Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 08:35

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Next
Author Message
 Post subject: Re: Outo tulehdus tuli päälle
PostPosted: Thu Oct 22, 2015 09:56 

B6 alkaa aiheuttaa ongelmia vasta yli 100 mg päiväannoksilla. Ei sen pitäisi pissaa värjätä. Jotkut muut B-vitamiinit voivat värjätä, lähinnä riboflaviini eli B2.

Ei 5.8 paastosokerin pitäisi tietääkseni vielä pissattaa, vaikka se ei toki yhtään hyvä olekaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Oct 23, 2015 09:40 

Olen taas lähdössä lääkärille. Nielu menee huonommaksi Esomepratsolirakeista, kun ne jäävät kurkkuun. Huomenaamulla lähdemme reissuun, siksi olisi hyvä saada neuvoja lääkäriltä.

Kun en pysty kuivia tabletteja nielemään muutenkaan iman ruokaa (Esim. viiliä) niin en voi syödä sitä Esomepratsolia muuten kuin raemuodossa veden kanssa. Ei se onnistu näinkään, koska rakeet aphetavat jäädessään kurkkuun.

Hieman aon aika ajoin lämmönnousua ja toisinaan palelee kamalasti. Jalkojen liahkse t ovat jäykät, eli on avrmaan tapahtunut vaurioita niissä kamalissa krampeissa. Mustelimai alkaa taas tulla, niitä mustelmakausia on välillä.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 23, 2015 04:48 

Nyt sain luvan ottaa Esompratsolin ruoan, esim. viilin kanssa. Se helpottaa paljon asiaa, niin ettei ärsytä kurkkua. Se rakeita sisältävä kapselihan on tarkoitettu nielemisvaikeuksisille! Se liuotetaan veteen, jolloin rakeet erkanevat. Tällä tavall käyttö ei kylläkään helpota nielemistä. Onko hyvä, että kurkun poimuihin jääneet rakeet avautuvat siellä?

Lihaskramppeihin ja yleiseen lihaskireyteen, jota on joka puolella, sain Oxaminia. Sitä suositeltiin otettavaksi varsinkin ennen matkaan lähtöä - voisi estää jalkojen pahat ongelmat. Taukoja pidettävä ja käveltävä monta kertaa matkan aikana.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 01, 2016 08:56 

Quote:
Sain Minirin-kokeilun lähinnä empiirisesti. Jos pahimmillaan pissaa täysin läpinäkyvää nestettä, mitä muutakaan se voi olla kuin diabetes insipidus, ja jos ihmisellä on muitakin hormonipuutoksia, todennäköisesti se johtuu aivoista eikä munuaisista... CFS-lääkärini halusi ensin kokeilla fludrakortisonia, jonka en uskonut auttavan, mutta tottelevaisesti kokeilin sitä, mutta 1/4 tabletti ei tehnyt mitään ja 1/2 tabletti aiheutti vain pingottavaa tunnetta jaloissa (=turvotusta). Niinpä sain kokeiluun Minirin-tabletit. Ne auttavat kuivumisjaksoihin, mutta niistä ei ole mitään havaittavaa hyötyä, jos ei ole nestehukka päällä (tietysti virtsaa erittyy vähemmän, mutta esimerkiksi nokturia ei lakkaa - kehoni on kai niin tottunut nousemaan yöllä vessaan, että sinne pitää päästä vaikka rakko olisi paljon vähemmänkin täynnä). Ja ongelma on se, että siihen mennessä kun tabletti alkaa vaikuttaa, on jo ehtinyt kuivua, ja Minirinin kanssa ei saisi juoda liikaa. :-P Ehkä saan joskus vielä sen nenäsuihkeen.
Pitikö sinun tsekata usein seerumin natriumia? Minä saisin Minirinin, mutta pitäsi järjestyä riittävän tiheä natriumin seuranta. Sen järjestäminen voi olla hankalaa. Kuinkahan kauan sitä pitäsi seurata?

Kummallista, että endokrinologi ihmettelee sitä, ettei minulle aina tule janoa, kun mielestäni kuivun. Se ei ole ominaista diabetes insipidukselle, hänen mielestään siinä on ristiriita. Eikös janon pitäisi stimuloida ADH:n eritystä. Minulla ADH ei tosiaankaan juuri paljoa nouse vesipaastossa. Virtsan määrä vähenee ja osmolaalisuus nousee kyllä, mutta ei ihan normalilla tavalla. Di olisi siis osittainen. Olisikohan minulla mieluumminkin hyperparatyreoosi se, joka aiheuttaa tuon runsasvirtsaisuuden? Siinähän kai ADH ei pysty vaikuttamaan tehokkaasti munuaisputkiin, jotta tarpeellista vettä imeytyisi takaisin verenkiertoon. Onkohan usein kysymyksessä molemmat sairaudet?

Onko sinulla Maija usein selvää janoa, koska sinulla on aivolisäkkeen vajaatopiminta? Minulle toinen endokrinologi on sanonut, että oireitteni vaihtelevuus johtuu autonomisen hermoston häiriöistä. Samalta alueelta, eli hypotalamuksesta nekin aiheutuvat kuten DI. Mistä sitten lienee alunalkaen kysymys? Voihan siellä aivoissa olla monellakin alueella vikaa, kuten minulla on liikkeidenkin säätelyalueella (lihasdystonaia). Toinen endo taas sanoo, ettei oireiden vaihtelevuus kuulu hypotalamiseen diabetes insipidukseen.

Kuinka yleistä on janokeskuksen häiriö? Eikö endokrinologi tiedä sellaisesta? Ainakin iäkkäillä ihmisillä tiedetään janon tunteen vaimenevan. Minä en varmaan ole 68-vuotiaana iäkäs... Iäkkäillä janon puute ja DI voi olla vaarallinen yhdistelmä.

Kun on joskus vaikeaa oiretta, niin alan juoda. Ensin joudun juoksemaan puolen tunnin välein pissalla. Tuo on ikävää, jos yrittää nukkumista. Mikähän sen aiheuttaa? Todella nopeasti vesi tulee läpi. Sitten oireet vähenevät ja häipyvät. Ehkä ne ensimmäiset pissat vievät pois jotain, kuona-aineita tai natriumia? Tätä tapahtuu usein yöllä, kun ei pysty nukkuman ja on jännittynyt olo tai palelen jatkuvasti. Olen kyljelläni, koska ehkä niska on jäykkä. Polvet ovat päällekkäin koukussa. Olen liikkumatta, koska jos liikun, niin suurempi ala ihoa, vaikkakin on vaatteita paljonkin, joutuu kylmälle alttiiksi. Ei malttaisi millään lähteä peittojen alta pois hakemaan vettä tai pissalle. Vasta sitten kun oireet alkavat vähetä ja lämpenen, voin ojennella raajojani, ja alkaa tuntua hyvältä. Joskus on mennyt koko yö palellen, vaikka on peittoja ja monta vaatekertaa päällä. Ehkä en ole silloin hoksannut juomalla juoda.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 01, 2016 09:22 

Ei minulla ole seurattu natriumia lainkaan.

Minulla ei aikoinaan ollut yhtään liiallista janontunnetta, sanoisin että normaali määrä. Nykyään on ehkä kerran viikossa "janokohtauksia", jolloin tulee jano, juon paljon, sitten tulee "ähky" ja tekee mieli juoda siihen "ähkyyn" ja joudun hillitsemään itseäni. Tämä ei ole korreloinut pissatuksen tunteen kanssa ja joskus on ihmetyttänyt, mihin se neste on hävinnyt, kun en mielestäni ole ollut erityisen kuivunut, mutta monesti en ole ravannut vessassa tuon janokohtauksen jälkeen. Kai olen sitten kuitenkin ollut kuivunut.

Mitään ongelmia noista janokohtauksista ei ole tullut. Normaalisti minulal on desmopressiinin kanssa tavallista vähemmän janoa, ts. en voi juoda koskaan paljon kerralla koska "en saa alas", vähän kuin ei olisi yhtään nälkä ja yrittäisi syödä. Mieheni saattaa tulla kotiin töistä, todeta että ei ole muistanut juoda ja juoda kolme lasia vettä. Minulle puoli lasia yhteen putkeen tuntuu jo paljolta. Elimistö ei siis aina tunnu kertovan, että onko kuivumista, mutta jos se sanoo, että on jano, on minulle turvallista juoda.

Minullahan aikoinaan diabetes insipidusta oli monta vuotta vain kausittain, tai siis ainakin merkittäviä oireita. Sitten se tasaantui jatkuvaksi, muutaman kerran paheni pysyvästi kun aivolisäke vaurioitui lisää, ja välillä on päivän tai puolen päivän mittaisia pahenemisvaiheita. Jos on esim. jännittävä, pitkä sosiaalinen tapahtuma, niin kaikki neste tulee läpi vauhdilla.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Mar 01, 2016 10:10 

Pulla, minulla oli ennen Florinef-lääkitystä sitä, että join tolkuttomasti ja ravasin koko vuorokauden ympäri vessassa. Minulla oli nestehukkaa siitä huolimatta.

En usko, että saat tyypilliseltä endokrinologilta testiin Florinefia. Kannattaa etsiä lääkäri, joka on valmis kokeilemaan sitä sinulle. Lyhyen kuvauksen perusteella kuulostaa tosiaan hermoston häiriöltä, kuten toinen endokrinologisi oli epäillyt.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 01, 2016 10:15 

Minullakin joskus tuntuu, ettei vesi mene alas, ikään kuin olisi ilmakupla ruokatorvessa vastassa. Mutta sitten rupeaakin menemään ja pystyn juomaan mukillisen kerralla ja pari-kolme mukillista aika lähekkäin. Janokohtauksia tulee harvoin, ja joskus sitten sen jälkeen tulee vesiähky, vesi ei mene mahasta pitkään aikaan eteen päin.

On jännä, että minulla toisinaan varsinkin yöllä on aivan kuiva suu. Muistan että ensimmäisen vesipaaston aikana oli kuiva suu, siksi siinä olikin epänormaalimpi tulos. Äskettäin tehdyn kokeen aikana minulla oli sylkeä runsaasti suussa. Kuitenkin seerumin osmolaalisuus oli lopussa lähes ylärajalla 299 (yläraja 300). Syljen määrä ei näytä korreloivan kuivumisen kanssa. Olen muistaakseni jostakin lukenut, että jos kieli lilluu syljessä, niin sen kautta tulee tieto aivoihin, että ei ole veden puutetta.

Minulla oli vesitystä selvä parin kuukauden kausi v.2009 keväällä. Se alkoi ehkä infektiosta tai sen antibiootista. Myöhemminkin olen pannut merkille, että yhteyttä lienee. Jompi kumpi vaikuttanee hypotalamukseen?

Kuumaa en siedä. Kuntoutuksessa oli huonelämpötilat korkeampi kuin meillä. Kärsin siitä. Ensimmäisen päivän viimeisellä luennolla meinasin kuolla sisäiseen kuumuuteen. Huoneessa oli vesipiste, ja aloin juoda vähitellen kolme lasillista. Tilanne helpottui. Kotona joskus posket hehkuvat punaisina ja kuumina.

En tiedä sitten, että miten minun sylkirauhaseni toimivat. Minulla on aiemmin epäilty Sjögrenin syndroomaa. Otettiin jopa koepalat pienistä sylkirauhasista, että onko tulehdusta. Sialadeniittia oli mutta ei tyypillistä Sjögrenille. Toimivatkohan ne nyt jostakin syystä yliteholla, säätely ei toimi? Joskau oikein vuotaa sylkeä - olisiko se jotenkin mahan happotilanteesta kiinni?

Profile  

PostPosted: Tue Mar 01, 2016 10:24 

Ankufi, minulla on ollut aldosteroni normaali, tosin reniini alarajalla.
Millä perusteella sinulle on Florinef määrätty? Sinulla ei ollut janontunteen puutetta, mutta minä epäilen itselläni olevan. Maan paras endokrinologi kyllä pitää hypotalamista diabetes insipidusta mahdollisena.

Diabetes insipidus voi olla myös renaalinen, eli munuaisista johtuva. Kai se hyperparatyreoosin aiheuttama ongelma on ikään kuin renaalinen diabetes insipidus.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 01, 2016 11:12 

Eikö DI:ssä pitäisi tosiaan olla pääoireena jatkuva janontunne? Molemmat tilat ovat harvinaisia, mutta CFS-potilailla varmasti keskivertoa yleisempiä.

Minulla on myös aldosteroni normaali sekä reniini alarajalla. Florinef on määrätty nestehukkaan. Minulla on Florinef-lääkityksellä normaali janontunne, mutta sitä ennen vaivasi jatkuva jano.

Olisiko DI ja dysautonomia helpoin erottaa toisistaan sillä, että helpottaako IV-nesteytys oloa vai ei? Käsittääkseni DI:ssä sen ei pitäisi helpottaa.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 02, 2016 12:05 

DI:n pääoire on voimakas virtsaamistarve. Mutta jos tarve on vain jonkin verran kasvanut, sitä ei välttämättä huomaa. Janontunnetta on yleensä muttei aina.

Olen käsittänyt samoin IV-nesteestä. Minulla on muisto joskus yli 10 vuotta sitten CFS-sähköpostilistalta jonkun sanomana, että jos on DI, niin IV-suolavesi voi olla jopa vaarallista, kun "munuaiset eivät kestä" sitä nestemäärän äkillistä poistumista ja silloin saisi antaa vain Ringerin laktaattiliuosta. Mutta voi olla, että tuossa on ollut jokin väärinkäsitys, tyyliin että hänellä on myös munuaissairaus ja lääkäri on siksi häntä varoittanut asiasta, tms.

Suolaveden juomisen ei myöskään pitäisi olla juuri hyödyllistä DI:ssä. Mutta toki ihmisellä voi olla samaan aikaan suolanestehukkaa että DI-nestehukkaa.

Itselläni aikoinaan jos yritin juoda nestehukkaan hanavettä, niin joskus kroppa tuntui suhtautuvan siihen kuin se olisi ollut myrkkyä. En siis tarkoita oksentamista, vaan suolistokramppeja tms (en muista tarkalleen) enkä myöskään veden nopeaa juomista, vaan ihan kulaus kerrallaan juomista. Kookosvesi oli se, joka auttoi tähän. Kookosvesi oli minulle ihan pelastus ennen kuin sain desmopressiinin.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 22, 2016 09:17 

Välillä oli jokseenkin pitkään melko oireetonta aikaa. Sitten alkoi olla kipuiluja nivelisssä ja löysiä nivelsiteitä polvissa ja olkapäissä. Virtsaus on ollut vaikeaa. Nielurisat oireilevat taas, oikea on nyt turvoksissa ja mähnää sisällä, mutta en saa sitä pois, se menee vain syvemmälle. Ilmeisesti se kova möykky ei mahdu reiästä ulos. Ennen se on puristelemalla tullut, nyt sitä lienee aikamoinen paukama.
Palelua ja lievää lämmönnousua on ollut välillä.

Tulehduksiini liiittyy usein poskipäiden näppyläisyys/punatäpläisyys. Onko se lievää perhosihottumaa? Kasvoissa oli eilen muuallakin jokunen peini punainen täplä. Reidessä oleva näppy on edelleen olemassa sieltä 2014 syyskuulta; nyt s eon kylläkin taa svähän kuivettuneemman näköinen. Vierellä on joskus 1-2 muuta näppyä, mutta nyt ei ole.

Olisi kiva tietää, mitä pöpöjä nissä on ja varsinkin mitä syvällä nielurisojeni onkaloissa on jatkuvasti (mykoplasma, borrelia tms.?). Rytmihäiriöitä on ollut viime päivinä, mutta esimerkiksi eiliset rankat nielurisan ronkkimiset verestämisineen eivät ole lisänneet niitä, ehkä ei ole kysymyksessä streptokokki. Nielun punoitus rauhoittuu kyllä ronkkimisten välillä, joten puolustus siellä lienee aika tehokasta. Kyllä minä melkein rukoilen pikku puolustajasolujani sinne työskentelemään, ettei tulisi yleisinfektio. Kun painelen risaa niin kyllä siellä kudokset rikkoutuu ja veri irtoaa, joten voi sieltä verenkiertoonkin lähteä jotakin. Toivon vain, että puolustukseni kestää.

Yövieraita tulee tänään, en jouda lepäilemään, pitää siivota ja suunnitella ruokaa. Eilen ravistin matot. Kamalasti kehtuuttaa, mutta ei auta.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 22, 2016 11:38 

Pulla, kysyisin noista niveloireista, että voisivatko ne johtua siitä, että lihakset ovat liikkumattomuuden seurauksena surkastuneet eivätkä tue niveliä. Jos siis kyse ei olekaan varsinaisesti nivelsiteiden löystymisestä vaan lihasten pienenemisestä niin, että ne eivät tue niveliä.

Kysyn tätä siksi, että minulla on takana melkein neljä vuotta semmoista aikaa, että olen maannut sohvalla ja sängyssä ehkä 80% vuorokaudesta ja sen seurauksena minulle on tullut mm lonkkiin ja toiseen polveen heikkoutta ihan siinä määrin, että tunnen niissä selvää kipua. Sitten olin puoli vuotta työkokeilussa, jossa jalkojeni lihakset vahvistuivat ja kivut lähtivät pois. Tosin työkokeilu ajoi minut taas sänkyyn ja sohvalle. Eli voisiko ongelmasi johtua lihasten atrofiasta?

Olen muutenkin melko heikossa hapessa. Tarkoitan sitä, että kaikki lihakseni ovat heikentyneet; niin kauppakassin kantolihakseni kuin selkälihakseni, joilla pitäisi pitää ryhtiä yllä, kuin hengityslihaksenikin ja äänihuulet, joilla molemmilla pitäisi yrittää laulaa. Samoin torven soittoon tarvittavat hengityslihakset. Kaikki lihakseni ovat heikentyneet merkittävästi. Ja tällä on ollut tietysti merkitystä myös aivojen hapensaantiin kun aiempaakin pienemmät lihakset eivät ole olleet auttamassa veren kiertämisen tehostamiseen niin hyvin kuin ennen sekä kolesteroliin, johon liikunta vaikuttaisi veriarvoja kohentavasti. Monimutkainen juttu.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 24, 2016 11:04 

Stressiessi, ei ole kysyymys liikkumattomuuden aiheuttamista oireista, mieluummin jostakin muusta, sisätautisairaudesta, infektiosta tms. TIlanne vaihtelee paljon ajan kanssa. Mieluummin voi olla niin, että runsaasta kävelystä mäkisessä maastossa polvien nivelsiteet venyvät. Ei passaa paljon tehdä kyykkyyn menoja.

Oli tässä pari päivää aika rankkaa vieraiden kanssa, ei yhtään lepotaukoja. Viime viikolla yritin ainakin kolmena päivänä kaivaa nielurisasta möhnää pois, ei onnistunut. Se meinasi vain mennä syvemmälle. Kyllä se risa on lukuisia kertoja ollut käsittelystäni aivan punainen. Luulisi sen risan lopullisesti hajoavan ja kuoleutuvan. Paras kun lähtisikin koko risa pois.

Tänään sain viimein väkisin työntämällä pikkusormea nielurisasta tuonne selänpuolelle päin, välillä lypsäen yläkäytävästä alaspäin. Meinasin välillä lopettaa ja ajattelin mennä huomenna korvalääkärille. Sain lopulta vähän pois, puolen herneen kokoisen möykyn. Yritin saada lisää pois, mutta pikkusormeni pituus ei riitä tyäntämään niin syvälle.

Katsoin näytettä saaliistani mikroskoopissa - tyypillisiä sädesienipesäkkeitä täynnään se saalis. Sellaisia on ollut ennenkin. Lääkäreitä se tieto ei kiinosta koskaan. Ehkä he pitävät sitä paikallisena infektiona ja haitattomana. Olen useita kertoja pyytänyt näytettä ja kertonut omasta tutkimuksestani. Ei, sellaisia näytteitä ei oteta. Voidaan ottaa nieluviljelynäytteitä nielun limakalvon pinnalta mutta ei mistään syvemmältä. Olen ainakin 15 vuotta itse katsellut noita mikroskoopissa, luulisi olevan helppoa ottaa sellainen näyte, mutta kun ne eivät kuulu laboratorioiden rutiineihin.

Olen tämän vuoden alussa ihmetellyt, että miksi nielurisani ei ole pitkään aikaan purskautellut tai ilmoittanut sisäisestä paineesta. Yleensä sitä oikeaa on täytynyt tyhjentää kerran kuussa. Nyt siellä sitten onkin tavaraa paljon. Vasenta ei ole voinut yleensä tyhjentää monta kertaa, se pitää möhnät sisällään eikä sitä kerry niin paljon. Viime aikoina avsen korva on pitänyt huminaa.

Tuo ongelma saattaa tehdä sitä poskien punatäpläisyyttä, olisikohan se erittäin aggressiivisesta puolustusmekanismista johtuvaa autoimmunireaktiota. Näihin puristeluaikoihin on ollut ajoittain palelemista ja josksus pientä 0,5 asteen lämpöilyä. Kyllähän siinä veri tirskuu ja verenkiertoon varmaan menee patogeeneja ja niiden myrkkyjä.

Voi että, kun pääsin vieraista eroon, niin olisi taas vimmattu työskentelyinto, mutta kunto on vähän nuutunut, niska kipeytynyt kaivelusta ja päässä vähän outoa oloa. Täytyy nyt katsoa, että pitääkö huomenna mennä korvaääkärille. En tiedä, onko sädesienen häätämiseen olemassa erikoisantibiootteja, eikä sinne lokeroihin antibiootit menekään. En ole kovin halukas antibioottia aloittamaan, kun vuosi meni mykoplasman ja antibioottien jälkeen kaikenlaisissa jälkioireissa ja nyt on ollut siinä suhteessa parempaa aikaa. Tosin sinne nielurisojen lokeroihinhan se mykoplasmakin voi hyvin helposti piilpoutua vaikka pitkäksi aikaa. En haluaisi mennä infektiolääkärille, koska hän ei ota mitään todesta: "Ei voi olla borrelioosi, ei voi olla mykoplasma, ei voi olla sytomegalovirus jne..." Tätä laulua en halua kuulla. Nielurisojani ei myöskään mielellään leikata enkä antaisikaan helpolla leikata, koska riskini ovat suuret.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 24, 2016 11:58 

Sädesienestä:

Quote:
In most cases of actinomycosis, antimicrobial therapy is the only treatment required, although surgery can be adjunctive in selected cases. Penicillin G is the drug of choice for treating infections caused by actinomycetes.

http://emedicine.medscape.com/article/211587-treatment

Profile  

PostPosted: Mon Nov 07, 2016 03:41 

Päiväkirjamerkintöjä tiivistettynä: Kesä 2016 oli kiireinen. Heinäkuussa oli toisinaan väsymyspäivä. Iltaisin olin usein ihan tööt. Nivel- ja jänne-/ nivelsidekipuja on ollut. Joskus aamuisin huonoa oloa ja vapinaa ja pulssi matalahko. Nälkää. Peräpäässä toisella puolella iho tulehtunut ja kutisee.
Palelukohtauksia, väsymystä ja heikkoutta. Peräsuolessa painetta, lienee krampissa, ulostetta tulee vain hyvin ohuena pötkönä. Selkälihaksetkin krampissa. Lisälyöntejä.
Joinakin öinä nielemiskipua ja nielun turpeutta, mutta sitten vasen nielurisa purki tavaraa ulos. Vasen korva lumpsahtelee usein. Satunnaisesti erittäin hyvää oloa yöllä, mutta sitä seuraa aamun rytmihäiriö, SVT tai monta lisälyöntiä peräkkäin. Kielikipua.
Sitten kunto vähän parani.
Elokuun 17. pnä otin yhden Diflucan-tabletin 150 mg peräpään kutinaan. Aloitin myös säännöllisemmin paikallisestrogeenin emättimeen.
Kipualueet vaihtelevat hyvin paljon. Esimerkiksi vasemmassa alaraajassa kipu voi olla päkiässä, kantapään takana, kantapään alla, tai sivulla, nilkassa, polvessa, lonkan seudussa tai nivusessa. Pohkeet ovat hyvin usein kireät ja kipeät, varsinkin oikea pohje ja oikea polvikin.
Elokuun lopulta 3. syyskuuta asti oltiin reissulla reilu viikko. Aika rankka reissu oli.
Sen jälkeen syyskuussa oli ensin ihan hyvä kunto, mutta syyskuun puolivälissä alkoi olla palelua, joskus uneliaisuutta aamuin illoin, joskus esim. keskellä yötä nälkää (energianpuutetta?). Peräpään kutinaa edelleen.
Joskus limaisuutta nenänielussa ja nenässäkin yksi päivä. Vasen korva hurissut hurjasti ajoittain. Vasemman alaraajan kipuilua. Olo menee huonommaksi. Onkohan syy estrogeenissa vai muussa?
Olen nukkunut huonosti. Öisin tulee joskus pissaa paljon, joskus kaksikin litraa rasittavan päivän jälkeen. Satunnaisesti erittäin hyvä ja rento olo, mutta seuraavana päivänä paljon rytmihäiriöitä. Runsasta hikoilua ja joskus vaikeaa oloa, tiheälyöntisyyttä ja hengitysvaikeuttakin. Iltaisin väsymystä ja palelua. Levottomuutta esim. yöllä. Joskus vapinoita. Siitä ja hikoilun lisääntymisestä olen arvellut, että johtuisivatkohan ne liiasta kilpirauhaslääkityksestä.
Toisinaan teen tarmokkaasti päivisin ruumiillista työtä - ja väsyn illaksi hyvin aikaisin ja olen aamut usein väsynyt. Onko estrogeeni sotkenut kilpirauhaslääkityksen tehon, niin että olisinkin vajaalla? Vasen korva on hurissut hurjasti viime aikoina.
15.9.16Illalla oli sitten vaikean olon kohtaus. Sitten join ja join ja join vettä ja piristyin myöhäisillalla, olin aivan eri ihminen. Se kohtaus oli sitten kuivumista. Paino putoaa joskus yöllä ylimääräisen kilon. Iltauneliaisuus ja outo olo jatkuu. Viime yönä en meinannut saada unta lainkaan. On unirytmi seonnut. Yöllä varsinkin kova korvan humina haittaa, lisäksi yöllä aivot käyvät kiivaasti ja on valveunia.
16.9.16 otin toisen Diflucanin.
19.9.16Taas valvon ja olen kuivunut. Olen juonut paljon ja otin ripulijuomaa elektrolyyttien tasaamiseksi. Jos suljen silmäni, niin niissä läikehtii valoa. Vasen korva pitää meteliä. Lihakset kipeytyvät helposti ja ovat kramppiset. Ovatkohan nuo Diflucanin haittavaikutuksia? Kuivumista Diflucanista? Tosin jo ennen tätä toista Diflucania minulla oli outoja oireita.
Minulle eivät yleensä sovi Qt-aikaa pidentävät lääkkeet. Nyt tiedän, että tuokin flukonatsoli on varottava! Olen käyttänyt Voltaren fortea viimeaikoina lihas- ja jännekipuihin. Siinä on diklofenaakkia, josta luin, ettei suositella Flukonatsolin kanssa!
Flukonatsolin haittavaikutuksina manitaan mm. lisääntynyt hikoilu. Olen viimeaikoina rasituksessa valunut vettä nenän ja hiusten päästä. On myös ollut hiotuskohtauksia. Olen ne pistänyt käyttämäni estrogeenin piikkiin, siis se olisi lisännyt hikoilua eikä vähentänyt kuten luullaan. Ehkä estrogeeni ei ollutkaan syyllinen, eikä kilpirauhashormonin pitoisuuden muutos.
Unirytmini on sekaisin, valvon yöt mm. dehydraatiossa ja voimakkaan korvahurinan vuoksi ja ties mistä syystä. Saatan olla unelias aamuisin ja illalla jo klo 19. Unettomuus ja uneliaisuus luetellaan flukontasolin haittavaikutuksiksi!
Luettelossa on myös väsymys, sairauden tunne, voimattomuus ja kuume. Minä olen ollut viime päivinä ikään kuin sairas. Joku aamu oli kielenaluslämpöni puoli astetta koholla. Lihaskivut mainitaan listassa. Lihakseni ja jänteeni ovat hyvin herkkiä rasitukselle, kipeytyvät erittäin herkästi ja ovat kauan arat. Erityisesti on akillesjänteen seutu kipeä ja säärissä lihakset, on myös kramppailua.
Kummallista, että yleiskuntoni tuntui romahtavan syyskuussa, vaikka toisen Diflukanin vaikutusta ei vielä ollutkaan. Vaikutuksen sanotaan säilyvän elimistössä 4-5vrk. Mistä tietää, että oliko elokuun Diflukan jo kaikki häipynyt minusta, vaikka siitä yhdestä 150 mg:n Diflukanista oli aikaa jo n. kuukausi. Voinhan olla vain uuvahtanut tai sitten oli nielussani taas infektio, nimittäin yöllä koski hiukkasen vasempaan korvaan.
Luettuani Diflukanista päättelin, ettei sen käyttö olisi minulle suotavaa.
Kun tutkin netistä polyuriaa, l. runsasvirtsaisuutta, löysin jutun, jossa on kerrottu paljon Diflukanin haittavaikutuksia. Siinä mainitaan myös polyuria ja rytmihäiriöt, joita minulla on ollut:
Minulla polyuria tai peräti diabetes insipidus alkaa yleensä infektiosta tai antibiooteista, miksei myös muista lääkkeistä. Kun olin käyttänyt v. 2009 infektioon antibioottia, siitä seurasi diabetes insipidusmainen tila noin kahdeksi kuukaudeksi. Miksei sitten elokuun Diflukan voisi vaikuttaa vielä syyskuussa?
Olo on lokakuussa vähitellen parantunut. Käytin fluconatsolia hyvin varovasti myös paikallisesti kieleen ja peräpäähän. Nämä paikat ovat parantuneet. Varovasti siksi, koska tiedän, että minulla kielestä Daktarin-geelin aineet imeytyvät tehokkaasti verenkiertoon. Korva hurisee joskus, ja on limaa nielussa. Unettomia aikoja on välillä, mutta ei haittaavasti. D-vitamiini on nostettu 50 mikrogrammaan ja rautalääkitys aloitettu (20 tippaa Maltoferia). Paino pyrkii laskemaan, pitää syödä enemmän. Mykoplasma näyttäisi olevan laboratoriotuloksen mukaan positiivinen. Ota tästä sitten selvää...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 278 posts ]  Go to page Previous  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]