Luin nyt tuosta silmämigreenistä.
Löysin tällaisenkin, jonka Sielulintu jossakin tämän foorumin migreeniketjussa kirjoitti:
"Tämä on varmaan silmämigreeni. Luin että hormonisairaudet, allergit ja oliko kuivuminen voivat olla syitä."
Ei kumpikaan lääkärini (yleislääkäri eikä neurologi) ole näköjään tietoinen silmämigreenistä tai muustakaan tuollaisesta visuaalisesta ilmentymästä. Minulla ei ole tyypillistä mirgereeniä. Vain yhden kerran 60-vuotisessa elämässäni on ollut sahalaitaa, mutta ei särkyä. Tämän syksyn ensimmäisen hunajakennonäyn jälkeen saattoi olla toispuoleista pientä ohimosärkyä aamupäivällä. Mutta minulla oli ainakin puolitoista vuotta ajoittain kroonista "kasvokipua", joka vaihtoi paikkaa ohimosta korvaan tai korvan ympärille tai leukakulman alle. Sen syytä yritti kolme eri alojen erikoislääkäriä (neurologi, fysiatri, hammaslääkäri) selvittää, mutta selviämättä se jäi. Miksi ei sanottu, että sehän on migreeniä? Se häipyi sitten pois. Silloin taisi olla ajoittain myös silmientakaista inhaa oloa. Kuvautin silmälihakset, että olisivatko ne paksuntuneet (kilpirauhashäiriöön liittyvää?), mutta eivät olleet.
Maijan kokoamilla kroonisen väsymysoireyhtymän sivuilla taisi olla maininta noista hypnogogisista hallusinaatioista. Minulla näyt ovat hypnopompisia, eli aamuyöllä tai aamulla. Ne näkyvät vain suljetuissa silmissä. Tänään näin leiskuvia valoilmiöitä suljetuissa silmissä, kun neurologi käski kääntelemään päätä. Ei hän mitenkään selittänyt niitä, että mitä ne ovat. Sellaisia läikehtiviä valoja on ollut useasti ennenkin, enkä ole pitänyt niitä minään. Jossakin sanotaan, että silmämunan painaminen aiheuttaa valon näkymistä. Myös nuo muodoltaan monimutkaiset (complex) valoilmiöt taitavat olla aika yleisiä.
Mistähän Sielulintu löysit tuon ylle kopioimani yhteyden mahdolliseen kuivumiseen? Tuo voisi olla hyvä ehdotus valoilmiöiden syystä lääkäreille vietäväksi. Hormoneista voisi ehkä miettiä insuliinin tai kortisolin muutosta.
Päiväsaikaan puutarhassa ilmenneen näköhäiriön syy voi olla toisenlainen, koska se ilmeni avoimissa silmissä. Luonto vääristyi ympärilläni kuin liikaa suurennettu kuva tietokoneen näytöllä, pikselöityi ruudulliseksi.
Ei ole poissuljettua sekään, että minulla olisi ollut TIA-kohtauksia. Sellasia on joku lääkäri ehdottanut, koska minulla on monenlaisia oireita (esim niskan voimattomuuskohtaukset). Luin tämänpäiväisestä neurologin kertomuksesta, että oikealla kaulvaltimon tyvellä tuntuu systolinen sivuääni. Se kaulavaltimo on paljon ohuempi kuin vasen, mutta näin usein onkin normaalisti. Jos aortassa tai kaulavaltimossa on sisäkalvossa jotakin ylimääräistä, niin se voisi lähteä aivoihin(?).
Sielulintu, miten takaraivohermoon uskaltaa pistää puudutteen? Mistä fysiatri löytäisi sen hermon?
Edit: Löysin nyt esim. Tämmöisen:
https://www.webmd.boots.com/migraines-h ... ine-basics