Stressiessi wrote:
Sisällysluettelo on sekava. Siinä on liikaa ali-otsikoita. Näyttää siltä, kuin siihen olisi yhdistetty sekä sisällysluettelo, että hakusanaluettelo. Mielestäni sisällysluetteloa pitäisi karsia rankalla kädellä. Jos sen lisäksi halutaan tehdä hakusanaluettelo niin laittaa sen sitten vaikka erikseen oppaan loppuun.
Tätä vähän itsekin pohdin, kun tuo luettelo alkoi paisumaan ja paisumaan...

Quote:
Kirjoittajalla näyttää olevan tarve luetteloida asioita.

Kirjoittajalla on asperger...
Quote:
Joitakin ranskalaisia viivoja voisi jättää pois sellaisista kohdista, joissa teksti on luettavaa vaikka ne jätetään pois. Ranskalaisten viivojen käyttö mahdollistaa vaillinaisten ja lyhyiden lauseiden käytön mutta jos tavallinen leipäteksti jaetaan pisteen sijasta ranskalaisilla viivoilla, niin miksi edes käyttää ranskalaisia viivoja. Ne ovat helpottamassa sellaisten asioiden julkituomista, jossa asiat halutaan tuoda esiin lyhyesti ja ytimekkäästi ilman sen isompia perusteluja. Väliotsikot tekstissä saisivat olla väljempiä. Tekstiä on helpompaa lukea, kun kappaleen pituus on maksimissaan 7-8 riviä, mikä oppaassa hyvin toteutuukin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Hyviä pointteja! Kiitoksia! Muutenkin koko pumaskan luettavuutta pitää parantaa. En todellakaan ole panostanut siihen alunperin, joten korjaaminen on vaativaa näin jälkikäteen.
Quote:
Onko tuo alkoholinsieto sinun kokemustasi vai tutkimuksista otettua? Olen lukenut, että alkoholinsietokyky CFS-potilailla muuttuu mutta en tiedä siitä sen enempää. Minun tapauksessani alkoholi taas ei meinaa mennä päähän ja sitä on juotava normaalia enemmän, jotta edes vähän päihtyisi.
Kyllä sitä on tutkimuksissa todettu ja lääkäri kertonut, että näin on. Tuosta, että alkoholi ei mene päähän, niin kysymys: Syötkö LDN:ää? Nyt kun minä syön, niin alkoholi ei tuppaa nousemaan päähän, naltreksoni blokkaa katsos sen ominaisuuden aika tehokkaasti (samoin kuin opiaattien vaikutuksen, olen huomannut), ei tietenkään pitäisi noin pienellä annoksella naltreksonia, mutta kun blokkaa niin blokkaa.
Quote:
Onko tuon oppaan lopussa olevan lääkärin kirjoittaman artikkelin julkaisuun julkaisijan ja kirjoittajan kirjallinen lupa? Ilman toisen lupaa hänen tekstejään ei ole laillista julkaista.
Ei ole, en ole ko. hemmoa saanut edes kiinni mistään (jos saisin, pyytäisin korkeampiresoluutioisen version tuosta). No, haastakoot oikeuteen, tuo on niin pirun olennaista tietoa tuo ruumiinrakennepoikkeavuus, että...

No, kaipa sen voisi tekstimuotoonkin vääntää itse, etenkin jos osaisi englantia vielä paremmin ja saisi tuostakin kaikesta tekstistä täysin selvää...