Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 03:47

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Kokemukset perusterveydenhuollosta!?
PostPosted: Tue Apr 16, 2013 03:00 

Viha ja pettymys on nyt päällimmäisenä. Tuntuu että haluaisi luovuttaa kun kohtelu on aika törkeää ja suoraansanottuna vähättelevää.

Kävin psykologilla koska terveyskeskuslääkäri sanoi että minulla on mahdollinen CFS.

Sanottiin että en kuulu sinne ja oireeni johtuvat sairauksista joita minulla on. Uupuminen ei muka ole mikään diagnoosi ja psykiatrikaan ei halua minua tavata vaikka ensikäynnillä puhuttiin psykologisista testeistä.

Ongelmia ei olekkaan olemassa. Taidan olla siis ihan terve.
Voitte kuvitella miten auttava tuo psykologi käynti oli mielenterveyteni kannalta.

Profile  

Post subject: Re: Kokemukset perusterveydenhuollosta!?
PostPosted: Wed Apr 17, 2013 10:43 

No, ei täälläkään ole hyviä kokemuksia.

Mites tän 4- vuoden rumban nyt selventäs... Ekat 1,5 vuotta meni yleislääkärillä ravatessa, josta sain vain 1 kk aina saikkua. Myös yleislääkärit vaihtuivat koko ajan ja lopulta vaihdoin omaa lääkäriä, kun oli todella ahdistava tapaus. No, eipä ne sen paremmiksi muuttuneet. Välissä ravasin kaikki mahdolliset yksityislääkärit ja yleislääkäri passitti esim iho- ja allergiapolille, sieltä passitettiin takasin tk:n, tk:sta taas takas iho- ja allergiapolille (noin 3 kertaa...), josta taas tk:n.

1,5 vuoden jälkeen pyysin lähetettä infektiopolille, jossa lääkäri totesi "sulla on cfs", siellä ravasin jonkun 0,5 vuotta. Lopulta kuitenkin sieltä sanottiin, että he eivät mua voi pitää potilaana, koska eivät voi auttaa mua mitenkään, "mene takasin tk:n". Tk:sta mut pakotettiin psykiatriselle lääkärille joka lähetti mut psykologille ja "testas 0,5 vuotta mun psyykettä". Tämän jälkeen todettiin, että "ei ole mitään mielenterveyteen viittaavaa", mene takaisin tk:n ja sovi hänen kanssaan uudesta sairauslomasta. Tk- lääkäri ei suostunut kirjoittamaan mulle sairauslomaa (vaikka en pysyny melkein pystyssä), vaan oli ilkein lääkäri kenet olen ikinä tapahtunut. Ensimmäistä ja viimeistä kertaa aloin huutamaan ja itkemään tk:ssa ja lopulta lääkäri vaan passitti mut ulos vastaanotolta, koska "vein hänen turhaa aikaansa". Hän sanoi, että mulla ei oo muuta kun ehkä päässä vikaa ja ainoo mitä hän voi tehdä on laittaa lähetteen takaisin psykiatrille?!!! Johon totesin, että "mitä järkeä siinä on, kun just mut todettiin sieltä terveeksi?" . Palasin pakon edestä takas psykiatrille, joka ihmetteli mitä taas teen siellä ja sit jouduin taas takas psykologille. Jossain vaiheessa mun kunto romahti kohdasta "erittäin huono/ toimintakyvytön" kohtaan "kuolema kohta korjaa" ja menin taas takasin tk:n, joka varmaan ajatteli että mulla on päässä vikaa ja lopulta ei suostunut edes ottamaan mun puhelua vastaan. Lopulta mun kunto romahti niin pahasti, että en pystynyt enää käymään psykologilla ja sen jälkeen mulle lähetettiin kotiin mt- sairaanhoitaja?!!

Lopulta 3,5- vuoden jälkeen kun olin niin huonossa kunnossa , niin mut jätettiin rauhaan. No, eipä sekään auta kun esim sosiaalivirasto on sitä mieltä, että en voi vaan "lusmuilla" kotona ja ei ole mitään sairautta, joka paranee vaan passiviisella levolla jne... En mäkään jaksa.

P.s Sielulintu: Miksi sut lähetettiin psykiatrille cfs- diagnosilla?

Last edited by Janski on Mon Jun 17, 2013 12:37, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 17, 2013 05:26 

Terveyskeskuslääkäri oli sitä mieltä että oireeni ovat CFS:ssää.
Olin hakemassa 120 päivän sairausloman jälkeen b-lausuntoa jonka sain, mutta lukee työkokeilun uudelleen käynnistäminen.

En siis saa tuolla lausunnolla nähtävästi sairauspäivärahaa kun työkyvyttömyyteen ei lääkäri ottanut kantaa siis ei pitänyt työkyvyttömänä.

Toinen lääkäri gastro teki vatsaongelmistani osan siihen b-lausuntoon jossa rastittu sairauspäiväraha, kuntoutustuki ja eläke.

Kaikki on vaan sekaisin ja psykologi sanoi etä olen väärässä paikassa ja pompottelu siis jatkuun ennenkuin luovutan ja jään sängynpohjalle...

Ja pahin seuraus tälle on että sossu maksaa vaan 270e/kk ja tuolla rahalla koirat kusee kintuilleni.

Pitäisi kai olla onnellinen kun se raha on sitten vastikkeetonta.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 18, 2013 09:56 

Mietin vaan siksi tuota psykiatria, kun eihän cfs ole mikään psyykkinen sairaus. Mutta toisaalta lääkärien yleensä pitää poissulkea kaikki muu mahdollinen alta pois, vaikka itse tietäisikin missä mennään..

Kovin tavallista tuo, että kaikki lääkärit siirtävät seuraavalle ja useesti kierrättävät hyödyttöminä samoissa paikoissa, josta on yleensäkin enemmän haittaa kuin hyötyä. Eikä lopulta kukaan ota vastuuta mistään.

Jaksamisia sinulle, täällä me kaikki olemme valitettavasti saman rumban keskellä :(

Profile  

PostPosted: Thu Apr 18, 2013 11:04 

Minulle sanottiin että väsymysoireyhtymän diagnosointi on siirretty psykiatrian puolelle??

Ei kyllä terveyskeskuslääkäri sanonut että milloin siirtynyt.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 18, 2013 11:14 

Okei, onpa outoa.. Valitettavasti en osaa sanoa asiasta mitään...:(

Profile  

PostPosted: Thu Apr 18, 2013 12:25 

Neurologisen sairauden (G93.3) diagnoosi ei kuulu psykiatreille, se on itsestäänselvää. Jo 2000-luvun alkupuolelta asti Suomessa on näkynyt väitteitä, että CFS "diagnosoidaan nykyään neurastenian koodilla", joka on psykiatrinen sairaus (todellisuudessa ei edes sitä, vaan se on pseudodiagnoosi, joka ei tarkoita yhtään mitään), mikä ei ole totta. En tiedä mistä moiset väitteet ovat saaneet alkunsa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Apr 18, 2013 06:26 

Kiitos tiedosta Maija!

Pompottelu on suorastaa koomista jos pystyn enää raivoltani suhtautumaan positiivisesti.

Näin täällä villissä Idässä!

Profile  

PostPosted: Sun Apr 21, 2013 05:53 

Odottelen nyt Kelan päätöstä jatkaa sairauspäivärahaa ja mikä jatko.

Terveyskeskuslääkäri kirjoitti B-lausuntoo että tulossa psykiatrian polilla arvio psyykkisestä tilanteesta.

Ja psykologi sanoi etten pääse edes psykiatrin luokse.

Oli mukava yrittää selittää Kelan virkailijalle että mikään ei tule etenemään täällä, jollei Kelasta joku vaadi sitä tai lisäselvityksiä.

Näin pompotetaan ja vuosia menee ettei mikään etene.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 05, 2013 01:52 

Sairauspäiväraha hylättiin 1.4.2013 lähtien nyt vein kelaan valituksen.

Olen käynyt OMT fysioterapeutin luona joka sanoi että minulla on selvästi autonomisen hermoston häiriö.

Fysiatrin luona kävin ja TOS oireyhtymää epäili.
Kädet kun ei pelitä ja kivut yläasennossa/sydämenyläpuolella.

Vieläkään en ole päässyt psykiatrille vaikka lähete ollut vetämässä pitkään. En tajua onko minulla joku kirous päällä vai tämä kaupunki on vaan paska paikka sairaalle. Terveisiä tuppukylästä kaikille!

Profile  

PostPosted: Mon Jun 17, 2013 11:49 

Itse olen käynyt pahan masennuksen ja epävakaan pers.häiriön vuoksi psykpolilla nelisen vuotta. Etupäässä ollaan keskitytty hoitamaan päälliset kriisitilanteet pois, mutta jäljelle on jäänyt tämä väsymys ja unisuus.

Siitä olenkin sitten valittanut psykpolin lääkärille yli vuoden. Väsymys muuttuu koko ajan rampauttavammaksi.

Mulla syy (vielä diagnosoimattomaan) cfs:ään on oletettavasti aivokemiassa? Pahan burnoutin kahdesti kokeneena ja stressiin ynnä traumaperäiseen stressihäiriöön sairastuneena paniikkihäiriöineen ja unihalvauksineen on ikään kuin tehnyt pääni yliherkäksi kaikelle.

Tarkoitan tällä sitä, että minulta vaatii älytöntä psyykkaamista ja esim. piristeiden nauttimista jotta voin suorittaa jo ihan normaaleja päivittäisiä rutiineja. Puhumattakaan ulos lähtemisestä, koulusta tai töistä.

Olen ollut ihan vammauttavan unisuuden takia b-lausunnolla melkein vuoden. Päivät makaan sängyssä ja uneksin siitä että joku päivä jaksaisin elää ja tehdä. Mielestäni tämän pitäisi voida olla korjattavissa/lievennettävissä psykostimulantein.

Joskus olen saanut käsiini psykostimulantteja muutoinkin kuin virallisesti reseptillä (voxra) ja kokenut valtavan helpotuksen tunteen; että tällaistako on olla oikeasti "normaali" ja jaksava ihminen?

Voxra on valitettavasti minulle melko tehoton, vaikka alkuun vaikutti lupaavalta. Kyllä on uni vienyt päiviksi petiin voxrallakin. -__-

Niin paljon puhutaan cfs:tä ja fibromyalgiasta ja viruksista.. minulla ei ole kuumeilua eikä fm:aa, voiko silti olla cfs? Ainakin olen kroonisesti aivan yliväsynyt, ollut vuosia ja se pahenee. Nukun suurimman osan päivästä lähes joka päivä enkä voi unetukselle mitään vaikka antaisin mitä vaan ollakseni normaalin toimintakykyinen.

Onko muita joilla epäilyksenä on juuri aivokemia ja muut aivo-ongelmat?

Profile  

PostPosted: Wed Jun 19, 2013 11:18 

Minulle OMT fysioterapeutti sanoi tuosta autonomisen hermoston häiriöstä.

Minulla on hermokipuja ja migreeniä. Siihen liittyy kaikenlaista muutakin.

itse en ole kokenut sellaista pahaa masennusta mutta saamattomuutta ja suoranaista tylsyyttä koen päässäni.

Mietin myös kuinka kivaa olisi saada energiaa ja jaksaa tehdä asioita.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 18, 2013 11:23 

suomen terveydenhoito järjestelmä hajoaa liitoksistaan. ihan hirveää lukea, miten teitä on kohdeltu, miten huonosti lääkärit itse asiassa osaa asiansa.

tällainen lisääntyy vaan maassamme, että ihmisiä ei hoideta; osaa ei kunnolla edes tutkita tai sitten kukaan ei perehdy ihmiseen tosissaan ja sitä pallotellaan sinne tänne.

vaikka periaateessa kannatan aina sitä että ensin käy ns. tavallisilla lääkäreillä hakemassa apua - ja saa toivottavasti aiankin jotkut kokeet & testit teukkarista minimihintaan;

niin lopulta suosittelen vaihtoehtoista hoitoa. niin paljon saan kuulla myönteisiä tuloksia mm. homeopatiasta, vyöhyketerapiasta, akupunktiosta jne., koska kun löydät kokeneen sellaisen, hän näkee sinusta asioita, joitka teukkari-lekurit ei näe.

Olin yksityislääkärissä, trendikkääässä lääkäritalossa 20 min. kilpirauhaslääkärin vastaanotolla, 70 euroa. Hän tarkisti teukkarin teettämät verikokeet. Hänen mielestään veriarvoni olivat erinomaiset. OLin kuulemma kemiallisesti terve.

Menin Apilaan, funktionaaliselle lääkärille, joka on myös homeopaatti. Hän oli verikokeistani ihan eri mieltä. Mulla oli vakava D-vitamiinin ja Magnesiumin puute. Ne kun ovat Kalsiumin kanssa koko terveyden perusta; jos ne puuttuu, niin on turha syödä muita lisäravinteita.

Jotain muutakin siellä oli, mutta en jaksa nyt tarkistaa.

Haluan antaa uskoa kaikille, jotka on menettäneet toivonsa. Tunnen ihmisiä, joilla on ollut vakavia terveysongelmia jopa luustossa (!), ja vaihtoehtohoidot ovat auttaneet.

Omiin hermokipuihin olen saanut paljon apua MSM-rikistä (poistaa tulehdusta) ja magneettihoidosta (matto).
Homeopatia auttoi mua monta vuotta, saamaan tukkoisen aineenvaihdunnan auki. Hoitoon pitää sitoutua, eikä saa odottaa simpsalapim- parantumista (jos on aikuinen).

Pitää vaan käyttää useita metodeja ja lisäravinteita ei saa tyystin unohtaa.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 18, 2013 11:25 

ai niin, Turun Apilassa 1,5 tunnin lääkärikäynti maksoi 90euroa - miinus kela-korvaus

Profile  

PostPosted: Thu Jul 18, 2013 12:03 

Homeopatia perustuu vain ja ainoastaan plasebovaikutukseen. Homeopatian suositteleminen sairauksiin, joihin on olemassa oikeita hoitoja, on erittäin vastuutonta. Homeopatiaa käyttävien lääkäreiden tulisi menettää lääkärinoikeutensa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]