Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 10:58

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Kokemukset perusterveydenhuollosta!?
PostPosted: Fri Jul 19, 2013 12:09 

ei muuten perustu!

kiitos taas tylystä asenteestasi, maija :shock:
tuntuu siltä että vaikka sanon mitä, sinulta tulee vitutusta mullepäin vastaan

Profile  

PostPosted: Fri Jul 19, 2013 12:18 

Kyllä perustuu. Se ei ole mielipidekysymys, eikä asia, josta voi väitellä, vaan fakta. Pahoittelen, että et ymmärrä luonnonlakeja, etkä halua tätä tosiasiaa tunnustaa. Minun tehtävänäni tämän foorumin ylläpitäjänä on suojella ihmisiä kaiken maailman puoskareilta ja vaaralliselta misinformaatiolta, jota vastuuttomat ihmiset ajattelemattomuuksissaan levittävät.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jul 19, 2013 01:12 

isonpa roolin olet hartioillesi ottanut, ettet vaan kompastu omaan ylpeyteesi? luuletko sinä tosiaan, että vain sinä tiedät kaiken? jakelet täällä aika pitkälle meneviä diagnoosejakin, kuin olisit lääkäri.
on tainnut homma nousta hattuun.

tympäisee niin, että jätän tämän foorumin tähän ja haen vapaampia laitumia.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 23, 2013 09:17 

Perustuupa plaseboon tai ei, niin minusta sillä ei ole paskan merkitystä. Vielä typerrämmältä Maijan kommentti vaikuttaa juuri siksi, koska lapset ja eläimet paranevat homeopatialla hyvin.

Esim 4 v tyttöni oli vuoden korvakierteessä koko hela hoitoineen. Yksi kerta homeopaatilla ja sen jälkeen korva tauti loppu seinään. Onhan se hyvä, että 4 v jaksaa USKOA, niin paljon homeopatiaan, mutta ei jätesäkilliseen antibiootteja. Tai poikani joka änkytti pienestä asti ja se ei ollut mitään pikku takeltelua. Kuukausi homeopaattisia ja änkytys oli ohi. Sen huomasi kaikki. En tiennyt kauan hoitoa piti jatkaa ja lopetin sen, niin 3 vkossa änkytys palasi..no ei kun uudestaan aloittamaan ja syötin vuoden ja änkytys ei enää palannut. Vuoden hoito maksoi kaikki 14 €. Menkääpä hakemaan lääkeuskovaiset lääkäriltä änkytykseen lääke. Mikään omega3 tai muut ei siihen auttaneet. Yhtään ainutta kertaa en sanonut lapselle miksi annoin 3x viikossa sille sokeripillereitä. Auttoipa silti. Hyvä, että jaksoi USKOA, niin eipähän tarvi siitä tankkamisesta kärsiä enää yhtään.

Itsekkään en homeopatiaan usko, mutta on tässä lähipiirissä, niin mahtavia tapauksia ollut esim. leikkaushaava ei mennyt millään kiinni ja se oli auki lähes 2 kk eikä sille voinut kuulema tehdä mitään. Tuttuni onneksi jaksoi uskoa niihin 5 sokeripilleriin ja haava oli 5 pvässä kiinni. Hoito 3 €.

Pitäis itsekkin innostua etsimään hyvä klassinen homeopaatti.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 23, 2013 11:02 

Edelleen, tämä ei ole mielipidekysymys, josta voisi väitellä. Suosittelen tutustumaan lumevaikutuksesta tehtyyn tutkimukseen, jota on tehty runsaasti. Tutkimukset osoittavat, että plasebot nimenomaan toimivat myös pikkulapsilla ja eläimillä! Hieman samanlainen ilmiö kuin Clever Hans. http://en.wikipedia.org/wiki/Clever_Hans

Homeopatian tarjoaminen on vastuutonta ja sen pitäisi olla myös rikosoikeudellisesti rangaistavaa (petos). Homeopatian käyttäminen sellaisissa sairauksissa, joihin on oikeita hoitoja (kuten CFS) on vain ihan helvetin typerää.

EDIT: Ja niille, jotka eivät usko lumevaikutuksen voimakkuuteen (vinkki: ennen kuin alkaa väitellä, että vesi ei ole märkää, kannattaa ihan oikeasti lukea niitä tutkimuksia), suosittelen lukemaan blogistani tekstin, joka käsittelee mm. itsemurhayritystä lumelääkkeellä (sekä sitä, miten plasebo voi toimia, vaikka saaja tietää saavansa lumelääkettä). http://www.hankalapotilas.net/2012/07/i ... nosebosta/

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Aug 01, 2013 04:00 

jees tiiän olen kattonut asiasta kaksi dokkaria.
Samallailla ne cfs lääkkeet toimii lumelääkkeenä kuin muutkin joten ei ne sen kummepaa tavaraa ole.
Sokeripillerillä sentään jää sivarit saamatta :lol:

Profile  

PostPosted: Sat Aug 03, 2013 08:47 

Useista CFS:n hoidossa käytettävistä lääkkeistä on satunnaistettuja kaksoissokkotutkimuksia, joissa niiden teho on todettu lumelääkettä paremmaksi. Monet CFS-lääkkeet aiheuttavat hyvin vähän sivuvaikutuksia - esim. itse käytän noin 10 lääkettä eikä yhdestäkään ole sivuvaikutuksia.

Lääkekielteisyys ja homeopatiaan uskominen ovat vain itselleen valehtelua. Surullista rahoittaa moisella rikollisten puoskareiden bisneksiä. :-/

Profile  

PostPosted: Sat Aug 24, 2013 10:20 

Lääkekielteisyys itselle valehtelua ???
Himppa paksua :lol:
Surullista on se, että pitäisi rahoittaa lääketehtaiden toimintaa, jos apua saa muualtakin.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 22, 2015 09:21 

Korostan jälleen että en omaa mitään virallista diagnoosia puoleen tai toiseen, mutta viimeisen puolen vuoden aikana on kyllä menty kokeilemaan lääkäriä jos toista yksityisellä ja julkisella hyvin vaihtelevin tuloksin.

Ihan aluksi kun aloin oireilemaan minua palloteltiin työterveydessä lääkäriltä toiselle. Aika moni lääkäri alkoi alustavien verikokeiden tultua takaisin puhtaina epäilemään masentuneeksi, ahdistuneeksi ja välillä ilmeisen luulosairaaksikin aivan avoimesti. Oli pakko vääntää ja kääntää jopa yksityisellä saadakseen vaikkapa kaulan ultraäänen teetettyä, sillä minulle hoettiin koko ajan että tämä on joku pitkittynyt flunssa. Toisaalta siellä päädyttiin näemmä myös reaktioiden perusteella siihen että masennus paisuttaa kaulan imusolmukkeita.

Julkisella puolella aluksi terveysaseman tasolla ei meinattu edes tehdä täydellistä verenkuvaa jo useamman kuukauden oireilun jäljiltä sitä pyytäessäni. Mykoplasman testaamista eivät julkisella edes kuunnelleet, jonka kyllä kai jo tiesinkin tuolloin ja teetätin sitten myöhemmin ko. kokeet yksityisellä.

Pahimpia kokemuksia taisi olla tunnetun kotimaisen lääkäriaseman kurkkutautilääkärin kanssa väännetty lähete magneettikuvauksen tarpeellisuudesta. Tuo tyyppi huusi minulle niin törkeästi ja alentavasti pyytäessäni lähetettä että se palaa usein muistoihin lähinnä ainoana selkeän oikeana ratkaisuna jonka tein jatkotutkimusten suhteen muutama kuukausi sitten. Tosiaan aika monen tutkimuksen läpikäyminen oli ennen tuota pistettä puhdasta hakuammuntaa.

Neurologisten oireiden ilmaannuttua olen siirtynyt kokonaan HYKS:n puolelle. Siellä ollaan nyt oltu aika varovaisia arvioiden suhteen vaivojen alkuperästä, mutta enpä ole siellä kunnolla päässyt vielä lääkärin puheillekaan.

Jotenkin tästä maamme terveydenhuollon meiningistä saa sellaisen kuvan että jos vaiva ei heti selviä muutamalla verikokeella tai perustason tutkimuksella, niin potilas saa itse ruveta hoitelemaan asioitaan jatkotutkimusten selvittämisen osalta ja todistustaakka siirtyy kyllä tosiaankin vain ja ainoastaan potilaalle.

Itse olen aika pitkälti etenkin alussa joutunut oireisiin viittaaviin sairauksiin perehtymään ja omien arvioiden perusteella erinäisten sairauksien poissulkua aina ehdottelemaan tai anelemaan "lääkärihenkilöiltä". Tuntuu että oikeastaan vasta tuo löydös niskanikamasta pisti vauhtia asioihin jossain määrin, mutta sitä ennen kaikki oli todella monen lääkärin mielestä ahdistusta, masennusta taikka sitten jotain pitkittynyttä flunssaa.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 23, 2015 12:20 

Maija wrote:
Homeopatia perustuu vain ja ainoastaan plasebovaikutukseen. Homeopatian suositteleminen sairauksiin, joihin on olemassa oikeita hoitoja, on erittäin vastuutonta. Homeopatiaa käyttävien lääkäreiden tulisi menettää lääkärinoikeutensa.

Komppaan tätä. Juurikin näin. On lisäksi moraalitonta rahastaa sillä ihmisiä, jotka ovat hädässä.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 23, 2015 07:56 

Onko joku vielä joka käyttää tai harkitsee homeopatiaa sellainen ettei tietäisi miten kiistanalainen ko. ala on... Sillä että puhuu huijauksesta, rahastamisestä ym. ainoastaan loukkaa niitä jotka sitä harjoitavat ja käyttävät. Eikö suurin osa kaikesta sairaanhoidosta ja -tuotteiden myynnistä ole rahastusta "toisten hädällä". Harvempi sitä ilmaiseksi työtään tekee. Tietoinen huijaus on erikoinen pelko. Voi miettiä mistä se juontaa juurensa itse kullakin. Kyllähän huijaustakin on, joissain terapeuteissa niin kuin jopa joissain lääkäreissäkin, mutta eiköhän aivan suurin osa usko omiin hoitoihinsa ja yrittää auttaa.

Sitten Potilas B:n kokemuksiin. On vaan niin valitettavan totta :(
Ammattiylpeys on katoava hyve myös muilla aloilla kun tehoa haetaan. Ja vielä tosi tylsästi lääkäreiden mahdollisuudet luottaa omaan ammattitaitoonsa voi tuoda jopa kanteluita. Homma on kiristynyt esim. off label-käytössä. Ikävää varmasti pelätä jos hoitaa potilaita parhaansa mukaan. Helpompaa tehdä niinkuin kaikki muutkin tekevät. Eipä ainakaan kukaan pääse huomauttamaan

Profile  

PostPosted: Thu Apr 23, 2015 09:02 

Olen kokenut vuodesta toiseen melko samanlaista kuin Potilas B niin julkisella kuin osin myös yksityisellä puolella. Potilas B:n kohtelu on todella valitettavaa. Ihan hyvä, että tuot räikeitä epäkohtia julki. Mitenkähän pääsisi vaikuttamaan sote-uudistusta selvittäviin ihmisiin? Se tarvitsisi todella merkittävän uudistuksen.

Kun kävin tänään terveyskeskuksen toimistossa keskustelemassa, mitä minulle voitaisiin tehdä Mycoplasman jälkeisessä syöksykierteessä, annoin tulla suorat sanat. Se auttoi, sain sentään ajan 20.5. Tunnin ajan. Tämänhetkisiin ongelmiin se ei kuitenkaan auta. Hoitosuunnitelmaakaan minulla ei ole.

Monisairaille ja monioireisille ei Suomen terveydenhoidossa nykyään ole paljon mahdollisuutta kokonaistilanteen huomioon ottamiseen. Näin olen kysyessäni saanut kuulla monilta yksityislääkäreiltä, siis lääkäreiltä! Tämän totuuden olen kuullut myös monilta potilailta. Ällistyessäni lääkärien vastauksista olen myös kysynyt, että miten minua vanhempia, todella huonokuntoisia monisairaita hoidetaan. Vastaus ei ole ollut mitenkään lohdullinen. Voi vanhusparkoja.

Usein on varmaan niin, että tutkimatta oireiden syitä annetaan lääke ja sitten sen lääkkeen sivuvaikutuksiin annetaan toinen lääke jne. Olen omalla kohdallanikin todennut, että syitä ei haluta tutkia. Lieneekö jossakin päin Suomea lääkäreitä, jotka tutkivat oireiden ja sairauksien syyt ja mahdolliset toisistaan riippuvuudet perusteellisesti ja hoitavat kokonaisvaltaisesti? Toivottavasti jossakin on.

On myös hyvin yleistä, että potilaan ehdottamaa mahdollista sairautta tai jo muualla saamaa diagnoosia epäillään tai jopa suoralta kädeltä jyrkästi kielletään, ettei voi olla sitä sairautta. Minun Mycoplasma-sairauttanikin on vasta-aineiden erittäin selkeistä muutoksista huolimatta jälkikäteen joku lääkäri epäillyt. Mikä muu sitten voi viedä potilaan tällaiseen kuntoon? Pitäisi sitten tutkia se jokin muu!

Monien sairauksien diagnosoimista pihdataan sillä perusteella, että potilaita tulvisi paljon hoitojen piiriin. Jo ylikuormittunutta ja rahoituksen puutteesta kärsivää terveydenhoitoa ei haluta kuormittaa enää lisää diagnosoimalla "liian lievistä" oireista kärsiviä. Kärsikööt vain! Ei ole huolta siitä, että sairaudet pahenevat ja aiheuttavat lisäsairauksia ja työkyvyttömyyttä - ja kuitenkin lisäkustannuksia terveydenhuollolle.

Yksityislääkärit ovat sentään ihmetelleet, miten jaksan sairauksieni ja monien oireideni kanssa. - Kyllähän minä olen aika sitkeä tyyppi. Aikaa ja rahaa vain menee niiden sairauksien ”hallinnassa” pitämiseen. Viimeksi eräs lääkäri ehdotti psykologia. Hän sanoi, että ei tarkoita, että olen "hullu", vaan sairaustaakkani on niin suuri, ettei sitä yksi ihminen voi kestää. Hyvä, että hän ymmärsi sen.

Sitäkin on sanottu, ettei tilannettani voi yksi lääkäri selvittää. Eräs lääkäri sanoi, että tilanteeni on haasteellinen mutta hän yrittää selvittää sitä. Hänen vastaanotoilleen on joskus jopa kuukausien jonot, eikä siellä ole aina ehditty edes hänen erikoisosaamisalueensa asioita kunnolla käydä läpi. Lääkärityöryhmiä ei kuulemma ole.

Mahdollisimman monen pitäisi julkisesti valittaa kohtelusta ja hoidon huonosta saannista.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 24, 2015 12:11 

pulla wrote:
Mahdollisimman monen pitäisi julkisesti valittaa kohtelusta ja hoidon huonosta saannista.

Komppaan tätä! Tämähän se yksi suuri ongelma on. Ei tutkita perinpohjaisesti mitään. Äkkiä vaan eroon potilaasta pyritään. Tietysti, julkisella puolella olet vain kuluerä. Ei sairaalaa kiinnosta tutkia.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 24, 2015 12:15 

Astrid wrote:
Onko joku vielä joka käyttää tai harkitsee homeopatiaa sellainen ettei tietäisi miten kiistanalainen ko. ala on... Sillä että puhuu huijauksesta, rahastamisestä ym. ainoastaan loukkaa niitä jotka sitä harjoitavat ja käyttävät.

Niiden on syytäkin loukkaantua. Hyvä, jos loukkaantuvat. Ihmisten terveydellä rahastavat huijarit ja hölmöt, jotka haaskaavat rahojaan toimimattomaan huuhaan sietävätkin loukkaantua oikein kunnolla.

Quote:
Eikö suurin osa kaikesta sairaanhoidosta ja -tuotteiden myynnistä ole rahastusta "toisten hädällä". Harvempi sitä ilmaiseksi työtään tekee. Tietoinen huijaus on erikoinen pelko. Voi miettiä mistä se juontaa juurensa itse kullakin.

Näyttöön perustuvassa hoidossa potilas oikeasti hoidetaan kuntoon hoidoilla, jotka oikeasti toimivat. Homeopatiassa ja muussa uskomuslääkinnässä potilas ei koskaan hoidon seurauksena parane, joten kyse ei ole "ihmisten auttamisesta". Se, että kaikkia sairauksia ei osata vielä hoitaa kuntoon, on toinen asia eikä liity mitenkään tähän, näyttöön perustuva hoito ei silloinkaan koeta puoskaroida ihmistä ja viedä hänen rahojaan, jos eivät osaa auttaa. Uskomuslääkintä koettaa aina puoskaroida ja viedä ihmisten rahat, vaikka mitään apua ei tule.

Quote:
Kyllähän huijaustakin on, joissain terapeuteissa niin kuin jopa joissain lääkäreissäkin, mutta eiköhän aivan suurin osa usko omiin hoitoihinsa ja yrittää auttaa.

Jos lääkäri huijaa, voit valittaa ja lääkäri menettää toimintaoikeutensa. Homeopaatti sen sijaan huijaa 100% tapauksista, eikä voi menettää toimintaoikeuksiaan koskaan. Sairasta.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 24, 2015 10:06 

mmjan wrote:
Komppaan tätä! Tämähän se yksi suuri ongelma on. Ei tutkita perinpohjaisesti mitään. Äkkiä vaan eroon potilaasta pyritään. Tietysti, julkisella puolella olet vain kuluerä. Ei sairaalaa kiinnosta tutkia.

En sitten tiedä että valitsinko yksityisen terveydenhuoltopalveluni täysin mönkään alusta alkaen, mutta kohutulla yksityisellä kuvitelmat siitä että rahaa pöytään lataamalla saisin ensinnäkin tutkimuksia osakseni ja toisekseen siellä muka oltaisiin jotenkin johdonmukaisempia kaikessa osoittautui kyllä äärimmäisen raskaaksi virhekuvitelmaksi.

Toisaalta nyt myöhemmin palaset ovat ruvenneet loksahtelemaan paikoilleen siinä mielessä, että kun tajuaa niiden samojen valkotakkien pyörivän myös julkisella puolella vuoroin vieraissa, niin alkaa ymmärtää kuvion juonen ja myös sen miksi paikoitellen yksityiselläkin se meininki "hoidon" ja tutkimusten suhteen on todella ala-arvoista huolimatta siitä että monesti maksat hoidon taikka tutkimukset yms. konsultaatiot itse.

Yksityisen puolen erinäisiä erikoislääkäreitä käyttäneenä (toki vain yhden firman osalta) tuntuu että siellä vedottiin suurinpiirtein kaiken varsinkin alussa olevan luulosairautta tai stressireaktioita sekä tuijotettiin verikokeita jonain jumalallisena merkkinä siitä että "kaikki on OK".

Monenkin tutkimuksen tarpeellisuudesta sai vääntää lääkärin kanssa ja tuo viimeisin omakustanteinen tutkimus johon sitten päädyin eli magneettikuvantaminen jäi melkein tekemättä kun aiempi lääkäri oli sitä mieltä ettei sitä tarvittu kun kaikessa oli kuulemma vain kyse lihasperäisestä oireilusta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]