Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 11:08

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Toispuoleiset lihas/jänne oireet
PostPosted: Wed May 21, 2014 01:24 

Hei,
kiitos hyvästä piirustuksesta. Minulla on myös vasemman puolen kipua. Juuri nyt aivan piirroksesi kaltainen juonne keskellä läpi koko vasemman jalan. Särkee niin että pitää koko ajan liikutella jalkaa. Tällä hetkellä säären päällä kovempi tasainen jomottava kipu, se vaihtelee ja vaihtaa myös puolta. Ristiselkä särkee myös.

Kärsin pitkään kovasta särystä oikean silmän takana. Oikean silmän luomi on vetäytynyt, vasen roikkuu. Silmäpolilla tutkittu ja pää kuvattu kahdesti magneettikuvassa (ensin silmän ja toisen kerran huimauksen takia). Nyt huomaan, että silmän resektio (luomen vetäytyminen) on taas pahentunut. Särky ei tosin ole palannut. Vasen silmä on siis puolitangossa ja oikeasta näkyy valkuainen iiriksen ympärillä. Näytän tosi hullulta. Silmälääkäri suositteli myös tippoja koska luomi jää liikaa auki, mutta en ole huomannut silmän kuivuutta. Onko kellään mulla tällaista silmäluomen vetäytymistä? Sen takia otettiin myös borrelia-vasta-aineet (normaalit), ilmeisesti se on borrelioosiin liittyvä oire.

Jännitysniskadiagnoosi on saatu ja fysioterapiaa on kokeiltu. OMT-terapeutti oli sitä mieltä, että ongelma on hermoperäinen ja sitä pitää hoitaa treenaamalla pumppaavin liikkein. Joogan kaltaiset hitaat venytykset siis ehdottomasti pois. Fysiosta oli apua, mutta vaatii monta käyntiä että pysyy ja nyt ei ole finansseja siihen.

Profile  

PostPosted: Mon May 26, 2014 09:52 

Eilen taas oli hirveä ilta. Oireet menivät seuraavasti:

-Oireet alkoivat lihaskramppeina kaulalla ja purentalihaksissa.
-1h päästä.Kaula ja purentalihakset ihan jumissa ja vasen korva puutui
-1,5h päästä vasen puoli kasvoista turtuneemman tuntuinen, mutta motoriikka pelasi normaalisti. Myös järki juoksi niinkuin pitikin
-3h Pahimmat oireet alkoivat helpottaa mutta jumit jäivät
-Seuraavana aamuna nyt sitten kaulan ja pään alue (päänahka ja purentalihakset?) täysin jumissa.

verenpaine laski 110/50 eli matalampi (norm.140/70) kuin yleensä ja vaihteli muutaman kymmenen asteikolla joka mittauksessa. Lisälyöntejä myös esiintyi normaalia enemmän.

Kun tarkemmin ajattelin niin päivän toimet eivät muista päivistä mitenkään, että se voisi johtua siitä. Rupesin miettimään myös yhtenä vaihtona verensokerin laskua (minulla on todettu matala glukagoni, johon kukaan lääkäri vaan ota kantaa..) Noh omahoitajan sijainen torppasi ajatukset ja sanoi, ettei kuulosta veresokerin vaihtelulta ja varasi ensiviikolle oireiden perusteella soittoajan omalle lääkärille. Sain vaan ohjeen, että jos olo käy sietämättömäksi mene päivystykseen. Eilen illalla tosiaan mietin, että lähden päivystykseen oireideni kanssa, mutta päätin olla menemättä koska aikaisemmin samankaltaisessa tilanteessa olen aina palannut Panadolin kipulääkkeen kanssa kotiin. Kilpirauhas verikokeet otettiin viime viikon lopulla. Jospa liothyronin olisi paljastanut normaalin vajaatoiminnan ja se selittäisi oudot lihas ja jänne krampit sun muut.

Rasituskokeessakin kävin viime viikolla, jonka jälkeen todettiin että sydän on täysin terve. Mutta siihen se asia jäikin. On tyhmää kuinka yleisellä puolella tutkitaan vain yksi osa-alue eikä osata katsoa potilasta kokonaisuutena. Fysiatri totesi minulle yleisellä puolella, että kipuni eivät ole lihaksistossa vaan hermostoperäisiä. Antoi diagnoosin "hermojuuren sairaus" levitteli käsiään ja lähetti kipulääkkeiden kanssa kotiin ilman sen suurempia jatkoselvityksiä. Neurologi sanoi, että aivot ja kaularangan magneetti kunnossa, olet terve paitsi sinulla on jännityspäänsärky. (Mikä jännityspäänsärky?? minulla ei ikinä edes koske päähän??)

Vuosi tässä on jo mennyt tutkimuksesta toiseen ravaten ilman, että mitään sen kummempaa on käteen jäänyt. Noilla oireillani on jännä taipumus ilmestyä kohtausmaisesti 2-4h ajaksi ja jäädä siitä päälle 4-14pv ajaksi, jonka jälkeen saan pienen lepojakson ja muutaman viikon päästä sairastun taas. eli periaatteessa sairastun tasaisin väliajoin hermosto oireisiin ja tätä kierrettä on jatkunut vuoden.

Osaako joku tehdä tästä mitään johtopäätöksiä taudinkuvasta?

Profile  

PostPosted: Mon May 26, 2014 10:18 

En kyllä oikein keksi, kuulostaa tosi kurjalta. Minullahan on vaikeaa hypoglykemiaa, mutta mitään tuollaista ei ole ollut. On kyllä paljon aktiivisia triggerpisteitä ja koko homma alkoi päänahasta ja purentalihaksista (minulla on yläpurenta ja liian pieni suu yms), mutta ei se ole koskaan ollut kohtauksittaista. Jos on stressiä, puren hampaita yhteen ja siitä seuraa triggerpisteiden pahempi aktivoituminen ja joko päänsärkyä tai hammassärkyä (jostain syystä se tuntuu olevan joko/tai, mutta mitään puutumisia/turtumisia tai kramppailua ei ole ollut.

Tuli mieleen useita mahdollisia syitä. Tai siis syitä, joiden voisin jotenkin _kuvitella_ aiheuttavan tuollaista.

1) borrelioosi
2) dysautonomia
3) niskan retkahdusvamma
4) Arnold Chiari
5) kemikaaliherkkyys ja altistut jollekin kemikaalille

Lisäksi kannattaisi ehkä googlata dental distress syndrome, vaikka en olekaan tuohon paljoa perehtynyt.

Tuo kohtauksittaisuus on kyllä minulle arvoitus. Entä jos kyseessä olisi lisämunuaisen vajaatoiminta ja kun kortisoli laskee alas, tulee voimakas stressi ja se sotkee purennan ihan täysin? Minusta stressi sotkee purennan myös silloin, kun omasta mielestäni en pure hampaita yhteen... Tuo verenpaineen lasku sopisi siihen.

Toivotaan, että jostain löytyy apu.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon May 26, 2014 11:47 

1. Kroonistuneen Borrelioosin koen omalla kohdallani todennäköiseksi. Kun yleisellä puolella tulee umpikuja vastaan niin varmaan hakeudun helsinkiin ja teetän ulkomaille lähtevät testit.

2.Dysautonomiaa pidän myös todennäköisenä. Kardiologi ja fysiatri puhuivat, että autonominen hermostoni käy ylikierroksilla.

3.Niska ei ole retkahtanut kertaakaan ja se on kuitenkin magneettikuvattu, joten en näe tätä todennäköisenä. Olen kuitenkin 2 vuotta raskaassa kylmätyössä sitä rasittanut huonolla ergonomialla. Mutta siitäkin kulunut jo vuosi.

4. Arnold Chiari olisi varmaan ilmennyt magneettikuvauksessa? ja oireet kuten päänsärky ei sovi kohdallani ollenkaan. En ole eläessäni saanut yhtäkään kunnon päänsärkyä vaan kipu on ollut aina pinnassa ja pään kipupistettä on voinut koskea käsin joten kyse on ollut purentalihaksista tai jostain muusta. Aivojen magneettikuviani tutki moni neurologi, mutta kukaan ei löytänyt mitään epäilyttävää mikä selittäisi oireeni.

5."kemikaaliherkkyys ja altistut jollekin kemikaalille" 2 vuotta altistuin homeelle, mutta nyt siitäkin on vuosi kulunut. Tätä ei kuitenkaan pidä poissulkea missään nimessä!

Purentaa olen myös miettinyt sillä tällä hetkellä kun puren hampaat yhteen posken jokainen purentalihas on jumittavan tuntuinen. Toivon todella, että kyse olisi vaan stressistä ja vaikka jostain mielenterveyteen liittyvästä, mutta valitettavasti nämäkin melko epätodenäköisiä. Tai no stressi on todennäköinen. Kaikkien tutkimusten tiet vievät samaan johtopäätökseen. vika on hermostossa, mutta mikä ärsyttää hermostoa? Lääkärit ovat sanoneet, että kyse on enemmänkin ikävästä kuin vaarallisesta taudista, sillä kokeet ja yleiskuntoni osoittaa että hätää ei ole, vaikka joku on pielessä. He kumminkin ottavat minut sen verran tosissaan, että sairaslomalla saan olla niin pitkään kunnes diagnoosi ja hoito varmistuu.

Parhaina päivinä kuten eilen potkin pihalla footbägiä veljen kanssa helteessä ja liikun melko ketterästi. Muuttotavaroidenkin pakkaus sujuu vaivatta kunhan vältän painavien laatikkojen ylimääräistä nostelua. Näinä hetkinä jo melkein unohdan, että olen sairas sillä kroppa toimii niinkuin pitääkin pientä vasemman käden jäykkyyttä lukuunottamatta. Illalla sitten vartalo muistuttaa minua, että olen sairaslomalla ja iskee kyseiset oireet päälle.

Voin elää terveenä jopa viikon yhtä mittaa pelkillä triggerpiste arkuuksilla ja vasemman käden, kaulan ja rintarangan jumeilla, mutta pahimmat oireet palaavat aina. Ajattelen, että pahenemisvaihe pitää vaan kestää. Pahemmat oireet eivät tule jäädäkseen.

Jos saisin diagnoosiksi Dysautonomian olisin onnellinen. Voin elää tämän kanssa vaikka tämä onkin ilkeä tauti. Helpotuskeinoja kyllä löytyisi, mutta en halua hoitoa joka hoitaa oireita, ei tautia. Tämän vuoksi en ole kokeillut edes triptyliä.

Profile  

PostPosted: Mon May 26, 2014 12:41 

Entinen läkärini oli sitä mieltä, että retkahdusvamma ei näy aina MRI:ssä tai jos näkyy, sitä ei huomata. Radiologiset tutkimukset ovat vähän kuin se vanha testi, että katsotaan koripallovideota eikä nähdä, että seassa kirmaa gorilloja, kun katsoo jotain muuta (http://www.theinvisiblegorilla.com/gori ... iment.html) Tutkimusten mukaan tämä tosiaan pätee myös esim. röntgenkuviin. Retkahdusvamma voi olla tullut lapsuudessa, jolloin sitä ei muista, kuten minulla (en ole koskaan joutunut onnettomuuteen). Arnold-Chiari kai sieltä kuitenkin näkyisi.

Oletko kysynyt hammaslääkärin näkemystä purentaasi? Ongelma voi olla rakenteellinen tai toiminnallinen, mutta siihen voi hyvinkin löytyä apua, oli se sitten purentakisko tai hampaan hionta tai muu. Itse käytän hammassuojaa (trainer) joka on aika samanlainen kuin purentakisko, mutta sitä ei ole tarkoitettu niinkään narskutteluun vaan suun pitämiseen oikeassa asennossa ja rentouttamaan lihaksia. Tosin suomalaiset hammaslääkärit eivät koskaan havainneet purennassani mitään vikaa. Purentaongelmatkin voivat kyllä lähteä niskasta. Joskus tuo hammassuojakaan ei auta, kun olen jotenkin jumittanut niskani ja silloin menen kiinalaiseen hierontapaikkaan tässä lähellä.

Akupunktio voisi auttaa. Hyvällä tuurilla akupunktioihminen osaisi myös sanoa jotain siitä, mistä vika johtuu. Jos se on vaikkapa jonkinlainen hermopinne.

Verensokerimittari auttaisi sen selvittämisessä, voiko verensokeri liittyä asiaan. Sellaisen saa parillakympillä. Kun tuollainen kohtaus tulee, mittaa verensokerin. Jos se on normaali, pitäisi miettiä, onko esim. altistunut jollekin kemikaalille, onko syönyt jotain tavallisesta poikkeavaa tai mitä tahansa johtolankoja. Voisi myös kokeilla ottaa ~1/6 tablettia Kyypakkauksesta (jos kohtaus tulee illalla, tuo voi olla liian paljon, sillon 1/12-tyyppinen pieni muru olisi parempi). Hydrokortisonihan myös hieman nostaa verensokeria, joten jos se auttaisi, vika voisi olla joko lisämunuaisen vajaatoiminta tai muista syistä johtuva verensokerin alhaisuus.

Useinhan tällaiset ongelmat ovat sekoitus erilaisia sairauksia tai vikoja, esim. rakenteellinen purentaongelma + hormonaalinen puutos + niskajumi + stressi voisi olla selittävä yhdistelmä. (Fysiologista stressiähän on tosiaan myös esim. fyysinen rasitus, kuuma, kylmä, nestehukka jne, ei vain henkinen stressi.)

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon May 26, 2014 01:16 

Hammaslääkäri on tosiaan sanonut, että molempien poskien limakalvoilla kulkevat valkoiset raidat ovat muodostuneet purennasta. Tämäkin asia on jäänyt hieman auki. Lääkärit taisivat ehdottaa viimeksi purentakiskoja, mutta sitten asia ei edennytkään. Pitäisi varmaankin vaikka tällä viikolla soittaa ja varata aika hammaslääkäriin purennan takia.

Omt fysioterapeutille olen saanut lähetteen, mutta vielä en ole käynyt. Voikohan omt fysioterapeutti diagnosoida/todeta ja tutkia näitä vikoja vai onko hänen käyntinsä enemmänkin harjoitteiden tekemistä?

Akupunktio on myös kokeilulistalla. On vain harmi, että kaikki näitsä maksaavat, joten en voi kovin tiuhaan tahtiin kokeilla näitä hoitokeinoja, jotka eivät kuulu yleiselle puolelle. Kilpirauhasasiat hoidan kuitenkin yksityisellä. Jos arvot ovat vieläkin vähän niin ja näin voisin kokeilla thyroksiinia.

Hydrokortisoniakin löytyy kotoa vielä, koska käytin sitä liothyronin yhteydessä alkuvuodesta. Pitääpä kokeilla lihasjumien aikana pienellä annoksella tuota. Myös verensokerimittari pitäisi ostaa. On vain harmi, että kaikki apteekit eivät tuota myy.

Itsekkin uskon, että tuo syy on moniselitteisempi kuin luulisi. "rakenteellinen purentaongelma + hormonaalinen puutos + niskajumi + stressi" Juuri tämänkaltaisiakin vaihtoehtoja olen pyöritellyt itsekkin päässäni. Pitäisi vain alkaa jostain purkaa tätä minun tilannettani, että saisi oirekehän katkeamaan.

Profile  

PostPosted: Mon May 26, 2014 01:44 

Silikonisen TMJ trainerin voi ostaa myös netistä. Tulee selvästi halvemmaksi kuin varsinainen purentakisko, koska tuota ei tehdä mittatilaustyönä. Hankala löytää nettikauppoja, mutta esim. tuolta pitäisi saada sellaisen kuin minulla on: http://dr-hinz-dental.de/index.php?id=92&ItemId=93630

On myös jotain kirjoja, joissa on TMJ-ongelmille sopivia lihasharjoituksia, "kasvojumppaa" sun muuta. Kannattaa katsoa kirjastosta.

Fysioterapiasta ja fysioterapeuteista en valitettavasti tiedä juuri mitään, kun en ole käynyt.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 16, 2014 01:04 

Hei,

Panu, kovin tutun kuuluiset ja puoleiset oireet
- tarkista, että kuulutko siihen 5% joukkoon, joilla on nivelten yliliikkuvuus, hyprnobiliteetti, HM, eli saatko jalat suorana kämmenet lattiaan ja taipuvatko vinelet yli ja onko nivelten sijoiltaan menoja
- minä pidin itseeni kankeena lihasten jähmettymisen, kramppailun ja lyhentymisen vuoksi, mutta käämenet menee sujuvasti lattiaan, nivelten yliliikkuvuus on pahinta jaloissa ja selässä
- purentakisko oli, oli kova pakkopurenta päällä, mikä näkyi hampaissa ja limakalvoilla ja oli vaikea olkapää-hartia-niska seudun lihasjännitys sekä migreeni/päänsärky
- 10% HM-ominaisuuden omaavilla on nivelten yliliikkuvuus pahanlaatuista ja aiheuttaa hoitoa vaativaa oireilua
- perinnöllinen ominaisuus
- mulla on niskassa välilevyn pullistuma selkäytimeen päin ja ylimpien nikamien virhelinja, pidän tukikauluria liikenteessä, sillä onnettomuustilanteissa on normaalia suurempi halvaantumisriski
- aloitin oireireilun lapsena ja sain diagnoosin 45v, ei ollutkaan mitätön pikkuvaiva, piti vain kohdata hyvä lääkäri, fysiatri, sain kivuilta nukuttua tuolloin vain tunnin vuorokaudessa
- OP.n mukaan nivelten yliliikkuvuus ja sidekudoselastisuus ovat altistaneet CFS.lle

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Wed Sep 24, 2014 06:41 

Olin toispuolisen nielemisvaikeuden kanssa lääkärillä tänään. Minulla oli myös huuliarkuutta ja pientä syheröä kitalaessa.

Hän katsoi minua ja kyseli oireitani, joita on todella paljon. Hän sanoi, että hän epäilee minulla olevan mikroinfarkteja aivoissani, olenhan saanut monta sähköistä rytminiirtoa. Hän sanoi, että vasemman puolen kasvolihakseni ei toimi oikein. Siihen jatkoin, että oikeanpuolinen silmäluomi roikkuu joskus. Kasvoni on jo reilu kaksi vuotta sitten todettu epäsymmetrisiksi ja huulipoimu silinneeksi. Itse olen ajatellut, että minulla on toisen puolen silmä ylempänä kuin toisen.

Vasen ranne särki viime yönä. Siihen on ilmeisesti kehittynyt ganglio. Oikea kämmenkin hieman kipuilee, tuleekohan siihenkin ganglio. Oikean etusormen päälle kehittyi syyskuussa pieni nystyrä.

Borreliosikin oli esillä. Hän oli niitä harvoja lääkäreitä, jotka eivät heti kiellä borrelioosin olemassa oloa.

Ehdotin nielemisvaikeudelle ja huuli- ja kitalakioireelle mahdollista allergiaa syyksi. Omenia olen syönyt nyt paljon. Voisivatko jotkin lajikkeet aiheuttaa herkemmin allergiaa? Onko ruoka-aineallergialle olemassa jotain uudenaikaisia testejä? Lääkäri ei tiennyt. Ihotestejä minulle on tehty kauan sitten, enkä ole oikein millekään allerginen.

Profile  

PostPosted: Wed Sep 24, 2014 07:05 

Hyvä että lääkäri selvästi otti vakavissaan.

Monissa eri kasviksissa on isoja lajikohtaisia eroja allergeenisyyden välillä, kasvupaikka jne voi myös vaikuttaa. Täällä Hollannissa myydään "hypoallergeenisia omenoita", en muista lajikkeen nimeä.

Normaalit IgE-välitteiset allergiat testataan edelleen ihotesteillä. Niiden luotettavuus vaihtelee suuresti allergeenista riippuen. Mutta ei kai "kauan sitten" tehty testi muutenkaan ole välttämättä enää luotettava? IgG-välitteisten yliherkkyyksien testaamiseenkin on (koti)testejä; joidenkin mielestä ne ovat huuhaata, toisten mielestä eivät huuhaata mutta eivät kaikkien allergeenien suhteen todenmukaisia.

Suuallergia (oral allergy syndrome) on siitepölyallergian ristireaktio, jossa allergiaoireita tulee vain suun alueelle. Sitä voi tosiaan tulla juuri esim. omenille. Oletko siitepölyallergikko?

Profile  

PostPosted: Wed Sep 24, 2014 07:49 

En ole siitepölyille allerginen.

Itselleni tuli mieleen myös jokin hepesvirusinfektio tai enterovirus.

Yleensähän minulla tulee monta kertaa vuodessa punaisia läikkiä suuhun, sitten tulehtuu ruokatorvi, sitten maha ja lopuksi suoli. Saattaa olla sitten kerran tai pari ripulia. Nyt ei ollut suussa läikkiä, mutta huuli oli pieneltä alueelta vereslihalla toisella puolella. On mahdollista että ruusunmarja joku päivä sitten ärsytti ensin huulen. Söin aivan ihania kiulukoita puskasta suoraan puhtaasta paikasta leikkipuiston luota. Voi olla niinkin, että ruusunmarja ärsytti jo artynyttä huulta.

Nielemisvaikeus on sellaista, että nielussa tuntuu olevan limaa ja nieleminen sen vuoksi "tehotonta". Limaa tulee vasemmalta mahdollisesti poskiontelosta ja myöskin on parina aamuna ollut yskimistä henkitorvesta.

Imusolmukkeen turvottelu tai materiaalin kerääntyminen nielurisan koloon voivat myös olla syyllisiä. En voi syödä pähkinöitä, koska terävät ja kovat murut kerääntyvät nielurisoihin ja muutaman päivän siellä turpoavat ja muhivat. Nekin tekevät todella nielemisvaikeutta ja runsaan liman eritystä. Olen joskus meinannut tukehtua möhnän ryöpsähtämiseen nielurisasta unen aikana. Yskiminen oli vaikeaa, kun runsas lima vain kupli nielussa eikä ilmaa meinannut saada keuhkoihin.

Näppysyherö meni kitalaesta pois jo aamupäivällä. Siellä kipeä peinehkö punainen alue.

Sillä tiedolla mahdollisesta kasvohermohalvauksesta ei tee mitään. Onhan se ollut jo ainakin reilun kaksi vuotta. Niitä mahdollisia mikroinfarketeja, ainakaan pienimpiä, ei pysty magneettikuvauksella näkemään. Ne ovat jotakin verisuonivaurioita ja mahdollisesti sen ympärillä olevaa aivokudosvauriota. Kaipa se borrelioosikin voisi niitä aiheuttaa.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 25, 2014 02:40 

Hei Pulla,

Minä heitän ajatuksia pohdittavaksi, olisko näistä jotain apua ongelman selvittelyyn.

Jos sinulle tulee monta kertaa vuodessa punaisia syheröitä suuhun, niin onko aftoja. Kerroit happaman syömisestä nyt, siis ilmaatuvatko ne yleensä happamamman ravinnon syönnin yhteydessä (itsellä esim. tomaatti, ruusunmarja, jotkut omenalajikkeet, punaherukka ja appelsiini - jokin happo niissä?), ovatko kausittain ja usempi kerrallaan. Aftojen aikaan tai hapan ruoka aiheutta myös melko usein kisaannauoloja kieleen. Aftat ja naulat liittyvät melko usein yleiskunnon laskuun. Aftat ilmaantuvat minulla yleensä aina samoihin paikkoihin. Aftojen hoitoon on olemassa Aftab-tabletti-kalvoja.

Mikäli ne ovat ovat punaisia laikkuja, niin voisiko se olla hiivaa ja tuntuuko se muuallakin limakalvoilla ja
etenkin onko kutinaa peräaukossa? Tuleeko samaan aikaan sammasta suuhun tai onko kieli nilellä tai tuntuuko kieli karvaiselta? Kun seuraavan kerran menet gynekologin vastaanotolle, niin kysy onko punaisia laukkuja limakalvolla. Gynekologi kirjoitti mulle hiivan estolääkityksen punajäkälän hoidon yhteydessä. Hoito on auttanut suun ongelmiin. Diflucania tai vastaavaa saa ilman rereptiä, oletko koskaan kokeillut sitä tälläisessä tilanteessä. Minä olen päässyt hiivaongelmasta, mutta aftat vaivaavat edelleen. Lisäksi gluteiniton (samalla hiivaton) ja vähähiilihydraattinen ruokavalio on auttanut. Välillä tuntui siltä, että hiiva ja aftat olivat yhtaikaa,

Muistan, että minulla on ollut joskus näppylöitä kitalaessa, mutta siitä on nuun kauan (ennen hiivaestolääkitystä), että en osaa sanoa tarkemmin siitä.

Minulla on jatkuvaa liman liikaeritystä, josta eilen kirjoitin toisen asian yhteydessä eli sama mekanismi mikä pitää yllä kroonista kipua, pitää yllä räkätautia ilman varsinaista tulehdusta. Minulla on öitä, jolloin 1-2h välein herään sylkemään pois limaa takanielusta. Olen muutaman kerran herännyt siihen, että lima on tukkinut kokonaan kurkun. Aamulla pari tuntia lima nousee itekseen kurkusta suuhun, yäk. Päivällä lima erittyy suuhun. Nenän ja nielun alueella on rauhasia jotka erittävät limaa, jotta limakalvot eivät kuivu, mutta liman eritys voi olla liiallista. Joskus lima haittaa nielemistä niin, että ruoka pyörähtää kurkusta takaisn suuhun. Auton. hermoston toiminmtahäiriön vuoksi nieleminen on toisinaan hyvin ongelmallista. Maija ehdotti minulle oreganoöljyä, jota ostan huomenna, mikäli sitä on Lifessa.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Thu Sep 25, 2014 07:52 

Harmillista, että sinulla on punajäkälä. Minun laikkujeni keskusta on kyllä aftamainen, mutta ei niin selkeä. Voivat ne tietysti olla aftojakin. Laikut ovat kipeitä, useina kausina vuodessa niitä tulee aina uusia eri paikkoihin, milloin mihinkin kohtaan, harvemmin kieleen. Yksi laikku kestää aika kauan, seuraava voi ilmetä jo edellisen ollessa. Yleensä ovat ikenen ja posken välissä, mutta myös esim. kitakaaressa. En ole pannut merkille sellaista, että niillä olisi yhteyttä happamiin ruokiin.

Laikuilla voi olla yhteyttä muihin infekltioihini. Silloin varmaan immuunipuolustukseni on rasittuneena. En tiedä, kuinka paljon niillä on yhteyttä mahdolliseen raudanpuutteeseeni (mikrosytoosi). Laboratoriotulokset sen suhteen ovat ristiriitaiset. Syyskuun alussa punasolujeni koko (MCV) oli selvästi alle viitteen. Samalla minulla oli selvä lymfosytoosi ja neutropenia (neutrofiilisten solujen osuus liian pieni), eli infektiota on melkein jatkuvasti. Välillä tulee palelukausia, nyt olken vakuuttunut siitä, että ne johtuvat infektioiden aktivoitumisesta eikä hypotyreoosin vaihtelusta. 2013 oli jonain kautena yölämpö koholla.

Tänä syksynä kun oli vain pari laikkua, niin oli myös peräaukon kutinaa. Ajattelin sen johtuvan pukamasta. Olin nimittäin istunut aika paljon. Pukamavoiteella hoidinkin sitä. Muualla limakalvolla ei välttämättä ole oireita suulaikkujen aikaan.

Minulle on monta kertaa sanottu, että on hiivaa kielen päällä. Kuitenkin kun on tehty joskus viljely vaalean peitteen aikaan, niin ei ole ollut hiiva. Antibiootteja olen saanut usein, niiden jälkeen on joskus voinut olla kielen päällä hiivaa, mutta en ole mikroskoopissa katsottuani kielen pinnan näytettä juuurikaan nähnyt hiivaa. Sen sijaan olen nähnyt lähes jatkuvasti muuta outoa, mitä en ole netistä nähnyt. Enemmäönkin veikkkaan bakteereita.

Joskus minulle määrättiin hiivalääkitys kieleen. Olin silloin Marevanilla, ja arvo hyppäsi heti pari kertaa käytettyäni - sain silloin kiellon sen käytölle. Enkä sitten myöhemminkäään käyttänyt, kun en enää käytä marevania.

Minulla on melkein jatkuvaa limaneritystä ehkä vasemmasta poskiontelosta (vain makuulla esim. illalla tai aamulla). Poskiontelon limakalvopaksunnosta oli 2013 enää aika vähän siihen verrattuna, mitä sitä oli aiemmin monta vuotta ollut.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 25, 2014 09:08 

Hei taas Pulla,

Aftat ovat kipeitä, kestävät noin 2 viikkoa, herkästi leviävät - yksi paranee - toinen tulee. Mullakin oli tyypillisesti ikenen ja posken välissä. Kokeile Aftabia ettei leviäisi, tulisi uusia. Kieleen ei tullut aftoja, vaan kissannauloja; kielen nysty turpoaa ja tulehtuu ja osaa olla kipeä.

Voi ollahteys raudanpuutokseen, Hb 88-anemian jälkeen niitä on ollut minulla huomattavasti vähemmän. En saanut anemiaa korjautumaan lääkkeillä, makamakkara tehosi paremmin, söin sitä aina aamulla. Silloin kun solut ovat poikkeavia, niin luuydin käy ylikierroksilla ja rasittaa elimistöä.

Kokemukseni mukaan luotettavan viljelytuloksen saaminen on hyvin epävarmaa. Minulla oli selvää katetta kielen päällä jota kaavin lusikalla pois, alta paljastui herkästi kirelevä kipeä kieli. Mulla oli yl. katetta ja karvan tunne suussa. Katettaa ei saisi poistaa hammasharjalla, koska se painuu syvemmälle. Hyvään suunhoitoon kuuluisi puhdistaa kielikin. Apteekissa myydään lastoja sitä vasten. Jossain vaiheessa oli kielessä pituussuunnassa menevä halkeama, joka oli todella kipeä. Hiivalääkityksen aikana katetta ei ole ollut suussa. Happamat aineet (sitruuna, puolukka...) tuhoavat hiivaa, mutta riittävätkö ne tuhoamaan muualta kuin suusta. Maija sanoi toisella saitilla, että oreganoöljy voisi auttaa hiivaongelmassakin.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 01, 2014 07:27 

Vasen korvanseutu on kipuillut taas viimeaikoina öisin.

Minä kyllä olen harjannut kielen hammasharjalla. Ei ole mitään kipeää katteen alla. Ei ole nyt aftojakaan. Kate koostuu kai ylikasvaneista haeroittuneista kielen nystyistä, ne ovat tammenlehden muotoisia, mitä ei oikeasti pitäisi mielestäni kielessä olla. Niitä irtoaa kieltä harjatessa. Niiden lehtireunat ovat täynnä pieniä jyväsiä. Valkoinen kielenpinta hävisi erään antibioottikuurin aikana, olipa kaunis vaaleanpunainen kielen pinta! Se voisi viitata siihen, että kielessä on bakteereita. Voisikohan se olla niinkin viaton asia kuin maitohappobakteerit?! Imeskelen niitä joskus suussa.

Olen syönyt rautaa 1.9. lähtien ja mikrosytoosi on korjautunut, MCV on viitealueella.

Nyt minulla on plasman albumiini (mitattu 24.9.14) alle viitteen, on se ollut vuosia sittenkin alarajalla. Onkohan minulla ravinnon puute. Tai sitten ainaiset infektioni kurittavat minua. Minulla oli mustelmaperiodi syyskuun puolivälissä, olisikohan silloin albumiini ollut erityisen alhaalla. Oli myös rengasmainen mustelma. Silloin oli myös puutiaisia 2 kpl.

Nyt on lymfosytoosi melkein kokonaan poissa ja neutrofiiliset valkosolut ovat nousseet normaaliksi (kuitenkin prosenteista on kysymys eikä absoluuttisista määristä). Edellisellä kerralla prosenttiluvut olivat vinksahtneet aivan väärin päin.

Kalsium on ylärajalla ja lisäkilpirauhashoromi koholla, nämä nyt oli tietty aikaisemminkin.

Eräs lääkäri arveli, että toispuoliset korvanseudun oireeni voisivat johtua jostakin reumataudista eikä nielurisatulehduksesta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]