Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 04:16

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: CFS ja ehkäisy / Essure
PostPosted: Tue Mar 12, 2013 07:45 

Sori jos tällanen ketju on jo olemassa, en jaksa selata kun on aivoille nyt liian raskasta. :oops:

Nyt naiset kaipaisin teidän kokemuksia tähän ehkäisyasiaan.

Mulle ei ole tän CFS: n myötä sopinut enää vuosikausiin e-pillerit eikä ehkäisyrengaskaan ja nyt mun gyn.lääkäri tahtoisi asentaa hormonikierukan... Pelkään sitä et kun jos tästäkin tulee samanlaisia (siinähän on samat hormonit) tai pahempia oireita niin sitähän en itse saa pois, ja koska olen kuullut juttuja että se voi koteloitua/tunkeutua kohdun seinämän läpi väärään paikkaan ja sitten leikkauksella se poistaa niin vähän kyllä pelottaa ottaa tällasta riskiä. Joten, onko kenelläkään sellaista ja onko ollut ongelmia? Sen laittaminen sattuu, joo, näin olen kuullut, mutta multa on jo kahdesti otettu kohdusta noita koepaloja puuduttamatta ja lääkäri sanoi et saman verran sattuu..

Toinen vaihtoehto olis sterilisaatio, joka tietysti on operaatio, josta mulla parantuminen voi kestää valtavan kauan, mutta se ei vaikuttais hormooneihin. Mutta, tossa on tietty se vaara et tulee pahakin relapsi josta ei toivu. Joten onko kenelläkään tästä kokemusta? Ja miten toivuit siitä, missä ajassa?

Kiitos kaikille jo ennakkoon! :)

Profile  

Post subject: Re: CFS ja ehkäisy
PostPosted: Wed Mar 13, 2013 09:59 

Minulla ei kauheasti infoa, mutta kyllä tuo hormonikierukkakin sisältää niitä hormoneja. Vaikkakaan ei paljon. Niille jotka eivät siedä hormoneja voidaan asentaa hormoniton kierukka, olikohan kuparikierukka (?). Siinä on taas muistaakseni omat ongelmat (esim lisääntynyt vuoto, kuukautiskivut).

Halusin itse hormonittoman vaihtoehdon ja pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin perinteisiin kumeihin. Totuus on että ei tämä kunto ainakaan itselläni ole sellainen että kauhean usein jaksaisi. Heikoimmissa jaksoissa kerran kolmessa kuukaudessa. Kumit ovat mielestäni hyvä ja varma vaihtoehto (jos ymmärtää toimintaperiaatteen ja ei sählää alkoholin tai päihteiden kanssa, tällä en viittaa sinuun tai muihin foorumilaisiin vaan siihen miksi kumit koetaan "huonommaksi" ehkäisyvaihtoehdoksi)

Mikään ehkäisykeino ei ole 100%, paitsi selibaatti. Ja sitä en suosittele :)

Profile  

PostPosted: Wed Mar 13, 2013 02:52 

Ei ole tästä aiheesta keskusteltu aiemmin, ihan hyvä, että puhutaan!

Itse en ainakaan koskaan ottaisi kuparikierukkaa. Ehkäisyteho on hyvä, mutta jos menee PubMediin, niin sieltä löytyy niin paljon juttuja, joille Stephen King kalpenee. Harvinaisia toki, mutta sitäkin hirveämpiä. Hormonikierukkaan en oikein osaa ottaa kantaa.

Nykyään on olemassa hyvin turvallinen ja helppo sterilisaatiomenetelmä Essure (myös jokin toinen tuotenimi, jota en muista). Se tehdään emättimen kautta ilman nukutusta tukkimalla munanjohtimet. Komplikaatiot ovat hyvin harvinaisia ja teho on erittäin hyvä - jos sen tekee asiantunteva gynekologi, niin käytännössä 100%. Ainakin joskus tilanne oli se, että yhtään raskautta ei ollut ikinä tullut sellaisilla, joilla munajohtimien tukkeutuminen oli kunnolla varmistettu röntgenillä/ultraäänellä tms. Eräs fibromyalgiaa ja paria harvinaista sairautta sairastava kaverini kävi tuon läpi ja oli tyytyväinen - ei varmasti olisi mennyt mihinkään nukutustoimenpiteeseen. Tuota harkitsen itse vakavasti.

Tiedän sen verran monta CFS-potilasta, joilla e-pillerit ovat pettäneet ilman mitään selvää syytä (unohtaminen, vatsatauti, antibiootit), etten hirveästi luota niiden tehoon enää. En sitten tiedä, miksi niiden teho olisi heikentynyt. Voi liittyä ruoansulatuskanavan ja maksan toimintaan tai johonkin hormonaaliseen juttuun. Itsellä käytössä siis tuplaehkäisy tästä syystä. E-pillereistä ei ole ollut ongelmia, merkki vaihtui vahvemmaksi viime vuonna. Jotain estrogeenia ja progesteronia minun on pakko käyttää, koska muuten luultavasti vaihdevuodet alkavat (aivolisäkkeen vajaatoiminta).

Vaikka normaalit e-pillerit eivät sovi, niin kaikenlaiset -kierukat, -laastarit, -implantit, -ruiskeet yms sisältävät yleensä pelkkää progesteronia (kuten minipillerit, mutta niiden teho on aika heikko ja noiden muiden taas tosi hyvä). En ole ihan varma, miten noita yleensä suositellaan CFS:ään, mutta kuitenkin ovat ihan eri asia kuin estrogeenilliset valmisteet.

Yhdellä kyllä muistaakseni petti kierukkakin, en ole varma oliko kyseessä kupari- vai hormoni-.

Sinulle Pauliina suosittelisin siis tuota "kevytsterilisaatiota", joka on melkeinpä luotettavin ehkäisymenetelmä mitä on ja haittojen riski hyvin alhainen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Mar 13, 2013 09:17 

Minulla se toiseksi viimeinen vaihtoehto, eli kuparikierukka, teki tulehduksen ja se jouduttiin ottamaan vauhdilla pois. Ehtikin olla melkein 2 vuotta paikallaan.
Viimeinen mahdollisuus, kun mikään ehkäisy ei sopinut (kaikki kokeiltu) oli Essure-sterilisaatio.
Ja jos olisin tiennyt miten helpo se on, olisin mennyt jo aiemmin!!!!
Otin ennen polille menoa muutaman vahvemman särkylääkkeen.
Alkuvalmistelut kesti jonkun verran mutta itse toimenpide kesti minulla 7 minuuttia, lääkäri katsoi oikein kellosta.
Sattui jonkun verran, niinkuin kovemmat menkkakivut muttei sen pahemmin. Ja kun oli pikku pöhnässä särkylääkkeistä.
Olisivat laittaneet tipan käteen jolla olis saanut pumpattua särkylääkettä suoneen jos olis liikaa sattunut mutten sitä halunnut.
Toimenpiteen jälkeen kotiin, särkylääkettä ja lepoa. Seuraavana päivänä menin jo töihin.
Ja maksoi sen polimaksun, n. 100e...

Profile  

PostPosted: Thu Mar 14, 2013 11:27 

Mulle ei ole ikinä mikään ehkäisy sopinut. Mulla on ollut eri pillereitä ja ei käynyt mikään. Hirvee 15 kilon turvotus parissa kuussa, kamalat menkka kivut ja kouristukset mitkä oli ihan uutta mulle, hirvvvee kutina käsissä ja jaloissa. Raavit yön läpeensä, niin että lakanat oli veressä.

Eka kerralla kuparikierukka oli abaut vuoden meni ok.
Sitten pantiin hormoonikierukka jossa ei ole juuri yhtään mitään hormooneja ja vaikuttaa vaan paikallisesti..hah elimistössä mikään ei vaikuta paikallisesti vai miksi on olemassa ehkläisylaastarit, kipulaastarit jne? Ihan hirvee raivo ekat 3 kk. Kuukautiset jäi pois. Ja kun olis pitänyt alkaa, niin mieletön migreeni tuli joka lähti vasta oksentamalla. Tämäkin oli uutta, koska ennen oli pääkipee vaan jos oli juonut viinaa :D. Vuosi kierukan poiston jälkeen vasta olo siltä osin oli normaali.

No uus kuparikierukka laitettiin sitten. Turposin hetkessä 8 kg. Aloin pelkäämään kotona yksin oloa ja muutenkin kävi päähän koko himmeli. Yhden nettitutun kanssa sama robleemos ja kun se osaa enkkua, niin selvitteli, että on kuparimyrkytys. Hallelujaa vaikken uskovainen ole.

En ole uskaltanut essureen lähteä juuri sen takia, kun ei tiiä mitä sieltä seuraa. Meillä mies on "leikattu", koska se on kaikkista helpoin juttu siinä vaiheessa, kun ei vaan tahdota enää jälkikasvua.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 14, 2013 11:48 

Suurkiitos teille kaikille ihanaisille kun jaksoitte jakaa kokemuksenne, tästä oli suuri apu! <3

Maija wrote:
Nykyään on olemassa hyvin turvallinen ja helppo sterilisaatiomenetelmä Essure (myös jokin toinen tuotenimi, jota en muista). Se tehdään emättimen kautta ilman nukutusta tukkimalla munanjohtimet. Komplikaatiot ovat hyvin harvinaisia ja teho on erittäin hyvä - jos sen tekee asiantunteva gynekologi, niin käytännössä 100%. Ainakin joskus tilanne oli se, että yhtään raskautta ei ollut ikinä tullut sellaisilla, joilla munajohtimien tukkeutuminen oli kunnolla varmistettu röntgenillä/ultraäänellä tms. Eräs fibromyalgiaa ja paria harvinaista sairautta sairastava kaverini kävi tuon läpi ja oli tyytyväinen - ei varmasti olisi mennyt mihinkään nukutustoimenpiteeseen. Tuota harkitsen itse vakavasti.
...
Sinulle Pauliina suosittelisin siis tuota "kevytsterilisaatiota", joka on melkeinpä luotettavin ehkäisymenetelmä mitä on ja haittojen riski hyvin alhainen.

Kyllä, samaa mieltä olen kyllä nyt itsekin kun kerroitte tästä vaihtoehdosta. :) Erityiset kiitokset sanneliinille, oli hyvä kuulla millaiset kokemukset sulla oli, varmisti kyllä sitä että tämä olisi varmasti mullekin paras vaihtoehto. Kävitkö siis kunnallisella puolella teettämässä sen?

Ja iso kiitos jälleen Maijalle siitä että on olemassa tämä foorumi jossa voi saada vertaistukea ja vastauksia joita en olisi koskaan muualta saanut! :)

Profile  

PostPosted: Fri Mar 15, 2013 01:31 

Ole hyvä pauliina <3 ja kiitos itsellesi kaikesta!

Yritin kertoa lyhesti omakohtaisesta kokemuksesta ja minulla se oli tosiaan positiivinen.
Tippaa en ottanut siksi että ensinnäkin pelkään neuloja. Ja toiseksi kuulin että ne suonensisäiset kipulääkkeet tekevät olon todella tokkuraiseksi.
Tippa laitetaan tosiaan siksi että jos jollakulla operaatio sattuu kohtuuttomasti, saavat heti laitettua lääkettä, koska toimenpide pitäisi saada nopeasti ohi.
Jos se kestää liian kauan, eikä onnistu,ei kannata enää yrittää koska kohtu alkaa "puolustautua" ja se taas lisää kipua.
Kävin kunnallisella, päiväpolin puolella. Minua varten oli myös hoitaja joka keskittyi vain ja ainoastaan pitämään mua kädestä ja juttelemaan mun kanssani! Ja kuvaruudulta sai itse katsoa (jos halusi) toimenpidettä ja sisuskalujaan :D
Ja jälkeenpäin sain istuksia vielä rauhassa nahkasohvalla ja eteeni tuotiin voileipää ja kahvia :)
Sen jälkeen oli vielä 3kkn varoaika, jolloin piti käyttää jotain muuta ehkäisyä ja odottaa että munasarjat kasvavat umpeen. Sitten kävin uudelleen gynellä joka teki tarkastukset ja ultrat että munasarjat on ummessa ja että kohtu on ehjä.
Mies oli mukana polilla koska itse ei saanut ajaa särkylääkkeitten takia.
Kysykää ihmeessä jos tulee vielä jotain missä voin auttaa!

Profile  

PostPosted: Sat May 14, 2016 11:50 

Noh. Nytpä tiedän paremmin. Ja olen viisaampi.
Enää en suosittele Essurea kenellekään, en ainakaan ilman tarkkaa harkintaa.

Neljän vuoden sairaus*piip* ja työkyvyttömyyden jälkeen alkoi asiat aueta ja sairauden syyksi vahvistua nimenomaan Essure.
Diagnoosejani mm määrittämätön kaksisuuntainen, sopeutumishäiriö, fibro, uniapnea, cfs yms.
Essure poistettiin yhdessä kohdun kanssa helmikuun lopussa 2016.
Edellisenä päivänä ennen leikkausta olin niin huonossa kunnossa jo että hädin tuskin pääsin kävelemään, uupumus oli ylitsepääsemätöntä, jatkuva tulehdustila kropassa, eikä mitään toivoa enää elämässä.

Poiston jälkeen, pari päivää ottaen iisisti ja sitten alkoi elämä!!!
Jo siinä vaiheessa poistui n 80% oireista ja nyt 3 kk myöhemmin olen palannut töihin, kävin ekan kerran jopa kuntosalilla, lenkkeilen, teen kotitöitä, käyn kaupassa, en voi koko ajan pahoin, en kuumeile, paikkoja ei särje, turvotukset on helpottaneet, aivosumu on pois yms yms.

Älkää. Siis. Ottako. Essurea. Ilman. Harkintaa.

Itselläni oleva nikkeliallergia olisi pitänyt olla jo esteenä mutta "riski on niin pieni". Ja sairastuin samana päivänä kun asennettiin.
Aivopestynä en alkanut epäillä asiaa kuin vasta 6kk sitten...
Eli lopputulema:erittäin herkkä metalleille ja myrkyille mitä Essure sisältää (mm. PET-kuidut, teflon ja butadiini!).

Profile  

PostPosted: Sat May 14, 2016 11:59 

Hieno juttu, että syy löytyi ja saatiin korjattua!

Itsekin aloin vasta viime aikoina lukea Essuren vakavista haittavaikutuksista. Niistä kuultuani itsekin luovuin Essure-ideasta. Kävi myös ilmi, että parhaan hollantilaisen ystäväni miehen sisko tms sairastui Essuresta niin, että hänkin oli vuodepotilaana. Nyt ilmeisesti paremmassa kunnossa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun May 15, 2016 06:24 

Minä olen alkanut epäillä Essurea (sen ottaminen tapahtui samaan aikaan kuin romahdukseni).

Mutta millä perusteella voin vaatia sen poistamista? Se on julkisella laitettu. Mitä kautta sait lähetteen poistoon, sanneliini?

Profile  

PostPosted: Mon May 16, 2016 09:04 

Mitä haittavaikutuksia kuparikierukasta löytyi Pubmedista?
Tiedän että voisin itsekin sinne sivuille mennä, jos vaan voisin, tarkoitan että sivusto ei ole minulle kovin tuttu, googlasin kyllä tieni sinne, mutta tässä aivosumussa uusi sivusto ja engl.kieli ei nyt oikein taivu.

Minulla oli kuparikierukka parisen vuotta, vuosin aivan hirvittävästi ja sitten sain siitä tulehduksen, joten poistatin sen. Mietin vaan että olisiko sillä ollut jotain muitakin vaikutuksia mikä selittäisi nykyistä olotilaani?

Profile  

PostPosted: Mon May 16, 2016 09:16 

PubMed on siis maailman laajin hakemisto vertaisarvioiduista eli lääketiedelehdissä julkaistuista tieteellisistä artikkeleista lääketieteen alalta.

Kuparikierukoiden vakavat haittavaikutukset ovat enemmänkin tyylisiä "lähti liikkeelle kohdusta ja ryömi johonkin toisaalle elimistössä", eivät sellaisia kuin Essuressa. Pari epäilyä autoimmuunisairaudesta on kuvattu, mutta kuparikierukoita on asennettu miljoonille naisille vuosikymmeniä, joten ainakin äärimmäisen harvinaista se on, vaikka yhteys olisikin. Olen varsin varma, ettei kierukkasi liity nykytilanteeseen mitenkään.

Profile  

PostPosted: Tue May 17, 2016 05:16 

Jaahas. Minulle ei kuulemma olisi koskaan edes pitänyt laittaa Essurea, koska minulla on nikkeliallergia. Koko härveli poistetaan ja se ei sitten olekaan pikkujuttu, samalla lähtevät sekä kohtu että munatorvet. Onnekis löytyi fiksu gynekologi joka tämän asian tiesi ja ymmärsi, ja kirjoitti lähetteen leikkaukseen.

Kiitos taas ammattitaitoiselle sairaalahenkilökunnalle tästäkin mokasta :evil: Kuulemma hyvinkin oireeni (uupumus, pahoinvointi, vatsakrampit, turvotus) johtuu pitkäaikaisesta nikkelialtistuksesta, jonka olen saanut tämän 6 vuotta sisälläni olleen Essuren ansiosta.

Nikkelialtistus on saattanut myös pahentaa MCAS-oireitani ihan radikaalisti, kertoi allergialääkärini puhelimessa, kun tänään hänelle soittelin ja kyselin Essuresta + allergioista. Tiedonkulku ei ole taas ollut kohdillaan, allergialääkärin papereissa ei ollut tietoa, että minulla on Essure, jossa on sitä nikkeliä.

Leikkausaikaa odotellessa.

Profile  

PostPosted: Sun May 22, 2016 12:01 

Artikkeli Essuren aiheuttamista ongelmista Suomessa:

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis ... -terveyden

Profile  

Post subject: Re: CFS ja ehkäisy / Essure
PostPosted: Fri Sep 16, 2016 02:40 

Hollannissa 30 000 naista on ottanut Essure-sterilisaation ja Facebook-haittaryhmässä on yli 3 000 ihmistä. http://www.ad.nl/nieuws/gesteriliseerde ... ~ac312c45/ Se on aika hurja määrä, kun kuitenkin Facebookin käyttö on romahtanut, moni ei osaa yhdistää oireitaan Essureen vaikka Facebookissa olisikin, jne.

Virallisia haittailmoituksia on tehty 450, mutta artikkelin kommentin väitteiden mukaan niiden laskeminen tai vastaanotto lopetettiin tuossa vaiheessa, vaikka paljon lisääkin olisi...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]