Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 08:27

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Epätoivosta toivottomuuteen
PostPosted: Mon Nov 09, 2015 09:44 

Siirrettäköön tämä viesti jos nyt valitsin kategorian väärin. Viestissäni on henkilökohtaista ja yleistä valitusta ja patoumien purkua :(

En tiedä enää mitä tehdä. Naltreksonista ei ollut minulle apua - pikemminkin päinvastoin. Adrenaalinia ja happirikastintakin olen kokeillut, tosin en ole ehkä jaksanut niitä tarpeeksi säännöllisesti käyttää (en pysty nukkumaan kun happivehje mekastaa.) Yritän syödä terveellisesti, vaikka voimat riittäisivätkin paremmin halvimpien einesten lämmittämiseen kuin ruoanlaittoon. Purkista kiskon D-vitamiinia, magnesiumia, B-vitamiineja (ml. B-12), L-tyrosiinia ja asetyyli L-karnitiinia. Pahoinvointiin syön tuoretta inkivääriä pureskelematta, nyt kuulin että kurkumakin voi tehdä hyvää.

Tuntuu että koko ajan menen kehnompaan suuntaan. Olen hereillä muutaman tunnin pätkissä, nukun useimpina vuorokausina n. 18 tuntia. Hereillä ollessakin pystyn lähinnä istumaan, joskus en jaksa edes istua tai edes pidellä kännykkääni vaikka makaan. Taloudelliset asiat stressaavat ja ahdistavat todella paljon, mutta kaikkien saakelin hakemusten täyttely tuntuu työläältä ja toivottomalta.

Saan rahaa sosiaalitoimelta. En tainnut jaksaa hakea rahaa lokakuulta. No, eipä sitä paljon kulukaan muuhun kuin vähän roskaruokaa parempiin ruokaostoksiin. Toimeentuloni on kuitenkin vaakalaudalla, kun ne eivät sossussa tiedä mitä minulle pitäisi tehdä. Joudun varmaan johonkin turhanpäiväisiin toimenpiteisiin. Lisäksi minun käskettiin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. No ilmoittauduin, ja kirjoitin suoraan että olen täysin työkyvytön. Jouduin käymään paikan päällä työkkärissä, onneksi siellä oli fiksun oloinen tyyppi jolta sain jonkin todistuksen sossua varten. Nyt kuitenkin tänään työkkäristä tuli kirje, että joudun ylihuomenna taas menemään työkkäriin johonkin ammatilliseen arviointiin! Vaikka juuri olin siellä! En siis saa työkkäristä edes mitään rahaa, ja silti siellä täytyy näköjään ravata. Ahdistaa ja stressaa jo pelkkä ajatus. Todennäköisesti en saa tiistain ja keskiviikon välisenä yönä yhtään nukuttua, kun stressaan aikaista herätystä ja koko juttua. No, olenpahan sitten ainakin ekstrasairaan näköisenä siellä :(

Sossussa taas puhuttiin jostain eri tahojen tapaamisesta jossa selvitetään kuntoani, mutten ole vieläkään saanut mitään päivämäärää. Sekin kuulostaa turhauttavalta ja pelottavalta, tuskin ovat CFS:stä kuulleetkaan :(

Sekä sossu että työkkäri haluavat nähdä viimeisimmän lääkärinlausuntoni, mutta Pololta äskettäin pyytämäni lausunto ei ole vielä tullut. Terveyskeskuksen lääkärin kirjoittama lausunto, jonka liitin joskus johonkin Kelan hakemukseen, taas hylättiin KELAn toimesta, joten kannattaako sitäkään käydä pyytämässä terveyskeskuksesta uudestaan tulostettavaksi? Ajattelin kysyä työkkäristä, jos ylihuomisen (naurettava varoitusaika muuten, kaksi päivää!) aikaa voisi siirtää, jotta ehdin saada Pololta lausunnon. Pitäisi myös kai tehdä KELAan uusi hakemus, mutta Polo sanoi, että jos hänen nimensä vilahtaa jossain, niin lausunto hylätään KELAssa varmasti. Keneltä "KELA-uskottavalta" lääkäriltä voisin saada lausunnon jotain hakemusta varten? Niin, en edes tiedä, mitä minun pitäisi hakea. Ne sairausrahapäivät ainakin menivät jo kauan sitten.

Aioin laittaa tuonne lehtiartikkelit-osioon postauksen siitä, että Ruotsissa ollaan sulkemassa Gottfries Clinic -nimistä CFS:n ja fibromyalgian hoitoyksikköä, ja potilaat siirretään sieltä psykiatrian piiriin :( yritin googletella sopivaa artikkelia yms. lähdettä jossa tuosta asiasta kerrotaan, mutta löysin asiasta vain mainintoja muilta foorumeilta sekä vetoomuksia klinikan toiminnan lopettamista vastaan, niin en sitten tohtinut tehdä asiasta topikkia sinne lehtijutut-osioon. Tällaiset uutiset ahdistavat ja masentavat hirveästi, koska on todennäköistä että Suomi ottaa samanlaisen asenteen CFS-asioihin kuin Ruotsi :(

Uutena oireena minulla on nyt pari kertaa ilmennyt lonkkien särky, joka tuntuu myös jaloissa lonkista polviin asti sekä alaselässä. Särky muistuttaa "kasvukipuja", mutta on voimakkaampaa kuin paha hammassärky (josta vähän aikaa sitten kärsin). Onneksi minulla on purukaluston hoidatuksesta jäljellä Panacodeja, niin ei tarvi ainakaan heti mennä arvauskeskukseen jonkun hirviön halvennettavaksi.

Mikseivät asiat edisty mihinkään? CFS:stä kirjoitetaan tasaisesti, joku kokoomuslainen kansanedustaja teki sen kysymysjutun vai mikä lie, uusia tutkimustuloksia julkaistaan... Mutta tilanne ei parane mihinkään. On se niin vitun helppoa ja säälittävää sortaa meitä kaikkein heikoimmassa asemassa olevia. Mieleen alkaa tulla aika radikaaleja ajatuksia. [EDIT: Maija poisti tästä kohdan, josta voisi tulla ikäviä väärinkäsityksiä.]

Edit. Eräänä yönä ollessani unessa/puoliunessa sain jonkinlaisen kohtauksen, jota arvelen jonkinlaiseksi epilepsiakohtaukseksi. Olin tietoinen, ja raajani vapisivat ja hytkyivät kontrolloimattomasti. Onko kenelläkään muulla ollut tällaisia? (Voin jo arvata mikä on lääkäreiden kanta asiaan: EVVK, painu v******.)

Profile  

Post subject: Re: Epätoivosta toivottomuuteen
PostPosted: Tue Nov 10, 2015 01:03 

Happirikastimesta tosiaan tulee aika inha ääni. Meillä on onneksi iso kämppä, joten sen saa toiselle puolelle asuntoa. Yksiössä ei tietysti voi tehdä samaa, voihan sen vessaan laittaa ja oven kiinni, mutta en tiedä auttaako se. Happea saa myös pulloissa, niissä ei ole äänihaittaa. Hinnasta en tiedä ja niissä pitää olla tarkkana avotulen suhteen, ei soveltune esim. kaasuhellatalouteen. Minulla happi on auttanut etenkin poskettoman unentarpeen vähentämiseen, joten siinä mielessä olisi tosi hyvä jos saisit sitä kunnolla kokeiltua.

Noiden hoitojen heikko teho, valtava unentarve ja mahdollinen epilepsiakohtaus herättävät kysymyksen, onko sinulla vähän sama ongelma kuin minulla eli hypoglykemia (en muista olemmeko puhuneet tästä toisaalla). Epäilen saaneeni vähän aikaa sitten unessa hypoglykemiasta myös epilepsiakohtauksen. Oletko koskaan mitannut verensokeria (labrakokeiden aamuverensokeria ei lasketa, niissä kropan omat adrenaliinit yms ehtivät yleensä nostaa pohjalukemista)? Kauanko kokeilit LDN:ää ennen kuin lopetit sen? Juotko siis suolavettä?

CFS:ssä voi kyllä tulla epilepsiakohtauksia muutenkin kuin hypoglykemian takia.

"KELA-uskottavia" lääkäreitä ei taida erityisesti olla, lähinnä vain KELA-epäuskottavia kuten Polo ja sitten hieman vähemmän epäuskottavia.

Uutiset ja artikkelit -osioon voi laittaa myös tuollaisen jutun, mille ei ole yhtä varmaa lähdettä vaan useita epävarmempia. Siellä on muuten oma ketjukin CFS-asioille Ruotsissa. Ei Ruotsin tilanne nyt kovin huono noin yleisesti ole, siellähän oli juuri hyvä CFS-konferenssikin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Nov 10, 2015 04:19 

Kiitos vastauksesta :)

En ole koskaan mitannut verensokeriani. Olen aina ollut suolaisen perään ja jos olen saanut esim. suklaata lahjaksi, ne ovat jääneet nurkkiin lojumaan pitkäksi aikaa, mutta nyt tämän vuoden aikana olen kyllä kärsinyt makeanhimosta - nytkin olen nähnyt ainakin kahtena peräkkäisenä yönä (no, nukkumakertana) unta joissa mässytän makeita herkkuja. En myöskään enää oikein tunnista, koska olen oikeasti nälkäinen, koska vatsaa kurnii kipeästi muuten vain ja koska minua huimaa ja paleluttaa nälästä ja koska muuten vain. Millaisellakohan tuotteella tuota verensokeria kannattaisi lähteä mittaamaan?

Kokeilin LDN:ää 7 kk ennen lopettamista. Jossain puolivälissä annosta nostettiin. Oloni tosiaan helpottui todella paljon lopetettuani LDN:n, joten ei yhtään houkuttele kokeilla sitä uudelleen :/ Helpottava vaikutus kesti todella voimakkaasti noin kuukauden (kesäkuun) ja siitä asteittain haihtui. Voi tietysti olla että jonkin sortin remissio vain sattui yhteen LDN:n lopetuksen kanssa.

Suolavettä kokeilin samaan aikaan kun LDN aloitettiin, mutta sen juominen ei tuntunut yhtään miellyttävältä vaan väkipakolta. Ongelma ei ollut maku eikä siitä tullut huonoa oloa, mutta jotenkin se vain tökki, etenkin kun olin saanut sen mielikuvan, että monet suorastaan janoitsevat suolavettä. Suolaa himoitsen kyllä paljon. En tiedä kannattaisiko sitä puolipakolla yrittää litkiä uudelleen?

Profile  

PostPosted: Tue Nov 10, 2015 11:48 

Sinulla, Hurme, kyllä järki pelaa ihan hyvin. Voit sen kanssa puolustaa itseäsi. Pysy rauhallisena puhuessasi. Kyllä sinulla on toivoa. Asioitasihan on kyllä selvittelyssä jossakin vaiheessa. Odotus tuntuu tietenkin pitkältä.

Ei Polo varmaan kaikkialla ole huono nimi. Minulla on ollut Polo muidne mukana mainittuna Kelan hakemuksessa. Olen saanut Kelalta kuntoutuksen (18 päivää, joista 5 on ollut jo). Joku lääkäri on jopa kehunut Poloa hyväksi. Mistähän hän on saanut sen käsityksen, että hänen nimensä esiintyminen lausunnoissa olisi kelalle jotakin epäuskottavaa?

Profile  

PostPosted: Tue Nov 10, 2015 04:03 

Mässäysaiheiset unet viittaavat oman kokemukseni mukaan vahvasti yölliseen hypoglykemiaan. Verensokerimittareita saa käsittääkseni ihan tasoa Instrusta, hinta halvimmillaan vain 20 euroa (ja siis 20 eurolla saa ihan kelpo mittarin, ei mitään surkeaa Tiimari-laitetta). Niihin tarvittavat mittausliuskat ja lansetit (=neulat) maksavat hieman enemmän, mukana tulee yleensä muutama.

pulla: Varmaan siitä, että kukaan ei saa esim. eläkettä hänen papereillaan, vaikka hän on Suomen johtava CFS-asiantuntija.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Nov 11, 2015 03:52 

Mitä on tutkittu? Tarkkaan ottaen. Testosteroni? T3-hormoni? Onko narkolepsiatutkimuksia (unenaikainen eeg, silmänliikkeet, jne.)? Uniapneatutkimuksia (unipatjatutkimus)? Mitä? Millä tuloksin?

Profile  

PostPosted: Wed Nov 11, 2015 02:25 

Moro Hurme. Minäkin olen työkkärin epätoivoisessa kiristyksestä. Onko sinulle ehdotettu typin kautta neurologille menoa? Täällä sanottiin, että jos ei jaksa kuntouttavaantyöhön, niin ainut vaihtoehto on typin maksama neurologi. Muuten rahat katkeaa ja siirryn sossuun kokonaan. Tämä edessä keväällä minulla. Tekee jotain neuropsykologisiatutkimuksia sitten minulle.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 13, 2015 08:52 

Sielulintu wrote:
Täällä sanottiin, että jos ei jaksa kuntouttavaantyöhön, niin ainut vaihtoehto on typin maksama neurologi. Muuten rahat katkeaa ja siirryn sossuun kokonaan. Tämä edessä keväällä minulla. Tekee jotain neuropsykologisiatutkimuksia sitten minulle.

Onhan tuokin tyhjää parempi. Tulis nyt niitä hämmentäviä tuloksia, että alkais jotrain tapahtua

Profile  

PostPosted: Sat Nov 14, 2015 08:20 

mmjan wrote:
Mitä on tutkittu? Tarkkaan ottaen. Testosteroni? T3-hormoni? Onko narkolepsiatutkimuksia (unenaikainen eeg, silmänliikkeet, jne.)? Uniapneatutkimuksia (unipatjatutkimus)? Mitä? Millä tuloksin?

"Ne tavalliset" kilpirauhastutkimukset on tehty, viitearvojen sisällä kaikki oli tietysti.

Nämä ovat vuoden takaa, tyroksiinikokeilun aikana:

P-T4-V 14.8
P-TSH 1.5

Vuoden ja muutaman kuukauden takaa samat arvot ilman tyroksiinia olivat 13.4 ja 1.4.

Sain tosiaan tyroksiinin omasta kärttämisestä kokeiluun, mutta se lopetettiin kun sain oireita. En tosin ole itse vakuuttunut siitä, johtuivatko oireet oikeasti tyroksiinista vai olivatko vain CFS-oireita, tai esimerkiksi oireita siitä että olin unohtanut ottaa Venlafaksiinini (veikkaan jälkimmäistä, siitä tulee aivan karseat vieroitusoireet, ja aluksi en tiennyt mitä depot tarkoittaa ja nielin pillerit ilman kapselia, koska kapselit olivat mielestäni liian isoja.)

Testosteronia ei ole mitattu, mistä testosteroniarvot voisivat kertoa? T-3 ei myöskään ole näköjään mitattu.

Narkolepsia ja uniapnea on suljettu pois, käytin aktigrafia pari viikkoa ja sen lisäksi parina yönä minulla oli niitä piuhoja ympäri kroppaa, sekä hengitystä kuunteleva mikrofoni - en nyt muista miksi tuota viritelmää sanottiin. Sen lisäksi yövyin uniklinikalla, enkä saanut uusintakoetta vaikka kokeet menivät siellä aivan päin helvettiä - jännitin ja stressasin niin, etten saanut unta ollenkaan! Ja sitten unettoman yön jälkeen pakotettiin valvomaan, se oli aivan helvetillistä. En jaksanut edes käydä suihkussa pesemässä sinkkitahnaa pois hiuksistani, koska halusin vain asap junalla kotiin ja nukkumaan. Eli en nyt katsoisi että muu kuin uniapnea ja yönaikainen liikehdintä tuli noilla kotona suoritettavilla kokeilla poissuljettua. Olisi varmaan pitänyt vaatia uutta klinikkakoetta, mutta kokemus oli niin hirveä etten oikeastaan halunnut siihen uudelleen.

Muuten on otettu vaan tavalliset verikokeet, joissa ei mitään ihmeellistä, sekä sydänfilmi, jossa ei kai siinäkään ilmennyt mitään.

Sielulinnulle tuosta sossuun putoamisesta, itsehän olen sairaspäivärahapäiviä lukuunottamatta koko sairastamiseni ajan ollut sossun rahoilla, ja yleisesti ottaen siellä ollaan oltu tosi ymmärtäväisiä *koputan puuta*. Ja hienoa on että maksavat lääkekulut, niin eipä tartte miettiä raaskiiko ostaa jotain mitä tarvitsee. Ellei se sitten ole sinulle suuri tulonpudotus :/

Profile  

PostPosted: Sat Nov 14, 2015 09:12 

Kilpirauhaslääkityksellä TSH pitäisi kyllä saada paljon alemmaksi, että lääkityksestä voi olla apua.

Testosteronin puutos voi aiheuttaa etenkin uupumusta, kognitiivisia vaikeuksia, lihasheikkoutta ja libidon laskua. Se pitäisi aina mitata. Yksikin tämän foorumin "CFS-potilas" parani täysin testosteronikorvaushoidolla, ei ollutkaan siis mitään muuta vialla. Se hypoglykemia on minusta kuitenkin kohdallasi parempi johtolanka, ei nyt testosteronin puutteen pitäisi tietääkseni esim. tuollaista hypersomniaa aiheuttaa. Toki voi olla monessakin asiassa vikaa, pientä tai suurempaa.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 14, 2015 09:41 

Maija wrote:
Kilpirauhaslääkityksellä TSH pitäisi kyllä saada paljon alemmaksi, että lääkityksestä voi olla apua.

Selventäisitkö vähän sumuisille aivoilleni, että tarkoitatko että koska TSH:ni ei parin kuukauden kokeilun aikana alentunut enemmän, se tarkoittaa ettei tyroksiinilääkitys voi auttaa minua, vai että kokeilua olisi pitänyt jatkaa kunnes TSH olisi alentunut?

Tiedän etten tiedä testosteronista mitään, mutta näin naispuolisena hurjistuttaa ajatus että pitäisi alkaa testosteronilisiä vetämään :o Kauhistuttaa että libido tästä vielä nousisi, kun nyttenkään en jaksa "huolehtia" haluistani :lol:

Profile  

PostPosted: Sun Nov 15, 2015 01:08 

hurme wrote:
Testosteronia ei ole mitattu, mistä testosteroniarvot voisivat kertoa? T-3 ei myöskään ole näköjään mitattu.

Eli sinulle on tehty hoitovirheet. Törkeät hoitovirheet.
Testosteroni ja T3 mittaukseen välittömästi! Kyllä. Juu, ihan aikuisten oikeasti. Kyllä, kyllä, kyllä, juu, kyllä, mittaukseen sekä testosteroni ja T3, ei tämä ei ole vitsi, tämä ei ole kehoitus, tämä ei ole pyyntö, vaan tämä on fakta: Jos noita ei ole tutkittu vielä, olennaisimpia ja tärkeimpiä juttuja ei ole tutkittu ja mitään CFS/SEID diagnoosia ei sinulle voi eikä pidä voida antaa, ennen kuin nuo on selvitetty ja tarvittaessa hoidettu!

Profile  

PostPosted: Sun Nov 15, 2015 10:34 

mmjan, tarkoitatko, että naisellakin pitäisi testosteroni mitata? Ei ikinä ole mulla mitattu. Ongelmani kyllä on että yhdyntä on valitettavasti välttämätön paha ja saisi kestää mahdollisimman vähän aikaa (eipä niitä lapsiakaan siunaantunut). Tulisin toimeen ihan hyvin ilman sitä ja loputtomia tököttien laittoja (estrogeeni mukaan lukien) alapäähän.

Eihän testosteronia edes saa Suomessa lääkityksenä.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 15, 2015 10:42 

pulla wrote:
mmjan, tarkoitatko, että naisellakin pitäisi testosteroni mitata? Ei ikinä ole mulla mitattu.

No tietenkin pitäisi! Testosteronivaje aiheuttaa SEID kaltaisia oireita.

Niin ja EDELLEENKIN se T3 pitäisi MYÖS MITATA!

Quote:
Ongelmani kyllä on että yhdyntä on valitettavasti välttämätön paha ja saisi kestää mahdollisimman vähän aikaa (eipä niitä lapsiakaan siunaantunut). Tulisin toimeen ihan hyvin ilman sitä ja loputtomia tököttien laittoja (estrogeeni mukaan lukien) alapäähän.

Täh? Miksi kummassa? Mitä sinulla on seksiä vastaan? Niin ja siis on muutakin seksiä kuin yhdyntä. Mutta mikä vikana? Aistiyliherkkyydet aspergerin seurauksena?

Quote:
Eihän testosteronia edes saa Suomessa lääkityksenä.

Tietenkin saa hyvänen aika!

Profile  

PostPosted: Sun Nov 15, 2015 12:19 

Muu seksi on ihan OK. Yhdyntä ei juuri kiinnosta. On ollut usein varsinkin vanhemmiten kivuliasta, sitten erään gynekologisen toimenpiteen jälkeen ei meinaa enää onnistua lainkaan. Naissukupuoli ja ikä, tiedäks!

mmjan wrote:
No tietenkin pitäisi! Testosteronivaje aiheuttaa SEID kaltaisia oireita.
Ei seid ole kaikkien lääkäreiden tiedossa eikä tuo yhteys testosteronin puutteeseen.

mmjan wrote:
Tietenkin saa hyvänen aika!
Gynekologi on sanonut, ettei sitä saa. Olen sitä kysynyt.

Hurmeelle sanoisin, että kiöpirauhaslääkitystä olisi pitänyt kokeilla pitempään ja isommalla annostuksella.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]