Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 03:28

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Homesaneeraus paransi CFS:ksi diagnosoidun sairauden
PostPosted: Wed Dec 27, 2006 03:51 

Viime vuoden syksyllä ja tämän vuoden alussa kirjoittelin erään mukavan naisihmisen kanssa, jonka puoliso oli HYKSin infektiotautien klinikalla hoidossa diagnoosina CFS (tätä kautta itsekin tajusin hankkiutua ko. paikkaan hoitoon). Mies kokeili koko repertuaarin antiviraaleista kortisoniin ja immunoglobuliiniin, mutta apua ei juuri saanut. En ollut kuullut heistä aikoihin, mutta muutama päivä sitten sain seuraavan sähköpostin. Lähettäjä ei halunnut itse kirjoittaa aiheesta tälle foorumille, mutta antoi minulle luvan tehdä niin ja poistin viestistä pari henkilökohtaisempaa juttua.

"Hei! Kirjoittelin kanssasi noin vuosi sitten. Tämä on ehkä täysin turha kysymys sinulle, mutta onko asunnostasi poissuljettu kosteusvauriot ja homeiden mahdollisuus?? Kolmen sairasteluvuoden jälkeen mieheni on tekemässä paluuta työelämään. Ville Valtonen itse kehotti tarkistamaan homeet ja saimme tilattua ympäristöviraston ihmisiä käymään kotonamme tekemään tutkimuksia mieheni oireiden takia. He löysivät pahat kosteusvauriot niin keittiöstä kuin kylpyhuoneesta, ammeen altakin. Nämä korjattiin ja mieheni väsymys loppui. Hän on nykyisin kuin täysin eri ihminen. Itse en ole reagoinut näihin homeisiin kovinkaan dramaattisesti. Mieheni väsyy nykyisin tietyissä asunnoissa käydessämme, esim. minun vanhemmilla, joten todennäköisesti hän on äärimmäisen herkkä homeille... Ehkä tästä ei ole mitään lohdutusta, mutta pakko oli kirjoittaa..."

Eli tarinaan saatiin ihme kyllä onnellinen loppu. Ville Valtonen on siis HYKSin infektiotautien klinikan ylilääkäri, harvoja suomalaisia lääkäreitä joilla on kiinnostusta CFS:ää kohtaan. Vastaukseni kysymykseen oli, että ei ole ja kyselin lisätietoja.

"Saimme tarkastajat Helsingin Ympäristökeskuksen kautta. Soitettiin neuvovalle ympäristötarkastajalle (puh. (09) 7312 2760 ma - pe 8.15-16). Ensin piti kuitenkin soittaa isännöitsijälle, jonka pitäisi järjestää kosteusmittaukset. Tätä kautta emme tosin saaneet itse apua. (Ei löytynyt kosteutta). Neuvovalle tarkastajalle pitää sitten kertoa, miksi epäilee ympäristöhaittaa (hometta). Mieheni kertoi sairaustilanteestaan, ja siitä, että lääkäri pyysi tarkistamaan kosteusvauriot. Päästiin jonoon ja tarkastajat tulivat noin puolen vuoden jälkeen. Ei maksanut mitään meille, vaan taloyhtiölle, joka joutui maksamaan myös korjaukset, kun vauriot löytyivät (halvimman kautta). Jos sulla riittää voimia, suomi24:n kautta löytyy homesairauskeskustelua, joka on ihan asiallista...

Itse en usko, että CFS-oireeni ovat homeen aiheuttamia. Minulla on kuitenkin selkeästi erilaisia vaivoja, mm. CFS:n aiheuttama hiippaläpän takaisinvirtaus ja mahdollinen myokardiitti ja oireeni alkoivat hyvin yllättäen, yhdessä päivässä kahden selittämättömän virusinfektion jälkeen. Mutta on mahdollista, että kämpässäni on kuitenkin jossain hometta ja että se pahentaa sairauttani. En kyllä tiedä mitä tekisin kun vuokraisäntä omistaa koko talon (ja hänen poikansa on talonmies) ja jos minun asumisestani tulee hänelle hirveät lisäkustannukset voi olla että vuokrasopimus kummasti irtisanoutuu... Eikä todellakaan nappaisi lähteä tästä käräjöimäänkään. Aion kuitenkin selvittää asiaa. Miettikää ihmeessä tätä vaihtoehtoa jos kuulostaa yhtään mahdolliselta!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 27, 2006 05:11 

Itse asiassa minulla on käynyt mielessä, että tässä talossa saattaisi olla jossain hometta. Nimittäin myös miehelläni on ollut pitkään jatkuvaa lämpöilyä. Se saattaa hyvin johtua stressistä ja muista psyykkisistä syistä, mutta toisaalta saattaisi kertoa myös homeesta.

Tässä meidän asunnossamme on kyllä remontoitu keittiö ja kylpyhuone melko äskettäin, joten homevauriot lienevät aika epätodennäköisiä. Mutta olen ymmärtänyt, että homeitiöt leviävät myös ilmanvaihdon kautta, eli vaikka tässä nimenomaisessa asunnossa ei hometta olisikaan, jossain muussa asunnossa saattaa olla ja se voi vaikuttaa. (Joku viisaampi korjatkoon, jos olen ymmärtänyt ihan väärin.)

Meilläkin on ongelmana, että olemme vuokralla yksityisellä, enkä oikein tiedä, miten vuokraisäntä suhtautuu, jos rupeamme selvittelemään tätä homejuttua. Ja etenkin hankalaksi menee, jos hometta on jossain muussa asunnossa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 29, 2006 11:33 

Minulla melkein kaikki oireet ovat sellaisia, että ne voisivat johtua homeestakin ja olen sitä itse epäillytkin, mutta varmuutta mistään homevaurioista minulla ei ole. Lisäksi olemme vuosi sitten muuttaneet, joten olisipa aika huonoa tuuria, jos molemmissa asunnoissa olisi hometta. Ärsyttävä sairaus tämä cfs, kun oireet ovat niin tavallisia että ne voivat johtua mistä tahansa muustakin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]