Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Dec 18, 2017 04:29

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: Kilpirauhasen vajaatoiminta ja CFS
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 09:27 

Sielulintu, tosi harmi ettei yhdistelmähoito auttanut sua pidemmän päälle. Millainen lääkitys sulla on nyt?

Profile  

PostPosted: Tue Apr 11, 2017 02:29 

Terve vaan kaikille.

Olen uusi käyttäjä niin hieman taustaa. Olen reilu kolmekymppinen mieshenkilö ja lievä kilpparin vajaatoiminta todettiin 2010. Silloin alkoi nämä terveysongelmat, jotka ovat kokoajan vain pahentuneet. Töitä olen pystynyt tekemään viime vuoden alkuun saakka, jonka jälkeen kunto keväällä romahti niin pahasti ja edelleen on niin heikko että siivoamisestakaan ei meinaa tulla mitään. Syy näihin kaikkiin ongelmiin selvisi vähän aikaa sitten: homealtistus. Aiemmin asuin 6v talossa, josta nyt paljastui hieman hometta. Vuosi sen jälkeen raksalla altistuin uudelleen homeelle ja olo huononi entisestään (piti jättää kaikki liikunnan harrastaminen pois kun elimistö ei enää fyysistä rasitusta kestänyt). Kolmannen kerran altistuin homeelle remonttihommissa n. vuosi sitten ja silloin olo romahti totaalisesti.

Kilpparin vajaatoiminnasta sen verran, että alkuun söin vuosia tyroksiinia eikä sillä ollut oloon mitään vaikutusta, vaikka arvot saikin kohdalleen. Sen jälkeen vaihdoin lääkkeen Thyroidiin, josta ei myöskään mitään vaikutusta ollut oloon. Puoli vuotta sitten lääkitys vaihdettiin pelkkään Liothyroniin, jonka jälkeen olo yllättäen parani niin paljon, että pari viikkoa jaksoi remppahommiakin tehdä täyspäiväisesti, jonka jälkeen olo alkoi taas pikkuhiljaa huonontua, ja tällä hetkellä olo on huonompi kuin koskaan. Välillä herätessä on kohtuu energinen olo, mutta parin tunnin päästä aina romahtaa.

Syykin selvisi tänään kun postissa tuli labrakokeiden tulokset: T4-V 3.1 ja T3-v 4.6. Eli tuo T4 on romahtanut todella alas pelkän Lion käytön seurauksena. Kaapista löytyy vielä Thyroidia sekä pari vuotta sitten vanhaksi mennyttä tyroksiinia. Oisko kellään mitään vinkkiä antaa, kumpaako kannattaisi alkaa nyt syömään ja jättääkö Lio kokonaan pois vai syödäkö sitäkin edelleen? Lääkärille toki olen soittoajan varannut, mutta se menee loppuviikkoon niin hyvä olisi jos jotain vinkkejä saisi jo ennen sitä.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 12, 2017 01:20 

Onko sinulla koskaan ollut Thyroidin ja Lion yhdistelmää lääkityksenä? Sitäkin jotkut käyttävät.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 12, 2017 04:54 

potilas wrote:
Onko sinulla koskaan ollut Thyroidin ja Lion yhdistelmää lääkityksenä? Sitäkin jotkut käyttävät.

Ei ole ollut. Nyt ainakin toistaiseksi aloin ottamaan Lioa puoli tablettia kokonaisen sijaan, ja puolikkaan Lion tilalla kokonainen Thyroid. Vaihtoehtoja olisi myös tietysti Lio + Thyroxin tai pelkkä Thyroid, mutta mennään nyt näin ainakin kunnes lääkärin mielipiteen kuulen, ja muutenkin jos tuon Lion jättää pois niin sitä ei varmasti kertoheitolla kannata suoraan Thyroidiin siirtyä.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 13, 2017 03:56 

knyttet wrote:
Sielulintu, tosi harmi ettei yhdistelmähoito auttanut sua pidemmän päälle. Millainen lääkitys sulla on nyt?

Moro!
Miulla menee nyt Lio puolikas ja ihan ok menee. Varsinkin kun tiputin puolet pois lääkityksestä.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 13, 2017 03:59 

Henri; Lio varmaan on liian iso annos niin laskee tuota T4 ja jos olokin huono.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 13, 2017 07:23 

Sielulintu wrote:
Henri; Lio varmaan on liian iso annos niin laskee tuota T4 ja jos olokin huono.

Joo, itse aloitin jo tuon Thyroidin käytön ja Lioo vähensin ja sen jätän pikkuhiljaa pois, lääkärikin oli samaa mieltä, että se on ihan hyvä suunnitelma. Lääkäri tosin epäili, että olon huonontuminen ei johtuisi kilpparista vaan jostain ihan muusta, mikä tietysti oli aika huono uutinen, koska itse jo siihen valmistauduin, että olo ainakin hieman kohenee kun tuo T4 nousee. Noh, kohtahan sen näkee, jos ei muutamassa viikossa olo yhtään parane niin sitten johtuu varmaan jostain muusta. Kunhan vaan ei ainakaan enempää tästä huonontuisi, nyt jo menee suunnilleen joka toinen päivä maattua sängyssä läppäri sylissä kun ei muuta kykene tekemään, olo jos tästä vielä huononee niin sitä on sen jälkeen vuodepotilas 24/7.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 04, 2017 08:24 

Onko todellakin niin ettei lio ja thyroxin auta.
Voiko yleislääkäri määrätä armour thyroidia ja missä vaiheessa se tehdään?
Tyroksiinista tulee käänteismuotoa ja olo vaan pahenee. Tukka myös tippuu thyroxinista.
Lioa en voi nostaa kun olo pahenee.
Nyt siis pelkkä lio.

Vai onko Valvira vieläkin sitämieltä että eläinperäisiä ei määrätä?

Profile  

PostPosted: Mon Jun 05, 2017 01:20 

Henri wrote:
Syykin selvisi tänään kun postissa tuli labrakokeiden tulokset: T4-V 3.1 ja T3-v 4.6. Eli tuo T4 on romahtanut todella alas pelkän Lion käytön seurauksena.

Tää tulee nyt vähän myöhässä, mutta jos nämä arvot siis silloin kun syöt pelkkää Lioo, niin T4v kuuluukin pudota alas, saa mennä vieläkin alemmas. Minusta näyttää siltä, että sun lio-annos on liian pieni, koska t4v muodostuu vielä tuon verran ja t3v useimmilla pitää alkaa vähintään vitosella, että vointi alkaa olla hyvä.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 05, 2017 04:20 

Mulle taas tuli korkeammasta t3v pahempi olo.
Hauras keho ei kestä nostamista.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 05, 2017 07:22 

Thyroid Erfan hinta on noussut aivan järkyttävän paljon. Sitä ei enää saa 500 kappaleen purkeissa kesäkuun 2017 jälkeen. 500 kappaleen purkki on maksanut noin 190 euroa. Jatkossa pitää ostaa 100 kappaleen purkkeja, joten niillä tulee 500 tabletin hinnaksi yli 500 euroa!! Minulla tämä tarkoittaa 1100 euron laskua vuodessa pelkästä Thyroidista. Todella masentavaa ja raivostuttavaa!

Tästä ei voi syyttää edes Valviraa, koska päätös 500 tabletin purkin lopettamisesta ja hinnan nostamisesta on lääkkeen valmistajan.

Suomesta ei sitten enää kohtuullisella hinnalla eläinperäisiä saakaan. Vaihtoehtona voisi ola kansainvälinen resepti ja lääkkeen hakeminen esim. Saksasta tai Thaimaasta, jos sinne olisi joskus lomalla menossa (käytännössä se on hankala - Saksa vielä onnistuisi jotenkuten).

Minkähän hintaista eläinperäinen on Hollannissa? @Maija ?

EDIT tähän: halvempi rinnakkaisvalmiste on saatavilla Suomesta erityisluvalla. Nimi on Nature Throid.

Last edited by potilas on Wed Jun 14, 2017 04:37, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 05, 2017 07:37 

Huhhuh. Mälsää.

En tiedä paljonko Thyroid maksaa Hollannissa. En ole sitä käyttänyt, ostin kyllä joskus pari purkkia Belgiasta kun lääkäri halusi välttämättä kirjoitta reseptin. Ei muistaakseni ollut vararikkokamaa. Minulla voisi olla tuolla vielä purkki tai kaksi turhana joista voisin luopua... Pitää tarkistaa.

Minullakin kyllä menisi joku 500 euroa vuodessa liotyroniiniin, mutta käytän sitä 2x25 mcg päivässä eli paljon. Onneksi sairausvakuutus korvaa täällä kokonaan. Harmi ettei korvaa Suomessa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jun 06, 2017 11:51 

Maija onko jotain syytä mikset ole käyttänyt eläinperäisiä synteettisten lääkkeiden sijaan?

Monethan sanovat ettei synteettiset kilpirauhaslääkkeet ole toimineet ja ovat sitten parantuneet eläinperäisillä.

Itse ainakin kokeilisin ja nopeaan jos niitä kaapissa lojuisi.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 06, 2017 05:00 

Juu, ymmärrän että monen mielestä varmaan hölmöä, mutta itselläni on useampi syy. Minulla ei ole enää mitään oireita kilpirauhasen vajaatoiminnasta - paino ei lähtenyt putoamaan yhdistelmällä, mutta tämänhetkinen tilanne on, että olen laihtunut valtavasti. Säätö olisi voinut viedä joksikin aikaa loputkin toimintakyvystä. Plus joudun rukkaamaan T3-annosta esim. lämpötilojen mukaan, se ei thyroidilla onnistuisi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jun 06, 2017 06:37 

Eikö väsymys ja uupumus ole juuri kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita?
Minulla Lio ei vaikuta verenkiertoon ääreisosissa ja niin lämpötiloissa kuin thyroksiini.
En vaan uskalla aloittaa tyroksiinia pienellä annoksellakaan kun tukka tippuu pois.
Olisi mukava kuitenkin jos Lio auttaisi jalkojen verenkiertoon mutta ei auta.
Minulla paino on aina ollut melkein samassa siis vajaatoiminta ei siinä ole näkynyt.
Minulla painoon Liolla ja Thyroksiinilla ei mitään vaikutusta.
Enkä ole saanut noilla lääkkeillä hyvää hoitotasapainoa vaikka ainakin vuoden kai jo käyttänyt.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]