Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 08:36

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: CFS ja ehkäisy / Essure
PostPosted: Sun Sep 25, 2016 07:01 

ÄLKÄÄ ottako Essurea! Ja jos teillä on Essure, hankkiutukaa eroon siitä.

Minulla on kulunut pari kuukautta Essuren poistosta. Koko sen ajan, kun kärsin uupumuksesta, minulla oli Essure (yli 5 vuotta).

Essuren poiston jälkeen KAIKKI uupumusoireet ovat kadonneet kuin taikaiskusta! Aivosumu on poissa ja energiatasot paremmat kuin kymmeneen vuoteen. En olisi ikinä uskonut, että poistolla on näin valtava vaikutus, vaikka tuhannet ja tuhannet naiset ovat saaneet avun poistosta. Olin hyvin skeptinen.

Essuren poistamiseksi on poistettava kohtu ja munatorvet, joten kyseessä ei ole pikku juttu. Poiston saaminen on myös todella vaikeaa, koska lääkäreiden virallisen kannan mukaan Essure ei aiheuta ongelmia (yllätys yllätys). Poistolähete on hankittava muilla indikaatioilla.

Lisätietoa: http://essureproblems.webs.com

Suomessa on lisäksi Facebook-ryhmä Suomen Essure Problems in Finland. Myös englanninkielinen ryhmä Essure Problems löytyy FB:stä. Siinä on yli 30.000 jäsentä.

Voin rehellisesti sanoa, että KAIKKI 30 oirettani ovat kadonneet Essuren poiston myötä.

Profile  

PostPosted: Fri May 12, 2017 11:40 

Voi ittu. Mulla on Essure ja hitaasti pahenevat, epämääräiset oireet mihin ei oo löytynyt apua :(.

Alkuperäinen diagnoosini on ollut fibromyalgia + hypermobiliteettisyndrooma +artriitti, mut liikunta tms pahentaa oireita - toisinaan SEIDille ominaisella viiveellä. Voimakkuudeltaan vaihtelevan uupumuksen, univaikeuksien, aivojumituksen, päänsäryn ja nivelkipujen kaveriksi on ilmaantuneet jonkin aikaa sitten tykyttäminen, hengittämisen työläys (etenkin nenän kautta) ja epämääräinen ahdistuneisuus. Tykyttäminen ei vaikuta liittyvän ahdistuneisuuteen erityisemmin vaan enemminkin voimistuu pienestäkin fyysisestä rasituksesta (varsinkin jos samaan aikaan päällä voimakas uupumus / en oo nukkunut). Hiljattain myös paheneva turvotus, jalkapohjan puutuneisuus sekä kihelmöinti. Mulle on ilmaantunut uusia allergioita yhtäkkiä, esim katkaravut (joille en siis ole aiemmin ollut yhtään allerginen) aiheuttavat isot kuumottavat läikät naamalle enkä kestä alkoholipitoisia juomia oikeastaan lainkaan. Kohtauksenomainen uupuminen on pahentunut siten, etten oo esim pystynyt kaupassa keskustelemaan mitä ostetaan ruuaksi (!); olen siis toki koko ajan väsynyt mutta taso vaihtelee. Snadi pahoinvointi/oksettava tai etova olo useimmiten ja mahavaivoja, ei niitä tuu ees mietittyä kun ovat niin arkipäivää. Vähän huippaa välillä, muttei se näy tasapainossa muutakuin korkeintaan kompuroimisena. Kognitiivisella puolella omituisia haasteita, en esim pysty lukemaan tarinallisia tekstejä (romaani, novelli, pidemmät lehtiartikkelit) ja yksinkertaisen ohjeiden seuraaminen voi olla todella vaikeaa. Työkyky on melkolailla mennyt, tosin sekin heittelehtii :roll: . Jostain syystä nivelkivut ovat tässä matkan varrella lieventyneet, mm. bursiitti/fibrokipupiste-kipu katosi pitkäksi aikaa kolmella kortisoni-kierroksella (tuli vajaan vuoden päästä kyllä kolkuttelemaan lonkkia mutta läksi yhdellä piikityskierroksella menemään).

Oireita on koetettu selittää pollavioilla, etenkin ahdistuksella (tykytys, uupumus jne). Psykiatrin kanssa käyty tosi tarkkaan kaikki läpi ja totesi että ei, ei kyllä ole yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötäkään. Sanoi ettei hän voi laittaa mulle GAD:ta vain sillä perusteella, että lähes kaikki ahdistuksen fyysiset oireet löytyy. Totesi, että potilasta kyllä huolettaa oma terveys kovastikin ja huolettaa taloudellinen tilanne, mutta nämä huolet ovat valitettavan todellisia ja aiheellisia.

Profile  

PostPosted: Fri May 12, 2017 05:42 

Njavesheatni, kuulostaa tutulta. Minulla oireet tulivat hivuttamalla, vähitellen pahentuen. En osannut yhdistää Essureen.

Tässä joitain mun oireita, joista KAIKKI ovat kadonneet Essuren poiston jälkeen. Olen jopa päässyt takaisin työkuntoon, osa-aikaisena tosin vasta.
- nivel- ja lihaskivut, lihasheikkous
- nivelten jäykkyys etenkin jaloissa
- jalkojen ja käsien puutuminen, pistely ja tunnottomuus
- ahdistuneisuus (lääkkeet on lopetettu Essuren poiston jälkeen)
- järkyttävä hikoilu, kalpeus, mustat silmänaluset
- sydämentykytykset
- krooninen lantion alueen kipu
- ajoittainen sanojen katoaminen ja puheen puuroutuminen
- heikentynyt työmuisti ja keskittymiskyky, unohtelu
- pahoinvointi
- useita allergioita (lähes kaikki nyt kadonneet, poistosta yli 6 kk)
- hampaiden lohkeamia
- aftat
- kulmakarvojen, silmäripsien ja hiusten lähteminen
- tinnitus
- turvotus erityisesti mahassa, kasvoissa, sormissa ja jalkapohjissa (kävely oli vaikeaa jalkapohjien turvotuksen vuoksi)
- valtava uupumus
- aivosumu
- jatkuva verenpaineen romahtelu
- huimaus
- yleinen kömpelyys ja hitaus

En edes muista kaikkia oireitani enää, mutta hyvin kuvaavaa on se, että olin Essuren asentamisesta 1,5 vuoden kuluttua työkyvytön ja määräaikaisella eläkkeellä. Sitä jatkui 3,5 vuotta, kunnes sain Essuren pois. Minulle ehdittiin myöntää pysyvä osatyökyvyttömyyseläke, nyt siis nostan sitä ja teen osa-aikaa töissä. Todennäköisesti voin palata töihin kokopäiväisesti myöhemmin.

Hankkiudu eroon Essuresta. Se on paras päätös, jonka voit tehdä. Pistän sulle privaa.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 28, 2017 08:03 

Miten muuten kuin rahalla pääsisin irti Essuresta, kun minulta on poistettu kohtu ja toinen klipsi jäi paikalleen, munasarjat ovat jäljellä. Lihasongelmien vuoksi haluaisin kääntää viimeisenkin kortin.

LISÄYS: siis essurehan on sisäinen tuke, eihän mulla sitä ole, en ole ymmärtänyt sen toimintatapaa. Ongelmani ovat jotain muuta, vaikka onkin samanlaista

Profile  

PostPosted: Thu Jun 29, 2017 05:50 

Kyllä se klipsikin kannattaa poistaa, siitä voi tulla vierasesinereaktio ja krooninen tulehdustila, jos se seilaa väärässä paikassa. Periaatteessa julkinen voi sen poistaa, jos siitä on haittaa. Haittaa voisi olla esim. kova paikallinen kipu. Gynen kautta ehkä lähtisin kokeilemaan poistoa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]