Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Dec 15, 2017 03:12

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Yöherääminen/unettomuus
PostPosted: Thu Jul 24, 2014 11:37 

Hei,

Minullakin on autonomisen hermoston epätasapainoongelma. Olen merisuolan ansiosta voinut lisätä verivolyymia, jonka vuoksi huimaus ja sydän oireet ovat enää pahaa unta. Verisuonten jäntevyyden parantuminen on auttanut.

Minullakin on tuo tuttu uniongelma. Pyysin aikoinani lääkäriltäni unilääkettä, hän kysyi, että mikä on oikea syy etten saa nukuttua. No, sehän oli minun lihasongelmat ja kivut. Hän sääti lääkitystä. Monta vuotta on ollut niin että vedän itseni uneen kipulääkkeillä (pc, burana, rivatril ja norflex). Lääkkeiden kanssa on ollut ongelma se, että uni ei ole terapeuttista, vaan on kemiallista. Ei ole muita vaihtoehtoja.

Olen etsinyt oman uniajan, menen myöhään nukkumaan ja nukun 10 asti. Kun se on säännöllistä, niin nukahdan heräilyn jälkeen. Minulla ei ole yö-wc-rallia, koska virtsarakosta on kadonnut tunto.

LDN on parantanut unen laatua, suunta on oikea. Tänäänkin olin hereillä 8 aikaan, mutta olin väsynyt, enkä jaksanut olla ylhäällä. Niin vain nukahdin uudestaan.

Luulen, että toinen syy parempaan uneen on, että saan joka päivä fyysistä rasitusta. Ennen valvoin 2-3 saakka. Niin nykyään uni koputtelee päätä jo huomattavasti aiemmin.

Yölääkkeitä en pysty jättämään pois. Herään aamuisin melko kipeänä. Kunhan helteet ovat ohi niin sitten vähennän kipulääkitystä, mutta en vähennä rivatrilia ja norflexia niin kaualla kuin on lihaskramppeja. Nyt on ollut päiviä, etten ole ottanut buranaa ja pc 4 kertaa.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Thu Jul 24, 2014 01:01 

Sympatikotoninen reaktio on just sitä kun syke nousee jyrkästi ja paljon kun nouset makuulta seisomaan. Ortostaattisesta omatestistä selviää onko vai eikö. En tiedä onko edes juurikaan eroa sympatikotoniassa ja potsissa, jos on, niin varmaan niin että POTS on laajempi todettu oireyhtymä jossa tietyt kriteerit pitää täyttyä :roll: . Autonomisen hermoston säätelyhäiriössä on tavallista että verenpaine on aika sahaava, mutta jos mittaa vain istuessa niin se voi näyttää ihan hyvältä. Minun verenpaineeni on usein just niin, oikein matala kun makaan, ok kun istun, rasituksessa (tai joskus pelkästään ylösnoustessa) alapaine nousee usein jopa sataan mutta yläpaine pysyy silti aika matalana. Paineet lähestyvät toisiinsa liikaa, mikä ei ole kovin hyvä asia. On aika ykillöllistä paraneeko Potsista vai ei. Minun kohdallani on vissiin huonommat ennusteet kun sain sen raskauden aikana/jälkeen.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 24, 2014 03:51 

sympatikotoniatar wrote:
Sympatikotoninen reaktio on just sitä kun syke nousee jyrkästi ja paljon kun nouset makuulta seisomaan. Ortostaattisesta omatestistä selviää onko vai eikö.

Ennen Emconcor lääkityksen aloitusta ylösnoustessa pulssi nousi 120-140, levossa se oli 90-105. Läkkitys tiputti pulssin 55-63, se ei ole ollut enää ongelma, syke ei enää reagoi ylösnousuun. Verenpaineen reagointi oli kiikkumista 100+/. Merisuolan ansiosta verenpaineen mataluus ei enää auiheuta mitään oireita, ei tarvi pidellä seiniä pystyssä.

Mikäli herään liian aikaisin, niin kroppa ei toimi, se on vielä uni/lepovireessä. En muista, mitä Polo siitä selitti. Aamupalaa ei kannata syödä ennenkuin suoli on toiminut. Joskus onnistui 15min lähdöt toihin. Nykyään varaan lähtöön 1,5-2h.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Thu Jul 24, 2014 08:43 

Näin on Jatta mullakin, että Procoralanin jälkeen syke tavallisempi, ja se on kyllä helpotus ettei tarvi tuntea koko ajan sitä palpitaatiota ja myöskin muuten yleisvointi parani ainakin minulla. Mutta jos jätän triptylin pois niin tulee monet oireet takaisin, mm. uniongelmat ja rättiväsy, särkyjä yms.

Miten paljon merisuolaa syöt, ja suolavedellä vai aterian kanssa?

Last edited by sympatikotoniatar on Thu Jul 24, 2014 09:56, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 24, 2014 09:13 

Haluan tuoda erilaisen näkökulman tähän yö/unikeskusteluun.

Olen huomannut, että joka ilta minun on syötävä juuri ennen nukkumaan menoa ruisleipää. Jos en tee niin, herään joidenkin tuntien päästä, usein (kovaan) nälkään, enkä saa jatkettua unta ellen syö. Ei auta vaikka söisi mitä tahansa muuta ja kuinka paljon vaan, nälkä tulee ja uni katkeaa. Jos iltaleivät syö vaikka pari tuntia ennen nukkumaan menoa, ei auta. Vaikka olisi syönyt lähellä iltaa niin, ettei edes ole nälkä eikä laskisi alas, edes yksi ruisleipä on syötävä, jotta yö sujuisi. Ruispuikulat on käytössä, hätätilanteessa kelpaa joku muukin. En ymmärrä syytä, mutta niin moneen kertaan olen koittanut olla ilman, että tiedän mitä tapahtuu.

Ja tietysti 2mg melatoniinia on otettava, että nukahtaminen tapahtuu. Myös iltapissa ihan viimeisenä, joskus montakin kertaa (rakkoni toimii aina silloin kun ei pitäisi). Yhtään ei saa jäädä häiritsevää pissaoloa, tai uni ei tule. Ja yöllisten vessakäyntien määrä vaihtelee, mutta karpalokapselit ovat vähentäneet tarvetta.

Last edited by Taksu on Fri Jul 25, 2014 02:34, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 25, 2014 01:50 

Mefriosuolaa menee 2-3x2tl/litra ja ruoassa ja lakuissa lisää. Nyt on 2kk juonnin jälkeen alkoi ilmaantua, että en tarvi enää niin paljon suolaa.

Taksu wrote:
Haluan tuoda erilaisen näkökulman tähän yö/unikeskusteluun.

Olen huomannut, että ilta minun on syötävä juuri ennen nukkumaan menoa ruisleipää. Jos en tee niin, herään joidenkin tuntien päästä, usein (kovaan) nälkään, enkä saa jatkettua unta ellen syö.

Tiedän tuon kovan nälän, mitä mikään ei tainnuta; minulla oli aina nälkä jopa heti ruokailun jälkeen, koin nälkäkipua, hypoglykeeminen olo oli lähes aina. Pienikin rasitus sai minut tärisemään ja tajunta hämärtyi, oli niin hyopyglykeeminen olo. Oli metabolisen oireyhtymän kuva. Ennen nukkumaan käymistä oli pakko syödä 4 palaa ruisleipää ja jogurttia. Joskus kävin syömässä kesken unien. En pystynyt laihduttamaan. En pysty nytkään laihduttamaan, sillä vatsa ja suoli toimivat hitaasti ja on paha ummetus.

Sitten löyty selitys; unohdin marraskuussa 2013 zoloftit kotiin, enkä aloittanut uudelleen. Halusin selkeyttää päätä, sillä en ollut elämässä kiinni. Vieroitusoireet olivat joulukuussa niin kovat, että luulin joutuvani pöyrätuoliin ja saavani sydänkohtauksen (on zoloftin tai sertralinin selosteessa mainittu sivuvaikutus) sekä suunnittelin testamentin tekemistä. En tajunnut sitä silloin, enkä aloittanut lääkitystä uudelleen, vaikka lääkärini kehoitti. Minulle oli vain tullut pakko jostain olla ilman niitä. 9.1.2014 rupesin ihmettelemään muuttunutta maailmankuvaa; minulla oli epätavallisen voimakkaat sivuvaikutukset masennuslääkkeistä, loppui jatkuvat lihaskrampit ja antidiureettisen hormoonin häiriö (runsas virtsaneritys). Ei tarvinnut yl. käydä yöllä wc.ssä kun rakko veti yli 1000ml, sillä siitä on kadonnut tunto. En kulkenut enää sumussa. Päätin kulkea ilman lääkkeitä siipi maassa. Onneksi LDN on auttanut masennukseen, vaikka on edelleen mielialan vaihteluita.

Tuon jälkeen lisäsin ruoan proteiinipitoisuutta, ei ole sitä nälkää, mutta en pysty laihduttamaan.

En jaksanut tehdä ilmoitusta lääkelaitokselle vaikka lääkärini pyysi tekemään.

Ei enää koskaan masennuslääkkeitä. Zoloft ja efexor on ainoat joita voisin käyttää. Molemmista tuli sama juttu, mutta sitä ei tajuttu. Mulla oli vaikeat opireet kun aloitettin masennuslääkkeet. Olin silloin niin kipeä, että nukuin tunnin vuorokaudessa, muuten olin sumussa ja olin töissä. Tk-lkr.t eivät uskoneet minun olevan kipeä, oli oudot oireet.

Tk on uusinut tähän saakka lääkkeet, nyt tuli loppu, nyt tarvin fysiatriani vielä enemmän.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 25, 2014 11:19 

Hiilihydraatit illalla kyllä auttaa muakin saamaan hyvän unen, yleensä olis parasta jos menis täydellä vatsalla nukkuu mutta ei yleensä iltasin oo niin kova nälkä.. Mutta mä luulen että tää heräily johtuu hermostosta, sympaattinen puoli dominoi jatkuvasti. Kumma kyllä en liho vaikka mullakin on ruokahalu yleensä aika kova. Keho kuluttaa hirveesti energiaa, varsinkin yöllä musta tuntuu. Taidan ehdottaa lääkärille että lopetettais tää Doxal koska se ei enää tehoa.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 25, 2014 11:37 

Hansu, mulla paino laski sen aikana kun olin ilman lääkkeitä ja monioireinen, olin lopulta vain 41kg vaikka söin normaalisti ja olin ollut raskaana juuri. Triptyl sitten teki/tekee aineenvaihdunnan hitaaksi, ja tavallaan se oli hyvä juttu alussa, kun paino nousi normaalilukemiin. Mutta nyt olen tyytymätön tietty kun painan enemmän kuin koskaan enkä saa sitä painoa alas liikkumalla... Mutta aina jos yritän lopettaa lääkettä tulee flunssia jotka ei men ohi ja koko systeemi pikku hiljaa ihan sekasin taas.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 25, 2014 11:39 

Jatta, mä taas en pysty syömään edes pienintä annosta SSRI-lääkkeitä, tulee heti tosi huono olo ja sivuvaikutuksia. Venlafaxin en ole kokeillutkaan.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 25, 2014 04:09 

Mun paino on koko ajan pysyny suunnilleen samana, mut aineenvaihdunta selvästi nopeempi ku terveenä. Viime yönä taas heräsin 3 päänsärkyyn, mutta muuten tällä viikolla oon ehkä nukkunu vähän paremmin vaikka heräilly aina siinä 2-3 aikaan.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 26, 2014 02:07 

sympatikotoniatar wrote:
Triptyl sitten teki/tekee aineenvaihdunnan hitaaksi, ja tavallaan se oli hyvä juttu alussa, kun paino nousi normaalilukemiin.

Triptyl ei kokeiltu, kokeilin klortriptyliä pienemmän extrapyramidaalioireiluriskin vuoksi, ei sopinut. Ei sopinut Noritrenkaan, se kaasi minua koko ajan.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 26, 2014 02:13 

sympatikotoniatar wrote:
Jatta, mä taas en pysty syömään edes pienintä annosta SSRI-lääkkeitä, tulee heti tosi huono olo ja sivuvaikutuksia. Venlafaxin en ole kokeillutkaan.

Ymmärrän sinua oikein hyvin. Minusta ei ollut mitään eroa zoloftin ja efexorin välillä, molemmat sotkivat antidiureettisen hormoonin eritystä. Nuo lääkkeet ja NSAID.t ja paracetamol vaikuttavat natriunaineenvaihduntaan. En yhtään ihmettele, että minulla oli kovat oireet/ongelmat. Paha juttu, en voi olla ilman kipulääkkeitä.

HANSU: onko sinun päänsärkyä tutkittu, onko se migreenia tai öisen päänsäryn takana voi olla heikentynyt hapetus uniapnean vuoksi. Minä olen päässyt öisistä päänsärkyheräilyistä cpap.n avulla ja että nukun aina kun väsähdän. Tämä unirytmi ei sovi työssäolevalle. Migreenista en pääse koskaan irti. Saan siihen taukoa siten, että se on melkein kokonaan poissa.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 26, 2014 07:16 

Päänsärky alkaa aina samalla tavalla, ensin tulee tunne että päänlihakset menee jjumiin, sitten ne on kosketusarat (ohimot, korvan yläpuolelta koko takaraivo, päälaki otsa ja kulmakarvat) ja sitten n. Päivän sisällä alkaa oikeanpuoleinen tuikkiva jomotus. Lähtee kahdella buranalla aika hyvin mutta jomoilee vielä loppu päivän. Oisko migreeniä tai jotain kolmoishermosärkyä muistuttavaa?

Profile  

PostPosted: Sat Jul 26, 2014 11:30 

Hansu: onko sinun niskat ja hartiat jännittyneet ja kireät? mikäli lihakset ovat kireet, niin ylä voisi tapahtua rentoutumista, mikä johtaisi päänsärkyyn.

Välillä minä koen tuota, kun lihakset ovat niin jänmnittyneet, että menee kiputunto pois. Heti kun tapahtuu vähän rentoutumista, niin alkaa tajuton päänsärky. Tinnitus on samassa paketissa.

Toisinaan päänsärky on lähes kokonaan pois, jokas on harhaa, sillä on tunto- ja näköhairiöitä. Eka kerta oli pelottavin. Minun piti lukea tenttiin, mutta edessä olevat pallot peittivät puolet sanoista.

Pään liikeradat ovat rajoittuneet, lihakset ovat niin kireet.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 27, 2014 01:38 

Jos olis vaan niskat jumissa niin olisin tajunnu itsekin. Makaan piikkimatolla säännöllisesti ja pidän huolen että veri kiertää pinnassa. Ei kyllä liity mun mielestä niskaan tää päänsärky, tai kun eihän se edes oo varsinaista särkyä. Se tulee myös sillon ku oon rasittanu itteäni liikaa tai ollu auringossa tms...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]