Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 06:59

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Onnistuuko muilta kuntoilu?
PostPosted: Tue Apr 16, 2013 10:19 

Käsittämätöntä, että 18 vuotta kestäneen megauupumuksen ja lukemattomien tutkimusten jälkeen, vasta nyt eksyn tällaiselle sivulle.

Oma oireisto löytyy täältä moneen kertaan kirjoitettuna. Yksi poikkeus mulla kuitenkin on. Käyn säännöllisesti kolme kertaa viikossa uimassa, mutta sen rasitukset vaikuttavat vain loppupäivän. (Muun ajan joudunkin olemaan hyvissä väleissä sohvan kanssa.) Pakotan itseni liikkeelle. Olen ajatellut, että jos en sitä tee, niin sitten se on menoa.

Ikää on 50v ja normaaliin työelämään en ole, terveellisistä elämäntavoista huolimatta, kyennyt koko tänä aikana.

Profile  

Post subject: Re: Onnistuuko muilta kuntoilu?
PostPosted: Wed Apr 17, 2013 11:04 

Osa CFS-potilaista kykenee kyllä liikkumaan tai jopa urheilemaan. Ongelma on se, että tämän sairauden kanssa ei pysty usein arvioimaan, mitä pystyy turvallisesti tekemään. Joillain jälkivaikutukset voivat tulla vasta yli 24 h päästä liikunnasta. Ylirasitus voi pahentaa sairautta pitkäksi aikaa, voimakas ylirasitus jopa pysyvästi (esim. tunnettu kirjailija Naomi Weisstein on ollut vuoteenomana 30 vuotta ylirasitettuaan itseään sairautensa alkuvaiheessa!). CFS-potilailla liikunta yleensä huonontaa aivoverenkiertoa, siinä missä terveellä ihmisellä se parantaa.

Itse pystyn LDN:n ansiosta kävelemään monta kilometriä. Pystyn tanssimaan, uimaan ja juoksemaan vähän (en siis urheilujuoksua, mutta vaikka bussille), mutta esim. pyöräily ei onnistuisi mitenkään, pystyn kuntopyörällä nollavastuksella ajamaan vain pari minuuttia. Tunnen kyllä paljon CFS-potilaita, jotka voivat ajaa pyörällä ihan kohtuudella.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Apr 17, 2013 12:16 

Ennen lopullista kuntoni romahtamista harrastin monta kertaa viikossa liikuntaa. Koska olin harrastanut kyseisiä lajeja harrastusmielessä lapsesta/nuoresta saakka. Yleensä pakotin itseni harrastamaan, koska en oikeasti jaksanut (mutta en tiennyt että on joku vialla), mutta pidin niin paljon lajeistani. Hirveällä tahdonvoimalla sain tunnit aina läpi, tunnin jälkeen koin pienen energiaspurtin, mutta seuraavana päivänä olo vaan kahta kauheampi. Luulin, että mulla on vaan huono kunto, mutta ihmettelin myös miksi liikunta ei koskaan sitä parantanut.

Maija: Tuosta verenkierrosta... Oon havainnut, että en koskaan saa "tervettä punaa kasvoille", esim talvi-ilmalla kävellessäni, vaan olen kalmankalpea ulkoilurupeamasta, jonka pitäisi tosiaan ennenminkin laajentaa verisuonia...? Jotenkin ilmeisesti myös tuo verenkierron heikkous aiheuttaa kalpean ihon?

Profile  

PostPosted: Wed Apr 17, 2013 12:45 

Paha sanoa, luulisi? Itselläni kasvot kyllä punoittavat paljon liikaakin esim. ulkoilusta, mutta minulla onkin couperosa/lievä rosacea. (Jos meinaan iltapäivällä unohtaa kortisonin, niin kasvot punoittavat/lehahtelevat yleensä koko loppupäivän.)

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Apr 17, 2013 01:21 

Itse vietin kaksi ensimmäistä vuotta zombina sohvalla. En pystynyt lukemaan edes tv-ohjelmaa Hesarista. Aivot ei ottaneet vastaan. Pakotin itseni kuitenkin uimahalliin 2-3 kertaa viikossa. Nykyään uin kolmesti viikossa puolitoista kilsaa ja siihen päälle vielä puoli tuntia vesijumppaa. Ehkä mun elimistö on tottunut siihen. Muun ajan olenkin sitten ihan töttöröö. :)

Profile  

PostPosted: Mon Apr 22, 2013 04:14 

Mitäs jos kokeilis uida maltilla ja katsoa onko sitä sitten muuta aikaa töttöröö. Ennen tätä viimeistä sairastumiskierrosta urheilin 14 h vkossa. 7 h niistä meni puntilla enkä ikinä pitänyt edes löysempää vkoa. Penkki otti takapakkia lähes 20 kiloa siitä millä aloin :(

Nyt ei pysty ei kykene, kun pientä. Pohjoisessa ollessa voin liikkua enemmän mikä on minusta kummallista. Liittyykö sähkösaasteeseen tai muuten saasteisiin en tiedä.

Profile  

PostPosted: Fri May 17, 2013 10:03 

Mulla on varmaan aika mielenvikast kuntoilua :) Siis aika zombie koko viikon sit suunnilleen kerran viikossa pakotan itseni rauhalliselle hölkkälenkille. Joku tunnin menen. Se vaikuttaa mulle mieleen parantavasti jopa viikon ajan. Vedän siis itseni aika puhki. Menen pitkän, mutta hitaan lenkin, että rentoudun täysin. Kaikki mielessä pyörivät asiat katoavat. Mutta tosiaan kun tuota painoakin vähän liikaa, niin onhan se raskasta touhua. Tänään hyydyin eikä lenkistä tullut mitään. Oli kauhea helle ja sulin siihen ja piti hakea juomaa kaupasta. Sitten tulikin kauhea kaatosade. Nyt sit ihan tööt :)

Profile  

PostPosted: Wed Jul 10, 2013 11:30 

Ei onnistu kuntoilu, ei.

Kaikenlainen pehmeä toiminta kyllä tuntuu hyvältä. Keho vaatii suostuttelua ja pehmittelyä; venyttelyä ja useita lepotaukoja.

Vuosien harjoittelun (meditaatio, hengitysharjoitukset ja energiahoidot) jälkeen kehoni ottaa aina vaan paremmin vastaan avun. Saan kipuja ja jännityksiä pois em. keinoin.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 05, 2015 12:23 

Joo no eipä kyllä onnistu enää. Aiemmin, siis vuoden 2013 kevääseen asti, olin helvetillinen suorittaja ja kova urheilemaan. Treenasin päivittäin ja välillä parikin tuntia päivässä. Juoksua yms kuormittavaa. Keväällä 2013 iski sairastelukierre: mykoplasmaan söin kolmen viikon kuurin + pari antibioottikuuria perus poskiontelotulehdukseen. Silti kesällä 2013 niin huonossa kunnossa, että kaiken urheilun jouduin lopettamaan. Vaikka tästä on jo pari vuotta, edelleenkään mun keho ei ota vastaan juuri minkäänlaista treeniä. Pahinta on, että oon joutunu luopuu siitä elämäntavasta, mikä oli mulle ennen niin tärkeä ja rakas. Pikkuhiljaa oon yrittänyt palautella pientä määrää liikuntaa arkeen, esim. lempeää joogaa tai venyttelyä. Mutta ei onnistu kovin kummoisesti: eilen illalla 30 min lempeää joogaa, tänään sattuu joka paikkaan, lihaksia särkee, nenä vuotaa, heikottaa ja oksettaa. Tää liikunnan mahdottomuus masentaa melkein eniten tässä tilanteessa. Pitää vaan koittaa osata luopua asioista jotka ei nyt onnistu, eikä turhaan puskea päätään seinään.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 05, 2015 07:34 

Olen yrittänyt nyt vuosien jälkeen taas aloittaa kuntoilua (uudestaan), koska kuntoni ja lihakseni ovat nahistuneet niin paljon. Olen aloittanut hyvin hissukseen ja lähinnä nyt nostellut käsipainoja ja muita liikkeitä tehnyt hyvin vähän. Jos teen yhtään yli tai liikaa niin takapakkia tulee niin, että sen kyllä muistaa. Syteen tai saveen, ei minulla mitään menetettävää ole. Kannattaa muistaa kuitenkin tuo lusikkateoria: http://kuningataralkoholi.sarjakuvablog ... kkateoria/

Profile  

PostPosted: Mon Sep 07, 2015 12:05 

HEI;

Olen vuodesta 2005 lähtien harrastanut vesijumppaa ja joogaa. Alkuun harrastin vesijuoksua, mutta se oli liian raskasta ja kuljin aina liian syvällä. Vesi on mainio elementti, se toimii lymfaterapian tapaan.

Jooga turvaa nivelten liikkuvuuden. Ihmeellistä on, että yliliikkuvuus ei ole mm. 10 vuoden aikana lievittynyt ja pystyn suorittamaan joogaliikkeet vaikka lihakset ovat jännittyneet ja kireet. Joogavenyttely on mulle sopiva tapa huoltaa lihaksia.

Tänään käytin tyttäreni kiropraktikolla; oli surullista tiodeta kuinka jumissa hänen alavartalon lihakset olivat ja kuinka kalvot ovat kiinnittyneet luihin. Hän käy kuntosalilla, mutta venyttelee liian vähän. Hänellä on jossain määrin samat vaivat kuin mullakin oli jo häntä nuorempana.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 07, 2015 04:14 

Olen käynyt nyt uimassa kesäkuusta asti. Minähän olen siinä suhteessa poikkeustapaus, että aloitettuani LDN:n maaliskuussa 2007 minulla ei ole ollut rasituksen aiheuttamaa pahenemista, vaan olo vaihtelee vain satunnaisesti. Pahin ongelmani on vaikea hypoglykemia ja siihen kävely tai uinti usein (ei aina) auttaa.

Uimakertoja on nyt takana lähemmäs 30. Noin kymmenenteen kertaan asti tapahtui selvää edistystä. Sain uitua "jopa" 25 metriä yhteen menoon, mikä ei ole onnistunut minulta edes terveenä, koska silloin olin niin hidas uimaan, että kyllästyin aina ensin. Sittemmin edistystä ei ole tapahtunut, mikä tietenkin CFS:ssä on normaalia, mutta käytän aivolisäkkeen vajaatoiminnan takia mm. testosteronia ja kasvuhormonia, joten ajattelin, että jos tässä vaikka lihaskunto edes vähän kasvaisi (sain kasvuhormonilla jonkin verran lihaksia kuitenkin ilman harjoitteluakin).

Minulla on vain aerobinen kunto niin huono, että vieläkään yli 30 metriä putkeen ei onnistu. Kokonaisuimamatka per kerta on minulla noin 100-125 metriä, joka yleensä on 5-10 metrin pyrähdyksinä. Intervalliharjoittelua, jonkinlaista. Kyllä sitä miettii, onko järkeä, kun huomioi kustannuksetkin jne.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 07, 2015 07:26 

Kesällä liikuin niinä päivinä jolloin ei ollut lämmintä eikä satanut, tosin liikunta oli rauhallista kävelyä ja pari kertaa pyöräilyä. Paino on noussut muutaman kilon kevään-kesän aikana, varmaankin kilppariongelman takia.

Kunto on tietysti huono, joten päätin ottaa itsenäin "niskasta" kiinni ja aloittaa säännöllisen liikunnan. Ilmoittauduin Jooga tutuksi -syyskauden tunneille, tämä kerran viikossa, ei varmaankaan rasita liikaa :?

Eilen kävin poikani kanssa pururadalla rauhallisen vajaan tunnin lenkin, päätin tehdä tämän pari kertaa viikossa, tiedän ettei se kuntoa nosta, mutta jos edes jotain. Sitten kaivoin käsipainot (pienet) pölykasan alta. Tein muutaman kerran perusliikkeitä, en mitään isompaa. Aamulla olikin sitten olo pahoinvoiva, liikkeelle lähtö kankeaa, päänsärkyä ja muutenkin olo tosi huono. Se siitä "kuntoilusta", aloitinkohan liian paljolla määrällä?

Profile  

PostPosted: Mon Sep 07, 2015 10:27 

Lääklärit kysyvät aina minkä verran liikun ja ovat sitten tyytyväisiä, kun sanon käyväni vesijumpassa x2 ja kerran viikossa joogassa. Se kuulemma riittää. No, enermpää ei kannata suunnitellakaan, sillä minullakin aerobinen kestävyys on melko heikko.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 08, 2015 02:54 

Minulla viime talvena jo kahden kilometrin yhtäjaksoinen kävely sai aikaan kuumetokkuran seuraaviksi kolmeksi päiväksi ja usein tuli myös lihaskipuja. Joskus taas jo kävellessä tuntui, että voimat loppuu niin justiinsa, että pelotti jaksaako edes takaisin. Jollain kerralla taas alkoi tuntua pientä huimausta ja jonkinlaista tajunnan häiriötä, ympäristö näytti oudolta yms. Ja tosiaan tuo kaksi kilometriä oli aina se maaginen raja, tämä tuli todettua useamman kerran.

Aiemmin olen kulkenut kävellen noin kilometrin työmatkat mutta ilmeisesti se onkin sitten kokolailla maksimi mitä talviaikaan kestän. Kokeilin ihan tarkoituksella myös sellaista että poljin kuntopyörää 3 x 10 minuuttia päivän aikana ja vaikka välillä kokeilin kuntoon nähden ihan reipasta tahtia ja HIIT-jaksojakin, tästä ei kuitenkaan tullut yhtä pahoja seurauksia kuin siitä yhtäjaksoisesta kahden kilometrin rauhallisesta kävelystä. Ilmeisesti siis tuo 10-15 minuuttia kerallaan on maksimi kesto, liikunnan teholla ei niinkään tuntunut olevan vaikutusta. Olen ajatellut, että tätä tietoa pitäisi yrittää jatkossa hyödyntää entistä paremmin.

Näin kesäaikaan, kun on parempi jakso, olen käynyt pari kertaa viikossa 5-7 kilometrin kävelylenkeillä ihan ongelmitta. Pian alkaa taas olla se aika, kun oireilu alkaa, ellei sitten LDN:stä ole apua.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]