Tuo on kyllä ikävä tauti. Minulla on altistava antigeeni ja suolistosairauksia suvussa. Mutta tulehduskellinen suolitosairaus on poissuljettu loppuvuonna 2013 kalprotektiinikokeella ja keliakia poissuljettu viimeksi v. 2014.
Minulla oli aikamoinen stressi kurssilla, mutta sen alkuaikoina vatsa oli ihan hiljaa. Nukkumattomuus toi ehdottomasti lisäuupumusta. Liiasta kuumuudesta mielestäni kuivuin, se ensimmäisen iltapäivän vaikea olo oli varmaan siitä. Jos on kuivunut, niin eikö silloin ole suolenkin oimakalvo kuivunut, eikä eritä limaa, joten uloste kulkee huonosti eteen päin. Joku päivä oli sellaista, ettei uloste meinannut tulla kuin vähän kerrassaan mutta kuivana, ei kuitenkaan kovin paksuna. Sitten on ollut suoli krampsissa usean kerran, uloste ohutta.
Peräpäässä on painetta. Ilmaa tulee joskus pieninä erinä, ei enää sellaisena kamalan imelän hajuisena kuin joskus aiemmin tammikuussa tuli. Olisikohan minulla pukamat? Mutta uloste on tahraavaa, joten pyyhkimään joutuu tavallista enemmän. Peräpää kipeytyy ja iho välillä punoittaa. Siitä ajattelisin, että olisiko ruoka-aineallergiaa. Omenaa olen epäillyt, mutta kuluneella viikolla olen syönyt sen sijaan päärynöitä, joskus mandariinin ja perjantaina yhden kiivin. Epäilen sitä kiiviä, kun tuli vaikeaa oloa. Tosin otin proteiinijuomaa, voisiko se aiheuttaa ripulin? Lisäksi epäilen mustikoita. Välillä tuntuu, että siedän niitä, mutta kurssilla oli usein mustikkajugurttia ja kotona puurossa käytin mustikoita. Kun kerran ajoin sekoittimella mustikat hienioksi, niin huomasin, että niissähän on hirmuisesti kuituainetta.
Tänään olen syönyt vain kaurapuuroa sokerin kanssa, kauraleipää juuston kanssa ja perunaa ja kananmunaa. Olo on kohentunut. Niin ja kermajäätelöä aamupäivällä, sillä oli ehkä suuri merkitys olon paranemisessa. Minulla on välillä hetkittäin ruokahaluttomuutta. Se rajoittaa syömisiäni. Kylljet ovat kumman kuopalla. Kyljellä maatessa vatsan keskikohta laskee patjan puolelle ja koko kylki rintakehän alapuolelta suoliluun seutuun on kuopalla. Miksihän suolsito on niin roikkuva? Tänään tuli hinku kahviin - en ole sitä kuitenkaan juonut enkä aio juoda. Kurssillahan sen jätin pois, joskus join teetä, mutta tavallisesti vettä.
Aamupäivällä sain nukutuksi pari tuntia sen viimeöisen kahden tunnin lisäksi. Se kirkasti maailmaa jonkin verran. Miehen kanssa käytiin keskustelu oireistani ja sairauksistani, mutta hän ei ymmärrä niitä ja on melkein kuin suuttunut, että etkö voi tehdä niin tai näin ja miksi et nuku. Sanoin vain, että sehän se on se ongelma, etten tiedä ja kysy sinä lääkäriltä, miksi en nuku. No, voihan siinä olla se, että aivot käyvät ylikierroksilla ja järjestelevät koettuja asioita järjestykseen. Vatsakin voi olla syynä.
|