Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Dec 15, 2017 01:25

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: Kilpirauhasen vajaatoiminta ja CFS
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 12:28 

Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheutti minulla lähinnä holtitonta painonnousua, nesteturvotusta ja kuukautishäiriöitä (johon auttoi pelkkä tyroksiinikin, mutta vasta kun annos oli riittävä - sitä ennen ei vaikuttanut kuukautishäiriöihin lainkaan), vähän palelua ja aavistus ihon kuivumista. Jostain syystä ei väsymystä. Silloin kun vajaatoiminta oli hoitamattomana/alihoidettuna pahimmillaan, olin ihan elämäni kunnossa (kiitos LDN:n) ja minulla oli kirjaimellisesti 100x enemmän toimintakykyä kuin nyt, mitä nyt lihoin pahimmillaan 10 kiloa kuussa (minkä ei pitäisi olla edes mahdollista). Hyvin erilaiset oireet siis meillä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jun 07, 2017 11:23 

Thyroksin poisti allergiat ja ihon kuivuuden.
Nyt Liolla pelkästään allergiat takaisin ja iho äärimmäisen kuiva.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 14, 2017 04:36 

Selvittelin eläinperäisiä lääkkeitä: Thyroid Erfaa vastaava ja huomattavasti halvempi valmiste on saatavilla Suomesta erityisluvalla. Nimi on Nature-Throid. Hintaa keväällä 2017 on 343 euroa/1000 tabl. Siis tuhat! Eli huomattavasti edullisempi kuin Erfa Thyroid on jatkossa.

Last edited by potilas on Mon Jul 10, 2017 08:57, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 15, 2017 06:27 

On mietityttänyt sellainen juttu että miksi jotkut syövät Lion kanssa thyroxiinia?

Mikä sen Thyroxiinin merkitys silloin on?

Profile  

PostPosted: Mon Jul 10, 2017 10:33 

Hei Sielulintu

Toiset tarvii tyroksiinia , toisin sanoen tutkimusten mukaan toisilla on enemmän T4 reseptoreja joten on tarve tyroksiinille T3:n ohella.

Huomasin myös, että valitit hiusten lähdössä tyroksiinilla, sehän on on tyroksiinin yksi haittavaikutus (paradoksaalisesti myös lihominen on tyroksiinin haittavaikutus), mutta toisaalta, toiset lääkärit painottaa sitä, että se hiusten lähtö loppuu noin puolen vuoden käytön jälkeen. Oletan, että sulla on rauta-arvot ok tai hyvät.

Olen uusi tällä palstalla ja seuraan enemmän näitä kilpirauhasjuttuja, koska niissä arvoissa itsellä on häikkää, lääkärit yrittää tuputtaa kroonista väsymysoireyhtymää vaikka omasta mielestä en siihen sovi tai sitten se on kohdaltani ollutta ja mennyttä.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 10, 2017 06:00 

Joo söin tyroksiinia kai sen puolivuotta ja tukkaa lähti armottomasti. Jos olisin jatkanut niin kalju varmaan kiiltäisi.
Raudat välillä hyvät ja välillä huonot.
Olisi hyvä saada se eläinperäinen mutta lääkäreitä ei siihen hommaan löydy helposti. Pitääkö olla erikoislääkäri?

Huomasin sen että thyroksiinilla oli jatkuvasti kauhea nälkä.
Nyt liolla pitää pakottaa syömään itsensä ja ruoka ei maistu hyvältä.
Finnit tulleet takaisin liolla kun tyroksiinilla lähtivät pois.

Siis mitä tuo reseptori asia meinaa. Mistä sen voi tietää onko niitä kumpia enemmän? Minulla muodostui sitä rt3 huonoa muotoa siitä tyroksiinistä ja Liosta ei voi muodostua.
Myös rasva-arvot huononi ja sokeri arvot.
Jotenkin outoa että tyroksiini kilpirauhaslääke tekee kaljun ja läskin.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 13, 2017 02:51 

Sielulintu , tyroksiini on kuitenkin synteettinen loppupeleissä ja syy siihen, ettei se toimi voi olla jopa niinkin yksinkertainen kun apuaineet joita lääkkeissä käytetään. Näitä näkee tuolla ulkomaisilla palstoilla paljon. Villeimpien arvioiden mukaan jopa 30% epäonnistuu tyroksiinilla!

Sitä ei voi tietääkseni potilaalta testata onko paljon t4- reseptoreja vai ei, mutta koska sulla muuntuu käänteiseksi niin se tarkoittaa, että elimistö koittaa päästä eroon liiasta tyroksiinista. Eli sun tapauksessa kun liokaan ei toimi odotetusti, se eläinperäinen olis varmaan paras, kun kuitenkin kuulostaa, että T4 tuo myös jotain hyötyä , voisi ajatella, että elimistössä niitä reseptoreja on enemmän. Harmi kun eläinperäisen saaminen on niin vaikeaa. Toisaalta hyvin pieni annos tyroksiinia vois tepsiä.

Toisaalta esim Lääkärikeskus Lupauksen lääkäri Ville Pöntynen sanoo että toisinaan voidaan siirtyä takaisin tyroksiiniin onnistuneesti kun kaikki muut viat on korjattu. Hän suosii tyroksiinia hinnan takia, mutta määrää myös eläinperäistä jos kukkaro kestää.

Tai jos pystyy matkustamaan ulkomaille ja saa reseptin niin sittenhän lääkkeensä voi tilata netistä.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 13, 2017 06:26 

Mun vikoja ei varmaan voida edes korjata kun ei oikein tiedä mistä ne johtuu. Tutkittu on mutta sellaista arpapeliä se on.
Kaikkea ei saada hoidettua ja se on varmaan hyväksyttävä jossain vaiheessa.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 17, 2017 07:10 

Kilpirauhaskokeet ym. otettiin viimeksi toukokuussa 2017. Vuosi sitten T3V oli 5,6 (viite 3,5-6,5). Syyskuussa 2016 se oli 5,1 ja on delleen laskenut toukouuhun 2017, 4,8. T4V on suunnilleen sama (n. 12). Thyroidin annostelu pideään samana.
Ferritiini oli 33,2 (viite 10-150), vaikka olen ottanut rautaa silloin tällöin. Maltoferin annos nostetaan 2x20 tippaan.

Lisäkilpirauhashormoni oli nyt normalisoitunut juuri viiteylärajan alle, kun se on ollut koholla. Ionisoitunut kalsium on edelleen hieman yli viitteen lisäkilpirauhassairauteni vuoksi.
D-vitamiini D-25 oli 70.8, suunnilleen entisellään, vaikka annosta on lisätty. Hämmästyttävää oli lääkärillekin se, että aktiivinen D-vitamiini D-1,25 oli rojahtanut alas, arvo oli 8, kun viite on 42-222.
D-vitamiiniannos pudotettiin 50:stä 25:een mikrogrammaan v. 2014, kun aktiivinen D meni reippaasti yli viitteen (190 viiteylärajan ollessa 165). Syksyllä 2015 se nostettiin 35:een kun aktiivinen D oli normalisoitunut. Syksyllä 2016 se nostettiin 50:een ja nyt pitäisi nostaa 75:een.
Tämä on nyt kokeilu, että miten aktiivisen D:n tason käy. Jos se ei nouse, niin sitten minulle annetaan aktiivista D-vitamiinia. Yksi mahdollisuus on, että tuo viimeinen mittausarvo (8) on mittausvirhe.
Huom. Nämä D-vitamiinimittaukset ja -annossäädöt eivät päde sellaisille henkilöille, joilla ei ole lisäkilpirauhasen liikatoimintaa.
Seuraavat mittaukset tehdään joulukuussa 2017. Harmillista, että nuo D-vitamiinimittaukset ja muutkin ovat kovin hintavia.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 24, 2017 10:18 

Päivitystä:
Kävin eilen eräällä endokrinologilla, joka on tehnyt luun aineenvaidunnasta väitöskirjan. Ajattelin, että hän osaisi vastata kysymyksiini mm. matalasta aktiivisesta D-vitamiinista, ACE:stä ja oireistani.

Kilpirauhasvajaatoiminnasta hän sanoi, ettei minulla ole vajaatoimintaa. Hän sanoi, että jos joku tulee hänelle tuollaisilla arvoilla (TSH n. 0,05), hänet lähetetään radiojodihoitoon! Tällainen käsitys hänellä (nuoremman puoleinen lääkäri, jolla on suuri tutkimusryhmä) oli. Siis TSH liian pieni - hypertyreoosi (myös minulla, lääkityllä). Lisäksi hän kysyi, että miksi minulla on Thyroid. Selitin ja sanoin, että jo tyroksiinilla TSH meni pieneksi. Hän sanoi, että olin jo silloin liikalääkityksellä. Mainitsin, että tästä asiasta on kaksi koulukuntaa. Hänestä T3V ei ole oikea mittattava vaan TSH!
T3V:n alaspäin menevää trendiä hän selitti ehkä eri aikaan otetuilla tableteilla ja ilta-annoksesta vähennetyn murusen kokovaihteluilla. Tuon murusen mahdollinen vaihtelu on mielestäni mitätön koko annokseen verrattuna.

Tuli kiistaa, että onko minulla primaarinen vai sekundaarinen lisäkilpirauhasliikatoiminta. Sanoin, että PTH ja ionisoitunut kalsium eivät voi olla yhtäaikaa korkeat sekundaarisessa HPT:ssa. Hänen mielestään voivat. Toisaalta S-D1,25 on ollut akaisemmin liian korkea - ja sitä se ei minun käsittääkseni voi olla sekundaarisessa hyperparatyreoosissa. Viimeistä, hyvin matalaa S-D1,25:ttä hänkin arveli mittausvirheeksi.

ACE:n korkeaa arvoa hän ei oikein selittänyt. Mutta sitten luettuaan nettiä hän äkkiä huomasi, että sehän johtuu hypertyreoosistani!

Hän kehotti pienentämään Thyroid-annosta ja otattamaan antamansa labrakokeet neljän kuukauden kuluttua siitä.

Aika loppui kesken, olisin halunnut keskustella oireiden mahdollisista syistä, vuosi vuodelta oireet jäävät ilman selitystä, kuten mm. hengitysvaikeuteni ja haukottelu aamupäivisin.
Ystävällinen hän kuitenkin oli.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 09, 2017 03:18 

Postaan tämän nyt tännekin, vaikka sama asia on lisäravinneketjussakin.

Minulla on siis radiojodihoidettu liikatoiminta, josta on seurannut vajaatoiminta. Vajis on ollut nyt 11 vuotta ja lääkkeenä Erfa Thyroid.

Aloitin kesällä Japanin matkan innoittamana jodilisän (Kelp-tabletit) 600 mikrogrammaa/pv. Olen sen jälkeen jo kahteen kertaan laskenut Erfan annostusta! Annos ennen kelpiä oli 3 tabl./pv, nyt se on 1 tabl./pv. Viimeiset arvot olivat normaalit tuolla pienellä annoksella, ja oloni on parempi kuin kertaakaan vajaatoiminnan aikana! Minusta tuntuu, että tämäkin on liikaa, ja olenkin menossa kilpparikokeisiin taas marraskuussa. Saas nähdä, pääsenkö lääkkeestä vielä kokonaan eroon.

Radiojodi ei tappanut omaa kilppariani kokonaan, se on ollut koko ajan osittain toimiva. Näin ollen on kuulemma mahdollista, että toiminta palautuu niin, etten tarvitse enää lääkkeitä.

Profile  

PostPosted: Sat Sep 09, 2017 08:53 

Paljonko sinulla oli TSH 3:lla tabletilla, ja paljonko se on lääkityksen 1:een tablettiin alentamisen jälkeen? Ei kilpirauhanen lisää hormonintuotantoa ilman TSH:lla käskytystä. Yksi mahdollisuus on, että kilpirauhasesi on itsenäisesti taas alkanut lisätä hormonituotantoaan.
Miten osasit alentaa lääkitystä? Tuliko sinulle liikatomintaoireita, vai mitatut arvotko osoittivat liialle menoa?

Moni lääkäri meinaa, että minun pitäisi Erfalla olla TSH korkeampi. En tiedä, olisiko se mahdollista, koska jo tyroksiinilla TSH meni alas. Tosin yritän hyvin varovaisesti alentaa annosta, mutta en haluaisi enää T3V:n laskevan, kun se on jo muutenkin laskenut. Ei silti, on minullakin ollut kilpirauhaslääkitys (Armour) hetken 3 tablettia (v. 2010). Nyt vajaalla kahdella Erfan tabletilla ollessani TSH-arvo on vain muutaman sadasosan korkeampi.

Minulla kilpirauhanen on kutistunut hyvin pieneksi, ei ole edes tietoa, ovatko ne solurykelmät hormonieritykseen kykeneviä soluja vai esim. sidekudossoluja. Tuskin ainakaan kovin pian kilpirauhaseni voisi elpyä.

Ehkä minulla D-vitamiinin lisääminen voisi vaikuttaa lääkkeen tehoa parantavasti. Mutta on ristiriita siinä, että minä en saisi lisätä D-vitamiinia (kalkki on jo liian korkea ja matala D-taso veressä voi olla suojamekanismi sen lisänousua vastaan). Koska minulla on hengitysvaikeutta ja haukotuksia, niin menen ensi viikolla mittauttamaan D-vitamiinin, kalkin ja lisäkilpirauhashormonin.

Kuinkahan moni yleensä on voinut lopettaa vajaatoimintalääkityksen ja onko voinut olla pysyvästi ilman lääkitystä kauankin?

Profile  

PostPosted: Sun Sep 10, 2017 07:54 

En tiedä tavallisesta vajaatoiminnasta (esim. Hashimoto), onko kuinka moni pystynyt lopettamaan lääkityksen, mutta tiedän kaksi muutakin radiojodihoidettuja kuin itseni, joilla kilppari on alkanut toimia jälleen, yhdellä tutulla peräti 15 vuoden lääkityksen jälkeen, ja lääkkeet on jätetty kokonaan pois. Toisella paraneminen oli spontaani, toisella se tapahtui jodi- ja muilla ravintolisillä.

Minulla oli TSH kolmella tabletilla alle 0,01, nyt yhdellä tabletilla se on 0,4. TSH on vaihdellut minulla välillä mittaamaton - 1,2 koko sen ajan, kun minulla on ollut tämä radiojodin aiheuttama vajis (vaikka oireet eivät ole vaihdelleet TSH:n mukana, olo on ollut melko stabiili koko 11 vuoden ajan kilpparin suhteen).

Jodilisällä on ihan järkevä biologinen mekanismi radiojodihoidetun (ja muutenkin vajaatoimintaisen) kilpparin elpymisessä. Jodin puutos tappaa kilpparin toimintaa. Kannattaa googlata esim. Gyu E. Abrahamin tekstejä aiheesta. Myös David Brownstein on kirjoittanut aiheesta paljon, mutta hän käyttää hoidoissaan valtavia jodiannoksia. Itse en sellaisiin annoksiin koskisi.

Liikatoiminta huomattiin ensin oireista (käsien tärinä alkoi kolmen päivän päästä jodin aloituksesta) ja 4 viikon kohdalla myös arvoista: T4 oli hiukan yli viitteen, T3 reilusti yli.

Annoksen laskemisen jälkeen T4 ja T3 olivat molemmat viitteissä (en muista tarkkoja numeroita ulkoa, mutta T4 noin 15 ja T3 noin 6), TSH 0,4 ja mitään vajisoireita ei ole. Päinvastoin, mielestäni annosta on syytä edelleen vähän laskea (koska oloni on hyperaktiivinen) ja näin nyt tehdäänkin. Jatkossa otan joka toinen päivä 1 tabletin ja joka toinen päivä 0,5 tablettia. Arvojen kontrolli on marraskuussa.

Lääkärin mielestä on erittäin epätodennäköistä, että kilpparin elpyminen olisi vain sattumalta tapahtunut juuri jodin lisäämisen aikaan, vaan todennäköisesti kilpparini on todella tarvinnut jodia.

Jodi pitää kilpparin toiminnassa, tämänhän me tiedämme. Suurimmalla osalla ihmisistä on puutetta jodista. Puutteen korjaaminen virkistää kilpirauhasta. Tämä on pähkinänkuoressa tämän oman protokollani logiikka. Tietenkin jos tilanne on se, että puutosta jodista ei ole, niin eipä jodi silloin kilpirauhaseen tietenkään mitenkään vaikuta.

BTW, En muuten ymmärrä tuota lääkäreiden fiksaatiota siihen, että TSH:n pitäisi olla mitattavissa, jos potilas on yhdistelmälääkkityksellä. Minun endokrinologini sanoo, että on täysin normaalia, että TSH on mittaamaton, kun T3-hormonia saadaan purkista. Joillain jo pelkkä tyroksiini vie TSH:n mittaamattomiin. Jos näin on, mutta T4 ja T3 ovat normaalit ja olo on hyvä, ei ole mitään syytä lähteä muuttamaan potilaan lääkitystä.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 16, 2017 09:53 

Ihme juttu tuo erityislupahakemus. Jos ottaa sen halvemman niin farmaseutti ei osaa sanoa aikaa milloin lääkkeen saa.
Ja kyllä eläinperäinen on aika kallis lääke 127e 100kpl.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 24, 2017 02:21 

On niin paljon ollut syksyllä oireita verrattuna kevättalveen-alkukesään, että menin kipin kapin mittauttamaan eilen Cityterveyteen (Synlab) kilpirauhasarvot, jotta voin nostaa annoksen takaisin hullun pudotuksen jälkeen.

20.6.16 Cit annos 2tablettia miinus muru
TSH 0,04 (0,40-4,00)
T4V 12,25 (10-21)
T3V 5,6

16.9.16 Cit 2-muru
T3V 5,1 laskenut!

11.5.17 Cit 2-muru
TSH 0,05 (0,40-4,00)
T4V 11,7 (10-21)
T3V 4,80 (3,5-6,5) laskenut edelleen!

Tässä välissä on (elokuun lopulla) Thyroid-annosta laskettu TSH:n nostamiseksi viitealueelle

23.10.17 Cit 2,5 tbl
TSH 0,09 (0,4-4,0)
T4V 9,13 (10-21) alle viitteen
T3V 4,57 (3,5-6,5) laskenut edelleen!

Illalla 23.10.17 nostin annoksen takaisin pudotusta edeltävälle tasolle (2-muru).

Minusta tuntuu, että en uskaltaisi sabotoida tämän vuoden kuitenkin moniin vuosiin verrattuna parempaa kuntoani jonkun TSH:n noston takia, jos kilpirauhasen mahdollinen toipuminen kestäisi kuukausia tai vuosia. Ei! Ei tällaista takapakkia! Pitäisi edes saada varmuus, että minulla edes on kilpirauhassoluja. En halua enää niitä nestekystoja sinne kasvamaan!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]