Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:43

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 420 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 28  Next
Author Message
 Post subject: Käyttäjäesittelyt
PostPosted: Wed May 17, 2006 04:42 

Jos vain jaksatte, esitelkää itsenne ja kertokaa siitä, miten sairastuitte krooniseen väsymysoireyhtymään.

Olen 22-vuotias nainen Helsingistä ja työskentelen freelance-toimittajana, tosin joudun todennäköisesti jäämään sairaseläkkeelle pian. Sairastuin CFS:ään kuutisen vuotta sitten. Alkuvuodesta 2000 sain hankalan virusinfektion, joka uusiutui pari kuukautta myöhemmin. Sen jälkeen olin muutaman kuukauden jossain määrin kunnossa, mutta elokuun lopussa 2000 terveys petti ja kuumeilu, uupumus, sydänoireet ja muut vaivat alkoivat. Vuonna 2002 minulle selvisi, mistä sairaudesta oli kyse, mutta virallista diagnoosia jouduin odottamaan vuoden 2005 loppuun asti.

Last edited by Maija on Tue Sep 05, 2006 07:53, edited 2 times in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue May 23, 2006 02:34 

Oon ite kolmekymppinen, aiemmin suht terve mieshenkilö... Mulla ei ole (vielä) diagnosoitu CFS:ää ja toivon tietysti etten semmosta koskaan saisikaan.. mut tällä hetkellä oireet sitä ja fibromyalgiaakin muistuttaa. Tosin erojakin on noihin oireyhtymiin, esmes kuumeilua ja infektioita ei ole ollut koko aikana. Koko case lähti liikkeelle kolmisen kuukautta sitten eräästä antibiootista ja edelleen sillä tiellä ollaan ja parempaa odotellaan.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue May 30, 2006 10:20 

Hei!

Olen 27-vuotias nainen. Sairastin keväällä 2002 virusinfektion ja siitä kaikki alkoi. Kuumeilu, sydänoireet, lihassäryt... Ja tietenkin eri (ja samoissa) kokeissa hyppäämiset aina tähän päivään asti. Olen saanut kahdelta eri lääkäriltä diagnoosin, että sairastan kroonista väsymysoireyhtymää. Kaikki mahdollinen on poissuljettu.

Olen vieraillut Maija sivuillasi usein ja olisi mukava vaihtaa ajatuksia! Tämä kaikki on minulle vielä niin uutta ja pelottavaa...

Last edited by Greeneye on Wed May 31, 2006 06:46, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue May 30, 2006 03:14 

Moro Greeneye. Mielenkiinnosta kysyn: tuo vuoden 02 virusinfektio joka sulla oli, söitkö siihen jonkun lääkekuurin?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue May 30, 2006 07:13 

Hei Jonttu!

Kyllä, antibioottikuuri. Syynä "pari viikkoa kestänyt hengitystieinfektio". Se ei kuitenkaan auttanut kuumeiluun ja minulle määrättiin lisätutkimuksia.

En muista noin kauas, mutta onneksi on paperilla ylhäällä...

Last edited by Greeneye on Wed May 31, 2006 06:47, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue May 30, 2006 09:18 

Greeneye, nyt meni kiinnostavaksi.. satutko muistamaan minkä niminen antibiootti oli kyseessä?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 31, 2006 09:49 

Kahdeksan päivän kuuri, antibiootti oli Doximycin.

Kiinnostavaksi? Kerro lisää?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 31, 2006 11:19 

Niin mulla katsos alko kaikki vaivat yhdestä antibiootista, tosin tuo sun käyttämä on näköjään tetrasykliini eli se on kyllä eri ryhmää kun mun käyttämä. Mitään muita kuureja et syönyt?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 31, 2006 03:10 

Moi kaikki!

Oon 28-vuotias nainen, nykyään tamperelainen, kun pakenin Espoon kylmyydestä tänne. Oon DI, päätoiminen jatko-opiskelija eli yritän saada lisurin valmiiksi ilman palkkaa ja työttömyysturvaa...

Endometrioosi on ainoa selkeä diagnoosi 02, leikattu 04, uusinut, leikataan taas kesäkuussa. Sitten kuivatushoidot kesän yli ja lapsettomuushoidot (ivf) syksyllä. Endoa ollut tietyn kivun perusteella ainakin vuodesta 98. Ja cfs on siis endopotilailla 100 kertaa yleisempää kuin muilla.

97 paloin loppuun opiskelujen vuoksi ja söin pääläkettä ja rauhoittavia puoli vuotta. Sitten jaksoin ihan ok, mutta vuodesta 02 diagnooseja väsymysoireyhtymä, tarkemmin määrittelemätön masennus, masennustila, depressio, sopeutumishäiriö, ahdistustila. Ajattelin, että johtuu töistä, dippatyö (01-02) oli rankka ja töissä turhauduin, kun tutkimus ei edennyt... Päälääkettä söin pari vuotta, mutta ei pahemmin auttanut.

Eli oon ollu väsynyt (nukkuminen ei auta), masentunut, ahdistunut ja helposti ärtyvä. Muita oireita aikaansaamattomuus, voimattomuus, lämpöily, muisti- ja keskittymisongelmat, kurkkukipu usein, polvikipuja, lieviä rytmihäiriöitä. Kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaisi osa em. oireista sekä palelu, käheys, kuiva iho, kova vatsa, painonnousu. Hiuksia ja ripsiäkin on alkanut lähteä. Vajaatoimintakin on endopotilailla yleisempää. Kilpirauhashormonit on viiterajoissa, joskin t4v aika matala, joten saan onneksi kokeilla tyroksiinia nyt.

Infektioita on ollut, keuhkokuume teininä, flunssia, vti:tä. Huhtikuussa oli silmäluomitulehdus, viime vuonna huhti-kesäkuussa oli neljä eri tulehdusta, korva on ollut aina välillä kipeä myöhemminkin. 2004 heti leikkauksen jälkeen oli tulehdusarvot koholla.

Että sellainen pakkaus. Ota tästä nyt selvää sitten. Oli sitten cfs tai ei niin lisuri ei tässä tilassa etene kovin tehokkaasti, keskeyttääkään en viitsisi, jotta saisin työttömyyspäivärahaa, joten sairaslomalla ollaan ja lisuri ja terveys ja tulevaisuus painaa mieltä... Onneksi on hyviäkin juttuja elämässä, ihana mies, kohta muutto isompaan asuntoon...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 31, 2006 03:15 

Vielä Jontulle: ootko varma, että tilanteesi johtuu juuri antibiooteista, eikä infektiosta, josta cfs saattaapi alkaa?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 31, 2006 08:15 

Katijo, olen jokseenkin varma. Syy on valtava määrä samanlaisia kokemuksia, joista olen lukenut sekä keskustelut näiden ihmisten kanssa. Oireeni alkoivat välittömästi ekan tabun jälkeen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed May 31, 2006 10:03 

:wink:
Hei

Olen 27- vuotias nainen. Itselläni todella kova väsymys alkoi vajaa vuosi sitten. Aloin selvittämään, että mikä mua vaivaa ja otinkin kilpirauhas verikokeet. Sisätauitien erikoislääkäri totesi useimpien tutkimuksien jälkeen , että minulla on kilpirauhasen vajaatointa ja väsymysoireyhtymä. Nämä ovat kuulema aiheutuneet viruksesta, joka on mennyt eri elimiini ja aiheuttaa ehkä vielä tuhoa? Itse olen sairastellut n 7-10 vuoden ajan erilaisia sairauksia. (en tiedä onko näillä yhteys). Ainut positiivinen asia tässä on, että se lääkäri oli toiveikas minun paranemiseni suhteen( hän on ilmeisesti tutkinut myös itse suomessa tätä sairautta)

Väsymyksestä sen verran, että se alkoi yllättäen ja voisin nukkua jopa 24h. Syön kilpirauhaslääkitystä ja lääkärini mukaan sekin voi auttaa väsymykseen ja on auttanutkin, koska myös kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy väsymys. Tosin joskus yöllä voi olla univaikeuksia, vaikka onkin väsynyt. Olen myös tullut monelle ruoka-aineelle allergiseksi tämän vuoden aikana.
Huom Susittelen yksityistä lääkäriä, koska terveyskeskuslääkärini ei osannut edes tulkita verikokeitani. Hänen mielestään en olisi tarvinnut kilpirauhaslääkitystä vajaatoiminnastani huolimatta. Mielenkiinnolla odotan kun hän kuulee, että minulla on todettu väsymysoireyhtymä.Saa nähdä mihin hänen ymmärrys tällaiseta sairaudesta riittää.
Sitten vielä älyttömiä kommentteja. Eräs tuttavani sairaanhoitaja sanoi kuultuaan minulta diagnoosini, että onpa jännä että oot sairastunut masennukseen....ET SILLEEN!!!! :twisted:

Tulevaisuus: Tulevaisuuteni ainakin näyttää positiiviselta(en tiedä mikä on sitten käytäntö?) Valmistun parin vuoden jälkeen maisteriksi ns ihmisasiantuntijaksi ja toivonkin, että näillä sairauksillani olisi jotain annettavaakin sitten työn saralla :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 10:47 

Hei!

Olen 35-vuotias nainen ja olen kärsinyt kroonisesta väsymyksestä koko aikuisikäni. Minulla on todettu autoimmuuni kilpirauhasen vajaatoiminta 11-vuotiaana. Selittämättömästä väsymyksestä, joka ei liity kilpirauhasarvoihin, aloin kärsiä lukioikäisenä, jolloin ensimmäisen kerran menin lääkäriin valittamaan vähäenergisyyttäni. Mitään syytä tilanteelleni ei löytynyt, eikä ole loytynyt vieläkään.

Nyt kun muistelen, niin joskus 16 vuotiaana olin kesällä jotain puolitoista viikkoa kipeänä kuumeessa ja kurkkukivussa, mutta lääkäriin ei minua viety kun kouluakaan ei ollut, eli mitään antibioottikuuria en tuohon tautiin saanut. En tietysti pysty sanomaan, että onko tuolla taudilla yhteyttä puhjenneeseen krooniseen väsymykseeni, siitä on jo niin kauan aikaa enkä silloin osannut niitä yhdistää.

Koko ajan kamppainen väsymystä vastaan, välillä paremmalla menestyksellä ja välillä huonomalla. Vuonna 2001 minulle diagnosoitiin masennus väsymykseni syyksi ja söin serotoniinin vaikuttavia masennuslääkkeitä. Niistä ei ollut mitään apua.

En siis ole saanut virallista CFS -diagnoosia ja se ärsyttää minua suunnattomasti. Mistä siis olette onnistuneet diagnoosinne saamaan? Vai onko vasta tuon vuoden 2001 jälkeen CFS -diagnooseja alettu antamaan? Se tuntuisi edes helpottavalta, kun voisi lääkäriin tukeutuen kertoa sukulaisille ja muille olevansa ihan oikeasti sairas, eikä vaan laiska ja saamaton hamppi.

Hienoa että tämä palsta on perustettu, kiitokset siitä! :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 11:09 

Minä onnistuin saamaan virallisen diagnoosin vasta päästyäni hoitoon HYKSin infektiotautien klinikalle, jossa otettiin kymmeniä labrakokeita (parhaimmillaan 25 putkiloa verta kerralla!), EKG, thorax, pari ultraääntä jne. 2002 kun kävin useammalla lääkärillä (mm. endokrinologi Mehiläisessä) sain kyllä käytännössä kuulla, että kyseessä on krooninen väsymysoireyhtymä, mutta eivät halunneet mitään "virallista" diagnoosia antaa, kun eivät sairautta ollenkaan tuntenut.

CFS-diagnoosiinhan vaaditaan muitakin oireita kuin pelkkä väsymys (tai uupumus, joka mielestäni on parempi termi). Olennaista on myös se, että olo pahenee eikä parane jos vaikkapa harrastaa liikuntaa (stressistä yms puhumattakaan). Tämä on mielestäni jo riittävä kriteeri diagnoosiin, sillä muissa sairauksissa vastaavaa ei juuri esiinny.

Jos väsymyksen syynä olisi masennus, nuo SSRI-masennuslääkkeet eivät yleensä auta. Voimakas väsymys kun yleensä kertoo, että puutetta on serotoniinin lisäksi myös dopamiinista/noradrenaliinista. Tällöin apua saattaa olla muuntyyppisistä masennuslääkkeistä (trisykliset, MAOI:t sekä Efexor, joka suuremmilla annoksilla estää myös noradrenaliinin takaisinottoa). CFS:ssä noista mistään ei yleensä ole suurempaa hyötyä (koska ongelma on ihan muualla), tosin trisykliset masennuslääkkeet pienillä annoksilla voivat auttaa särkyihin ja univaivoihin. Mutta tästä voidaan puhua lisää tuolla Hoidot-palstalla, jos haluat.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 12:02 

Jäi sanomatta, että kyllä minulla on noita muitakin oireita kuin väsymys: lievää kuumeilua, toistuvia tulehduksia, imusolmukkeiden turpoamista, ajoittaista päänsärkyä, lihaskipuja, "aivosumuja". Ja liikunta ei todellakaan auta; jos innostun esim. aurinkoisilla kevätjäillä oikein kunnolla hiihtelemään, niin sitten jo samana päivänä tai viimeistään seuraavan päivän makaan kanttuvei sängyssä, voimat ehtyvät totaalisesti. Verenpaineeni on alhainen, yläpaine saattaa olla alle sata, mikä kuulemma on vain hieno juttu.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 420 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 28  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]