahaa)
b) "paljon krapulaa" - alkoholi toimii todella voimakkaasti, mutta lähinnä niin, että siitä tulee hirveä olo ja esim. monta päivää kestävä krapula, eli käytännössä ei todellakaan tee mieli juoda yhtään, koska siitä tulee vain pahaa oloa

Näistä b lienee käsittääkseni selvästi yleisempi. Kaikilla ei kuitenkaan tule mitään tavallisesta poikkeavia oireita alkoholista. Itsestäni en tiedä, kun en ole sitä koskaan käyttänyt.

En ole kuullut, että alkoholisi olisi yhteydessä sairauden pidempiaikaiseen pahenemiseen (enempää kuin max muutamia päiviä), ainakaan jos sitä ei koko ajan kisko. Vaikka voihan sitä kännissä varmaan tehdä kaiken maailman typeryyksiä, tyyliin tehdä jotain fyysisesti itselleen aivan liian rasittavaa kaverien yllyttämänä ja siitä sitten tulee ikävät jälkiseuraamukset.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Alkoholi
PostPosted: Wed Jun 20, 2012 02:29 

Mä join alkoholia ekan kerran vuoteen ollessani Espanjassa. Huomasin että mua alkaa väsyttämään, jos juon enemmän. Eikä mulla siksi tee mieli enää juoda kovin paljoa, eikä kyllä kovin useinkaan. Jos juon, juon noin kolme lonkeroa illan aikana, joka tarkoittaa, että periaatteessa olen aika selvä, mutta hieman sekin kuitenkin "rentouttaa".

Huono puoli on, että jos ennen join kolme lonkeroa, en mitenkään edes huomannut sitä seuraavana päivänä. Ei mulla nytkään tuosta varsinaista krapulaa tule, mutta huomaan kyllä, että olo ei ole ihan normaali kahteen päivään. Tästä huolimatta varmaan muutaman juon kyllä juhannuksena, mutta en siksi että muutkin juo tai mitään vastaavaa, muuten vaan ajattelin ehkä.

En mä ole ainakaan huomannut vielä, että se huonontaisi olotilaa pitempiaikaisesti. En kyllä ehkä silti suosittelisi käyttämään alkoholia kovin usein, koska luulen, että se kuitenkin rasittaa CFS:sää sairastavaa enemmän kuin tervettä ihmistä. Tämä nyt on taas vaan mun mielipiteitä, eikä sitä siksi kannata ottaa liian vakavasti.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]