Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Dec 13, 2017 04:11

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: CFS oireet?
PostPosted: Mon Nov 24, 2014 07:35 

Zer0 wrote:
Jatta, kiitos neuvoista. Kävin urheiluhierojalla kun tämä alkoi ja kävin sen jälkeen pari kertaa. Hänen kommentit oli että lihakset on sormituntuman mukaan todella jumissa selässä, niskassa ja jaloissa mutta kertoi, että tälläisiä oireita tämän ei pitäisi aiheuttaa. Olen käynyt nyt myös 5 kertaa OMT fysioterapeutilla, joka oli myös vähän ymmällään oireista. OMT on auttanut oireisiin vain paikallisesti vähän aikaa (n. Päivän). OMT oli sitä mieltä, että salia ei kannata laittaa tauolle kuin kolmen kuukauden välein, jota olenkin tehnyt säännöllisesti.

Fysiatri on esittänyt minun kireistä lihaksista tietyn teorin. Joskus jokin lihas on alkanut toimia väärin. Kun ongelmaa ei korjatttu, niin se on laajentunut ajan kanssa käsittämään kaikki lihakset. Lihakset ovat oppineet reagoimaan väärin rasitukseeen. Ei ole ketään tai mitään menetelmää ongelman korjaamiseksi. Lihaskireydet ovat alkaneet mulla hartia-niska-pohje ja kantapää kipuina. Alaselkä rasittui aina paikallaan seisomisesta ja kyykyssä tekemisestä sekä oli ilmiselvä notkoselkä lantio edessä.

Minulla pisti silmään lihakset on sormituntuman mukaan todella jumissa selässä, niskassa -kohta. Se puhuisi nivelten/selkärangan yliliikkuvuuden puolesta ja lantion ongelmat aiheuttaisivat jalkaongelmat. Ts. lihakset yrittävät tukea yliliikkuvia niveliä ja vastaavat jatkuvaan rasitukseen, niin että rasittuvat ja palautumisaika pitenee ja pitenee, niin että ne eivät enää ehdi palautua yön aikana. Miksi et tunne treenin ainaka kipua vaan kipeydyt yöllä/levossa, jolloin pitäisi palautua. Onko niin että sinulla yliliikkuvuus ilmenisi eniten selän alueella. Lihakset ovat niin rasittunmeet, että et tunne kipua treenatessa, mutta yöllä tapahtuva vähäinen palautuminen riittää tuomaan kivun esiin. Vai onko sulla yksinkertaisesti epäsopiva sänky.

Minulla yliliikkuvuus on suurinta selkärangassa. Kun hartiat-niaka ovat kunnolla jumissa, en tunne edes kipua. Välillä tunto palaa jonkuin verraan ja silloin hartiat ovat tajuttoman kipeät ja iskee migreeni.

Teetkö sinä töitä hartioilla, kuten minä tein. Onko sinulla kunnon hartiajumi päällä? Minulla on tuosta muistina heikko/olematon hajuaisti, hajuaistin muuntuminen, tinnitus ja niskarusetti kipu

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sun Nov 30, 2014 11:03 

Pahoitteluni myöhäisestä vastauksesta. Teen toimistotyötä eli käytännössä istun suurimman osan päivästä. Hartianiska seudun jumitilat on huomattavasto lisääntyneet toimistotyössä olo aikanani. Selkään olen välillä kokeillut muutamia viikkoja kerrallaan eri sänkyjä mutta tulos on aina sama eli noin 5-7h unen jälkeen herään alaselkä kipuun joka ajaa yleensä vessaan. Nyt tosiaan alaselkä kivun kaveriksi on tullut pohje kipu. Lihasoireet on hieman helpottanut kun olen päässyt kosteusvaurio talosta pois. Joudun valitettavasti ainakin vielä kuukauden käymään talolla ennenkuin pääsen muuttamaan. Kysymysmerkkinä on vielä huonekalujen kohtalo mitä näille tulee tehdä ennen muuttoa. Laitan lisätietoja viimeistään kun olen käynyt pään ja selkärangan magneetissa.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 01, 2014 10:56 

Minäkin olen paininut sänkyongelman kanssa. Ei ollut kipujen takia vaihtoehtoja, joten nyt on
- leveä sähkösänky
- paksu tempur petauspatja jousipatjan päällä

Lääkäri suositteli ilmapatjaa, en huomannut kysyä, että mitä tarkoittaa. Ajattelin et tarkoittaa tempuria. Jollain toisella on samantyylinen petauspatja, sen päällinen erilainen, ei ollut yhtä hyvä.
- tempur tyyny

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sat Dec 06, 2014 04:25 

Noniin nyt tuli tulokset huoneiston kosteusvaurion materiaalinäytteestä. TVOC raja-arvo valviran mukaan on 600 ja meiltä näytteestä saatu arvo oli 80. Eli tuloksien mukaan asunnossa ei pitäisi olla terveydelle haitallisia homeitiöitä. Huoneistosta ei otettu ilmanäytettä, koska ilmeisesti ns. nollakelillä tätä ei voi ottaa mikä kuulostaa hieman oudolle. Hengitysoireet helpottavat kun olen asunnosta pois (köhä, nenän ja kurkun kutina, hengitysvaikeus). Ennen MRI kuvauksia ajattelin pitää kuntourheilusta kuukauden tauon ja seurata helpottaako lihasoireet. Käsien puutumiset ovat ainakin huomattavasti lisääntyneet, jotka haittaavat yöunta. Lihasfaskulaatiot jatkuvat myös pääasiassa jaloissa ja vatsalihaksissa. Olen laittanut merkille, että näitä tulee varsinkin kävelyn jälkeen heti ja raskaan liikunnan jälkeen n. päivän viiveellä.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 06, 2014 06:26 

Zer0 wrote:
Käsien puutumiset ovat ainakin huomattavasti lisääntyneet, jotka haittaavat yöunta. Lihasfaskulaatiot jatkuvat myös pääasiassa jaloissa ja vatsalihaksissa. Olen laittanut merkille, että näitä tulee varsinkin kävelyn jälkeen heti ja raskaan liikunnan jälkeen n. päivän viiveellä.

EDS kuuluu raajojen ns. hansikas ja nilkkasukkapuutuminen. Käsien puutuminen on yleinen oire, jonka yleisimpiä syitä ovat erilaiset käsiä hermottavien hermojen puristus- ja pinnetilat, kuten rannekanavaoireyhtymä, joka aiheuttaa kämmenen ja sormien puutumista, sekä mm. huono verenkierto ja neuropatia. Jotkut vertaavat fakikulaatiota elohiireen.

Minä koen nykyää sitä hyvin usein aamuyöstä, onkuin ylävartalo, eniten hartiat ja niska, tärisiosi sisäisesti. Faskikulaatio oli rasituksen jälkeen graavimpaa ja vei loputkin voimat, kun ylitin aikoinani voimarajani, en tiennyt mikä minua vaivasi, eikä ollut hoitavaa (lue minua uskovaa) lääkäriä. Vuorokauden päästä tuntuva faskikulaatio voi olla sitä, että tunto tai lihakset alkavat vasta silloin palautua, kun kova rasitus on ensin vienyt turraksi. Aikoinaan faskikulaatio oli minulla jatkuvaa, kesti jopa viikkokausia.

Aina kun faskikulaatio iskee päivällä, niin menen samala voimattomaklsi. Minun mielestä faskikulaatiossa on kyse hermo-oireista ja ylirasituksesta.

Nyt on parasta, että odottelet vain ihan rauhassa MRI.tä ja tuloksia.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 17, 2014 11:24 

Nyt tuli pään- ja selkärangan magneettikuvauksien tulokset. Näistä ei onneksi löytynyt mitään ja neurologilta tuli diagnoosiksi: hyvänlaatuiset lihasfaskulaatiot. Näiden syytä ei tiedetä eikä hoitokeinoja ole. Eli mennään sitten eteenpäin näiden lihasnykäyksien kanssa. Lääkäri sanoi, että uudestaan sitten yhteys jos oireet pahenee tai tulee lihasheikkoutta.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 18, 2014 01:57 

Zer0 wrote:
Nyt tuli pään- ja selkärangan magneettikuvauksien tulokset. Näistä ei onneksi löytynyt mitään ja neurologilta tuli diagnoosiksi: hyvänlaatuiset lihasfaskulaatiot. Näiden syytä ei tiedetä eikä hoitokeinoja ole. Eli mennään sitten eteenpäin näiden lihasnykäyksien kanssa. Lääkäri sanoi, että uudestaan sitten yhteys jos oireet pahenee tai tulee lihasheikkoutta.

Mukava kuulla, ettei ole mitään vakavaa ja toivon, että se jää tuohon tai olis ohimenevä oire. Sehän voi johtua sinun päätetyöstä, niin hartiaseudun rentouttaminen eri keinoilla voisi poistaa jutun.

Olin ilman dg.tä sillä ajatuksella, että kyllä se joskus selviää ja toivoin siihen auttavaa hoitoa. No, sitten sain siihen oireita lievittävää hoitoa.

Sain kuulla niskaiskiaksen yhteydessä että alimman välilevyn pitäisi olla terve MRI-kuvan mukaan. Olen tuntenut sen paikan kipeeksi vuosikymmeniä, sitä' ei ole saanut painaa vaatteet ja välillä pisti kuin puukolla. Samalla lääkärini kertoi, että oli ollut joku potilas, joka päätettiin leikata oireiden ja MRI-kuvan perusteella. Niskassa olikin aivan joku muu juttu kuin mitä MRI-kuva näytti.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 19, 2014 04:14 

Ainut löydös mitä minulla oli MRI kuvissa oli niskan C5 nikaman lievä kuluma.
Lihasnykinöiden lisäksi minulla on alkanut kädet puutumaan varsinkin yöllä, joka jatkuu myös päivällä.
Käsien puutuminen on voimakkainta vasemmassa kämmeneessä, jossa peukaloa pistelee ja on hieman tunnoton.
Kävin nyt myös 2,5 viikon tauon jälkeen kuntosalilla ja kädet on ollut nyt 2 päivää todella kipeänä / tukossa.
Jotenkin tuntuu, että mitä kylmempi ilma sitä pahemmat oireet. Kädet ja jalat tuntuvat koko ajan kylmille.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 23, 2014 09:45 

Hermoratatutkimus voisi paljastaa, että onko sulla rannekanava oireyhtymä puutumisten taustalla tms.

Kylmät kädet ja jalat, onko sinulla värittömyyttöä, sinisyyttä tai pyköjäö sormenpäissä, voisiko olla alkava Raynaudin oireyhtymä.

Minulla on ollut "aina" kylmät kädet ja jalat

Profile  

PostPosted: Tue Dec 23, 2014 10:24 

Hermoratatutkimus minulle tehtiin noin 2-3 viikkoa oireiden alkamisen jälkeen. Tutkimustulokset oli hoitajan ja neurologin mukaan täydelliset ja näin ollen tässä tutkimuksessa ei selvinnyt mitään. Ajattelin tutkimuksen jälkeen, että oliko tuo hermoratatutkimus tehty liian aikaseen oireiden alkamisen jälkeen? Käsien tunnottomuus on lähinnä sormien pistelyä ja tunnottomuutta mikä heijastuu pahiten peukaloon. Mitään ulkoisia merkkejä käsissä ei ole eli värimuutoksia ym. en ole havainnut.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 24, 2014 01:58 

ENMG yleensä kertoo ongelmista jo kauan ennen kuin potilas itse kykynee havaitsemaan mitään.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 25, 2014 01:36 

zero, kun sehermoratutk. on ok, niin asia painuu yhä enemm'än lihasongelman puolrlle. Työstä jännittyneet ja kireet lihakset tarvisivat nyt huoltoa ja rentoutusta.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 28, 2014 04:47 

Lihashuoltoa olen saanut nyt OMT fysioterapeutilta (10 kertaa) ja lihaksien venyttely joka toinen päivä. Jotenkin vaan tuntuu, että mikään ei tunnu auttavan tuohon niskasärkyyn ja jäykkyyteen. Lihaksien elohiiret on omasta mielestäni vähentynyt parin viikon sisällä. Käsien ja niska- kaulaseudun puutuminen taas voimistunut merkittävästi. Millä keinoilla te olette saanut lihaskireyttä ja kipuja lievennettyä?

Profile  

PostPosted: Sun Dec 28, 2014 10:35 

Usein taustalla on myös metabolisia syitä. Kannattaa lukea tämä artikkelini myofaskiaalisista triggerpisteistä: http://cfs.gehennom.org/?triggerpisteet

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jan 05, 2015 08:24 

Kiitos Maija. Artikkelisi oli todella kattava triggerpisteistä. OMT fysioterapeuttini omien sanojensa mukaan testasi ainakin joitakin trigger pisteitä ja sanoi, että ainakaan näissä ei ole arkuutta. En sitten tiedä tunteeko hän miten tarkkaan eri trigger pisteet. Hän neuvoi minua myös vähentämään lihasvenettylyä, koska se saattaa pahentaa tilannetta. Lihaksien huoltoon hän neuvoi ennemminkin pumppaavia liikkeitä. Näillä neuvoilla olen nyt yrittänyt pärjätä mutta nykimisen lisäksi jalkalihaksiin on tullut seuraksi kivut. Aloitin nyt kipujen vuoksi burana kuurin, joka ainakin toistaiseksi on lievittänyt jalkasärkyä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours [ DST ]