Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Dec 15, 2017 01:53

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Elintavat.
PostPosted: Wed Jul 01, 2015 12:16 

Löysin tuosta "sokeri allergiasta" juttua.

Sugar and allergies: the secret saboteur

Sugar is not recognized by traditional doctors as an allergen — after all, goes the party line, our body breaks down all of our food into glucose, or blood sugar — so how can anyone be allergic to sugar?

Although sugar may not register on a standard allergy test, too much sugar (or carbohydrates with a high glycemic value) does invoke an inflammatory response similar to what the immune system mounts to an allergen. How? Well, too much sugar (or even worse, high-fructose corn syrup) places major demands on our digestive system, interfering with absorption of crucial vitamins and minerals. Too much sugar suppresses the immune system, wreaks havoc on the metabolism, and depletes valuable neurotransmitters. The energy rush and insulin spike that you get from sugar creates an imbalanced body chemistry that leads to weight gain, insulin resistance, and loss of appetite control. Confusion, forgetfulness, ADHD, and depression are symptoms that can occur as much as 48 hours after eating excess sugar. Muscle cramping, PMS, joint pain, and fatigue are more common symptoms of a sugar sensitivity that can go undiagnosed for years.

I would say that the bulk of the patients I see have issues that relate to excessive sugar consumption — it’s hard to avoid sugar in our culture. Those who try to avoid it often do so by consuming products sweetened with artificial substances like Splenda, which only adds to your toxic burden. Removing sugar from your diet — without replacing it with chemical sweeteners — can be a very powerful natural remedy for women with allergies.
https://www.womentowomen.com/inflammati ... itivities/

Myrkkyähän tuo sitten on.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 01, 2015 05:56 

VHH leipää pystyy tekemään myös gluteenittomana, ja meillä tehdään kuitenkin kaikki leipä itse. Gluteenittomista viljoista esim amarantti ja qinoa ovat ravintosisällöiltään kivoja.

Yksi ylimääräinen ongelma syömisessäni on ruokatorven krampit, joista olen kärsinyt jo todella kauan, ja pahimmillaan ne olivat ennen gluteenitonta ruokavaliota. Liika rasva lisää niitä, ja jos yötä vasten en syö kunnolla nälkää pitävää ruokaa herään niihin aamuyöstä. Myös liian pitkä ateriaväli lisää kramppeja.

Mielestäni valkoinen sokeri on pahanmakuista, enkä käytä makeita tuotteita kovinkaan paljoa, mutta esim se smoothie on kiva makeuttaa hunajalla. Ja kyllä, minullakin sokeri lisää kuukautiskipuja.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 01, 2015 06:10 

Amarantissa ja quinoassa on kyllä tosi paljon hiilaria. Mutta joo, VHH-leipiä pystyy tekemään gluteenittomanakin itse, esim. kookos-, hamppu-, pellava- ja pähkinäjauhoista.

Smoothieen minusta sopii hyvin stevia, vaikka kokisi että joissain ruoissa stevia "maistuu läpi", niin tuossa kaikkein vähiten.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jul 02, 2015 12:17 

Olin joskus varsin vähähiilarisella ruokavaliolla, mistä muistan parhaiten sen kun pieneksi jääneet housut alkoivat taas mahtua jalkaan ja työpaikan hiilarisapuskat tekivät kauhean olon, mutta nyt kun taas syön aika sekalaisesti en ole kokenut että hiilarit aiheuttaisivat minkäänlaisia ongelmia. Pitävät nälkää hyvin ja mahakivut pitkään poissa. Väsyneenä yleisimmät ruokalajit joita jaksaa tehdä ovat puuro ja munakas. Ja salaatit tietysti. Runsaasta rasvansyönnistä tulee aina paha olo.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 02, 2015 08:10 

Miulla ihan toisinpäin kuin Jonnalla. Hiillareista kamalat kivut ja vatsaongelmat. Rasva taas parantaa vatsan oloa.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 02, 2015 10:26 

Ainahan näissä on syytä muistaa kuunnella omaa vointiaan. Ei ole mitään ruokavaliota joka sopisi kaikille. Toisaalta aina yksittäisen aterian antama "palaute" ei ole täysin luotettavaa. Esim. jos syö hiilaripainotteisesti, yksi munakasateria ei vielä palauta verensokerivasteita yms niin, että voisi päätellä, sopiiko se kropalle vai ei. Tuo Jonnan aiempi kokemus viittaa siihen, että VHH voisi hyvin sopia, mutta toisaalta sopiva ruokavaliokin voi ajan myötä muuttua.

Etenkin ärtyneessä paksusuolessa runsas rasva voi aiheuttaa vatsavaivoja. Sitten taas jotkut on sitä mieltä, että jos suolen saa parempaan kuntoon ensin muilla ruokavaliomuutoksilla, niin sitten se rasva sopii, mikä on hyvin mahdollista.

Sitä mieltä kuitenkin olen, että lähes kaikille ihmisille tekisi hyvää vähentää hiilihydraatteja. Se ei tarkoita välttämättä vielä karppaamista vaan esimerkiksi sitä, ettei syödä niin paljoa leipää, puuroa, pastaa, riisiä yms.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jul 02, 2015 12:23 

Minulla mahaongelmat ja kivut sijoittuvat aina ruuansulatuselimistön yläosaan, eli ruokatorveen ja vatsalaukkuun. Suolisto toimii oikein kivasti. Ainahan noita ruokavalioita joutuu koittamaan pidemmän aikaa että näkee kokonaiskuvan. Hiilareihin tottuu, toisaalta meillä ei mätetä hiilareita mitenkään hulluna vaan syödään aika paljon lihaa ja kasviksia, ja siinä lisänä joskus riisiä, pastaa tai perunaa. Toisaalta VHH suosii yleensä aika runsasta maitotuotteiden käyttöä, kermaa, jugurttia ja juustoja.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana, olen ollut siis 'maitoallergikko' koko ikäni siihen asti että keliakia löytyi, jolloin 'maitoallergiani' parani kokonaan. Kun aloitin maitotuotteiden käyttämisen, kynsien rakenne muuttui pehmeämmästä ja sitkeämmästä kovaksi ja lohkeilevaksi. Liekö elimistön kalsiumtason nousun aiheuttamaa.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 02, 2015 12:54 

Keliakia aiheuttaa usein laktoosi-intoleranssia, joka paranee kun suolisto korjaantuu. Kuitenkin jopa puolella keliaakikoista maidon kaseiini voi ristireagoida (typotin ensin "ruistireagoida", heh) gluteeniin.

Joskus laktoosi-intoleranssi voi aiheuttaa myös systeemisiä oireita, siis muualla kuin suolistossa.

Monet paleoruokailijathan ovat sitä mieltä, että pitäisi välttää kaikkea joka voi aiheuttaa ongelmia. Minusta kannattaa kuitenkin ennemminkin kokeilla.

Magnesium vaikuttaa kynsien kuntoon paljon. Kalsium kyllä toimii magnesiumin "vastavaikuttajana" ja maidossa magnesiumia ei juuri ole. Lohkeileviksi menneet kynnet voivat tarkoittaa, että olisi syytä käyttää magnesiumia - ehkä kynsien estetiikka ei niin kiinnosta, mutta magnesium vaikuttaa tosi moneen asiaan elimistössä ja on etenkin CFS:ssä hyvin tärkeä mineraali.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 06, 2015 01:41 

Se 'maitoallergia' oli selvästi hoitamattoman keliakian sivutuote, koska en sietänyt myöskään hylatuotteita silloin. Nyt menee kaikki.

Magnesiumia aionkin kokeilla heti piakkoin, kun löydän taas jonkun valmisteen jota ei ole pumpattu täyteen muita vitamiineja. Luin kirjastasi että sillä saattaa saada tosi hyviä hoitotuloksia.

Jos haluaa kokeilla ruokavalion vaikutusta oloon, täytyykö kerralla jättää pois kaikki riskit (sokeri, maito, hiilarit) jotta vaikutus tulee esiin, vai voiko kokeilla yksi asia kerrallaan esim maitotuotteiden vaikutusta kokonaiskuvaan?

Profile  

PostPosted: Mon Jul 06, 2015 05:40 

Sehän riippuu ihan siitä, että mikä sinulle ei sovi tai mikä sopii huonoiten. Monelle sopii melkein kaikki (ainakin suurempia oireita aiheuttamatta) paitsi gluteeni ja/tai maito. Eli kyllä sitä voi kokeilla yksinäänkin. Ja jos tuntuu, että ei ole mitään apua, voi poistaa muita juttuja ruokavaliostaan. Jos poistaa kaiken kerralla, niin sittenhän voi olla vaikea sanoa, että minkä välttämisestä oli oikeasti hyötyä.

Parhaat hoitotulokset magnesiumilla saadaan yleensä pistoksilla (tai hengitettynä yms erikoista reittiä), suun kautta ei voi saada samanlaista määrää magnesiumia imeytymään, koska se tuppaa tulemaan tehokkaasti toisesta päästä ulos. Monet hyötyvät kyllä selvästi magnesiumtableteistakin. Magnesiumsuihkeet ja muut iholle levitettävät valmisteet ovat hieman epäselvää aluetta, että kuinka paljon mistäkin todellisuudessa pystyy elimistöön imeytymään magnesiumia.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 06, 2015 07:19 

Minä olen tässä pitkään miettinyt näitä elintapojani jo ja taas eilisen ahdistus/uupumuskohtauksen jälkeen aloin taas kiinnittämään huomiota siihen, että ehkä hypoglykemia aiheuttaa minulle paljon vakavia oireita. Nyt on taas siinä kunnossa, että ahdistaa, jalat eivät toimi ja kroppa tuntuu kylmältä esim. kasvoissa. Hapokas olo.

Vaan lisämunuaistutkimuksen sylkitestiä ei ole vieläkään ollut varaa teetättää, kenties lähiaikoina kyllä. Pari vuotta sitten labrakokeissa ja normaaleissa kortisolitesteissä ei näkynyt mitään, eikä kilppareissakaan. Pitäisi varmaan tehdä ihan oma ketju näistä pohdinnoistani, josko siitä olisi mullekin apua.

Nyt kun ajattelin niin voiko muka olla sattumaa se, että huolimatta kuumuudeen aiheuttamasta väsymyksestä jaksoin neljänä viime päivänä putkeen lähteä ulos hissukseen kävelemään? Heti eilen illalla kun alkoi matalapainetta tulla niin omat voimatkin lähtivät. Vastaavasti kesällä olin käytännössä kolme viikkoa sisällä, jos en melkein kuukautta ellei muutamia parvekkeella käyntejä lasketa. Matalapainetta ja kylmää lähes koko sen ajan. Nyt taas oli mukavempaa ulkona kuin kostean kuumassa kämpässä.

Luin juuri tällaista sään ja sairauksien yhteydestä:
http://css.dewarlorx.com/temp.html
http://blogi.foreca.fi/2011/08/onko-saa ... taa-saata/

Profile  

PostPosted: Mon Jul 06, 2015 11:25 

Hypoglykemia voi aiheuttaa hyvin merkittäviä oireita, tiedän vuosien kokemuksella. Niitä voi olla vaikea yhdistää hypoglykemiaan, koska kaikille ei tule mitään ärtyisyyttä, päänsärkyä yms oireita, jotka usein mielletään alhaisen verensokerin oireiksi.

Kyypakkaus-kokeilu pienellä murusella on varsin toimiva kotitesti lisämunuaisen vajaatoiminnan selvittämiseen.

Minulla korkea- ja matalapaine ei vaikuta oloon, mutta ukkonen vie usein voimat ihan täysin. Sen ei tarvitse tulla edes päälle, vaan 20-30 kilometrin päässä josksu riittää.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 12:25 

Yritän tähdätä seuraavanlaisiin elintapoihin oireideni selättämiseksi:

• Mielen voima: Teen parantavia meditaatioita useasti päivässä (n. 3 x 6 min), joissa pyrin positiiviseen ajatteluun ja suuntaamaan kehoni energiat paranemiseen. Mielikuvaharjoituksia, joissa keskityn oireiden lievittämiseen. Esim. tämä englanninkielinen meditaatio on kiva. Mielialat vaikuttavat kehon kuntoon.
  • Kehon kuuntelu puuhasteluissa. Ennakoivat levot ja projektien rajaaminen osiinsa ja kesken jättäminen tarvittaessa. Riippuu ihan päivästä missä rajat menevät.
  • Hyvän päivän energian käyttäminen paranemiseen ja hoitoon, ei esim. siivoiluun.
  • Parantava liikkuminen, eli kehoa kuunnellen varovarovasti oman ylärajan tuntumassa kehon huoltoa. Ulos aurinkoon tai metsään ihan mielenterveydenkin kannalta jos vain järkevästi pääsee omat rajat huomioiden.
  • Ruuasta tässä on jo puhuttu paljonkin. Itse olen pitkälti vegaani (teollinen liha alkoi tökkimään todenteolla ja lievä laktoosivamma on ollut jo pitkään, sen takia jätin suosiolla pois muut kuin jätskin ja suklaan) ja pyrin syömään paljon valkosipulia, tuoreita vihanneksia ja yrttejä. Vitamiineja ym. purkista. Tässäkin on ne järkevät rajat jotka kannattaa hakea intuitiolla. Sokeri minulle ongelma, mutta nyt lupaan jättää sen pois kun auttaa selkeästi. Minulle on suositeltu useammalta hömppätaholta kaiken ruuan syömistä lämpimänä.
  • Unen laatuun vaikuttaminen mahdollisilla keinoilla eli pyrkiä säännölliseen vuorokausirytmiin, pimentää ja viilentää makuuhuone, rauhoittuminen levolle alkaa jo pari tuntia ennen jne.
  • Itsensä hoidattaminen. Minua on selkeästi auttanut akupunktio ja shiatsu, vaikka olen perinteisesti hyvin skeptinen ja tiedeuskovainen. Tässä voi käyttää järkeä, aivan varmasti läheisten huolenpito ja täysin ummikon antama "energiahoito" voi toimia ihan yhtä hyvin. Kaipaamme kuitenkin rakkautta ja läheisyyttä ja niillä voi olla uskomaton voima.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 10, 2017 11:06 

Olen toipunut CFS:stä yllättävän hyvin, ja vaikka minulla on käytössä aika hyvä lääkearsenaali, olen ryhtynyt miettimään voisiko osa hyvästä paranemisprosessista olla ns luonnon aikaansaannosta. Elän luomutilalla, olen kaikki päivät ulkona luonnossa, kuokin kasvimaata, hoidan ja pusuttelen kotieläimiä, syön ulkoa kaikenlaista eli olen kaiken aikaa altistuneena suurelle määrälle maaperäbakteereja ja muita luonnossa esiintyviä mikrobeja. Se tiedetään, että tällainen elinympäristö ehkäisee ja jopa parantaa allergioita, suolistosairauksia ja ilmeisesti myös neurologisia sairauksia, sillä se buustaa kehon omaa puolustusjärjestelmää, mistä voisi ajatella olevan hyötyä myös CFS:n hoidossa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]