Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 09:38

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Next
Author Message
 Post subject: Re: Outo tulehdus tuli päälle
PostPosted: Tue Sep 01, 2015 08:12 

Nyt löytyi syy nielemisvaikeudelle! Netistä löytyy paljonkin juttua, esim.:
http://www.medsafe.govt.nz/profs/puarti ... oesoph.htm

Nielemisvaikeus oli kylläkin helmikuun alussa jo juuri ennen Doxymedin aloitusta, joten se lienee ollut Mycoplasman aloittama. Mutta sitten oli vaikeaa nielemisongelmaa antibiootin aikana ja pitkälle kevääseen ilman antibioottiakin. Vatsa oli huonona, epäilin jopa haimatulehdusta.

Nyt kesälläkin nielemisvaikeutta oli jo ennen antibioottiakin. Infektion aiheuttaja ei ole tiedossa. Antibiootti saattoi pahentaa nieluongelmaa. Minulla lienee siis ollut ruokatorven ja nielun tulehdusta. Käytin happolääkitystä ennen antibioottia ja jonkin aikaa sen kanssa, mutta lopetin sen, kun tilanne oli parempi ja oli hankala saada erilaisten lääkkeiden ottoaikataulu kunnolla sopimaan päivään.

Voi olla, että minulla on nyt vain nielussa sitä tulehdusta - ei välttämättä ruokatorvessa. Kummalliselta se nielu tuntuu. Vasemamlla kaulassa on jotakin liikaa, koska pään kääntäminen vasemmalle on vaikeaa. Onko se lihaskireyttä vai imusolmukesuurentumia, en tiedä. Ei ole ensimmäinen kerta kun vasemmalla tuntuu jotakin ylimääräistä.

Olisi hieno juttu, jos se tulehdus lähtisi happosalpaajalla, jonka aloitan tänään uudelleen. Kun antibiootti on poissa, niin saan paremmin mahtumaan muiden lääkkeiden oton päivän aikana. On kuitenkin mahdollista, että minulla on myös lihasdystonia levinnyt nielun alueelle, varsinkin, kun jatkuvat nielurisa- ja poskiontelotulehdukset ja usein toistuvat antibioottikuurit ärsyttävät nielua.

Siitä mahdollisesta ruokatorvitulehduksesta pitäisi potilaalle huomauttaa Doxin yhteydessä! Menin aamuisin aamupuuron ja Doxin oton jälkeen joksikin aikaa puoli-istuvaan asentoon tai jopa makuulle TV:tä katsomaan ja samoin iltalääkkeen jälkeen. Näinhän ei pitäisi tehdä Doxia käytettäessä. Lääkkeen nielin kyllä jonkin ruoan mukana ja join vettä lisäksi. En minä sellaisia kuivia pillereitä yleensäkään pystyisi ottamaan pelkän veden kanssa.

Vasen korva hurisee nytkin. Korvatorvi naksahtaa niellessä. Se on tehnyt sitä pitkiäkin aikoja. Johtuneeko sekin jostakin imusolmuketurvottelusta vai onko siinäkin jatkuvaa tulehdusta.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 01, 2015 08:22 

Voisikohan sinulla olla eosinofiilinen esofagiitti?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Sep 02, 2015 01:24 

En tiedä. Saakohan sitä muuten selville kuin koepalalla?

Tänään olo on ihan toinen. Tosin aamupäivällä oli se tavallinen antibioottihoidon jälkeinen ripuli, joka tulee muutama päivä - viikko hoidon loppumisesta. Ehkä se jää nyt vain yhteen ainoaan kertaan eikä jatku pitempään, kuten vuosia sitten amoksisilliinin jälkeen tapahtui. Doxi on yleensä siinä suhteessa siedetyin. Olen käyttänyt nyt kaksi päivää Esomepratsolia. Yleensä minulla ei normaalisti ole haittaavia vatsavaivoja, mutta esiintyessään ne liittynevät erityisesti infektioihini ja antibioottihoitojen jälkijuttuihin.

Kieli on nyt vielä osaksi katteinen. Aluksihan se tuli valkoisen ja punaisen kirjavaksi. Lieneekö sienitulehdus? Siksi en haluaisi kovin mielelläni käyttää Esomepratsolia (jos vaikka olisi hiiva myös ruokatorvessa). Alkuvuoden antibiootilla ollessa ja sen jälkeen oli kielessä pahempaa hankaluutta. Kävin suupatologilla, joka sanoi, että minulla on karvakieli. Kielessäni on ollut jo vuosia aika ajoin ongelmaa. Käytän nyt välillä Gum paroexiä ja pari kertaa sivelin vähän Daktarin-geeliä kielelle. Karsastan sitä Daktarinia, koska kun olin Marevanilla, niin INR hyppäsi huimasti yhdestä sivelystä, eivätkä lääkärit varoittaneet. En ole nyt Marevanilla, mutta silti pelkään liiallista verenohennusta (käytän Primaspan-100:a).

Nielun seutu (poskiontelot - suu -nielu) on minulla heikoin kohta. Ongelmia on melkein jatkuvasti, kun on kuiva suu ja kroonista tulehdusta nielurisoissa ja poskiontelossa. Suun limakalvoilla olen diagnosoinut itselleni kroonisen aftaisen stomatiitin - olisiko se jokin autoimmuunisairaus?

Profile  

PostPosted: Wed Sep 02, 2015 06:20 

Tämä on miulla auttanu tulehduksiin. Suosittelen! http://www.symbiopharm.de/en/products/p ... oflor.html

Profile  

PostPosted: Thu Sep 03, 2015 07:25 

Luulen, että immuunipuolustukseni on nyt niin uupunut, etten uskalla käyttää tuota. Minullahan on immuunipuutosta. Täytyy kai tankata vitamiineja ja käyttää maitohappobakteereja ja maltillisesti Precosaa. Viimeksi kun jätin Precosan pois, niin oireet hävisivät. Käytinkin sitä silloin neljä kapselia päivässä ja nyt olen käyttänyt kaksi päivässä.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 03, 2015 09:43 

Immuunijärjestelmän buustaamiseen on monia keinoja, vitamiinit eivät oikein lukeudu niihin. LDN on toki tehokas, lisää luontaisten tappajasolujen aktiivisuutta. Lisäravinnepuolella on mm. monia eri lääkesieniä, ternimaito/laktoferriini, kissankynsi, neem, astragalus, asetyylikysteiini ja inosiini. Kotoisista kasveista esim. maitohorsma on immunostimulantti.

Lisäravinnepuolelta löytyisi apua myös sieni-infektioihin, aftoihin, bakteeri-infektioihin yms. Minulla on runsaasti kokemusta aiheesta, kroonisista aftoista tosin ei, akuuteista vain.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Sep 03, 2015 10:19 

pulla wrote:
Luulen, että immuunipuolustukseni on nyt niin uupunut, etten uskalla käyttää tuota. Minullahan on immuunipuutosta. Täytyy kai tankata vitamiineja ja käyttää maitohappobakteereja ja maltillisesti Precosaa. Viimeksi kun jätin Precosan pois, niin oireet hävisivät. Käytinkin sitä silloin neljä kapselia päivässä ja nyt olen käyttänyt kaksi päivässä.

Tuo käy jopa lapselle on niin mieto. Sitä juuri määrätään kun immuniteetti on huonona. Siihen se juuri auttaa.
http://www.violetlight.fi/assets/suolis ... doista.pdf

Profile  

PostPosted: Thu Oct 15, 2015 12:07 

Nyt on taas jotain vatsaoiretta. Useina päivinä on ollut imelän hajuista ilmavaivaa. Uloste on ollut sellaista peräaukon tahrivaa eikä normaalia liukasta, jonka jälkeen pyyhkimistarve on vähäisempi. Ehkä uloste on ärsyttänyt peräaukon seudun, kun siellä on ollut kutinaa. Olen käyttänyt perusvoidetta mahdollisen kuivuuden ehkäisemiseksi.

Jotakin muutakin oirehdintaa on viime päivinä lisääntynyt elokuun antibiootin jälkeisen jokseenkin pitkäaikaisen paremman voinnin jälkeen. Esimerkiksi vasemmalla nenänielussa ja alhaalla nielussa on ollut limaisuutta, kuten oli koko tammikuun sitkeää limaa, jota piti yrittää karkoa ja nieleskellä pois (sittenhän siitä seurasi Mycoplasma helmikuun alussa). Palelemisia ja yöllisiä kuumotuksia on ollut, niin että taas lopetin kilpirauhashormonin korotetun annoksen, kun luulin oireiden johtuvan siitä.

Eilen illalla oli kummallista haukottelua ja ylävatsan turvotusta vähän aikaa. Tänä aamuna heräsin viiden aikaan. Sain voimakkaan hiotuskohtauksen, hikosin aivan märäksi. Makailin edelleen sängyssä rauhallisestii. Hengitys oli tavallista tiheämpää, mitä yritin omalla hengitystekniikallani hidastaa. Friskaannuin kuitenkin melko nopeasti ja jopa poistin lakanat ja laitoin pesukoneeseen ja ravistin vuodevaatteet. Tuo oli aika poikkeuksellista minulle aamulla klo kuuden aikaan.

Aamupäivällä uloste oli vihertävää ja löysähköä mutta ei ripulia. Hiottaa kyllä joskus. Mittasin lämmön kielen alta, 36,9, se on epänormaalia minulle aamupäivälämmöksi, jotain puoli astetta on nousua.

Olin jo ihmetellyt pari päivää sitä, että liikeharjoituksilla saamani hyvät vaikutukset niskan ja vartalon hallintaan ovat häipyneet. Lisäksi vasen jalka, jossa myös on tapahtunut muutosta parempaan, on taas vaikeampi.

Lieneekö minulla nyt vatsatauti? Vai onko elokuun antibiootin aiheuttama antibioottiripuli tullut vasta nyt? Kevätpuolellahan minulla oli pari jaksoa vihreää ulostetta ja ripuleitakin.

Nyt mietityttää, että uskallanko mennä huomenna labraan (tartuttamaan muita?), kun on varattu aika verikokeisiin. Ei tämä vointi ole ainakaan huonommaksi nyt päivällä mennyt, katsotaan nyt, miten etenee...

Profile  

PostPosted: Thu Oct 15, 2015 03:42 

Tuo on niin tuttua, minulla kun on aina vatsan kanssa jotain vialla niin että en koskaan tiedä mistä johtuu. Jos kuulen että liikkeellä on vatsatautia niin silloin ajattelen että ehkä se on sitä. Pikaista Paranemista sinulle Pulla !

Profile  

PostPosted: Thu Oct 15, 2015 07:16 

Kiitos Helen! Tilanteeni on ihan hyvä, ei siitä sitten kai sen kummempaa tulekaan. Vähäisiä nipistelyjä on ollut. Keväälläkin oli semmoinen yhden päivän (muutaman vihreän) juttu. Haimatulehduskokeen otin silloin ja se oli OK.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 20, 2015 08:32 

Yöllä oli mielettömät alaraajakrampit, kaksi viiden minuutin jaksoa, jolloin ulvoin kivusta. Melkein joka lihas kramppasi. aamulla oli yksi vähän lievempi krappijakso. Yöpäivystykseen soitossa sanottin, että aamull påitää mennä terveyskeskukseen verikokeisiin. Mutta en sinne päässyt, kun ei ollut krampit päällä. Eli miten voin mennä verikokeisiin kramppien aikaan, kun ei kerta kaikkiaan pääse ainakaan julkiselle puolellle. marraskuussa olisin päässyt ei-kiireelliselle ajalle.

Käytän 300 mg magnesiumia joka päivä. Se kyllä vähentää kramppeja, mutta toisinaan ne tulevat niin voimakkaina, ettei magnesium estä niiden tuloa.

Korvaläääkri eilen arveli ruokatorven tulehdusta ja kehotti käyttämään Esomepratsolia. Olen sitä silloin tällöin käyttänyt. Nyt hän määräsi vahvempaa (40 mg) ja pitkänä kuurina. Eilen otin kuitenkin vain 20 mg - sekö lienee sitten aiheuttanut ne krampit. Olen tankannut ripulijuomaa, jotta neste ja elektrolyytit pysyisivät tasapainossa. Aamulla otin proteiinijuomaa ja puuroa, niin että nyt on ähky.

Jalat olivat yöllä kramppien jälkeen pari tuntia kylmät - en saanut niitä lämpenemään kolmien sukkien ja kahden peiton kanssa. Tänä aamuna olin viluinen, ei kuitenkaan ole kuumetta.

Nyt on kahdet sukat jaloissa ja jalat viileät, ei varmaan kierrä veri kunnolla. Onkohan minulla verisuonet kalkkeutuneet? Kun on joskus otettu vasemmasta jalkaterästä verisuoniultraus, niin siinä on virheellinen verisuonitus - ja valtimon sisäkerros on paksuntunut jonkin verran.

Oikeassa alaraajassa on pohkeen sisällä kramppien alku ja juuri. Siellä on joskus syväkipua ja kireyttä. Voisikohan siellä olla verisuoni lähes tukossa. Tilanne on ollut kauan tuollainnen. Viime yönä pelkäsin, että hapenpuute raajoissani vahingoittaa niitä. Sen tuntee ehkä huomenna, voi olla kävely hankalaa, kun pienemmästäkin krampista paikka tulee kipeäksi.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 20, 2015 08:49 

Huh, kuulostaa kurjalta ja pelottavaltakin. :-/

Missä muodossa otat magnesiumia? Oletko kokeillut ottaa enemmän? Kyllä magnesiumia voi ottaa enemmänkin. Itse otan joskus toisen 400 mg kapselin, jos on esimerkiksi lihakset enemmän jumissa. Esomepratsoli tietysti jonkin verran heikentää magnesiumin imeytymistä - voisikohan se selittää pahentuneet krampit. Ei se tietysti niiden alkuperäistä syytä selitä.

Reseptivapaa pentoksifylliini parantaa jalkojen verenkiertoa, sen virallinen indikaatiohan on katkokävely.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 20, 2015 12:13 

Otan kaksi 150 mg:n Mg-sitraattikapselia yleensä illalla. Minusta tuntuu aika hurjalta jo tuo 300 mg. Mihin se ihmisessä mahtuu? Tietysti se sitraatti ottaa tilavuutta siitä kapselista. Eikö sillä ole mitään haittavaikutuksia, esim. liikahappoisuuden ja hyperkalsemian yhteydessä? Ihmettelen sitä, että enenevässä määrin on WC-pönttöömme alkanut saostua vihreää sakkaa. Voisiko se olla magnesiumista? Kai sitä voisi koettaa otta enemmän.

Lisäkilpirauhasen liikatoimintaa sairastavat eivät saisi käyttää Rennietä ym. mahahappoa neutraloivia aineita. Miten sitten lienee happosalpaajien kanssa. Hyperkalsemiassa voi helposti muodostua virtsakiviä. Minulla on nyt plasman fosfaatti laskenut edellisestä, menisikö sitä virtsan mukana pois ja saostuisi pönttöön? Kalkin eritys virtsaan on kuitenkin pysynyt samana kuin ennen. Fosfaattia ei pissasta ole mitattu.

Jos sakka pääsee jonkin aikaa olemaan, niin se ei lähde millään, Harpicin vahvimmallakaan puhdistusaineella, tai etikalla ym. liottamalla ja harjaamisella pois. Esim. yöllä, kun käy monta kertaa pissalla, niin ei viitsi aina vetää vessaa. Pissa sakenee seisoessaan.

Magnesiumin lisäksi harvemmin käytän sinkkiä tai rautaa, joten niistä se sakka ei liene. Olisiko se sitten jotakin sappiväriainetta.

Sakka ei ole ainoa ongelma. Tänä vuonna pissa on alkanut seisoessaan myös haista pistävälle, joten ei passaisi jättää yhtään kertaa vetämättä. Ongelmaa ei ollut ennen. Virstavaivoja minulla ei ole. Joku sanoi, että pöntössä on jokin uusi bakteeri, joka hajun aiheuttaa.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 20, 2015 05:40 

Paljonko niissä on elementaalista magnesiumia? Sehän on olennaista eikä se yhdisteen määrä. Omissani on siis 400 mg nimenomaan magnesiumia. Magnesiumia ei saa liikaa pillereistä, jos munuaiset toimivat normaalisti. Sitraatti voi kyllä isoina määrinä ärsyttää vatsaa, siinä mielessä aminohappokelaatit ovat parempia.

Suolistobakteeristohan vaikuttaa virtsan koostumukseen. Esim. eräs tietty bakteeri hajottaa oksaalihappoa ja jos sitä ei ole, voi saada oksaalihaposta munuaiskiviä, mutta jos on, niitä ei käytännössä tule. Antibiootit ovat voineet vaikuttaa suolistosi bakteerikantaan.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 22, 2015 04:28 

Purkin kyljessä sanotaan, että annos (2 tablttia) sisältää magnesiumia 300 mg, 80 % vertailuannoksesta ja B6-vitamiinia 3 mg, 214 % vertailuarvosta. Onkohan tuo B6 noin suurena määränä haitallista, ja aiheuttaako se WC-pönttöön sen vihreän tai sinertävän värin?

Olen ottanut pahimpina aikoina lisäksi voidemaista magnesiumia, Strong magnesium In. Eilen ostin suihkutettavaa magnesiumöljyä ja laitoin kinttuihin.

Esomepratsolin otan keskipäivällä ja magnesiumin illalla.

Jalat ovat vaikeassa kunnossa, niissä on epämukava tunne, koska eilen oli kaupungissa kaksi fysioterapiaa ja paljon muita asioita, siis paljon kävelyä. Jalkoja ja niskaa hierottiin eri paikoissa kaupunkia.

Palelen nykyään hyvin helposti sängystä noustessani. Sormet ovat aivan valkoiset. Mittasin sokerin, se on 5,8 yöllä! Onko minulla nyt sokeritauti, kun pissattaakin niin paljon? Ainakin jotakin on pahasti selkaisin. Sitä ei varamasti Esomepratsolin käyttö paranna.

Lauantaina pitäisi lähteä viikoksi reissuun. Pelkään sitä autossa istumista aluksi, n. 8 tuntia, johon kylläkin kuuluu taukoja. Luulen, että pahojen kramppien hapenpuutteen aikana on jaloissani tapahtunut paljon vahinkoa. Minun pitäisi aada nyt joltakin lääkäriltä neuvoja.

Terveyskeskukseen olen jo vuosia sitten suivaantunut. Silloin, kun tarvitsiisn, niin en pääs sinne.
Mietin, että mille ihmeen lääkärille tässä tapauksessa pitäisi mennä, Varmaan sisätautilääkärille, jos on kellekään aikoja. Taas siis kaupunkiin. Huoh. Tai en lähde mihinkään ja perun sen reissun ja jään kotiin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]