Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Dec 15, 2017 01:30

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Vatsakivut ja pahoinvointi/oksetus
PostPosted: Tue Jan 06, 2015 06:23 

Jos nyt silmäni eivät pahasti pettäneet minua, ei niihin osunut yhtään threadiä vatsakivuista ja niihin liittyvästä pahoinvoinnista/oksetuksesta? Olen nyt pari päivää taas vaihteeksi kärsinyt kyseisistä oireista. Lisäksi myös sekä sisäisistä että, eh, lokaaleista kivuista posliini-istuimella asioidessa. Näiden vuoksi olen pystynyt nukkumaan vain murto-osan "normaalista" unimäärästäni. En ole oksentanut, ruoka pysyy sisällä, mutta olo on aivan kammottava pahoinvoinnin vuoksi. En tiedä pitäisikö olla syömättä vai syödä, ja jos niin mitä :( Koitin ottaa jotain vatsahappobakteereja/probiootteja mitä lievät, mutta eivät tunnu vaikuttavan. Tai ehkä varsinaiset kivut hitusen lientyivät, mutta pahoinvointi on yhä kamalaa.

En millään jaksaisi enkä kehtaisi mennä taas lääkäriin. Minun pitäisi saada muutenkin soitetuksi ei-akuutti lääkäriaika, jotta voisin vaatia itselleni asiallista - tai %&#@£ soikoon edes jonkinlaista hoitoa! Pelkään, että jos käyn valittelemassa liian usein akuuttivaivojani lääkärillä, minua ei oteta todesta CFS:n hoidosta yleisesti keskusteltaessa, tai jos saan jotain vielä kamalampia ja akuutimpia oireita.

Kenelläkään kokemuksia vatsakipuja tai pahoinvointia helpottavista valmisteista/ruoka-aineista? Auttaisivatkohan matkapahoinvointilääkkeet tähän pahoinvointiin? :shock: Ai niin, on tutkittu vastikään etten ole keliaakikko tai laktoosi-intolerantti.

(Kissanikin oksensi äsken ihka ensimmäistä kertaa elämässään, väkisin hiipii mieleen, että sympatiastako :lol:)

Profile  

Post subject: Re: Vatsakivut ja pahoinvointi/oksetus
PostPosted: Tue Jan 06, 2015 12:07 

Pahoinvoinnin ja vatsakivun yhdistelmä viittaa gastropareesiin tai muuhun suoliston heikentyneeseen motiliteettiin. Se on CFS:ssä varsin yleistä, vaikka tällä foorumilla siitä ei tunnuta kärsivän kovin paljoa.

Matkapahoinvointilääkkeet ovat antihistamiineja, joilla on myös antikolinergistä vaikutusta. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että ne vähentävät asetyylikoliinin toimintaa. Asetyylikoliini on tärkeää suoliston liikkeille, joten ne saattavat jopa pahentaa vatsavaivoja, ainakin sitä kipuosuutta. Jotkut muut pahoinvointilääkkeet kuten metoklopramidi sen sijaan nopeuttavat suoliston toimintaa ja niitä käytetäänkin usein gastropareesiin. Monia tällaisia lääkkeitä on, joskin useat niistä muistuttavat psyykenlääkkeitä ja siten CFS-potilaat sietävät niitä monesti (ei aina) huonosti.

Myös inkivääri voi nopeuttaa suoliston liikehdintää ja siten helpottaa pahoinvointia. Muita reseptivapaita troppeja minulle ei tule mieleen tähän. En usko, että probiooteista on apua, mutta mahdotonta se ei ole. Probiootteja on kuitenkin satoja erilaisia ja niillä on hyvin erilaiset vaikutukset.

Moni gastropareesista kärsivä hyötyy pehmeän, nestemäisen ja/tai vähäkuituisen ruoan syömisestä. Joillain on ollut apuaruoansulatusentsyymeistäkin ja mahahapon eritystä lisäävistä aineista. Tärkeintä on kuitenkin ruokavalio ja tuo suoliston toiminnan nopeuttaminen.

Kannattaa tutustua myös ns. FODMAP-ruokavalioon.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jan 06, 2015 09:10 

Hei,

Mikäli pahoinvointi ja kivut haittaavat syömistä ja juomista ja johtavat painoin laskuun ja voinnin heikentymiseen, niin on parasta otta yhteyttä lääkäriin ja yrittää päästä gastroenterologin vastaanotolle.

Onko ongelmasi samanlainen riippumatta vrk.n ajankohdasta. Mikäli ongelmia on enemmän heräämisen jälkeen, niin voit herätellä vatsaa juomalla lämmintä vettä sitruunalla höystettynä ja syödä vasta sitten, kun vatsasi on "herännyt".

Mikäli vatsan ja suoliston toiminta on haittaavan hidasta, edellyttää tutkimuksia, niin vatsalaukun toimintaan voidaan vaikuttaa jopa stimulaattorin avulla. Sitä ennen kokeillaan varmasti muita keinoja.

Reseptilääkkeistä mm. primperan auttaa vatsan vetovaikeuksiin ja ilmavaiovoihin. Kärsitkö myös ilmavaivoista.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Tue Jan 06, 2015 10:42 

Kiitoksia taas kovasti informaatiosta ja vinkeistä. Inkivääriä pääsin tänään ostamaan, täytyykin kohta popsia sitä. Onkohan tuota metoklopramidia reseptivapaana saatavilla? Primperan ilmeisesti on reseptilääke.

Sanoisin, että vointi on (vatsan suhteen) paras nimenomaan herätessä. Vähän aterian syömisen jälkeen kivut pahenevat, ulostaessa ovat pahimpia ja sitten vähän helpottavat. Hiukopalat eivät ainakaan toistaiseksi tunnu aiheuttavan kipuja. Tätä ei ole vielä jatkunut kauan, aiemminkin on ollut toisinaan vatsakipuja mutta nyt viime aikoina useammin ja kovempia. Ilmavaivoja ei ole *koputan puuta*.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 06, 2015 11:37 

Metoklopramidi = Primperan. Se on reseptilääke, mutta siihen pitäisi olla siedettävän helppoa saada resepti, useampi täältä foorumiltakin on sitä käyttänyt.

Milloin pahoinvointi on pahimmillaan, samaan aikaan kun on kipuja? Onko sitäkin ulostaessa? Kuinka löysällä tai kovalla vatsasi on?

Ainakin kannattaisi kokeilla syödä pari päivää helposti sulavia, kosteita, vähäkuituisia ruokia. Tyyliin jos syöt aamupalaksi yleensä puuroa, kokeile jugurttia, kananmunaa tai proteiinipirtelöä. Rasva voi nopeuttaa suoliston liikehdintää.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jan 07, 2015 01:15 

hurme wrote:
Sanoisin, että vointi on (vatsan suhteen) paras nimenomaan herätessä. Vähän aterian syömisen jälkeen kivut pahenevat, ulostaessa ovat pahimpia ja sitten vähän helpottavat. Hiukopalat eivät ainakaan toistaiseksi tunnu aiheuttavan kipuja. Tätä ei ole vielä jatkunut kauan, aiemminkin on ollut toisinaan vatsakipuja mutta nyt viime aikoina useammin ja kovempia. Ilmavaivoja ei ole *koputan puuta*.

aterian jälkeen oireet pahenevat... helpottuvat suolen toimittua eli meneekö ruoka nopeasti ruoansulatuskanavan läpi. Sinulla onkin vilkas vatsa ja suoli. Silloin kannattaisi kokeilla kiinteämpää ruokaa ettei se menisi nopeasti läpi, maidon sijasta jogurttia ja rahkaa, joisit ateriaa ennen ja tai sen jälkeen, ts. vähentäisit aterian nestepitoisuutta, samalla hidastaisit ruoansulatuskanavan vilkautta.

Ystävälläni lyrican lopetuksen yhteydessä paheni chronin taudin oireet, ruoka kulki nopeasti suoliston läpi. Hän käytti visibliniä ohjeen mukaan, mutta tähystyksen tehnyt lääkäri kehotti ottamaan 4kertaisen annoksen päivässä - auttaa. Nyt ovat oireet kummasti helpottaneet, kun alkoi käyttää allua. Hän oli heikossa kunnossa laihduttuaan melko paljon.

Onko kukaan sanonut sinulle että sinulla voisi olla colon irrirable/toiminnallinen paksusuoli. Mikäli olis siitä kyse, niin oireet saaattavat pikkuhiljalleen pahentua. Minä olin aikoinaan joko ripulilla tai ummessa, nykyään kärsin ummetuksesta, kun vatsan ja suoliston toiminta on hidastunut.

En saa käyttää kuituvalmisteita, joudun käyttämään makrokolia, joka sitoo nestettä suolen massaan. On ollut monenlaisia vatsavaivoja. Välillä olen niin pahoinvoiva etten pysty syömään muuta kuin jogurttia ja keitettyjä marjoja. Kana on ainoa liha jota voin syödä, kaikki muu tökkii. Kinkkua pystyin syömään vain kerran, kun se oli juuri kypsynyttä. Minun vatsavaivat alkoivat murrosiässä, että monta vuosikymmentä on mennyt niiden kanssa. Allu on auttanut jonkun verran, kipuja on paljon vähemmän, mutta wc.n tulee edelleen olla lähellä ja ilmavaivoja on runsaasti.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Wed Jan 07, 2015 11:13 

Täällä löytyy kokemusta erittäin kovasta pahoinvoinnista ja vilkastuneesta vatsantoiminnasta. Johtuu mun tapauksessa dysautonomiasta, eli autonomisen hermoston sätelyssä vika. Autonominen hermosto säätelee sisäelimeni väärin, mun tapauksessa usein nopeuttaa toiminnot. Ajoittain mulla voi olla ripulia ja joskus harvoin ummetusta. Pahin jakso oli vuonna 2012 kun oli 5kk putkeen vain ripulia kaiken aikaa, ja osa siitä oli erittäin vaikeaa pahoinvointia. Suolisto oli yliaktiivinen ja paino laski. Minulle auttoi tähän vaivaan pieni annos triptyl jonka sivuvaikutuksesta hyötyin kun se hidastaa suolen toimintaa. Antikolinerginen lääke.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 08, 2015 01:08 

Hyvä, että olet saanut avun ikävään vaivaan.

Ei kokeiltu Triptylia vasodilatiivisten/sydän-verekierrollisten oireriskien vuoksi. Kokeiltiin vähempiriskistä Noritrenia, mutta se ei sopinut.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 08, 2015 04:36 

Mulle noritren ei myöskään sopinut, meni täysin yöunet mm, johtuu varmaankin noradrenaliinista. Totta että triptylissä voi olla harmilliset sivuvaikutuset, ja mm. sydämeen liittyvät. 10mg on kuitenkin hyvin pieni annos, ja monet dysautonomia-sairastavat saavat siitä apua. Ilman en olisi työkunnossa, pystyn tekemään 50% työtä nykyään, eik tulisi unta esim. Tosin procoralan autta kans mun potsiin paljon.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 08, 2015 11:01 

Nuo lääkkeet ovat varmasti hyviä lääkkeitä niille joille ne sopii. Minulla on pitkä lista lääkkeistä, jotka eivät sovi ja lista kasvaa koko ajan. Yllätys oli ettei tavallisimmat masennuslääkkeet, mutta en niitä tarvi nyt LDN aikana.

Olen saanut mukavan avun painevatteista, jalat eivät ole enää pahat eikä pinna kiristy.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 04:25 

Glutamiini ja saccharomyces boulardii auttaa.
Vatsakipuihin auttoi minulla Salus. En olisi ikinä arvannut itse että raudanpuute tekee vatsakipuja ja vaikka mitä suoliston alueelle.
Minulle nuo olivat pelastus ja tietysti suolistoinfection hoito ciprofloxaciinilla.
Myös ruokavalio täytyy laittaa kuntoon muuten mikään ei auta yksinään.

Last edited by Sielulintu on Sun Jan 11, 2015 04:35, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 05:28 

Riippuu mistä vaivat johtuvat. Glutamiini on enemmän vuotavaan suoleen ja ummetukseen, boulardii taas ripuliin. Jos vaivana on suoliston liian hidas tai nopea liikehdintä, en usko että noista on merkittävää apua, vaan silloin pitäisi yrittää saada sitä liikehdintää normalisoitua.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 13, 2015 02:13 

Nyt on uusi oire: minullahan on ollut paha hypoglykemia jo vuosia ja se aiheuttaa voimakasta uupumusta, mutta ei yleisiä alhaiseen verensokeriin yhdistettyjä oireita kuten päänsärkyä ja kiukkuisuutta.

Viime päivinä olen havainnut, että kun verensokeri laskee tarpeeksi, olo muistuttaa hyvin paljon matkapahoinvointia: etoo/kuvottaa ja päässä vähän "heittää", sellainen vähän huimausmainen tunne, mutta enemmän kuitenkin pahoinvointia kuin huimausta. Minulla on aiemmin ollut sellaista, jos olen kovin hypoglykeeminen vaikka bussissa, mutta nyt sitä tulee vaikka tuolissakin istuessa. Ärsyttävää. Inkivääri ehkä vähän auttaa, mutta se aiheuttaa nykyään minulle todella helposti refluksia.

Profile  

PostPosted: Thu May 07, 2015 01:02 

Hei,

Olen löytänyt sopivan ruokaaineen, joka auttaa suolen toiminnassa. Käytin aiemmin kylmäpuristettua kookosöljyä, mutta en tykännyt siitä, kuinka se jähmettyi herkästi eikä ollut enää kivan oloista suussa.

Olen nyt parina päivävnä nauttinut aina aterian yhteydessä 10ml MCT-öljyä, joka on juoksevaa ja on kookoksesta. Heti palautui aiemmasta kerrasta yksi juttu mieleen. Minulla on vatsantoimintavaikeuksia, ummetusta, mutta nytpä ulostaminen on helpompaa, tuntuu kuin se sujuisi liukkaammin, eikä satuta niin paljon. Avocadolla on sama vaikutus, lienee samantyyppinen rasva. Ilmeisesti ulosteen rasvapitoisuus nousee. Tätä samaa ilmiötä ei käy margariinilla tai voilla.

Tyttäreni on onnistunut tiputtamaan kehon rasvaosuutta MCT-öljyllä. Hän sanoo aina, että vanha rasva lähtee rasvalla. Vaikka paino ei tippuisikaan, niin suolen toiminnan kannalta tämä on parempi juttu kuin lääkevalmisteet. Yessss!

Profile  

PostPosted: Thu May 07, 2015 01:10 

Avokadoöljy on ihan erilainen rasva kuin MCT-öljy. Sinänsä jännä, että MCT löysentää sinulla ulostetta, senhän pitäisi nimenomaan imeytyä erityisen hyvin.

Hyvä kuitenkin, että apua on löytynyt.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]