Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Dec 15, 2017 01:43

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Vagushermon infektio
PostPosted: Wed Jan 13, 2016 03:20 

Timjami ja rosmariini voi molemmat nostaa verenpainetta. Myös piparminttu voi nostaa.

Mä vielä jotenkin uskoisin, että sidekudospoikkeavuus joko yleensä sisältää ihmisessä jotain geneettistä "vikaa" joka altistaisi patogeenien kertymiselle tai ainakin niiden puhkeamiselle. Todennäköisesti kaikilla ihmisillä siis on samoja patogeenejä, joillain ne vaan aiheuttaa kamalaa sairautta. Eli vaikka ne patogeenit hoitamalla paranisi, mua kiinnostaa hirveästi geneettinen pohja tälle.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 04:46 

Varmaan genetiikka vaikuttaa siihen, miten elimistö käsittelee patogeenejä. Eiväthän kaikki sairastu niistä hometoksiineistakaan, tai ainakin toiset sairastuvat nopeammin, vakavammin ja myös helpommin saavat kroonisia vaivoja samojen hometilojen käytöstä.

Sidekudospoikkeavuudet on muuten kummallinen alue. Mulla on esitetty sideskudospoikkeavuutta syyksi sille, että mun keuhkojen tilavuus on selkeästi liian pieni. noin 2/3 normaalin aikuisen ihmisen keuhkojen tilavuudesta. Syytä tälle ei ole koskaan löytynyt. EDS-epäily on ollut muttei diagnoosia. Pieni tilavuus on huomattu jo alakouluiässä.

Tunnen muuten ihmisiä, joilla flunssa, mahatauti ym. paranee aina 2 päivässä. Genetiikalla on varmasti osuutensa tässä.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 05:45 

Ei kuulu tämän otsikon alle, mutta kiitokset vinkeistä. Potilas, siitepöly on tosiaan herkkuna käytössä ja timjami on postissa tulossa. :) Tilasin samalla myös yrttitasoista rosmariinia.

Kiitos Hansu, piparmintusta en ole kuullutkaan verenpaineennostajana. Sen testaan ehdottomasti myös!

Profile  

PostPosted: Wed Jan 13, 2016 08:55 

Sidekudospoikkeavuuteen liittyy hyvin usein synnynnäisiä immuunipuutoksia, esim. IgG-aluokkapuutoksia. Tästä ei ole tutkimuksia jostain syystä, mutta löytyy mm. usean suomalaisen EDS-lääkärin kalvoista, yleistä tietoa niillä jotka asiaan ovat perehtyneet. En ole varma miksi, voi olla että geenit ovat lähekkäin samalla kromosomilla. Toki autonomisen hermoston huono toimintakin sotkee immuunijärjestelmää. Hometoksiiniherkkyys taitaa puolestaan liittyä vahvasti HLA-tyyppeihin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 14, 2016 01:13 

Minulla ei ainakaan ole immuunipuutoksia. Ennen cfs vastustuskyky oli hyvä ja harvoin sairastin mitään pahempaa. Vieläkään musta ei tunnu siltä että tää perus vastustuskyky olis huonontunu! 3v ollu cfs ja mulla on ollu kerran joku virustauti ja ehkä 1-2 kertaa joku pieni lenssu.. Aika erikoista.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 14, 2016 01:23 

Minulla on synnynnäisiä immuunipuutoksia, jotka CFS:n myötä havaittiin. Kaksivuotiaaksi sairastin paljon korvatulehduksia, sitten en vuosiin sairastanut about mitään ennen kuin sain 12-vuotiaana vatsataudin jälkeen anafylaktisen reaktion. Koulussa minulla oli useita vuosia peräkkäin ilman yhtään sairaspäivää. Reseptiantibiootteja en ole syönyt 25 vuoteen, vaikka CFS:n myötä minulla alkoivatkin jatkuvat bakteeri-infektioiden kierteet joskus 2004 tms. Ne hoidan oreganoöljyllä. Eli siis 1990-2000 olin ihan poikkeuksellisen terve, sitten sain CFS:n ja aloin saada kaikki flunssatkin.

On ihan yleisesti tunnettua, että synnynnäiset immuunipuutokset voivat alkaa "vaikuttaa" vasta aikuisena, mutta en tiedä onko syy tiedossa. Minulle ei ole tehty laajempia tutkimuksia niin en tiedä, mitä muita puutoksia minulla on.

Flunssia olen joutunut pahimmillaan blokkaamaan 2-3 kertaa viikossa talviaikaan, tällä hetkellä hieman paremman sympaattisen hermoston aktiivisuuden kanssa "vain" 1-2 viikon välein. Sekin on jo aika poikkeuksellista.

Sekin, ettei saa juuri koskaan flunssaa, voi kyllä kertoa immuunipuutoksesta (anergia).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 14, 2016 05:54 

Niin, kuumettahan mulla ei oo enää noussut cfs:ään sairastuttua, siltä osin kai immuniteetti seonnut. Siltä se lähinnä tuntuu, että immuniteetti on vähän "sekaisin". Ja ainoastaan kun sain sen viruksen toissasyksynä, vointi huononi vaan hirveästi, voimat hupeni täysin mutta ei noussut kuume.

Voiko kaikkia immuunipuutoksia tutkia? Multa on tutkittu niitäkin muutamia..ei ole poikkeavaa ollut niissä. Ainoastaan se cd56 viitteen alarajoilla.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 16, 2016 03:39 

hansu wrote:
Jos on lievä cfs eikä oireet esim etene, en pitäis ollenkaan samana tilana kun etenevä ja vaikea cfs. En usko että lievässä sairaudenmuodossa esim aivoissa voi olla niin pahaa tulehdusta? Tai hermostossa. Jos paranen niin että jään lievästi sairaaksi, en todennäköisesti koe olevani enää ollenkaan sairas.

Itselläni ilmeisesti ensimmäiset kummallisuudet juontavat juurensa 2 viikon ikään (vuosi 1978), jolloin sain jonkin tuntemattoman infektion ja päädyin sairaalaan. Sen jälkeen näet huusin 3-4 vuotta joka yö, nukkuen vain 1-3h pätkiä. Lääkäri epäili jo tuolloin autonomisen hermoston yliaktiviteettia syyksi.

Sairauteni paheni ja "liikunnasta katosi kaikki ilo" (=endorfiinihumalat, tilalle tuli pahoinvointi ja kivut) n. 15-vuotiaana (1993), kun sairastelin vuoden verran erilaisia hengityselininfektioita. Pärjäsin vielä ok, kunhan en harrastanut runsasta liikuntaa.

Seuraavaksi sairauteni paheni Pandemrixin jälkeen (2010), jolloin tuli "levottomat jalat" (ei virallisesti, kun levottomien jalkojen hoitoon käytetyt lääkkeet eivät tehonneet) ja siitä johtuvat unihäiriöt ja epämääräistä uupumusta.

Viimeinen niitti oli mykoplasmainfektio sen jälkeen (2012), jonka jälkeen tuli massiivinen uupumus kaikesta normaalista aktiviteetista, levottomien jalkojen paheneminen ja aivosumut.

Eli, eli, eli...mitenkäs tämä sopii teoriasi kanssa yhteen?

(PS. Maija, pitäisiköhän kirjoittaa tarinani tuonne sivuille, aika mielenkiintoinen, eikö?)

Quote:
Silloin se olisi vaan ominaisuus. Tunnen jo nyt oloni niin paljon vakaammaksi ja terveemmäksi, vaikka olen ihan puolitiessä vielä hoidoissa.

Voitko kertoa tarkemmin, miten ja millä ja miten pitkään sinua on hoidettu?

Profile  

PostPosted: Sat Jan 16, 2016 10:20 

mmjan: Kirjoita ihmeessä.

Hansu on kertonut hoidoistaan omassa ketjussaan.

hansu: Kaikkia immuunipuutoksia ei ainakaan Suomessa voi tutkia, osa testeistä on vain tutkimuskäytössä. CFS:ssä yleisimpiä ovat IgG-alaluokkapuutokset, ja toinen NK-solujen heikko toiminta, jota tietääkseni ei Suomessa tutkita.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 17, 2016 01:27 

mmjan, sullahan on ollut etenevä tila. Tosin mulla tulee väistämättä mieleen myös patogeenien mahdollisuus, jos äitilläsi on esim myös cfs, molemmilla voisi olla borrelioosi. Rokotteiden elohopea kuulemma saattaa tuoda borren esiin. Tälläiset huomiot tuli vaan mieleen, voihan se olla että joillain on cfs ja dysautonomia ilman patogeenejä, mutta mä halusin erottaa tässä vakavan tautimuodon eli ME:n.

Minähän olen niitä eteerisiä öljyjä käyttänyt, nyt 5kk (tosin välissä 2 kk tauko). Elimistö sietää taa sokeria paremmin, ja olenkin syönyt ihan liikaa suklaata! Täytyy palata toipumista tukevaan ruokavalioon ettei bakteerit ala lisääntyä ja hoito pitkity.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 17, 2016 04:25 

hansu wrote:
mmjan, sullahan on ollut etenevä tila. Tosin mulla tulee väistämättä mieleen myös patogeenien mahdollisuus, jos äitilläsi on esim myös cfs, molemmilla voisi olla borrelioosi. Rokotteiden elohopea kuulemma saattaa tuoda borren esiin. Tälläiset huomiot tuli vaan mieleen, voihan se olla että joillain on cfs ja dysautonomia ilman patogeenejä, mutta mä halusin erottaa tässä vakavan tautimuodon eli ME:n.

Äidilläni ei ole SEID:ia, mutta fibromyalgia ja puolentusinaa pehmytkudossairauksia kyllä on + hemokromatoosi.

Profile  

Post subject: vagushermo
PostPosted: Thu Feb 18, 2016 11:17 

Jaa, vagushermo-ongelmista ja stimulaatiohoidosta on tehty turtkimus

http://www.prohealth.com/me-cfs/library/showarticle.cfm?libid=24164

http://www.mindfulnesshealth-psychotherapy.com/userfiles/1475904/file/The%20Vagus%20Nerve%20%E2%80%93%20its%20many%20roles%20&%C2%A0functions-activating%20it-the%20Autonomic%20Nervous%20System_Booklet.pdf

Voi yhdistää toiseen toppiin, liian myöhään huomasin sen.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 11:46 

Nuo tappajasoluthan tutkitaan borrelioositutkimuksen yhteydessä yksityispuolella Suomessa.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 01:58 

En tiedä mihin tuo tappajasolujuttu liittyi, mutta CFS:ssä ongelmana on yleensä ennemmin NK-solujen heikko toiminta kuin niiden määrä. Eli mikään solujen laskeminen ei riitä.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 24, 2017 10:54 

Jag har märkt att din kunskap och information är mycket intressant och användbar. Jag hälsar Dig.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]