Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 07:04

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Raskaus ja CFS
PostPosted: Sun May 02, 2010 05:11 

..........

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 04:06, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Re: CFS ja raskaus. Kertokaa kokemuksistanne!
PostPosted: Mon May 03, 2010 02:50 

...

Last edited by helen on Fri Jan 04, 2013 01:09, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Mon May 03, 2010 04:47 

Minullahan oireet paheni , kun tulin raskaaksi ja siitä asti ovat asteittain lisääntyneet. Toivon todella paljon , että sinun oireesi eivät pahenisi raskauden myötä päin vastoin paranesivat :D Tsemppiä ja Onnea sinulle uuden vauvan myötä.

Profile  

PostPosted: Thu May 06, 2010 03:53 

..........

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 04:06, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue May 11, 2010 10:21 

Hei,

Mulla ei siis ole todettu CFS:ää...mutta mitä tää nyt onkin, niin raskauden jälkeen on valitettavasti pahentunut. Värinät jaloissa alkoi raskauden jälkeen, lihaskivut alkoi, lisäksi iho on todella kuiva, hiukset tummui... Itse raskaus meni hyvin lukuunottamatta kamalaa pahoinvointia ja verenvuotoa alkuraskaudessa, joka onneksi osottautui vaarattomaksi. Pikkuinen on nyt 1v 9kk.....muistan kun sairaalassa rukoilin, että älä ylempi taho vie multa tätä lasta...
Nyt olen onnellinen äiti, vaikka terveyden kanssa taistelen.

Onnittelut Satupieni raskaudesta!!! Ihanaa!!!

Anteeksi kun onnittelut tulee myöhässä, mutta kiirettä pitää.

Rakkain terveisin,

NalleKarhu

Profile  

PostPosted: Tue Aug 03, 2010 01:19 

Hei, mulla ei ole CFS todettu mutta sen kaltaisista oireista kärsin.. Synnytin nyt huhtikuussa suunnitellulla sektiolla. Aluksi noin 2,5 kk meni ihan hyvin (tosin olin hyvin väsynyt), sen jälkeen olen kärsinyt unettomuudesta jota ei aikasemmin ole ollut, liekö lauennut stressin ja valvomisen takia..? :? Toivottavasti jossain vaiheessa helpottaa.. ja menen myös syyskuussa Valtoselle jos jotain selviäisi..

Profile  

Post subject: Re: Raskaus ja CFS
PostPosted: Sun Jan 03, 2016 02:51 

Kaivelen tämän vanhan aiheen esiin. Ja pitkästä aikaa palailen foorumille. Mulla siis CFS vuodesta 2002 ja aika hyvin ollut lääkehoidolla kurissa viimeiset vuodet ennen raskautta. Nyt lapsi 1v7kk.

Raskausaika meni todella hyvin ja CFS-oireet helpottivat lähes heti. Alkuraskaudesta olin muutaman viikon hyvin pirteä, en muista ikinä kokeneeni mitään vastaavaa! Nukuin vähemmän enkä tarvinnut päiväunia ja silti olo oli erittäin hyvä. Sinänsä erikoista vielä sekin, että normaalistihan nimenomaan alkuraskaus väsyttää eniten koko raskaudesta. Pikkuhiljaa aloin väsymään enemmän, mutta ei mitään CFS:ään verrattavaa.

Imetysaika meni myös hyvin ja jotenkin ylläpiti parempaa jaksamista ehkäisten CFS-oireita. Imetystä aloitin vähentämään lapsen ollessa yli vuoden ikäinen ja päivän viimeisen imetyskerran jätin pois kun täytti 1,5 vuotta. Imetyksen vähentyessä väsymyskin on pahentunut ja noin viikko lopetuksen jälkeen jysähti ihan kunnolla. Nyt on ihan sitä mitä oli ennenkin. Myös muut oireet samalla lailla käyttäytyneet, mm. kognitiiviset. On jotenkin outoa, että kun meillä vauva nukkui todella huonosti ensimmäisen vuoden niin jaksoin kuitenkin ihan kohtuullisen hyvin. Paljon pahempaa tämä nykyinen olotila on kuin vuosi sitten, vaikka silloin heräilin jotain 7-8 kertaa yössä ja nyt 0-1 kertaa.

Vitsit kun oliskin ollut pysyvä muutos. On tää silti kauhea pettymys ja tosi raskasta, vaikka koko ajan tiennytkin että tuskin mitään ihmeparantumista tapahtunut. Ennen raskautta jäin työttömäksi ja töitä en ole vielä saanut ja nyt pelottaa todella paljon jaksaminen jos niitä onnistuiskin saamaan...

Onko Maija sulla mitään arvailuja mistä tämä johtuu? Hormoneista, muuttuneesta immuunipuolustuksesta vai jostain muuta? Ja kiitos Maija kun edelleen jaksat foorumia pyörittää ja selvitellä uusia tuulia!

Profile  

PostPosted: Sun Jan 03, 2016 03:16 

Kiva nähdä sinuakin taas täällä, vaikka tietysti aina toivoisi että kuulee hyviä eikä huonoja uutisia. No, onhan sinulla ollut selvästi hyviäkin uutisia!

Itse piristyin todella voimakkaasti progesteronista, siis aineesta nimeltä progesteroni, e-pillerien progesteronijohdannaiset eivät vaikuta aivojen GABA-reseptoreihin yms kuten oikea progesteroni. Se lakkasi minulla toimimasta kuten kaikki muukin, mutta mietin kyllä, että varmaan olisi raskausaikana ollut tosi hyvä olo.

Se on tosiaan melko yleistä, että CFS helpottaa raskausaikana, vaikka joillain voi ilmeisesti pahentuakin. Siihen voi liittyä tuo progesteroni tai immuunijärjestelmän muutokset, joita kehossa tapahtuu ettei se ala hylkiä sikiötä. Raskaus myös kerää tunnetusti nestettä elimistöön, voi olla että sekin CFS:ää helpottaa.

En kyllä tiennyt, että CFS voisi myös imetyksen aikana helpottaa. Luulisi että tapahtuisi juuri päinvastoin, koska imetyksessähän erittyy normaalia enemmän prolaktiinia, joka taas vähentää dopamiinia, jota CFS:ssä on yleensä muutenkin vähän.

En osaa siis oikein spekuloida syytä tuohon, mutta kahta asiaa suosittelen. Joskus raskauden jälkeinen huonontuminen - vaikka sinulla kyseessä ilmeisesti enemmänkin oireiden palaaminen hyvän vaiheen jälkeen kuin huonontuminen - johtuu autoimmuunin kilpirauhasen vajaatoiminnan kehittymisestä tai pahenemisesta, se ajoittuu usein tähän ajankohtaan. Eli tämä pitäisi selvittää ja lääkärillä, joka oikeasti tuntee asiaa, Suomessa kun esim. TSH:n viitearvot ovat liian lepsut (ei saisi olla yli 2, viitearvot ovat luokkaa 3,5-4) ja usein ei oteta niitä autoimmuunivasta-aineita ollenkaan.

Ja toinen suositus on, että mene takaisin Pololle! Hänellä on nykyään runsaasti uusia tehokkaita hoitoja. Hän varmaan osaisi myös paremmin selittää tuon miksi imetyskin piti oireet poissa. Mutta tärkeintähän tietysti olisi saada kuntoa taas paremmaksi, mekanismien ymmärtäminen lienee toissijaista.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2016 03:02 

Kiitos maija vastauksesta!

Pololle on ollut tarkoitus varata aikaa, mutta olen sitä vielä lykännyt kun haaveissa olisi toinenkin lapsi. Ajattelin että katsoisin taas alkuraskauden käykö samalla lailla ja olisin sitten häneen yhteydessä.

Osaatko Tampereen seudulta suositella lääkäriä noihin kilppariasioihin? Vai kysynkö Pololta noistakin? Mulla on kyllä aika parin viikon päähän tk:n sisätautilääkärille anemiajutuista, voisin siltä koittaa pyytää ainakin perusmittaukset.

(Eihän muuten tää anemiataipumus/raudan imeytymishäiriö liity CFS:ään? Mun raudan imeytyminenkin menee nimittäin koko ajan vaan huonommaksi ja tankatut varastotkin hupenee nykyään hetkessä. Oraalista rautaa en pysty syömään kuin jotain miniannosta Solgarin Gentle Ironia ilman kamalia vatsakramppeja ja kauheella tappelulla saanut Venofer-settejä neljästi (12 vuoden aikana), mutta ilmeisesti jatkossa pitäisi olla helpompaa. Nyt siis arvot ihan ok vielä, eli niistä ei olo johdu, mutta koitan saada lisätankkausta ennen raskautta kun sen aikana eivät ainakaan viimeksi halunneet antaa.)

Profile  

PostPosted: Mon Jan 04, 2016 07:26 

Polo tietää jotain kilpparijutuista nykyään, mutta ei mikään asiantuntija ole. Varmasti kuitenkin enemmän kuin tk:n satunnainen sisätautilääkäri, koska suurin osa endokrinologeistakaan ei tajua kilpparijutuista mitään, esim. sitä että TSH 3 on jo ihan liikaa. Polo kyllä tietää. Ehdottomasti pitää saada kilpparit kuntoon ennen mahdollista toista raskautta ja sen aikana.

Rautajuttuihin Polo on kyllä perehtynyt ja tämä liittyy todellakin CFS:ään, keskustelemme siitä Lisäravinteet-alueella. Hän antaa aika usein nykyään IV-rautaakin. Hänellä on myös hoitoja joita voi käyttää myös raskaus- ja imetysaikana kuten suolavesi ja happi, ehkä muitakin (adrenaliini?). (LDN tietysti, mutta siitähän ei sinulle tainnut olla apua.)

Raskauden aikana olisi ehdottoman tärkeää käyttää metyylifolaattia eli aktiivista folaattia, kun CFS-ihmisillä foolihappo ei yleensä oikein toimi ja voi olla jopa haitallista.

Progesteroni (Utrogestan) olisi varmaan mahdollinen lääkekokeilu jos sillä vaikka saisi "raskausoloja" takaisin. Sekin on turvallinen raskausaikanakin, käytetään mm. keskenmenojen ehkäisyyn (vaikka ei kai toimi siihen kovin hyvin), joten jos se auttaisi niin ei haittaisi vaikka tulisi raskaaksi sen aikana. Olin aikoinaan hyvin yllättynyt, että miten paljon se minua auttoi, etenkin uupumuksessa, hengenahdistuksessa, kävelyssä ja myös päänsisäisiin juttuihin oli oikein kiva.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]