Lainaan blogistani:
"Jo 1940-luvulla tunnistetussa Roemheldin oireyhtymässä ruoansulatuskanavassa kulkeva ruoka ärsyttää mekaanisesti (painetuntemuksen kautta) vagushermoa. Vagushermo on tärkeä autonomisen hermoston säätelijä, joka vaikuttaa hyvin moniin asioihin elimistössä, mm. sydämen sykkeeseen.
Roemheldin oireyhtymä aiheuttaa siten sydämen ja autonomisen hermoston oireita. Siihen voi liittyä voimattomuutta, huonovointisuutta, ahdistusta, huimausta, pahoinvointia, kuumotusta ja hengenahdistusta."
Itselläni on gastropareesi eli ruoka etenee liian hitaasti ruoansulatuskanavassa. Minulla pääoire on se, ettei vatsaan mahdu ruokaa, mutta minulla esiintyy joskus myös kipua ja pahoinvointia (jotka monilla ovat tärkein oire). Jos pystyy ulostamaan, se auttaa minulla yleensä välittömästi, vaikka kipu ei ole suolistossa vaan mahalaukussa. Oma käsitykseni on, että kun suolisto tyhjenee, mahalaukku "saa komennon" tyhjentää itseään suolistoon ja olo helpottaa.
Eli näiden perusteella mutuilisin, että jos sinulla mahalaukku ärsyttää mekaanisesti vagushermoa, mutta ulostaminen aiheuttaa mahalaukun tyhjentymisen suolistoon ja vagushermoärsytys helpottaa, niin tämä voisi selittää.
_________________ CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi
|