Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Dec 15, 2017 03:10

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Viljaton/gluteeniton ruokavalio
PostPosted: Sat Sep 01, 2007 03:30 

Tosi monet CFS-lääkärit samoin kuin LDN:n puolestapuhujat suosittelevat kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota. Tuntuu myös siltä, että lähes kaikki sitä kokeilevat saavat siitä jotain hyötyä. Niinpä minäkin olen nyt elänyt gluteenittomasti 15.8. lähtien, vaikken uskonut siihen koskaan ryhtyväni (kun pidän niin paljon leivästä ja muusta vastaavasta, eikä ole varaa ostaa gluteenittomia erikoistuotteita tai mahdollisuuksia leipoa juurikaan omia). Toivon, että tällä tavoin ehkä saisin brainfogia lievemmäksi ja voisin esim. kirjoittaa scifi-romaanin josta haaveilen. En ole moneen vuoteen voinut enää kirjoittaa romaaneja, vaikka kognitiiviset ongelmat ovatkin LDN:llä, pirasetaamilla ja B12:lla helpottaneet.

Olen korvannut leivän ja kaurapuuron tattarikakuilla (riisikakkujen tyylisiä, mutta 100% tattaria - varsin hyviä) ja hirssipuurolla ja yritän muutenkin syödä enemmän vihanneksia, hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä pelkän tärkkelyksen sijaan (kuten minulla on paha tapa tehdä, kun rahaa ja energiaa on hyvin rajallisesti). Tosin tattarin ravintoarvot ovat ihan toista luokkaa kuin useimpien viljojen ja sillä on monia edullisia terveysvaikutuksia. Kokeilin myös Semperin gluteenitonta fusillipastaa, joka on oikein hyvää. Kauraa en ole uskaltanut syödä. Siinähän ei ole gluteenia, mutta esim. Sarah MyHillin mukaan herkistävä proteiini ei välttämättä ole juuri gluteeni.

En ole vielä huomannut mitään vaikutuksia, ainakaan positiivisia. Olen nukkunut pari viikkoa varsin huonosti. En meinaa pysyä unessa ja herättyäni valvon usein pitkään. Tuntuu, että aivot käyvät illalla ja yöllä ylikierroksilla eivätkä "sammu" ollenkaan (mutta päivällä ei kuitenkaan ole virkeämpi tai vähemmän brainfoginen olo). Tosin tämä voi johtua ihan muistakin jutuista, nukun yleensäkin aika huonosti. Lisäksi sain reilu viikko sitten virtsatietulehduksen, jollaisesta olen viimeksi kärsinyt yli kolme vuotta sitten. Sekin voi olla ihan sattumaa, mutta mietin, voisiko elimistön muuttunut pH tms vaikuttaa. Vatsa on ollut aika sekaisin, mutta ei se yleensäkään voi kovin hyvin.

Keillä kaikilla on kokemuksia viljattomasta/gluteenittomasta ruokavaliosta? Kuinka pian edulliset vaikutukset tulivat esiin (ja tuliko niitä ennen mitään negatiivisia vaikutuksia)? Sarah MyHillin mukaan siihen voi mennä jopa kuusi viikkoa, mutta se tuntuu tosi pitkältä ajalta. Syöttekö kauraa, tai välttelettekö esim. pelkästään vehnää?

Profile  

Post subject: Kaura
PostPosted: Sun Sep 02, 2007 07:10 

Itsellä todettu aikuisiällä maitoallergia ja huomasin, että kaura ei sovi.
Epäillyt myös vehnääkin ja ruista ja riisiä käytän enemmän.
Olisi hyvä kokeilla gluteiinitonta ruokavaliota jonkin aikaa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 07:29 

Kokeilin gluteenitonta ruokavaliota toissa talvena parin viikon ajan. Tarkoitus oli kokeilla pitempäänkin, mutta en jaksanut/viitsinyt kun tuntui niin kovin työläältä. En ainakaan tuona aikana kokenut mitään positiivisia vaikutuksia, mutta aika oli kyllä uskoakseni liian lyhyt. Jos sitten joskus uudestaan paremmin motivoituneena...

Ei liity tähän aiheeseen oikeastaan, mutta mulla on tämän kesän aikana tullut uudenlaisia vatsaoireita ja nimenomaan ylävatsan polttelua ja kipristelyä. Aikaisemmin vatsavaivani ovat enemmänkin olleet suolistoon liittyviä. Onko teillä muilla tullut vastaavia oireita? Dexedrinen aloitin kesän alussa, mutta sen ei pitäisi aiheuttaa vatsavaivoja ja muita lääkityksiä Ezetrolin lisäksi ei ole menossa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 12, 2007 09:42 

Mä oon ollut gluteenittomalla ruokavaliolla vuodesta 2004 asti, ja vannon ihan ehdottomasti sen nimeen! Hauska kuulla, että jokin virallinenkin taho sitä suosittelee :D
Huomasin positiiviset vaikutukset ihan jo parissa viikossa. Tajusin, että tosi monesti brainfogin pamauttaa päälle juurikin viljaa sisältävä ateria. Tajusin myöskin, että minulla oli ollut vuosikausia aika rankkojakin vatsaoireita, joihin kuitenkin olin ollut niin "tottunut", että asian tajusi vasta sitten kun ne olivat poissa. Päänahan kutina ja näppylät myöskin vähenivät huomattavasti.

Kun viljojen sekoittava efekti oli poissa, rupesin huomaamaan myös muita yliherkkyyksiä, ja tajusin että vatsani+muu elimistö reagoi esim voimakkaisiin kasviksiin, papuihin, soijaan ja maitotuotteisiin. Tuolloin oli pakko ottaa ruokavalioon mukaan lihatuotteet, koska tuntui että tarvitsen sitä välttämättä, ja en saa tarpeeksi proteiineja yms ilman sitä. Nykyään pystyn jonkin verran syömään myös noita palkokasveja ym, mutta epäilen etten ehkä koskaan voi siirtyä takaisin kasvissyöjäksi.

Suosittelen kokeilemaan jonkin aikaa (ehkä 1-2kk) hyvin pelkistettyä ruokavaliota: kypsennettyjä juureksia, gluteenittomia viljoja, hyviä rasvoja, kalaa+lihaa (parasta olisi riista), maitotuotteista vain esim gefilus-piimä. (Mutta pitää syödä paljon, jotta energiantarve täyttyy!) Sitten kokeilla YKSI ruoka-aine kerrallaan, muuttuuko olo millään tavalla.

Näitä juttuja olisi hyvä testata sellaisessa vaiheessa, kun on mahdollisuus olla kotona rauhassa ilman ylimääräisiä stressitekijöitä, jotteivät muut "ulkopuoliset" brainfogin aiheuttajat olisi sotkemassa kuvioita.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 12, 2007 09:48 

Minulla takana nyt kuukausi. Ei ole helpottanut uupumus, ei brainfog, ei vatsavaivat, ei näppylät eikä päänahan kutina. Mutta sinnikkäästi aion jatkaa täydet kuusi viikkoa eli kuun loppuun. Tänään muuten tein ananas-omena-manteli-tattarimuffineita. Olivat erinomaisia ja rakenne oli paras missään muffineissa mitä olen syönyt.

Liha ja kala eivät ole tulossa ruokavaliooni, eikä minusta ole noin pelkistettyä ruokavaliota kokeilemaan muutenkaan. :-P

Oikeasti haluaisin syödä paljolti Eat to Live -ruokavalion mukaan (ja olen lähiaikoina yrittänytkin siirtyä hieman siihen suuntaan), tosin ei niin tiukasti rasvojen, viljojen yms suhteen. Sen anti-inflammatorisuudesta olisi varmasti etua. Mutta 60e/kk ruokabudjetilla ei yksinkertaisesti saa tuollaista määrää rehuja Suomessa. :-/

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 01:28 

Kuusi viikkoa meni, ei ollut hyötyä. Lopetin ruokavalion eilen ja tuli syötyä leipää ja pastaa. Kerrassaan mitään eroa en huomannut. No, onpahan sekin kokeiltu.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 09:43 

On tullut kokeiltua sekä gluteiinitonta että kasvisruokavaliota, osin päällekkäin. Kasvisruokavalioon kyllä kuului kalaa, broikkua ja kalkkunaa jonkin verran ja liki 1,5-vuotta tuolla linjalla olin ja aika pitkälti vieläkin, joskin leipämäärä on lisääntynyt koko ajan.

Kyllähän tuosta selkeästi hyötyä oli, ei kuitenkaan mitään radikaalia muutosta. Olen lukenut myös, että mehupaasto tekisi hyvää. Ongelmana näissä jutuissa on vaan se, että konkreettisten muutosten näkyminen saattaa kestää vuosia - vuosi on vielä lyhyt aika - varsinkin, jos elimistössä on paljon myrkkyjä, hiivaa, jne. sekä lisäksi kroonistunut infektio, joka meillä kaikilla luultavasti on. Sitten - jos ja kun - paranemista alkaa tapahtumaan, tuota hommaa pitäisi jatkaa vuosikausia, luultavasti lopun elämää.

Helpoin keino olisi, jos on rahaa ja aikaa, mennä hoitoon ulkomaille, jo Saksassa puhumattakaan USA:sta tälläisiä klinikoita on yllin kyllin, jotka ovat erikoistuneet ym. hoitoihin ja lisäksi siellä saa esim. vitamiinejä IV:nä.

Ei tuolla tietysti vuosia voi olla, mutta olisi varmasti hyvä "startti", jos haluaa kokeilla tuollaista vaihtoehtoa. Käytännössä tuollaiset elämänmuutokset on pirun hankalia, varsinkin, jos on töissä, opiskelee, jne. Lisäksi kotonatehtynäkin ym. ruokavalio maksaa todella paljon.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 22, 2008 06:05 

Minulla viljattoman ruokavalion etu tuli esiin kolmessa päivässä. Ilmeisesti minulla on ollut vilja-allergia lapsesta asti, puhkesi kunnolla vasta kun aloin syömään leipää tavallista enemmän (eli kuunnella enemmän ravintosuosituksia kuin omaa elimistöä). Pääsumun hälventymisen lisäksi normaalina pitämäni vatsavaivat loppuivat ja paino tippui viikossa useita kiloja, ilmeisesti oli ollut pidempään tulehdustila suolistossa päällä. Allergiatesteihin olin päässyt iho-oireideni takia (punoitus ja arkuus), nekin alkoivat hellittää melko pian mutta vieläkään ei ole ihan normaali "kulutuskestävyys" vaikka nyt ollut ruokavaliolla lähes kaksi vuotta.
--

Käsitykseni mukaan maitoallergiaa lukuunottamatta muissa vaikutuksen pitäisi tulla jo viikon sisään (koskee siis aikuisia). Kokeiluissa saa olla tarkkana kun esim. vehnätärkkelystä mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Itse kokeilisin niin että jättäisin kaikki viljatuotteet pois muutamaksi päiväksi. Jos eroa ei huomaa, voi pitää todennäköisenä ettei ole allerginen ja palata normaaliin. Sitten sama mausteiden kohdalla, lisäisin kieltolistalle myös sipulin, valkosipulin ja sitruunan. Jos tässä "kalahtaa", silloin olisi syytä hakeutua allergiatestiin jotta löytäisi spesifit allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet. Viljojen kohdalla kyse on usein viivästyneestä reaktiosta jolloin omatestaus on allergiatestejä luotettavampi (ellei teetä IgG -testejä), mausteiden kohdalla taas kyse usein välittömästä reaktiosta jolloin ihotestit suht luotettavat. Jos viljojen kohdalla huomaa eron tuolla muutaman päivän täysvälttämisellä, olisi sitä hyvä jatkaa ainakin neljä viikkoa ja sitten aloitettava testaamaan yksitellen mitä kestää ja mitä ei.

Sitten erikseen testattavia on vielä kananmuna jota kans hyvin monissa tuotteissa, vaatii taas tarkkuutta. Myös perunan ja maissin vaikutuksen voi testata vaikka ne hyvin harvinaisia allergian aiheuttajia aikuisilla. Maitoallergian testaamiseen olisi oltava vähintään kaksi viikkoa kokonaan ilman maitotuotteita, mieluiten kaksi kuukautta. Sen testaamista en suosittele jos ei selvää epäilyä, sen sijaan "kevennetty" versio eli muista kuin hapanmaitotuotteista luopuminen toimii joillakin.

--
Ylläoleva on siis vain oma mielipiteeni perustuen omiin kokemuksiini epäselvien allergiaoireiden selvittelystä. Pitkiä välttelydieettejä en voi kellekään suosittaa jos niistä ei eroa huomaa, jos sen sijaan on hyötyä niin sitten alkaa selvitellä mistä johtuu.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 23, 2008 10:02 

--------------

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 01:53, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Re: Viljaton/gluteeniton ruokavalio
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 01:31 

Minä olen ollut gluteenittomalla/laktoosittomalla ruokavaliolla toukokuun puolesta välistä saakka. Sain hieroja/osteopaatiltani tiukan 5 vkon dieetin, jota en ole noudattanut orjallisesti, siksi se onkin jäänyt pysyväksi :)
Jätin pahimman mielestäni, vehnän pois, muutin käyttämäni maitotuotteet laktoosittomiksi, punainen liha on jäänyt 99% pois(jos syön, se on vähärasv naudan paistijauhelihaa). Paljon oli siinä listalla kiellettyjä mutta olen soveltanut sitä itselleni sopivaksi, ja sitä mitä tykkään syödä. Ja sallin itselleni aika useinkin vehnäpohjaisia tuotteita mutta tasapainotan sitä kyllä sitten seuraavina päivinä. Jos jonakin päivänä olen syönyt liikaa vehnää, on seuraavana päivänä heti sormien nivelet kipeänä!
Nyt vatsani ei enää edes siedä tavallista maitoa eikä jogurttia, kaiken pitää olla vähintään hylaa.
Kun aloitin tuon dieetin, vyötäröltäni lähti ensimmäisen viikon aikana 10 senttiä! Eli huomattavaa turvotusta oli huono ruoka tehnyt..
Paino tippui ensimmäisen kuukauden aikana 6 kiloa, mutta siihen se onkin sitten tyssännyt. Mutta eipä ole tullut takaisinkaan :wink:
Ja uskon lääkkeitteni ja ruokavalion muutokseni vaikuttavan juuri brainfogiin ja yleiseen olotilaan ja tulehdusten vähenemiseen. Talvi näyttää sitten, toimiiko myös silloin :)
Niin ja mieheni on myös laihtunut 3 kiloa ja hän on ilmoittanut ettei hänkään halua syödä enää punaista lihaa kun olo on niin paljon parempi ja vatsakin toimii todella hyvin! :)
t. Sanna

Profile  

PostPosted: Thu Mar 26, 2015 11:02 

Gluteeniton ruokavalio vuodesta 1980. Olen siis keliaakikko. Muuhun oloon sillä ei ole siis ollut vaikutusta mutta tietysti suolinukka pysyy kunnossa ja sitä kautta estyy moni ikävä asia. Valitettavasti moni joka suureen ääneen toitottaa olevansa gluteenittomalla, tai monesti vielä viljattomalla, ruokavaliolla, eivät edes tiedä mitä se tarkoittaa. Yksikin ystäväni väittää olevansa viljattomalla, mitä hän ei ole, sitten korjaa gluteenittomalla, mutta kun ei ole sitäkään. Kuitenkin hän väittää olevansa tarkka ja samalla opettaa muille mitä on gluteeniton. Viime vuosina tämän trendin yleistymisen vuoksi on aiempaa enemmän väärää tietoa gluteenittomuudesta, mikä tekee haittaa keliaakikoille. Etenkin se että kyllä sitä nyt vähän voi ottaa eikä nyt niin tarkka tarvitse olla. Toiveeni siis on että jos nyt kuitenkaan ihmiset eivät sanoisi olevansa gluteenittomalla tai viljattomalla ruokavaliolla jos eivät oikeasti sitä ole.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 28, 2015 12:44 

Itse olen kärsinyt monista vatsaoireista koko ikäni, ja keliakiaakin epäiltiin, mutta koska terveyskeskus teki kokeet väärin sitä ei aikanaan löytynyt. Kun siirryin kokonaan gluteenittomalle ruokavaliolle itse (vuosien sairastelun jälkeen) vatsaoireet helpottivat, ruoka alkoi sulaa, "maitoallergiani" parani ja pääsin viimein normaalipainoisten kirjoihin. Mutta kyse oli luultavimmin ihan normaalista keliakiasta. Suolen paraneminen vie tosiaan aikaa, kuusi viikkoa tiukalla gluteenittomalla ruokavaliolla on varmaan lähtökohta. Lisäksi piilovehnää voi olla mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Minulla meni vuosi, ennenkuin maitotuotteet lakkasivat aiheuttamasta mitään oireita. Kaurakaan ei sovi, mutta olen perehtynyt gluteenittomaan leivontaan ja meillä tehdään kaikki leivät ym itse. On muuten totta että moni pitää gluteenitonta ruokavaliota vähän sinne päin. Jos on vakava keliakia niin se yksikin leivänmuru leikkuulaudalla on liikaa, koska suoli reagoi heti ja on rikki esim taas seuraavat neljä viikkoa.

Joskus pahimpina vatsavaiva-aikoina olin gluteeniton maidoton kasvissyöjä ja kyllä se oli työlästä, ei ole mukavaa jos syöminen on kauhean tarkkaa. Siksi en ole kovin innostunut kokeilemaan maidotonta ruokavaliota, erityisesti koska rakastan juustoja.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 30, 2015 12:53 

Kokemusta on maidottomasta, munattomasta ja viljattomasta (ja vähän kaikettomasta) ruokavaliosta n. vuoden ajalta kun oli imetysdieetillä. Vatsani ei ole koskaan voinut paremmin kuin silloin. Poissa oli lisäksi mm. peruna jolle vauva oli allerginen. Lopetettuani imetyksen palasin vähitellen normiruokavalioon huomatakseni että vatsa ei kestänyt ollenkaan maitotuotteita, edes laktoosittomia (olen intolerantti ollut koko ikäni). Nyt kun tuosta dieetistä on yli 4v voin satunnaisesti syödä pienen määrän laktoositonta jotain, esim. leivonnaisen. Myös juustoa syön välillä mielitekoon mutta kaikki maitoproteiini ja muna aiheuttaa ikävän ihottuman poskiin (kuin vauvoilla!). Kun palautin perunan ja viljat pikkuhiljaa huomasin miten järkyttävästi ne väsyttävät! Viljoista menee vatsa sekaisin. Olin dieetillä virkeä miinus vauvan aiheuttamat väsymys-aivosumut.

Yhteenvetona: viljat väsyttävät, ainakin vehnä pahimpana minua, samoin ylenmääräiset hiilarit kuten runsas perunan syönti (ikävää koska rakastan perunoita!), lisäksi suoli ja mieli voi paljon paremmin ilman. Imetysdieetti aikana olin hoikka (toki oli vähän energiasta puutettakin) eikä ollut tietoakaan ilma- tai vatsavaivoista tai turvotuksesta. Tuskin olisinkaan selvinnyt cfs:aa sairastavana vauva-arjesta allergisen lapsen kanssa normiruokavaliolla. Palattuani (osittain) normiruokavalioon paino alkoi heti nousta ja sitä on nyt n. 7 kg enemmän kuin silloin.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 30, 2015 06:18 

Minulla on keliakia kudostyyppi ja vilja-allergia. Olen ollut syömättä viljaa 15-vuotta.

Se on helppoa koska en muutenkaa syö gluteenittomia tuotteita. Ruokavalio koostuu pääasiassa kasviksista, rasvoista ja lihasta.

Pannarinkin voi tehdä banaanista ja kananmunasta. Turhaa laittaa jauhoja tai maitotuotteita.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 30, 2015 10:35 

Luontaisesti gluteeniton ruokavalio täällä. Itse asiassa tällä hetkellä viljoista pyrin syömään vain riisiä silloin tällöin. Kaikista viljoista tulee aivosumu ja armoton väsymys.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]