Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:35

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: sähkön vaikutus kehoon ja mieleen?
PostPosted: Sat Feb 06, 2016 07:48 

Quote:
Pyrin etenkin foorumeilla yleensä välttämään ehdottomuutta (vaikka se on minulle assina joskus aika vaikeaa).

Tämä lienee sekä tämän keskustelun että OHC-keskustelun ydin. Erityisesti niin kauan, kun meillä ei ole kyseisen tieteenalan dosentuuria, emme voi olla esittämässä ehdottomia totuuksia. Mielestäni tiede muutenkin on kaikkea muuta kuin ehdotonta ja jäykkää.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 06, 2016 08:33 

Ihminen, joka väittää aspergeriä sairaudeksi, ei tiedä aspergerin perusolemusta. Kannattaako silloin käyttää aspergeria perusteina väitteissäänkään...

Olisi kiva nähdä semmoinenkin tutkimus, jossa CFS:aa sairastavilta kemikaaliyliherkiltä olis tutkittu aspergerin mahdollisuutta.

Minulla on kokemuksia sähkömagneettisen kentän havaitsemisesta useissakin eri tapauksissa. Kun niskaani kuvattiin magneettikuvauksella, tunsin niskassani värinää ja lämpöä. Värinän taajuus muuttui magneettikentän taajuuden muuttuessa. Kuvauksen aikana niskan jännitystila laukesi vaikka kuvausasennossa oli äärimmäisen epämukava ja vaikea olla. Ilmeisesti magneettikentän aiheuttamat polarisuuden muutokset kehon solunesteessä vilkastuttivat solunestekiertoa. Kun olin aivojen transkraniaalisessa magneettistimulaatiossa vaikutukset olivat dramaattisesti suuremmat kun jännite indusoitui mm posken lihaksiin ja sai leukani sulkeutumaan säteilyn katkomisen tahdissa. Seurauksena oli myös päänsärkyä ja kipua pääkallon lihaksissa. Tietysti kyseessä oli valtavan suuret magneettikentät eikä näitä kokemuksia voida verrata jokapäiväisiin olosuhteisiin mutta mutta kun tämä edeltävä keskustelu pyrki olemaan niin kovin absoluuttista luonteeltaan, niin päätin vain kertoa, että suuret sähkömagneettiset kentät voidaan kiistämättä tuntea tutkimuksissa ja ilman niitäkin.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 06, 2016 08:45 

Suuret magneettikentät kyllä vaikuttavat kehoon. Tätä mieltä olen ollut koko ajan. Tosin niille ei yleensä altistuta jatkuvasti ja pitkiä aikoja (ja kyseessähän on eri asia kuin tämä ketjun alussa mainitu sähköyliherkkyys, mutta ethän toki niitä viestissäsi samastakaan).

Kannattaa googlailla kokemuksia sieltä Cernistä, jos aihepiiri enemmän kiinnostaa. Vierailullani alueella törmäsin todella erikoisiin ilmiöihin, joista puheltiin myös paikallisten tutkijoiden kanssa. Siellä on oikeasti huoli laitteen pitkäaikaisvaikutuksista alueen väestöön. Ja alue, jolla Cernin Large Hadron Collider (vapaasti suomennettuna suunnilleen Suuri hiukkaskiihdytin) toimii, ei todellakaan ole pieni.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 10:39 

Ankufi wrote:
Erityisesti niin kauan, kun meillä ei ole kyseisen tieteenalan dosentuuria, emme voi olla esittämässä ehdottomia totuuksia. Mielestäni tiede muutenkin on kaikkea muuta kuin ehdotonta ja jäykkää.

Image

Kyllä voimme. 1+1=2 vaikka en ole matikan professori. Mitä ihmeen relativismia tämä nyt taas on? Voi tziisus...

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 10:42 

Stressiessi wrote:
Ihminen, joka väittää aspergeriä sairaudeksi, ei tiedä aspergerin perusolemusta. Kannattaako silloin käyttää aspergeria perusteina väitteissäänkään...

Asperger on sairaus, tarkemmin sanottuna neurologinen vamma. Siksi se on ICD-10:ssä F48.5, ei huvikseen.

Quote:
Olisi kiva nähdä semmoinenkin tutkimus, jossa CFS:aa sairastavilta kemikaaliyliherkiltä olis tutkittu aspergerin mahdollisuutta.

Niinpä.

Quote:
Minulla on kokemuksia sähkömagneettisen kentän havaitsemisesta useissakin eri tapauksissa. Kun niskaani kuvattiin magneettikuvauksella, tunsin niskassani värinää ja lämpöä. Värinän taajuus muuttui magneettikentän taajuuden muuttuessa.

Ne laitteet ovat lämpimät ja tärisevät tietenkin hieman, kun siellä on liikkuvia osia. Ei liity mitenkään mihinkään sähkökenttien aistimiseen, mutta kertoo kyllä hyvin, että nähtävästi haluat liittää normaaleihin tuntemuksiinkin suorastaan maagisia piirteitä sen sijaan, että etsisit ensimmäiseksi loogisia selityksiä niihin.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 12:58 

Quote:
Kyllä voimme. 1+1=2 vaikka en ole matikan professori. Mitä ihmeen relativismia tämä nyt taas on? Voi tziisus...

Mmjan, olen erittäin huvittunut yrityksestäsi provosoida. Tiedeuskovaisuudessa, eli skientismissä on monta sudenkuoppaa, joihin kaadut rähmällesi jatkuvasti.

Käytän Rope Kojosen sanoja, jotta ehkä ymmärtäisit asian paremmin.

Neljä tiedeuskovaisuuden pääongelmaa:
(1) Skientismi on itsensäkumoavaa,
(2) tiede edellyttää itseään laajemman rationaalisuuskäsityksen,
(3) skientismin uskominen aidosti tekisi elämästä mahdotonta ja
(4) monet tieteellisiksi väitetyt ajatukset ovat käytännössä enemmän filosofisia kuin tieteellisiä. Tiede ei siis itsessään vaikuta riittävän maailmankuvan rakentamiseen.

(http://www.areiopagi.fi/2013/10/onko-ti ... akumoavaa/.)

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 02:31 

Ankufi wrote:
Mmjan, olen erittäin huvittunut yrityksestäsi provosoida. Tiedeuskovaisuudessa, eli skientismissä on monta sudenkuoppaa, joihin kaadut rähmällesi jatkuvasti.

Tiedeuskovaisuus on oxymoron. Sen sijaan sinun uskomuksesi on helppo osoittaa täysin sisäisesti ristiriitaiseksi: Jos uskot niihin, sinun pitää uskoa myös siihen, että olet minulle 1000€ velkaa, koska mitäänhän ei pidä voida todistaa miksikään, eikös vaan? Ja niin ikään, minun ET:ltä saamani telepaattinen parannusvoima on oleva yhtä tehokas keuhkokuumeesi hoitoon kuin antibiootitkin, koska kaikkihan on relativistista, eikös? Et vastaa mitään näihin, koska et pysty, koska ne osoittavat täysin kiistattomasti sen järjettömyyden, joka uskomuksiisi sisältyy (kuten niiden on tarkoituskin osoittaa)!

Hupaisaa, miten mielipuolisesti koetat vastustaa näyttöön perustuvaa tietoa ja siitä loogisesti johdettuja johtopäätöksiä. Jos sinunlaisesi ihmiset saisivat päättää asioista, olisimme yhä pimeällä keskiajalla ja jos sinunlaisesi ihmiset saisivat hoitaa ihmisiä, hoitoina olisi yhä iilimadot ja kuppaus...sekä kuolleisuus sen mukaista.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 03:19 

Minä rakastan tiedettä, mutta en sitten yhtään pidä skientismistä."Karkeasti ottaen skientismi väittää, että tiede on ainoa aito itseämme ja koko universumia koskevan tiedon lähde." Ja juuri tämä paistaa jokaisesta kommentistasi. :mrgreen:

Keskusteleminen kanssasi on mahdotonta, koska sinä luet kyllä tekstiä, mutta et vaivaudu pohtimaan lukemaasi. Tarpeesi päteä on suurempaa kuin tarpeesi ymmärtää, mikä kertoo siitä, ettei sinusta synny menestyvää tieteilijää ellei sinulle jossakin vaiheessa synny tarvetta ymmärtää asioita.

Lue tietoteoriaa ja tieteenfilosofiaa, niin opit muutakin kuin toistelemaan tutkimustuloksia ja teorioita kuin papukaija sekä ivaamaan ihmisiä, jotka eivät ole skientismistäsi samaa mieltä. :wink:

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 03:29 

En ymmärrä, miksi assius on psyykkisellä koodilla, kun se on kuitenkin neurologinen sairaus.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 08:28 

Loistavasti kiteytetty, Ankufi.

Mainitsemani huuhaakirjan lähteinä on kolmattasataa tutkimusta tai teosta. Ei kannata lukea eikä näytä olevan pelkoakaan, että joku lukisi; tutkimukset ovat tietenkin täysin keksittyjä. Kirjan ensimmäinen luku on nimeltään "Luonnon sähkömagneettiset kentät". Sekin on ihan puppua, josta psyykkisesti epävakaat voivat alkaa kuvitella kaikenlaista.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 09:03 

tiina wrote:
Loistavasti kiteytetty, Ankufi.

Mainitsemani huuhaakirjan lähteinä on kolmattasataa tutkimusta tai teosta. Ei kannata lukea eikä näytä olevan pelkoakaan, että joku lukisi; tutkimukset ovat tietenkin täysin keksittyjä. Kirjan ensimmäinen luku on nimeltään "Luonnon sähkömagneettiset kentät". Sekin on ihan puppua, josta psyykkisesti epävakaat voivat alkaa kuvitella kaikenlaista.

Luonnon sähkömagneettiset kentät kuulostaa täysin järkevältä asialta ja kyllä, voimakkaalla sähkömagnetismilla on vaikutuksia ihmiskehoon. Sitä en kiistä, koska se on ihan tutkittua tietoa. Otetaan esimerkiksi ukkonen. On täysin tunnettu ja tutkittu fakta, että ukkonen aiheuttaa joillekin ihmisille fyysisiä oireita. Tässä yhdistyy ilmanpaineen ja sähkömagnetismin sekä muutamien muiden ilmiöiden vaikutus.

Minusta sähköyliherkkyys on huuhaata, mikäli tarkoitetaan välitöntä on-off-yliherkkyyttä. Tämä on kyllä lähinnä mielestäni terminologinen ongelma.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 09:21 

Ymmärrän sinua mmjan. Kun et ole itse kokenut tai lukenut niin et voi ymmärtää. Sellainen minäkin olen. Minä en kuitenkaan keksinyt itse tuota transkraniaalisessa magneettistimukaatiossa havaittua ilmiötä vaan siitä kerrottiin minulle sairaalassa jo ennen hoitoja. Siitä tietävät hoitoja antavat lääkärit ja sairaanhoitajat, jotka selittivät myös miksi lihakset supistelivat hoidon aikana. Heidän mukaansa, jos magneettikenttä suunnataan huolimattomasti, se aiheuttaa ei-haluttuihin hermoihin sähkösignaaleja, jotka käskevät lihaksia supistumaan. Ei ole pakko uskoa. Tai no...en oleta, että uskoisitkaan. Enkä menetä siitä yöuniani.

Aspergeriin sinun kannattaisi tutustua ja erityisesti suosittelisin asperger ihmisen hankkimista ystäväksesi, niin maailmasi avartuisi. Se, että asperger on diagnoosien joukossa ei tee siitä sairautta. Menepäs väittämään asperger ihmiselle, että asperger on sairaus. Kannattaa lukea sairaaloiden dokumentteja aiheeseen liittyen. Tai vaikkapa asperger liiton nettisivuja. Mä en rupea käyttämään energiaani sen enempää tähän aiheeseen (lähteiden etsimiseen yms.), sillä mulla on parempaakin tekemistä.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 08, 2016 03:46 

pulla wrote:
En ymmärrä, miksi assius on psyykkisellä koodilla, kun se on kuitenkin neurologinen sairaus.

ICD-11 sen pitäisi vissiin mennä neurologian puolelle, jonne kuuluukin.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 08, 2016 03:49 

Stressiessi wrote:
Minä en kuitenkaan keksinyt itse tuota transkraniaalisessa magneettistimukaatiossa havaittua ilmiötä vaan siitä kerrottiin minulle sairaalassa jo ennen hoitoja. Siitä tietävät hoitoja antavat lääkärit ja sairaanhoitajat, jotka selittivät myös miksi lihakset supistelivat hoidon aikana. Heidän mukaansa, jos magneettikenttä suunnataan huolimattomasti, se aiheuttaa ei-haluttuihin hermoihin sähkösignaaleja, jotka käskevät lihaksia supistumaan. Ei ole pakko uskoa. Tai no...en oleta, että uskoisitkaan. Enkä menetä siitä yöuniani.

Vaihdat puheenaihetta. On eri asia puhua voimakkaasta magneettistimulaatiosta ja normaalista MRI:stä. Magneettistimulaatiossa on eri tehot ja ne kohdistetaan eri tavalla, sillä hoidetaan mm. masennusta nykyään. Mutta me puhuimme MRI:stä.

Quote:
Aspergeriin sinun kannattaisi tutustua ja erityisesti suosittelisin asperger ihmisen hankkimista ystäväksesi, niin maailmasi avartuisi. Se, että asperger on diagnoosien joukossa ei tee siitä sairautta. Menepäs väittämään asperger ihmiselle, että asperger on sairaus. Kannattaa lukea sairaaloiden dokumentteja aiheeseen liittyen. Tai vaikkapa asperger liiton nettisivuja. Mä en rupea käyttämään energiaani sen enempää tähän aiheeseen (lähteiden etsimiseen yms.), sillä mulla on parempaakin tekemistä.

Voi tziisus. MINULLA ON ASPERGER JA TIEDÄN SIITÄ KYLLÄ TASAN TARKKAAN ENEMMÄN KUIN SINÄ TIEDÄT, yst. terv. sairaanhoitaja amk, psykiatria + asperger-diagnoosin saanut ja siitä 2 vuotta kaikkea mahdollista tietoa lukenut. Ja kyllä, se on sairaus ja kyllä, aspergerit ovat vammaisia. Kyllä, juu, jos et vielä hoksannut, niin kyllä, minulla on sairaus nimeltä asperger ja minä olen sen vuoksi vammainen.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 08, 2016 12:05 

mmjan wrote:
ICD-11 sen pitäisi vissiin mennä neurologian puolelle, jonne kuuluukin.
Minulla on F84.5. Kuntoutuksen jälkeen minun pitää itse hakeutua yksityisesti psykologille, joka ymmärtää assiutta. Sain kyllä nimiehdokkaita.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]