Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 10:29

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Orgasmin jälkeinen huonontuva olo
PostPosted: Mon Oct 31, 2016 10:07 

Olen tässä miettinyt, että onkohan miten yleistä, että orgasmin jälkeen kaikki väsymysoireyhtymän oireet vaikenevat? Minulla näin käy selvästi, vaikka en laukea kuin 1-2 kertaa viikossa korkeintaan.

Profile  

Post subject: Re: Orgasmin jälkeinen huonontuva olo
PostPosted: Tue Nov 01, 2016 11:49 

Keksin useita mahdollisia syitä tälle. Onhan orgasmi jo rasituskin keholle, ainakin jos on enemmän kuin lievästi sairas. Se voi myös "kuluttaa loppuun" erilaisia välittäjäaineita, mikä CFS:ssä on muutenkin ongelmana. Erityisesti dopamiinia erittyy paljon. Tällöin aminohappo tyrosiini joka on dopamiinin esiaste (tai yrttivalmiste mucuna pruriens, joka on tehokkaampaa) saattaisi auttaa. Tai dopaminerginen lääkitys, Polo määrää esim. Neuproa ja Sifrolia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Nov 01, 2016 03:55 

Maija wrote:
Keksin useita mahdollisia syitä tälle. Onhan orgasmi jo rasituskin keholle, ainakin jos on enemmän kuin lievästi sairas. Se voi myös "kuluttaa loppuun" erilaisia välittäjäaineita, mikä CFS:ssä on muutenkin ongelmana. Erityisesti dopamiinia erittyy paljon. Tällöin aminohappo tyrosiini joka on dopamiinin esiaste (tai yrttivalmiste mucuna pruriens, joka on tehokkaampaa) saattaisi auttaa. Tai dopaminerginen lääkitys, Polo määrää esim. Neuproa ja Sifrolia.

Täytyy tutkia voisiko noista olla mitään hyötyä. Miehenä tietysti menettää orgasmissa myös hivenaineita ja vitamiineja, mutta en tiedä voiko sillä olla niin merkitystä.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 01, 2016 09:12 

Näin naisena voin todeta, että kyllähän huipennukseen asti viety pariseksi on aikamoinen urheilusuoritus ainakin keuhkoille. Itse olen huomannut, että nimenomaan hengästyttävää liikuntaa kannattaa vältellä.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 01, 2016 09:20 

Minulla oli ennen ongelmana sykkeiden ja verenpaineiden vaihtelut, jotka hengästyttivät. Siihen vielä rikkinäinen ruumiinlämmön termostaatti sekä huono verenkierto. Em. ongelmia korjaamalla olen saanut myös sillä osa-alueella hypyn kulkemaan. Orgasmi ei itsessään ole pahentanut vointia. Ja olen siis nainen.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 01, 2016 09:56 

Meikäläinen wrote:
Näin naisena voin todeta, että kyllähän huipennukseen asti viety pariseksi on aikamoinen urheilusuoritus ainakin keuhkoille. Itse olen huomannut, että nimenomaan hengästyttävää liikuntaa kannattaa vältellä.

Entä sooloseksi, kuinka se vaikuttaa oloosi? Itsellä molemmat vaikuttavat huonontavasti.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 01, 2016 11:34 

Vaimon kanssa harrastettu seksi kyllä huonontaa oloa kun olen uupuneimmillani mutta ei taas silloin kun olen paremmassa kunnossa. Sooloseksi ei huononna oloa mutta uupuneena ei paljon kiinnosta kumpikaan kun se ei tunnu uupuneena miltään. Oon siis mies.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 02, 2016 05:28 

Stressiessi wrote:
Vaimon kanssa harrastettu seksi kyllä huonontaa oloa kun olen uupuneimmillani mutta ei taas silloin kun olen paremmassa kunnossa. Sooloseksi ei huononna oloa mutta uupuneena ei paljon kiinnosta kumpikaan kun se ei tunnu uupuneena miltään. Oon siis mies.

Se on tosiaan monesti ongelma, että se ei tunnu uupuneena juuri miltään. Eli uupumus pilaa ilon seksistäkin, mikä ei sinällään ole kyllä mikään yllätys.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 03, 2016 08:27 

Jotkut ovat myös kertoneet, että LDN-hoito vie "terän" seksistä(kin) saatavasta mielihyvästä. Onko teillä näin? Itse en ole moista havainnut.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 03, 2016 01:29 

LDN käytössä ja en ole huomannut, että orgasmeihin vaikuttaisi millään tavalla. Opioidien tehoon kylläkin.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 07, 2017 07:05 

:mrgreen: Aihepiiriin liittyen: Kertokaas, mistä johtuu, että vointi helpottaa aika paljon kun käy paskalla? Siis oikeasti, mitä ihmettä? Luulisi, että päinvastoin se pahenisi, koska tuollainen reissuhan on kropalle rasitusta. Mutta onkin päinvastoin. Ja oireilu lievittyy HETI, ei mitään minuuttien tai tuntien päästä. Selittäkääpä tämä. :)

Profile  

PostPosted: Tue Nov 07, 2017 08:00 

No mulla kun on näitä suoliston limakalvojen tulehduksia. Peräsuoleen sattuu kun se on tulehtunut. Sen tuntee kipuna kun uloste saapuu peräsuolen puolelle. On se minulle ainakin melkoinen helpotus saada se pötkö sinne pytyn puolelle. Kipu helpottaa heti kun suoli on tyhjä.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 07, 2017 09:44 

Stressiessi wrote:
No mulla kun on näitä suoliston limakalvojen tulehduksia. Peräsuoleen sattuu kun se on tulehtunut. Sen tuntee kipuna kun uloste saapuu peräsuolen puolelle. On se minulle ainakin melkoinen helpotus saada se pötkö sinne pytyn puolelle. Kipu helpottaa heti kun suoli on tyhjä.

Mulla ei ole tuollaista. Hermosto vaan hakkaa ylikierroksilla ja kaikkia SEID-oireita paljon. Sitten naps loppuu/vähenee merkittävästi.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 07, 2017 11:34 

Lainaan blogistani:

"Jo 1940-luvulla tunnistetussa Roemheldin oireyhtymässä ruoansulatuskanavassa kulkeva ruoka ärsyttää mekaanisesti (painetuntemuksen kautta) vagushermoa. Vagushermo on tärkeä autonomisen hermoston säätelijä, joka vaikuttaa hyvin moniin asioihin elimistössä, mm. sydämen sykkeeseen.

Roemheldin oireyhtymä aiheuttaa siten sydämen ja autonomisen hermoston oireita. Siihen voi liittyä voimattomuutta, huonovointisuutta, ahdistusta, huimausta, pahoinvointia, kuumotusta ja hengenahdistusta."

Itselläni on gastropareesi eli ruoka etenee liian hitaasti ruoansulatuskanavassa. Minulla pääoire on se, ettei vatsaan mahdu ruokaa, mutta minulla esiintyy joskus myös kipua ja pahoinvointia (jotka monilla ovat tärkein oire). Jos pystyy ulostamaan, se auttaa minulla yleensä välittömästi, vaikka kipu ei ole suolistossa vaan mahalaukussa. Oma käsitykseni on, että kun suolisto tyhjenee, mahalaukku "saa komennon" tyhjentää itseään suolistoon ja olo helpottaa.

Eli näiden perusteella mutuilisin, että jos sinulla mahalaukku ärsyttää mekaanisesti vagushermoa, mutta ulostaminen aiheuttaa mahalaukun tyhjentymisen suolistoon ja vagushermoärsytys helpottaa, niin tämä voisi selittää.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Nov 08, 2017 12:29 

Olen kyllä huomannut saman, että kun suoli tyhjenee, mahakin rupeaa ajamaan täytettä ohutsuoleen ja olo helpottuu. Tämä siis silloin kun maha on liian piukassa ruokaa. Jos malttaisi pysyä tiukalla välttelydietillä, suolisto vetäisi ihan normaalisti. Mutta kun en aina pysty. Erityisesti silloin kun suolisto on oikein ärsyyntynyt, tulee jossakin toipumisen vaiheessa semmoinen 4-5 vuorokauden mittainen tauko suoliston toiminnassa, jolloin suoli vetää todella hitaasti. Ruoka on sisällä jopa kolmatta päivää. Olen huomannut, että tilanne helpottuu, jos muuttaa ruokavalion vegaaniksi heti kun huomaa tilanteen.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]