Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Dec 15, 2017 01:25

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sormenpään haavaumat.
PostPosted: Sat Jan 23, 2016 03:12 

Tämä ei nyt ehkä liity CFS:än mitenkään, mutta en löytänyt mistään muualtakaan mitään järkevää tietoa. Sormenpäissä, aina samoissa kohdissa, esiintyy todella kipeitä viiltomaisia haavaumia. Minulla ei ole mitään ihottumia, eivätkä käteni ole kuivat. Haavaumat aukeavat aivan itsekseen, ja jos niille ei tee mitään ne paranevat parissa viikossa, mutta pihkalla ne saa kiinni parissa päivässä. Tosin jonkin ajan päästä ne aukeavat taas.

Kuulemma voi johtua B-vitamiinin puutoksesta mutta minkä niistä?

Profile  

Post subject: Re: Sormenpään haavaumat.
PostPosted: Sat Jan 23, 2016 12:01 

Minulle tulee väistämättä mieleen, että eihän kyseessä ole skleroderma tai vaskuliitti. En tosin usko, että siinä tulee viiltomaisia haavaumia vaan muunlaisia, mutta ehkä tämä pitäisi kuitenkin sulkea pois. CFS:ssä väitetysti sormenjäljet voivat kulua pois lievän vaskuliitin takia, mutta tuollaisista haavaumista en ole kuullut.

Varmaan kyseessä voisi olla ravitsemuksellinen puutoskin, vaikka en tuollaisesta oireesta ole kuullutkaan, yleensähän auki menevät ennemmin esim. suupielet. Kyseessä voisi olla B2:n, B3:n, B5:n, B6:n, biotiinin, A-vitamiinin, E-vitamiinin tai sinkin puutos, sen tarkemmin en osaa arvuutella.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jan 23, 2016 02:47 

Minulla on jatkuvasti haavaumia, ikuinen pykö oik. peukalon kynnen sivussa. Yksi tekijä on huono ääreisverenkierto ja sen kanssa kulkeva Raynaudin ilmiö.

Kesäisin multa aihuttaa pyköjä, niin se tekee äitillenikin.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 23, 2016 10:50 

Ainiin. On suupielessäkin ihan säännöllisesti.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 24, 2016 02:31 

Minulla niitä tulee peukalonkynnen kulman kohdalle. Se liittynee siihen, että tekee käsillään jotakin, jossa voimakasta painetta kohdistuu sormenpäihin. Silloin iho joutuu vääntöihin eri suuntiin. Tällaista työtä missä minulla aina tulee noita, on polttopuiden ottaminen pinosta ja laittaminen puunkantotelineeseen tai laatikkoon. Klapeja on yleensä ahtaasti pinossa, ja jos niitä meinaa ottaa monta yhdellä kertaa kädellä, vaikka olisi lapanenkin kädessä, niin siinä sormien päät jotuvat koville. Kun haavaumia tulee, niin joudun laittamaan laastarit sormenpäihin.

Minulla muuten on sileät sormenpäät. Ilmankos niissä ei ole pitoa. Paperien plaraaminen on aika vaikeaa. Täytyy katsoa, onko jalkapohjissakaan harjanteita, kun ainakin ennen joulua jalkapohjat olivat liukkaan kuivat. Lattialla ei ollut niissä pitoa.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 29, 2016 02:43 

Tulipa muuten mieleen, että kun olen alkanut syödä B12-vitamiinia, sormenpään haavaumat on jääneet pois. Katsotaan tuleeko talvella takaisin.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 31, 2016 09:17 

Jonna: Onko sinulla Essure tai kuparikierukka? Minä sain Essuresta noita haavaumia, koska olin allerginen sen sisältämälle nikkelille.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 31, 2016 12:21 

Ja minulle sanottiin aikoinaan ettei kuparikierukka sisällä nykyään nikkeliä. Ei olis pitänyt uskoa, nyt ymmärrän miksi minulla oli krooninen hiivainfektio. Vieläkin saan sen takia syödä lääkettä ja vaikuttiko se punajäkälän ilmaantumiseen; tietysti.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 31, 2016 03:29 

Ei kyse ole välttämättä siitä mitä kaikkea se sisältää tai ei sisällä. Kierukankin toimintaperiaate on aiheuttaa paikallista tulehdusta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Aug 31, 2016 06:55 

En ole koskaan käyttänyt mitään kierukoita enkä hormonaalisia ehkäisyjä.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 01, 2016 11:07 

Miulla aina reumapolilla tutkittiin nuo sormet. Liittyy kai johonkin reumasairauteen ne haavat.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]