Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 02:59

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: CFS-lääkärit nykytilanne?
PostPosted: Mon Oct 31, 2016 08:15 

Hei!

Tiedättekö nykyisiä lääkäreitä, jotka olisi perehtynyt cfs:ään?

Olen kuullut Olli Polon (hänelle melko vaikea päästä, ei ota uusia potilaita, mutta voi kysellä jatkuvasti kyllä jos ottas jossain vaiheessa).

Tiedättekö muita vaihtoehtoja?

Haluaisin pian päästä käymään jollakin asiantuntevalla lääkärillä.

Profile  

Post subject: Re: CFS-lääkärit nykytilanne?
PostPosted: Mon Oct 31, 2016 08:51 

Markku Partinen Helsingissä. On jonoa.
http://www.vitalmed.fi/palvelut/laakareiden-vastaanotot

Profile  

PostPosted: Tue Nov 01, 2016 11:45 

Täällä CFS-verkon sivuilla on lista lääkäreistä: http://cfs.gehennom.org/?hoitopaikat

Polon jälkeen suosittelisin vahvimmin varmaan Ville Pöntystä, joka ottaa vastaan Kuopiossa, jos maantieteellinen sijainti sallii. Hänelle ei käsittääkseni ole hirveitä jonojakaan. Vaikka kyllä Polo on omaa luokkaansa ja kannattaa yrittää hänelle päästä. Jos Pöntynen on väärällä puolella Suomea ja haluat nopeasti lääkäriin, Vilho Ahola Helsingissä voisi olla hyvä. En hänestä tai hänen käyttämistään hoidoista tiedä paljoa, mutta pitäisi kuitenkin olla CFS-tuntemusta.

Partisesta on hieman ristiriitaisia kokemuksia, moni on ollut alkuun innostunut, mutta ei ole sitten saanut apua lopulta.

Siirrän tämän toiselle alueelle, koska se ei oikein tälle alueelle sovi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Nov 01, 2016 12:39 

Jep! Saa siirtää toiselle alueelle, vähän mietin mille alueelle tämä kuuluisi.

Olen huomannut tuon lääkärilistan, mutta ajattelin kysyä hyvistä kokemuksista täällä ja nykyisestä tilanteesta jos joku on käynyt.

Koitan Pololle kyllä päästä. Tuo Ville Pöntynen, katsoin siitä tietoja ja hintoja, ni mun tapauksessa pitäs mennä pidemmälle ajalle eli 90min ja ottaa siitä 400e! En tiiä voisko se tutkia lyhyemmällä käynnillä, koska tuohon 400e hintaan liittyy varmaan jotain funktionaalisia menetelmiä, joita hän käyttää.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 01, 2016 09:35 

Partinen on osaava ja häneltä saa paljon tietoa, mutta hänellä on suppea paketti hoitojen suhteen tarjolla. OP on siinä tietenkin kiistämätön ykkönen. Vilho Aholan kanssa olen korjannut kilpirauhasen toimintaa. CFS-tuntemus suppeampaa, mutta erittäin hyvä lääkäri uupumuksen hoitamisessa.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 04, 2016 02:05 

Mistä päin Suomea etsit lääkäriä?

Profile  

PostPosted: Fri Nov 04, 2016 07:36 

Etsin lääkäriä mistä vain! :) On niin huonot lääkärikokemukset, että mielummin tällä hetkellä menisin suositellulle lääkärille. Tietysti helpottaa, jos pohjosesta päin löytyis, mutta sijainti ei ongelma sinänsä.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 06, 2016 10:16 

Onko kellään kokemusta Kaarlo Jaakkolasta? (Oulu/Helsinki)

Oli tuossa lääkäri-listassakin tällä sivustolla.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 07, 2016 12:17 

Selvitin, että Kaarlo Jaakkola ei tosiaan ota uusia asiakkaita enää (on sen verran iäkäs jo). Niinhän se toki lukee näillä sivuillakin lääkärilistassa. Ihan tiedoksi vain, antioksidanttiklinikan lääkärit esim. tämä Jaakkola ja listassa muitakin sellaisia, on huimat hinnat. Lääkärivastaanotto about 300e ja siihen päälle hivenainetutkimukset tms. 600-1000e. Itse etsin vähän halvempaa vaihtoehtoa ;)

Eihän kellään oo kokemusta (siis että olet käynyt vastaanotolla) Kuopiossa olevasta Ville Pöntysestä? Mietin hänelle menoa.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 07, 2016 05:57 

Minä olen käynyt Villen vastaanotolla ja minusta on hyvä lääkäri. Ville oikeasti kuuntelee ja yrittää auttaa. Hän yrittää selvittää oireiden perimmäisen syyn eikä vaan lievittää oireita. Lisäksi hän ei pelkää valviraa vaan uskaltaa käyttää muitakin hoitoja kun mitä käypä hoito suosituksissa on.

Tuo pitempi 400 euron aika sisältää mm. sen että täytät paljon esitietolomakkeita ja myös sairaanhoitajan ajan jossa käydään 3 vuoden historia läpi. Lisäksi kaikki aikasemmat tutkimukset vetävät yhteen. Näin tuohon itse lääkärin vastaanottoajalle jää enemmän aikaa kun on jo jonkinlainen kuva lääkärillä oireista ja jo tehdyistä tutkimuksista jne. Tuohon ei siis sisälly mitään labroja tai muita tutkimuksia vaan ne tulevat tuohon päälle.

http://laakarikeskuslupaus.fi/pitkat-vastaanotot/90-minuutin-vastaanotto/

Itse lähettelin etukäteen postitse nuo esitietolomakkeet ja varmaan 100 sivua tutkimustuloksia ja lääkärinlausuntoja. Lisäksi sairaanhoitajan haastattelu hoidettiin puhelimitse. Vastaanotolla olen käynyt muutaman kerran ja sitten myös puhelinaikoja Villelle useasti kun ei ole joka kerta järkevä matkustaa paikan päälle. Ainut mikä oli vähän huonoa niin noita esitietoja piti aika paljon täytellä joten uupuneena siinä meni melko paljon aikaa kun niitä pikkuhiljaa teki.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 08, 2016 07:55 

Jep! Kiitos selvennyksestä! Soitinkin sinne, niin selvis vähän asiat. Jep, pidempään vastaanottoaikaan liittyy aika laaja kattaus ja näytti lomakkeet aika laajoilta! Kuulosti ihan hyvältä paikalta, ja että tutkimukset ja hoidot ei mitään hyperkalliita.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 15, 2016 05:54 

Hei, kauanko Pololla ollu se että ei ota uusia asiakkaita?

Ja onkos täällä semmosia jotka ovat päässeet Pololle vaikka alunperin ei ota ja kauan on kestänyt odottaa?

Profile  

PostPosted: Wed Nov 16, 2016 07:37 

On joo kokemuksia Kaarlo Jaakkolasta noin kymmenen vuoden takaa. Kuuntelee potilasta. Ottaa laajat ravitsemusaineverikokeet. Määrää paljon vitamiineja ja hivenaineita suurilla annoksilla perustuen verikokeisiin ja sairauteen. Em lisäksi määrää myös joitakin antioksidantteja ja luontaistuotteita. Onhan se melko kallista. Verikokeet maksaa, lääkäri maksaa ja määrätyt aineet maksavat.

Minulla ei vielä 10 vuotta sitten ollut CFSaa, joten sitä ei minulla silloin hoidettu. Myös puolisoni kävi hänen hoidoissaan sekä ystäväni. Minun kohdallani hoidot eivät tuottaneet tulosta mutta ystäväni syövän etäpesäkkeet katosivat. Niistä oli olemassa keskussairaalan ottamat ennen ja jälkeen hoidon kuvat.

Henkilönä ihan OK mutta en tiedä miten suhtautuu CFSaan.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 20, 2016 11:27 

Mä kävin ensimmäistä kertaa Pololla kesällä ja oli muutaman kuukauden jono. En tiedä tilannetta juuri nyt. Kannatti kyllä odottaa, koska sain lääkityksen ja diagnoosin ja muutenkin käytyä järkevää keskustelua aiheesta.

Yksi asia mua edelleen ihmetyttää on mun korkea verenpaine! On ollut aina korkea ihan nuoresta lähtien ja aivan sama missä asennossa mittaan eikä ajankohdallakaan ole väliä. Lääkärissä lukemat on ihan hirveitä, koska jännitän. Yleensähän CFS:ssä on matalat lukemat, mutta mulla ihan toistepäin. Muuten olen kuulemma hyvin tyypillinen potilastapaus, oli se sitten hyvä tai huono asia :?

Profile  

PostPosted: Wed Jan 18, 2017 05:06 

Tiedoksi vain:

Olen kuumeisesti yrittäny Pololle tai Pöntyselle saada aikaa, puolen vuoden tiedustelun jälkeen tilanne on se, että Polo ei ota tällä hetkellä uusia asiakkaita ja Pöntynen siirtynyt vuoden vaihteen jälkeen enemmän sisäilmaoireisten asiakkaiden pariin. Näin sanoivat vastaanotosta. Pöntysen paikasta sanoivat kylläkin, että siellä 2 muuta lääkäriä jotka tekevät samojen oppien mukaan. Mutta jos maksaa 400e, niin ei ole ihan satavarma uskaltaako lähtee arvalla. Sen verran arvalla hukuttanu jo tähän mennessä rahaa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]